Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning
Ja det är lite som att en del tror att fullblod måste vara halvtokiga annars är det nog inte ett rent fullblod

Sen ang hoppning så har en del inte så bra teknik men det brukar som sagt utvecklas ofta.
Den här damen har väl levt upp till fördomarna med sin sprättighet och explosivitet i perioder, men är en mycket klok häst som vet vad hon gör i själva verket. Hon är också mycket mycket känslig och fattar beslut blixtsnabbt - om ingen annan gör det -, så det gäller att hon är fokuserad och lyssnar.
Där kan det brista om hon inte hoppat på ett tag, eller ibland i början av ett träningspass när hon börjar titta efter "var är hindren - när ska vi hoppa?

"
Det är häftigt att efter att hon ibland hetsat i början av ett pass plötsligt blir så där sanslöst lyhörd som hon kan vara, och hela tiden väntar och frågar "vad gör vi nu?"
Hon gick igenom faser i hoppningen, att först hoppa helikopter pga sin tittighet och då hon inte visste riktigt hur hon skulle göra, sen vilja öka mellan hinder och därefter när hon väl kom på tekniken

enormt självsäker och lite väl het mellan hinder.
Då (och även nu om hon blir för hetsig) får vi lägga in volter, avsakntningar, osv och aldrig hoppa ur hafsighet och studsighet. Den här tränaren är mycket noga med sånt, alltid hoppa lugnt, och det är precis så hon ska tränas. Det är en så intelligent häst, hon drar slutsatser fort, och det är konsekventa, alltid hoppar lugnt och fokuserat gör att den där lyhörda hästen kommer fram
Vi har inte hoppat så mycket, bla i avsaknad bra tränare, samt hinder under en period. Så hon är grön kan man säga, hon också. Och jag är fegare med åren
Det jag bla fick lära mej på det första fullblodet var att använda min egen vikt i hoppridningen, inte handen, att vända för vikten, och att få tillbaka hästen för vikten osv. Det kan behövas egen träning på det, (det behövde jag, trots att jag redan då ridit i många år)
Om man "ponnyrider", dvs tar alla förhållningar i handen och dessutom pga farten hänger fram med överlivet, samt hoppar och höjer trots hafsighet och hetsande mot hinder så får man dom där rusande ångloken som sprutar sand över publiken och väggarna och där man undrar om dom ska komma runt nästa sväng alternativt krascha i nästa hinder
Vissa hästar börjar då stanna i ren självbevarelsedrift.
Tyvärr är inte alla som är hopptränare lika noga med dessa grunder, eller går in på vad ryttaren behöver förbättra i sin ridning....Eller så kanske inte eleven lyssnar heller.....