Bukefalos 28 år!

Enkel och lätt mat

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag behöver tips och inspiration! Ha börjat må illa mest hela tiden men mest i samband med mat. Dels tror jag att det kan vara en stressmage (som jag jobbar på att inte behöva ha) men det är högst troligt också medicin som har illamående som biverkning.

Detta leder till att jag har noll motivation att laga mat. Speciellt inte lite bättre mat eftersom det ganska ofta bara leder till att jag slänger nästan allt eftersom jag blivit illamående när jag ätit och sedan inte velat ha matlådorna heller.... Jag har inte sett någon jättetydlig koppling mellan vissa mattyper och mer eller mindre illamående.

Detta är inte jättehållbart eftersom jag 1. inte vill köpa lunch varje dag och 2. vill äta någorlunda nyttigt

Så är det någon som har tips på saker att äta (både vid lunch och middag) som är enkla att laga, lätta att äta och som helst enkelt går att göra i små portioner så att det inte blir en massa som bara slängs, även att råvarorna antingen håller länge om man inte använder upp hela eller att det går att köpa bara lite av råvaran...

Vegetariskt (lakto ovo) behöver det vara också.
Fram med alla tips så blir jag superglad och tacksam!!! :bow:
 
Min bff gör den bästa kycklinggrytan med ris till (jag använder alltid jasmine-ris). Skit i kycklingen bara så är du iland. Den tar typ 5 minuter att göra, plus det riset tar då förstås, men det sköter ju sig själv.

Ta en påse med frysta wokgrönsaker och stek upp. Häll på cocosmjölk eller grädde beroende på vad du själv föredrar. Klart. Blir hur sjukt gott som helst.
 
När jag i perioder mår illa vid tanken på mat tycker jag soppor är räddningen. Enkelt att göra, ganska nyttigt, lätt att äta och man kan göra mycket och äta så mycket man orkar och frysa in portioner i valfri storlek (eller ställa i kylen om man tänker sig äta den igen snart) och det går att variera i det oändliga typ. Mina favoriter är pumpasoppa, tomatsoppa och jordärtskockssoppa - samtliga vegetariska.
 
Soppor på rotfrukter är bra när man har "katarrmage", en sklatt yoghurt till så får du lite snälla baciller med. Annars är yoghurt och gröt sånt som är lätt att äta och snällt för magen att hantera. Med lite frukt och frön så blir det en måltid. Fiskbullar var sånt som jag petade i mig när jag hade katarrmage med. Kokt vit fisk och rotsaker i olika variationer kan rekommenderas ;).
 
Jag brukar göra en "pizzaomelett" i stekpannan (enda likheten är att den är rund och har ingredienser på sig.) Vispar ihop 2 st ägg i en liten skål med en skvätt mjölk/matgrädde/vatten beroende på vad som finns hemma, lite salt, peppar osv. Slår i röran i en medelvarm stekpanna med lite olja i, sänker värmen lite ytterligare. Hackar och slänger på diverse grönsaker som finns hemma, några skivor ost, en bit veggiekorv, frysta ärtor, burksvamp, vad du nu har. Låt stå tills äggstanningen stelnat på ytan (om du inte vill ha den krämig), eventuellt med lock över om du har mycket frysta ingredienser. Skjutsa över den på en tallrik och ät, med ruccola och chilisås om du är på det humöret. Går att ta fler/färre ägg, är nyttigt, snabblagat, ägg håller jättelänge och det funkar med frysta/konserverade ingredienser/restgrönsaker. Går även att värma i mikron som matlåda, jag har testat!

(Edit: skiva grönsakerna tunt, särskilt om de är vattniga typ tomater!)
 
Senast ändrad:
Tusen tack för tipsen hittills. Skitbra att få lite tips att ha på lager!
 
Just nu är jag inne i en period med potatisgratäng, köpesorten fryst. Häller i en tallrik o kryddar med diverse, sen på med dagens utvalda frysta grönsaker o på det en god ost. In i micron o klart!
 
Jag brukar göra en "pizzaomelett" i stekpannan (enda likheten är att den är rund och har ingredienser på sig.) Vispar ihop 2 st ägg i en liten skål med en skvätt mjölk/matgrädde/vatten beroende på vad som finns hemma, lite salt, peppar osv. Slår i röran i en medelvarm stekpanna med lite olja i, sänker värmen lite ytterligare. Hackar och slänger på diverse grönsaker som finns hemma, några skivor ost, en bit veggiekorv, frysta ärtor, burksvamp, vad du nu har. Låt stå tills äggstanningen stelnat på ytan (om du inte vill ha den krämig), eventuellt med lock över om du har mycket frysta ingredienser. Skjutsa över den på en tallrik och ät, med ruccola och chilisås om du är på det humöret. Går att ta fler/färre ägg, är nyttigt, snabblagat, ägg håller jättelänge och det funkar med frysta/konserverade ingredienser/restgrönsaker. Går även att värma i mikron som matlåda, jag har testat!

(Edit: skiva grönsakerna tunt, särskilt om de är vattniga typ tomater!)

Ännu godare blir det om man gör tvärtom, så att det blir en frittata: stek grönsaker/potatis/kött först, när de nästan är igenom så häll på 3-5 ägg som vispats med lite vatten el mjölk, ev lite fetaost eller liknande ovanpå, locket på och låt gå på låg värme en stund, tills äggen stelnat.
 
Min bff gör den bästa kycklinggrytan med ris till (jag använder alltid jasmine-ris). Skit i kycklingen bara så är du iland. Den tar typ 5 minuter att göra, plus det riset tar då förstås, men det sköter ju sig själv.

Ta en påse med frysta wokgrönsaker och stek upp. Häll på cocosmjölk eller grädde beroende på vad du själv föredrar. Klart. Blir hur sjukt gott som helst.

Det låter extremt smaklöst, jag skulle nog ha i lite röd curry eller liknande i början så det inte blir fullkomligt menlöst.
 
Jag har inga tips eftersom den enda "mat" jag äter några gånger i veckan är Billys panpizza (margherita) och Findus "fisk med mandel". Annars får jag inte i mig någon mat alls i stort sett :crazy:

Med andra ord: Jag behöver också den här tråden! :bow:
 
Skulle kanske stekt ris vara något? När min mage får för sig att inte sammarbeta brukar jag äta olika former av ris-rätter och mer lätta, för magen, rätter.
Koka ris och stek sedan tillsammans med det du tycker är gott (ex morötter som är tunt hyvlade, lök om magen klarar det, kanske lite bönor osv) och kläck ägg över och rör ihop (om du äter ägg).
 
Inget recept, men allmänt tips. Köp frysta grönsaker, chili och örter! Enkelt att bara ta fram det du behöver, och "färska" örter höjer de flesta måltider. En annan smidig grej är att frysa färsk ingefära. Väldigt mycket enklare att riva, och blir inte dålig.
 
Men självklart får man krydda lite. Det tänkte jag var underförstått, men det kanske bara var jag som tänkte så.

Kryddorna är ju en del av receptet, tänker jag. Om man tänker att kryddorna kan man gissa sig till så blir ju risken att maten inte smakar som man menade överhängande. Med andra ord är kryddorna typ är halva receptet. Med röd curry, limeblad, pressad lime, socker och fisksås kan ditt recept säkert bli riktigt gott, tar man istället t ex soja och sambal oelek torde det bli rätt trist.

Annars blir det lite som Hur lagar man tandoorikyckling? Åh, det är jätteenkelt, man bara blandar kyckling och yoghurt, så är det klart! Hur gör man cajun då? Ännu enklare, man steker lite paprika och kyckling, häller på vatten och låter koka, så är det klart!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 289
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp