Ensam med 2 hundar

Bukefalos 30 år!

gnällis

Trådstartare
Jag har en valp på 16 veckor samt en vuxen hund på 9 år båda två hanar.Valpen biter i ben och skägg på min vuxna hund så de är i dagsläget separerade för min vuxna hund säger inte ifrån.valpen gör honom illa och måste passas av mig om de är i samma rum.
Hur får jag detta att avta. Behöver kunna ta ut båda två samtidigt vilket inte går i dag.vi bor i hyreshus. Båda hundarna är av bruksras.
Går vi ute tillsamman vilket jag har försökt drar valpen som en galning. Midjebälte funkar inte på min vuxna som då tror att det är löpträning som gäller. Ha dem i varsin hand gör bara att valpen går framför mina fötter.snälla hjälp mig med en bra lösning på detta.

Obs den vuxna är uppfostrad och går fint på vänster sida om mig.

Valpen är ju fortfarande väldigt ung, jag tycker inte det är konstigt att den inte går fot eller beter sig ”ouppfostrat”. Vissa individer och raser mognar ju olika snabbt.

Min senaste valp gick inte perfekt när han var 4 månader, jag fortsatte bara att träna även när jag hade min vuxna hund med. Ibland blev promenaderna korta rent fysiskt eftersom vi fick träna hela tiden på hur man går men rent tidsmässigt kunde det bli lång tid. Han var dock tvärtom och satte sig på rumpan och vägrade gå.

Han testade också gränser och den äldre säger fortfarande sällan till, han går med på det mesta och är också lite väl snäll men det finns en gräns där jag vet att han skulle säga till. Nu skadade valpen aldrig min äldre utan den äldre tyckte det var jätte roligt med en lekkamrat.

Hur pass skadar valpen den äldsta? Lite lätta nafs från en valp tycker jag är naturligt men du skriver skador så du kanske menar sår? Nu menar jag inte att valpen ska nafsa på den äldre hela tiden men att det kan ske typ vid lek eller liknande är inte konstigt tycker jag.

Tipset från mig, håll ut, fortsätt träna, ha tålamod. Det här kommer lösa sig om du tränar vidare med båda ute och lägg då inte vikten på sträckan ni går utan med tålamod vissa valpen vad du vill. Han är så ung att jag inte skulle oroa mig särskilt mycket om saker inte går perfekt under valp och unghundstiden.

Senast ändrad:
Det handlar inte om hur vslpen går utan att han till varje pris ska fram till min vuxna hund för att bita i tassar och skägg eller pungen,han har bitit så min äldre hane fått sår som blöder !
Tänker bara få tips på hur jag får honom att låta den äldre vara, han är ingen leksak.

Har försökt binda upp deb vuxna och träna på långt avstånd att passera men utan någon som helst framgång.så hur sjutton ska jag göra ???

Tar valpen till sig när du säger åt den?
Gör den inte det så tränar du den på att ignorera störningen och fortsätta med sitt beteende.
Jag tänker framförallt när den är på den andra hunden.
Bra att du har de separerade!

Jag hade blivit så förbannad som det krävs, om det är att du blir arg på rösten eller har två skor du kan slå ihop som låter och blivit argare ju närmare du kommer, och bryr sig inte valpen hade jag tagit honom i nackskinnet och dragit bort valpen tills den släpper sitt fokus.

Stor och arg hade jag blivit, tanken är att han ska tycka det ÄR obehagligt med en arg matte som säger NEJ.
Det går även att ha en plastflaska med grus i som låter när du skakar den.

Ffa som du själv tycker så är det no-no att ge sig på den andra hunden.

Man kan samtidigt träna in ett brytkommando som i princip betyder godis (så se till att alltid ha en burk med godis tillgängligt), men en smart valp lär sig också att gör jag så här så kommer jag få godis.
Jag tänker att mycket är att bryta låsningen och sen ge honom ett alternativ, typ leksak/ben och vara själv med det en stund.

Jag hade tränat koppelpromenader både inne och ute med en hund ett tag och försökt överleva de gånger du behöver ha med båda ute.

Jag tycker det är lättare med två hundar som går vid min sida vid transportsträckor och har sen flexi på stora hunden + lina på valpen där de kan snusa mer fritt.

Du kanske behöver vara tuffare ett tag och verkligen rama in honom så att han förstår att det är andra bullar nu?
Jag tycker verkligen det är skittråkigt och jobbigt att bli så arg, men en äldre hund som beteer sig som en snorunge (eller när han kommer in i tonåren) vill man inte ha.
Då kommer det komma nya problem ändå.

Tar valpen till sig när du säger åt den?
Gör den inte det så tränar du den på att ignorera störningen och fortsätta med sitt beteende.
Jag tänker framförallt när den är på den andra hunden.
Bra att du har de separerade!

Jag hade blivit så förbannad som det krävs, om det är att du blir arg på rösten eller har två skor du kan slå ihop som låter och blivit argare ju närmare du kommer, och bryr sig inte valpen hade jag tagit honom i nackskinnet och dragit bort valpen tills den släpper sitt fokus.

Stor och arg hade jag blivit, tanken är att han ska tycka det ÄR obehagligt med en arg matte som säger NEJ.
Det går även att ha en plastflaska med grus i som låter när du skakar den.

Ffa som du själv tycker så är det no-no att ge sig på den andra hunden.

Man kan samtidigt träna in ett brytkommando som i princip betyder godis (så se till att alltid ha en burk med godis tillgängligt), men en smart valp lär sig också att gör jag så här så kommer jag få godis.
Jag tänker att mycket är att bryta låsningen och sen ge honom ett alternativ, typ leksak/ben och vara själv med det en stund.

Jag hade tränat koppelpromenader både inne och ute med en hund ett tag och försökt överleva de gånger du behöver ha med båda ute.

Jag tycker det är lättare med två hundar som går vid min sida vid transportsträckor och har sen flexi på stora hunden + lina på valpen där de kan snusa mer fritt.

Du kanske behöver vara tuffare ett tag och verkligen rama in honom så att han förstår att det är andra bullar nu?
Jag tycker verkligen det är skittråkigt och jobbigt att bli så arg, men en äldre hund som beteer sig som en snorunge (eller när han kommer in i tonåren) vill man inte ha.
Då kommer det komma nya problem ändå.
Det funksr om jag sitter på golvet med "tummen i ögat "på valpen.Som du säger han lyssnar om jag rar i på skarpen men jag ogillar att vars arg.Fast ibland behövs detFår försöka bli lite mera bestämd.
Provade att gå med dem på led idag med den vuxna i lång lina före och valpen I kort koppel,men han drar som ett galning då,och han är reda ganska stark.då hade han även precis före gått ett serpentinspår på ca 30 meter och borde vara trött

Det funksr om jag sitter på golvet med "tummen i ögat "på valpen.Som du säger han lyssnar om jag rar i på skarpen men jag ogillar att vars arg.Fast ibland behövs detFår försöka bli lite mera bestämd.
Provade att gå med dem på led idag med den vuxna i lång lina före och valpen I kort koppel,men han drar som ett galning då,och han är reda ganska stark.då hade han även precis före gått ett serpentinspår på ca 30 meter och borde vara trött
Jag tänker att bara för att valp är trött i huvudet så behöver inte det betyda att han är trött i kroppen.
Lägg sen där till att när de blir trötta ibland blir värre..
Tror det kommer bli svårt att ha att han inte drar om du låter den andra gå långt framför, han kommer såklart vilja komma fram till den andra hunden.

Ja där har du en poäng ! Kanske borde låta honom gå relativt nära men utan att hsn når att bita!
Eller tänker du att jag här i griper med min arga röst

Ja där har du en poäng ! Kanske borde låta honom gå relativt nära men utan att hsn når att bita!
Eller tänker du att jag här i griper med min arga röst
Jag hade haft riktigt kort koppel men helst så att han kan gå med lite slack i kopplet om han går rätt. Blivit arg om det behövs, men ibland är det lättare att vara tyst (hunden tar en mer på allvar) om man är tyst, blockar hunden med kroppen och får den att backa genom att gå emot den.
Sen ska han inte se det som en lek, då behöver du kanske rya ifrån.

Jättesvårt att tipsa över internet men jag hade verkligen försökt få in i honom att både du och din hund har en sfär och kommer man inom den så ska man uppföra sig enligt dina regler.
(Och så får du lära honom dina regler, och hålla på dem även när du inte orkar, och hellre stänga bort honom om du/ni behöver en paus).

Om inte din vuxna hund sätter gränser så får ju du göra det. Kanske kan det dessutom göra att din vuxna hund själv vågar göra det. Det är inte rimligt någonstans att en valp biter, vare sig andra hundar eller sin ägare så att det blöder, men valpar testar gränser som en del av sin utveckling och då måste du visa var gränserna går.

Har också valp som gärna terroriserar de vuxna hundarna och är oral. Har belönat upp apportering och har alltid med leksak eller rallyfläta jag kan dra fram som hon då gärna bär på istället så promenaderna blir lugnare. Har oftast en långlina på så slipper jag bråka om koppelgåendet när tålamodet inte finns där men så bor vi på landet.

Sen är det så att en trött valp är betydligt mer välartad på promenad än en utvilad valp, det märks jättetydligt. Har valpen fått blåsa ur sig går det jättebra på promenad sen.

Sen hemma är det samma sak, belönar att valp kommer med leksaker och hon får kampa med mig. Har också en kampleksak uppsatt på en garderobsdörr hon kan gå och rycka i när hon är uttråkad. Får absolut inte gå och börja terrorisera vuxna hundarna när de ligger och vilar.
Jobbar mycket med avledning och att hon ska få utlopp för bitandet men i lek med mig och har alltid tuggben och leksaker framme. Nu kommer hon glatt springande med kampfläta till mig när hon vill leka och då kan hon få leka en stund.

Min vuxna hund är så snäll,tolererar nästan vad som helst och litar på mig till 100% till slut kommer han så klart att att visa att det finns gränser men jag är rädd att han då tar i för hårt och valpen då tar skada
Har valpen några jämnåriga att härja med? Eller någon som vill leka samt kan säga till den? Tänker så den även får utlopp för allt bus med.

Förutom det som tex @Pilot sagt då.
Nej inga polare vilket jag inte tycker är nödvändigt han leker och busar med mig

Har valpen några jämnåriga att härja med? Eller någon som vill leka samt kan säga till den? Tänker så den även får utlopp för allt bus med.

Förutom det som tex @Pilot sagt då.
Nej inga valpar som är hans kompisar då han har mig och sin "storebror" lekbehovet får han uppfyllt hos mig

Har också valp som gärna terroriserar de vuxna hundarna och är oral. Har belönat upp apportering och har alltid med leksak eller rallyfläta jag kan dra fram som hon då gärna bär på istället så promenaderna blir lugnare. Har oftast en långlina på så slipper jag bråka om koppelgåendet när tålamodet inte finns där men så bor vi på landet.

Sen är det så att en trött valp är betydligt mer välartad på promenad än en utvilad valp, det märks jättetydligt. Har valpen fått blåsa ur sig går det jättebra på promenad sen.
Jo trött är han då han får både leks och använda nosen men där märks ingen skillnad

Går det att rent fysiskt lyfta bort valpen om den är för på den äldre och sätta den på ett accepterat avstånd och vara tydlig med att den inte får gå närmare och bita i den äldre när ni är inne? Att kanske ha en bädd eller något dit du bär valpen eller sen kanske bara pekar mot så att den går själv så att den lär sig att om man bits så får man vara i bädden och inte vara med och leka eller kela eller vad det än är för situation? Det kan ju bli positivt också om den ser sin bädd som ett ställe där han slappnar av.

Går det att rent fysiskt lyfta bort valpen om den är för på den äldre och sätta den på ett accepterat avstånd och vara tydlig med att den inte får gå närmare och bita i den äldre när ni är inne? Att kanske ha en bädd eller något dit du bär valpen eller sen kanske bara pekar mot så att den går själv så att den lär sig att om man bits så får man vara i bädden och inte vara med och leka eller kela eller vad det än är för situation? Det kan ju bli positivt också om den ser sin bädd som ett ställe där han slappnar av.

Vi hsr en pausmatta där vi tränar passivitet men vet inte om det blir ett straff om jag fysigt sätter honom på den.Den ska vara positiv är tanken.
Men visst lyfta bort honom och visa här kan du vara om du inte kan låta bli brorsan kan vi testa utan att sätta honom på mattan.

Skaffa en jämngammal kompis valpen kan busa av sig med då och då och lek själv mycket med valpen så den får utlopp för det istället för att tracka din gamla hund.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka