Ensam med bonusbarn

Sv: Ensam med bonusbarn

Hur hade du gjort om du hade haft flera biologiska barn då?? Hade du inte orkat då heller?

Som jag sa innan så kan ni kanske skaffa avlastning de här helgerna, kan inte erat gemensamma barns mormor eller morfar komma och bo hos er de helgerna eller något liknande.

Om man vill så går det.

Jag hade ju varit tvungen till att ta hjälp om han nu skulle vara här på helgerna då det är omöjligt att vara på både tennisträning med stora pojken och babysim med lillkillen samtidigt.

Känns bara konstigt att behöva ta hjälp av mina föräldrar (som ligger närmast till hands) som bor flera mil bort bara för att stora pojkens mamma och sambo vill vara barnlediga.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Biomamman vill inte ha sonen, pappan har ordnat det så att han inte kan ta sonen och du tycker att bonusmamman är den som borde lösa problemet??

Konstigt att ett barn ska vara ett problem??

Jag skrev i mitt först inlägg att sambon skulle ordna avlastning.
I det andra inlägget spånade jag bara på ev fungerande lösningar, men det var kanske fel??

Den biologiska mamman kanske bara vill att allt ska fungera som vanligt för sonen, vad vet vi om vad hon "vill"!?
Vadå pappan har ordnat, han kanske MÅSTE jobba så eller vara utan jobb!! Det är väl kanske inte alla som kan välja och vraka bland jobb, arbetstider mm.

Jag tycker att det är SAMBONS ansvar att se till att det löser sig på ett bra sätt för ts, men jag tycker att ts också har ett visst ansvar och att det är fel sätt att takla situationen genom att säga nej och vägra. Det känns väldigt barnsligt av ts.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag hade ju varit tvungen till att ta hjälp om han nu skulle vara här på helgerna då det är omöjligt att vara på både tennisträning med stora pojken och babysim med lillkillen samtidigt.

Känns bara konstigt att behöva ta hjälp av mina föräldrar (som ligger närmast till hands) som bor flera mil bort bara för att stora pojkens mamma och [/I][/B]sambo vill vara barnlediga.[/I][/B]

Jag tyckte du sa att din sambo hade oregelbundna arbetstider och att han skulle arbeta (för er försörjning antar jag). Vad menar du då med att han vill vara barnledig. Antar att han inte kan ta med sig sin son på jobb.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Är bonussonen betungande eller kan han sättas i arbete? Vore kanske väldigt skönt för dig med någon som aktiverar ditt äldsta barn samt kan hjälpa till att roa lilla barnet och sköta djuren? Men känner du att bonussonen kräver ytterligare arbetsuppgifter så förstår jag att du inte vill ha honom där just då när du redan har hela ansvaret för allt annat.


Han är jättebra med sin lillebror (brukar passa honom på mornarna när sambon och jag ligger kvar i sängen). :)

Det som känns jobbigast är det med kisseriet. Han har varit hos läkare och dom säger att det är helt normalt. Man måste gå upp flera gånger per natt och väcka honom så att han går på toaletten, ibland har det redan hänt en olycka så man får byta lakan. Detta brukar sambon sköta. Jag sover redan dåligt på nätterna då lilleman vaknar ofta. På dagarna går det väl att men man måste påminna hela tiden om att han måste gå och kissa, annars hamnar det i byxorna.

Jag må låta gnällig men det är så jag känner...
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag hade ju varit tvungen till att ta hjälp om han nu skulle vara här på helgerna då det är omöjligt att vara på både tennisträning med stora pojken och babysim med lillkillen samtidigt.

Känns bara konstigt att behöva ta hjälp av mina föräldrar (som ligger närmast till hands) som bor flera mil bort bara för att stora pojkens mamma och sambo vill vara barnlediga.

Ja fast nu är väl helgerna din sambos ansvar dvs även ditt ansvar eftersom ni bor ihop. Det är väl inte upp till mamman att fixa det egentligen. Sedan kan man ju tycka att man kan vara lite smidig.

Sätt press på din sambo angående avlastning!!
Varför skulle det vara så konstigt att ta hjälp av dina föräldrar??? De vill väl umgås med sitt barnbarn och hjälpa dej oavsett orsaken till hjälpbehövandet.

Hur många barn har ni? Fattade att ni tillsamans bara hade 1 barn + bonusonen, men jag kanske fattade fel.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tyckte du sa att din sambo hade oregelbundna arbetstider och att han skulle arbeta (för er försörjning antar jag). Vad menar du då med att han vill vara barnledig. Antar att han inte kan ta med sig sin son på jobb.

Uttryckte mig dåligt, menar hennes sambo.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tyckte du sa att din sambo hade oregelbundna arbetstider och att han skulle arbeta (för er försörjning antar jag). Vad menar du då med att han vill vara barnledig. Antar att han inte kan ta med sig sin son på jobb.

Fast det var nog den biologiska mammans sambo hon menade;)
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Har man organiserat sitt hem utifrån att man är två vuxna som hjälps åt och en av de vuxna avviker så är det rätt krävande att ro alltihop i land på egen hand. Att i det läget få ett extra ansvar är inte helt schysst när man redan har arbetsuppgifter som två normalt delar på. Jag tycker snarare att det är ganska oinsatt av pappan att förvänta sig att allt snurrar på som vanligt oavsett om han är där eller inte samt om det finns en unge mer eller mindre.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Har man organiserat sitt hem utifrån att man är två vuxna som hjälps åt och en av de vuxna avviker så är det rätt krävande att ro alltihop i land på egen hand. Att i det läget få ett extra ansvar är inte helt schysst när man redan har arbetsuppgifter som två normalt delar på. Jag tycker snarare att det är ganska oinsatt av pappan att förvänta sig att allt snurrar på som vanligt oavsett om han är där eller inte samt om det finns en unge mer eller mindre.

Vadå avviker, han ska ju jobba det är väl en jäkla skillnad. En del måste faktiskt det.

Varför är det då bonusonen som ska bort , det kanske är hästen och hunden som ska bort så att de orkar med sina barn, båda barnen i den situation som råder nu med jobb och annat.

Sedan kommer ju sambon att vara hemma ganska mkt också, fast inte just på helgerna jämt. Man borde kanske göra om umgängesschemat?

Man måste väl kunna lösa ett sådant här problem så att det känns ok för ts, men att bonussonen slipper hamna ikläm.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tycker att du resonerar konstigt.
Pojken vill vara i er familj, släpp in honom fullt ut, han borde kunna busa med hunden och se efter lillebrorsan medans du gör annat, ni kan hjälpas åt, kan inte tänka mig annat än att han blir glad och stolt om han får vara delaktig.
Vad det gäller kissandet så ska ni ta kontakt med sjukvården och be att få träffa en barnläkare som kan detta.
Jag har haft tre barn som haft jobbigt med kisseriet och vid 6 år har det börjat anses som lite onormalt. Vid nio är det definitivt dags att sätta in åtgärder.
Ringmatta brukar inte fungera eftersom dessa barn sover som timmerstockar. Men det finns en tablett som heter Minirin som barnet ska ta på kvällen, det innehåller det hormon som dessa barn oftast har för lite av.
Be att få testa dessa, det brukar vara kanonbra och ge barnet massor av nytt självförtroende!
Min kompis som haft flera kullar av bonusbarn sa en gång en sak som jag tog till mig, "De barn som bor under mitt tak behandlas alla lika".
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tycker snarare att det är ganska oinsatt av pappan att förvänta sig att allt snurrar på som vanligt oavsett om han är där eller inte samt om det finns en unge mer eller mindre.

Det där håller jag med om. Jag tycker att vi ser skrämmande många trådar där TS klagar över bonusbarn istället för att ta konflikten med den biologiska föräldern som också är TS partner.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag förstår dej på sätt och vis, MEN tycker att du tänker lite fel.
Om bonussonen ska bli del i er familj måste han ju kunna vara hos er även utan pappan. han verkar ju trivas hos er och det ska du ju vara glad över.

Jag har 2 bonusbarn som när jag fick mitt och sambons barn var hos oss på helger. Mamman var extremt svartsjuk på oss och lät ungarna spionera och avlägga rapport till henne. Dessutom baktalade de mej till henne, hittade på att jag var elak, mobbade dem, satt och matvägrade, struntade i vad jag sa till dem om inte pappan var hemma osv. Varje helg de varit hos oss fick sambon sms om hur elak och dum jag var. Som tur är genomskådade vi att det var mamman som låg bakom och att de egentligen trivdes med mej men inte vågade visa det.
När jag var gravid blev min sambo tvungen att jobba alla möjliga omöjliga tider då han hade nytt jobb. Och visst, jag tyckte inte alltid att det var super att vara ensam med hans barn, men jag skulle aldrig vägrat.
När vi sen fick barnet blev det självklart stressigt då vi oxå hade 2 hästar, får, min då 14-åriga dotter, hund och bor ute i bushen. Sambon jobbade nästan alla helger.
Men aldrig att jag vägrade. Fick sen en liten till när den siste var 1 år och då började det sakta vända då barnen förstod att oavsett vad de sa eller gjorde så var jag där för att stanna.
Det har varit tufft många gånger men jag ångrar inget.
Nu bor barnen här på heltid efter vårdnadstvist. De accepterar mej fullt ut och vi kommer faktiskt bra överens fast mamman nu är värre än någonsin. För vi har visat att vi är en familj och att vi ställer upp för varann.
Hur tror du att det sett ut idag om jag nekat barnen att vara här??

Var glad att han är snäll och trivs hos er och vill vara med dej.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det som känns jobbigast är det med kisseriet. Han har varit hos läkare och dom säger att det är helt normalt. Man måste gå upp flera gånger per natt och väcka honom så att han går på toaletten, ibland har det redan hänt en olycka så man får byta lakan. Detta brukar sambon sköta. Jag sover redan dåligt på nätterna då lilleman vaknar ofta. På dagarna går det väl att men man måste påminna hela tiden om att han måste gå och kissa, annars hamnar det i byxorna.

Ja, det låter riktigt jobbigt när man samtidigt har en bebis. Jag kan tänka mig att bebisen kanske vaknar medan du byter lakan hos stora pojken. När våra barn stör varandra under natten blir det ibland flera timmars vakentid för oss föräldrar.

Det är den här situationen ni ska lägga energi på att försöka lösa, tycker jag. Låt varje person komma fram med ett förslag på hur du ska få mer sov-tid under natten, och välj det bästa. Även bio-mamman ska bidra med ett förslag, tycker jag, för det ligger ju även i hennes intresse att få en "kiss-fri" helg (ursäkta formuleringen, men jag kom inte på något bättre).
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det säger en hel del om dig när du prioriterar hund och häst framför din mans barn, ett barn som dessutom säger dig tycka om ha en bra relation till.

Sorry, men den köper jag inte.


Off t

Jag får en känsla av att många föräldrar ibland verkar kräva att deras nya partners skall älska bonusbarnen som om de vore deras egna och göra uppoffringar därefter?
Hur ofta har man sådan tur?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Känns bara konstigt att behöva ta hjälp av mina föräldrar (som ligger närmast till hands) som bor flera mil bort bara för att stora pojkens mamma och sambo vill vara barnlediga.


Spontant tycker jag din partner är fräck som anser och tar för givet att du skall anpassa dig och rodda ihop situationen.


Faktum är, vilket måste spela in oavsett vad någon tycker, känner du att du inte vill och inte orkar ta emot killen så kommer det inte direkt gynna någon av er.
Hur man än vänder på det är bäst för honom att inte komma - OM du inte platsar på kungliga dramaten och fixar att hålla fasad.


Efterlyser även förståelse från biomammans sida.
Hade jag varit mamman hade det sannolikt känts som en självklarhet att sonen skulle få stanna hemma.
OM han inte uttryckligen ville åka och uttryckligen var välkommen från styvmamman sett.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Off t

Jag får en känsla av att många föräldrar ibland verkar kräva att deras nya partners skall älska bonusbarnen som om de vore deras egna och göra uppoffringar därefter?
Hur ofta har man sådan tur?

Jag har många gånger tänkt att ALDRIG mer att jag träffar en kille med barn om detta inte håller :o
Det är svårt att komma in i en färdig familj särskilt om föräldrarna inte kommer överens.
Min sambo har aldrig krävt att jag ska älska hans barn utan varit väldigt tacksam att jag stått ut istället. Nu kommer vi bättre överens men älskar dem gör jag nog inte. Det har varit för mkt runtomkring för att jag ska kunna känna så, men jag tycker om dem och de tillhör familjen.
Sen håller jag med i ditt nästa inlägg att om hon inte kan visa pojken att han är välkommen så är det inte så bra om han kommer men å andra sidan hur ska det gå senare då? Ska han inte kunna komma med jämna mellanrum för att hon inte vill det? Han verkar ju vilja vara där och får han inte komma sina helger så kommer han nog att räkna ut att han inte är välkommen. Känns inte så snällt heller.

Jag kan förstå att man kanske inte vill ha barnet ensamt utan pappan i början, men nu borde ju ändå en viss familjekänsla ha kommit.
Kanske de kan komma på en lösning att pojken är där iaf några av de dagar som han skulle ha varit och att pappan kanske har extra när han väl är ledig..
borde ju ligga i föräldrarnas intresse att ordna det bästa för pojken.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med bonusbarn

*kl*
Jag vet inte om jag missade hur långt ni bor ifrån varandra, om det är långt så ignorera mitt inlägg.

Som mamma i andra änden, dvs mina barn är hos en "styvmamma" varannan helg, skulle jag försöka lösa det hela på annat sätt. Kan inte pappan ha sonen de dagar han är hemma, byta helg (jobba 4 ledig 4 måste ju ge nån ledig helgdag) eller ta vardagar? Det är en kort period vad jag förstod, nog måste det väl gå att lösa om alla kan vara lite flexibla?

Jag tycker väldigt mycket om mina barns extramamma och de tycker om henne, ändå skulle jag inte lämna barnen dit om jag visste att barnens pappa skulle vara bortrest. Ser ingen mening att de ska ha "barnvakt" när en av föräldrarna ändå är hemma (jag). Jag och barnens pappa har ju barn för att VI vill träffa dem och har ändå så mycket ofrivilligt "ledig" tid att det skulle kännas mycket märkligt att lämna bort dem till någon som inte "behöver" dem.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Instämmer HELT med Madick. Min son har också en ytterst lämplig bonusmamma, jag kunde inte ha valt bättre själv. MEN om pappan är borta pga jobb, självklart skulle JAG tycka att mitt barn då är hemma hos MIG. Givetvis får bonusmamman "låna" sonen om de har något inplanerat de vill göra ihop, men varför skulle hon behöva ställa upp som barnvakt till en frisk och kompetent biomamma? Och varför i hela fridens dar skall bonusmamman som har eget litet barn dessutom behöva skjutsa omkring andras barn på av _föräldrarna_ valda aktiviteter? I min värld är det föräldrarna som tar hand om barnen och har ansvaret för dem och bonusföräldrar är en bonus som inte skall behöva ta något som helst primärt ansvar för barnen. Det är min åsikt som biomamma; mitt barn - mitt ansvar.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vadå avviker, han ska ju jobba det är väl en jäkla skillnad. En del måste faktiskt det.

Varför är det då bonusonen som ska bort , det kanske är hästen och hunden som ska bort så att de orkar med sina barn, båda barnen i den situation som råder nu med jobb och annat.
Jobb är inte nån sorts frikort till att släppa allt ansvar för barn och hem. Frågan som TS ställde var inte "hur ska vi göra" utan "är jag självisk" och på det svarar jag nej. Vi kan ju sitta här och hitta på ett antal sätt att lösa problemet (vilket jag absolut håller med om går och att bonussonen kanske borde ordnas för före häst och hund) men det måste ju komma från pappan i första hand, det är hans problem att han missar tiden med sin son. Att TS inte orkar med mer nattvak när hon har en liten tycker jag är förståeligt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 023
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 458
Senast: Exile
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp