Enstöring eller deprimerad?

MissFideli

Trådstartare
Kanske lite dum fråga, jag har ju en depression ligger och gror.
Men nått jag funderar mycket på är att jag gärna håller mig för mig själv. Jag är en social människa på jobbet (kör buss) annars och pratar mycket i stallet osv. Men när jag umgås med folk på tu man hand eller liknande, så är jag helt slut efter 30-60 min och nästan färdig för en sovstund.
Jag tillbringar nästan all ledig tid i soffan vid datorn.

Men hur vet man om man har blivit en enstöring eller om det är depressionen som gör en så här?

Jag vill gärna umgås med folk och har trevligt när jag gör det, men ändå längtar jag hem till soffan nästan hela tiden.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Känner igen det!

Nu är visserligen bipolär, men medicinerar så just den biten borde inte spela in... Tror jag!

Trivs bäst hemma, ensam eller med sonen (som även han trivs bra i sitt eget sällskap)

Har också funderat över det, alltså om det är normalt:crazy:

Jobbar nu inte med så många personer, en till tre på halvtid, men är ändå hellre ensam när jag är ledig...

Ändå tycker jag att det är rätt skoj när det händer saker (meetings med mycket social samvaro)

Vet inte vad som är "normalt" och vad som inte är det:meh:
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Alla människor är inte skapade lika. Vissa har stort behov av umgänge och får energi av att umgås. Andra har mindre behov, och vissa förlorar till och med energi på att interagera med andra människor. Vet man vilken sort man är så kan man styra sitt liv efter ens egna förutsättningar.

Att man inte vinner energi av att umgås med andra behöver inte betyda att man är en enstöring. Bara att umgängeskvotan fylls mycket snabbare.

Bild som ger en insikt i hur en introvert fungerar:
Dr. Carmelas guide to the introvert
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Så intressant länk! Kände igen mig lite faktiskt i den introverte :o

Det stod ganska likt några tips som jag gav en person här i en annan tråd som ville ha respekt.

Trivs man med att vara ensam så är det väl inga problem? Man behöver ju inte känna sig ensam för det.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Jag är en frisk "normal" människa utan depressioner som också tycker det är himla skönt (och har behov av) att vara ensam ibland. Att jobba hela veckan och umgås med andra hela helgen gör mig mer eller mindre utmattad, får jag inte någon dag då och då där jag inte behöver vara social med människor orkar jag inte riktigt med utan blir fruktansvärt trött och ganska tjurig. Speciellt gäller det om jag har haft mycket att göra med människor i jobbet. Har jag jobbat ensam klarar jag mer sociala kontakter på fritiden än om jag varit social på jobbet.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Asch.... det ställs tillräckligt med sociala krav ändå - utan att du behöver konstruera egna. ;)

Jag har ett socialt arbete, och träffar mängder av folk varje dag. När jag är ledig vill jag ladda batterierna i lugn och ro ensam. Gärna aktiv vila med hästen, eller hunden - men helst utan alltför intensiv social interaktion med människor.

Ser inte det som något problem alls, utan planerar livet så att det funkar.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Fast ingen annan kan ju veta vad som är bra för dig. Trivs du, har energi, känner dig positiv och glad - så fortsätt så som du gör.

Vill du ändra någonting så testa att ändra på det då, och se hur det känns. Kanske bättre, vem vet...

Jag har perioder då jag är väldigt socialt aktiv. För att det känns bra just då. Sedan trappar jag ned på det igen. Men i normalrytmen är jag faktiskt nöjd med mina sociala kontakter på jobbet, att ha vännerna på mestadels digital basis, och mest umgås med min partner och mina djur på fritiden.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

OK, jag uppfattade det som att du var social och gärna pratade med folk men att du också behövde vara ensam, inte att du ville vara ensam jämt.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Exakt så, det är väl inget som helst fel med att tycka om att vara ensam?? Det är vare sig ett tecken på depression eller personlighetsstörning.

Särskilt inte när du tvingas vara social och umgås med folk hela tiden i ditt jobb.

Om folk kunde sluta skapa psykiska sjukdomar ur vartenda personlighetsdrag som avviker något från "alla andra" skulle de varit betydligt lyckligare....
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Jag skapar inte. Jag har en diagnostiserad depression som jag medicinerar för.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Nej, jag känner ingen energi och/eller direkt glädje. I så fall hade jag inte undrat.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Problem nr 1 är att jag ifrågasätter mig själv och allt jag gör hela tiden. Det har gjort att jag inte längre vet vad jag vill.
Problem nr 2 är att jag ju aldrig kommer träffa nån man om jag sitter i soffan hela tiden.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Jag är gärna ensam med mig själv, mycket. Har normalt sett ett mycket socialt jobb, med höga krav och det gör att jag tycker det är verkligen jätteskönt att kunna stänga dörren när jag inte jobbar.

Visst är jag social på fritiden också, men bara när jag kan välja själv. Inte bestämmer jag att träffa folk när jag är sur och tvär och bara vill vara själv...
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 556
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 319
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp