Enstöring eller deprimerad?

Sv: Enstöring eller deprimerad?

Samma här. Egentid är mycket viktig, sällskap gör inget bara jag slipper konversera.
:)
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

JAg älskar att umgås med folk, men har samtidigt en viss grad av social fobi och dumma tankar om folk som inte vill umgås med mig egentligen ( bara tankemonster skapat av mig) så vissa dar orkar jag inte. Har underbara vänner som kommer hit ett par gånger i månaden, de har en övernattningslägenhet här, och då blir det intensivt, sen orkar jag inte umgås på ett par dar. Så skönt med mina andra grannar då, vill jag så går jag bara över och knackar på.
Kanske därför jag tvekar när dejter kommer på tal för i början om det klickar vill ju folk oftast umgås mycket.. hua :) men det får jag lösa då.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

KL? eller allmänt...

Hur alla andra är och vad de/ni har för behov av egentid efter arbete är ju rätt oviktigt för TS?...

Till TS: eftersom du funderar över detta och det är ett problem för dig i någon mån, ibland mer och ibland mindre, så tänker jag att det inte spelar någon roll om det har med din underliggande (latenta?) depression att göra eller om det är en del av din personlighet. Det är något du inte trivs med, och som jag får uppfattningen att du vill förändra?

Även om det skulle vara ett drag i din personlighet kan du, om du vill, välja att stärka eller försvaga just det draget. Är det beroende på din depression så hoppas jag att du får hjälp med depressionen så att du kan och orkar leva ditt liv som du vill.

Eftersom du inte verkar nöjd med din situation så undrar jag om du ser något du kan förändra? Finns det något litet du kan prova att göra och se om det leder till något du hellre vill? Om jag kommer ihåg rätt (jag är rätt sporadiskt på Buke...) så är du kattmänniska, inte hundmänniska? Finns det någon samlingspunkt för kattmänniskor du kan gå med i? Eller kan du låna en hund av någon i ditt hus för en promenad om dagen? Du kommer ut, ser människor omkring dig men behöver inte prata om du inte vill, du får naturligt lite rörelse som är bra för energi och mående. Om hundpromenad är helt otänkbart, kan du i stället tänka dig en powerwalk med stavar? Det behöver inte gå fort även om det är en pw, det viktigaste är att komma ut utanför lägenhetens fyra väggar. Eller finns det något annat du kan tänka dig för att bryta din inte så självvalda isolering?
De här förslagen kanske inte alls passar dig, men jag tror du behöver testa något du inte förväntar dig av dig själv, för att vidga ditt "livsrum". Ta plats och gör livet till vad du vill :bump:
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Läste du länkarna jag och ullo postade?
Undrar bara för på ditt inlägg verkar du inte riktigt ha tänkt efter.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Läste du länkarna jag och ullo postade?
Undrar bara för på ditt inlägg verkar du inte riktigt ha tänkt efter.

Ja faktiskt så gjorde jag det.
Och faktiskt så tänker jag ändå att TS inte är hjälpt av vad alla andra tycker att de har för behov.
Och faktiskt så tänkte jag. Men jag tänker inte som du. Så jag skrev utifrån mitt sätt att tänka. Tror att det är ok, faktiskt.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Ja faktiskt så gjorde jag det.
Och faktiskt så tänker jag ändå att TS inte är hjälpt av vad alla andra tycker att de har för behov.
Och faktiskt så tänkte jag. Men jag tänker inte som du. Så jag skrev utifrån mitt sätt att tänka. Tror att det är ok, faktiskt.

Det är ok. TS får väl fundera över saken själv, men det kan ju vara en tröst att veta att det finns likasinnade människor som inte har någon depression eller annan diagnos. Faktiskt rätt gott om oss :D
"And according to the book almost 50% of a population are introverts but most of them try to live like extroverts and are unhappy about it."
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Precis, behov av egentid är ju ingen diagnos utan nåt många människor behöver ändå.
Ts kanske behöver få se att det inte behöver vara kopplat till en diagnos utan en del i vem man är.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Det betyder inte att alla aspekter vid ditt liv och din personlighet är kopplat till en diagnos.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Man blir ju väldigt trött av att vara depprimerad, så det är ju inte omöjligt att du får mer energi och orkar umgås med folk utanför jobbet när du mår bättre.

Jag är både lite enstörig och har varit/är deprimerad. Ju jag är destomer enstörig blir jag. Det beror på att jag inte har energi nog att orka med andra människor all energi går åt till att tänka.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Och till flera som är inne på samma spår..

Fast nu är ju social tillbakadragenhet ett kärnsymptom vid depressioner och även något som vidmakthåller tillståndet.

Man måste skilja på att vara introvert/lite osocial och att inte ha någon som helst glädje eller lust i det sociala samspelet. Det är en jättestor skillnad och era inlägg blir extremt invaliderande för TS som ju faktiskt lider av en depression med väldigt typiska symptom.

Till TS:
Det är ju alltid svårt att veta vad som är hönan eller ägget. Det du kan göra är att fundera över hur du fungerade tidigare när du var frisk?
Dock tror jag att oavsett så tjänar du som deprimerad på att försöka aktivera dig socialt. Att stänga in sig hemma kommer inte göra dig frisk, hur mycket mediciner du än tar.

Får du någon terapeutisk behandling? Beteendeaktivering är ju väldigt effektiv vid depression och handlar just om att komma ut och göra saker.

Vad tyckte du om att göra förut, när du var frisk?
Vilka saker brukade ge dig glädje?
Även om du inte är det minsta sugen på att aktivera dig nu så är det väldigt troligt att det kommer hjälpa dig att försöka komma igång igen med saker som du tidigare har gillat att göra. Träffa vänner och människor som du tidigare blev glad av att umgås med.

Sen är det ju såklart viktigt att hitta vad som passar för just dig. Alla vill inte ha människor omkring sig hela tiden. Men man kan hitta en balans som passar just dig som enskild individ.
 
Senast ändrad:
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Tack, du var bättre på att förklara det där än mig :o
Min psykolog har precis slutat och jag får en ny efter sommaren. Då ska vi också försöka hitta rätt terapiform för mig, jag har en väldigt bra och engagerad läkare :love:
Jag har varit deprimerad hela mitt vuxna liv, så jag har inte så mycket att relatera till.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Hoppas din nya psykolog och du kan hitta en bra behandlingdform som hjälper dig upp till ytan! :)
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Du är väl som jag, får nog av det "påtvingade" sociala på jobbet.

Jag behöver få vara ifred och eftersom msn aldrig kan gå undan på jobb som vårt så blir jag helt mentalt slutkörd.
 
Sv: Enstöring eller deprimerad?

Du är väl som jag, får nog av det "påtvingade" sociala på jobbet.

Jag behöver få vara ifred och eftersom msn aldrig kan gå undan på jobb som vårt så blir jag helt mentalt slutkörd.

Förstår dig 100%. Jag bad min ex om 15 minuter efter jobbet och bara vara. Det togs inte emot med hurrarop direkt :crazy:. Extroverta förstår helt enkelt inte behovet av att få "landa" innan man startar med andra sysslor. Konstigt det där ...
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 555
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 318
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp