Envis som en åsna !!

S

Snuttisen

Jag har fått ett problem. Ett av mina ston vägrar att gå in i stallet på dagen, på kvällen när det är matdags bara travar hon in som ingenting.
Jag trodde det kunde vara som hon tyckte ridningen var jobbig och därför inte ville in och bli sadlad..
Men hon är lika dan efter ridningen när man bara ska in och ta av allting..Vi har provat att ta in det andra stoet först, locka henne med nåt gott, trycka på och klappa till henne i baken..men ingenting hjälper. Ganska jobbigt.
Hon ställer sig bara utanför dörren och ser envis ut. Trist är oxå att hon lär det andra stoet de dumheterna men hon är mer lättövertalad.

I övrigt så trivs hon i stallet och är väldigt harmonisk där inne..

Nån som har en lösning ??

Tack på förhand
 
Sådär gör vår treåring oxå! :crazy: Han har hållt på så sen, jaa vad kan det vara, sen början av oktober kanske. Men det går bättre och bättre. Vi låter honom aldrig "vinna", väntar alltid ut honom, visst det är inte så skoj att stå precis utanför stalldörren en halvtimme och bara stå där och vänta tills han flyttar sig.

Det går bara bättre och bättre. I början stannade han redan ute i hagen, nu kommer vi oftast ända in i stallet, men han stannar ofta ca 5 steg innan spiltan där vi brukar binda upp honom. Ibland vänder jag honom och backar in de sista metrarna.

Mitt tips är att vänta ut henne, någongång kommer hon ju flytta sig :).
 
Nää jag vet, jag har aldrig låtit henne vinna utan alltid fått in henne på nåt sätt. Utom igår, då orkade jag inte längre, men det tar mer än en halvtimme här :(
Jag vet inte om betsraffningar fungerar..igår ville jag bara låta henne vara ute och frysa så att hon skulle sluta tramsa..men sen var det ju nyårsafton och jag var lite orolig för alla raketerna..Men jag är ju inte helt säker på att det hade hjälpt iaf.
Hur har du gjort för att få in din 3-åring ? eller står du bara och väntar och lockar ?
 
Hade det problemet med min gammelpålla. Hon började med det efter att jag fått ta in henne tidigare än de andra hästarna pga juverödem och kyla.
Så jag fick helt enkelt sätta fast henne i en lång longerlina, snurra den runt stolpen i boxen rakt fram, spänna linan - och väääänta.
Allt eftersom hon gav efter så spände jag linan.
Hon blev bättre allt eftersom då hon ju fick ge sig varje gång, men det var aldrig lönt för någon främling att ta in henne.....
Jag tror att hon hade slutat med dumheterna efter ett tag, men vi fick lov att ta bort henne pga ålderskrämpo ( 28 år) så jag vet ju inte säkert.
 
TÅLAMOD!! :) Såhär gjorde vår "åsna" också ett tag, skulle absolut inte gå in i stallet om kompisarna var ute! Därför fick han träna detta MYCKET, jag grät och svor men gav mig inte! Så när jag var nära att ge upp, DÅ gick han alltid in! Likadant med allting när det gäller honom, envis till tusen och så helt plötsligt ger han sig! Men det är kanske det som är tjusningen?????? :confused:
 
just tålamod krävs det nog en hel del av :)
Om din häst är lätt att backa så kan du backa in den i stallet, funkar iaf på de hästar jag testat på :D
 
Titta inte på henne ! Sikta in dig på vart ni ska, sen så GÅR du dit, även om hon stannar, envisas, men titta aldrig på henne utan titta dit du ska och ge dig inte förens ni är där, det funkade för mig i alla fall :)
 
Jaa jag står bara och väntar :crazy: :). Men jag lockar honom bara med rösten, inte med ngt godis eller så, det vill jag inte att han ska lära sig.

I början gick det att flytta honom lite sidvärtes och att han då tog ett halvt steg fram, och sen flyttade honom åt andra sidan och då tog ett halvt steg fram, men det överlistade han efter att tag och växte fast värre än nånsin, så det blev det bara att vänta på honom. Och ibland backa honom lite. Men jag försöker oxå att inte titta honom i ögonen utan liksom titta framåt och tänka bara att "nu går vi!".

Lycka till! Det behövs när tålamodet tryter. :)
 
Kan du, med hjälp av grimskaft, försöka att flytta henne
åt sidorna, framdelen, bakdelen och sedan backa henne några steg? Ta fram henne och backa igen, fram och backa.
Blir du arg på henne så kommer hon att få än mindre lust att gå in i stallet eftersom du då förstärker det obehagliga...beröm henne för minsta lilla positiva reaktion.
Lycka till!
 
Jodå..åt sidan flyttar hon sig självmant, vänder sig så dant att hon försvinner bakom stallknuten när jag står i stallet..Sen får jag göra en volt med henne och försöka på nytt. Det är svårt att inte bli arg när man har försökt otaliga gånger till ingen nytta..hon bara sträcker på halsen för att slippa flytta på benen.
Jag traggar med henne varje dag och nu de sista gångerna har jag börjat med att släppa henne i dörröppningen så att hon själv får gå in i sin box..Det lyckades några gånger och då fick hon lite korn i krubban..Hmm..dumt kanske
Det hade dock varit skönt att kunna leda henne in innan och efter ridningen..
 
Prova göra all ledning till en lek. Inte bara när du ska in i stallet.
Fundera på ditt förhållande till henne, utveckla kommunikationen och ditt kroppsspråk.
När du blir arg så är det i praxis dig sjäv du är arg på, hon gör bara det hon kan. Det är upp till dig att skapa en sund relation, ett sätt där ni båda förstår vad du vill.

Få henne att gå till sidan, bakåt, framåt, runt. Be henne flytta kroppen, steg för steg, inte bara vika på halsen. Håll gärna till på en öppen plats, snurra, flytta -beröm dig själv och HENNE när ni gjort något som du vill att ni ska göra. Dina rörelser och din attityd är viktig.

Att ha häst är inte bara att rida, menar jag. Det ska vara en glädje att hålla på med dom oxå...den glädjen kan bara komma ifrån dig och på så sätt smitta av sig till henne.

Lycka till!
 
Jag har själv haft det problemet, och jag gjorde precis som Rie skrev och det fungerade bra på min häst.
 
min rid-/skötponny gör ungefär så när man ska ta in honom från hagen när de andra hästarna är där. Han vägrar gå och om man försöker locka på honom så bakar han bara.
Så då brukar jag backa ut honom från hagen även om han inte vill backa hela tiden men då är det bara för honom att backa för han ska iallafall ut ur hagen!
Brukar aldrig ha med spö även om jag nog borde ha det för då brukar han gå in istället för att man måste backa ut han ur hagen...
Så du kanske kan prova att backa in hästen i stallet om det går?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 064
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 270
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp