Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Körspöet och långpisken från Piskmakarn var helt klart en bra investering.

Mina körtömmar från ITE och mina specialbeställda smala långa tömmar i Tärnsjö-läder.

Alla handskar från Ejendahls och Tegera, förbruksningsvara men bra förbrukningsvara.

Mina Röper säkerhetsstigbyglar.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

vilken är din bästa investering när det gäller prylar till stallet, hästen eller dig själv?:D

Till stallet: Ligghallen
Till hästen (och mig): XC Childeric
Till hästen (och mig): BOJ Classic SEH
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

En fyrkantig taggig skrapa med handtag till att ta bort päls och lera
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Aha, då vet jag!:D
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Måste tillägga, som någon annan redan har skrivit; den automatiska slangvindan till vattenslangen, som står i ett frostfritt "skåp"- ovärderlig!

Åh vad smart, en sån skulle jag haft ! :)


Min bästa investering..
Måste nog vara transporten, är så sjukt nöjd med den och den kommer nog hålla värdet ett par år till.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Ett par graningestövlar. Köpta begagnade (använda typ två gånger) för 150 spänn. Köpte dem på impuls och de har kommit att bli ett par riktiga favoriter. Rider inte i dem, men använder dem som arbetsskor i stallet.

Sen har jag en handgjord borste som en borstbindare har gjort. Den ser inte mycket ut för världen men den är super. Gjord av en farbror jag en gång kände, så den har ett stort affektionsvärde för mig.
Nu när jag tänker efter så har jag fått den av min mamma, och hon fick den nog av vår bekant, borstbindaren, så det kanske inte riktigt är någon investering. Mer en gåva. Men väl använd och omtyckt sv både mig och hästarna.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Min bästa investering till stallet, hästarna och mig är min Sensation Ride Hybrid sadel. Den är ovärderlig för mig. Utan den hade jag varit tvungen att sluta rida för flera år sedan då min kropp är så trasig.

En annan väldigt bra investering är mina Bow Balance stigbyglar. De har också hjälpt till så att jag har kunnat fortsätta rida utan att behöva få så ont i höft, knä och fotleder.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Kl

BE kortet och Thermobaren

Jag fixade E kortet så fort jag fått det vanliga körkortet (alltså samma år jag fyllde 18) så jag har haft det i 20 år nu. Fattar inte hur hästfolk klarar sig utan E kort.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Kl

BE kortet och Thermobaren

Jag fixade E kortet så fort jag fått det vanliga körkortet (alltså samma år jag fyllde 18) så jag har haft det i 20 år nu. Fattar inte hur hästfolk klarar sig utan E kort.
h

Jag skulle kunna säga att "jag begriper inte vad man ska med e-kort till" om jag ville spetsa till det. Nu begriper jag självklart det, och normalt så även om man inte behöver ha det för att få dra det man vill så är det ett mervärde i att ha lärt sig allt det som ingår. Med en pappa som har alla bokstäver i körkortet och är yrkeschaufför så är jag rätt drillad ändå.

Men dragmässigt har jag aldrig behövt ett E-kort till dags dato. Många av de bilar jag haft har det heller inte gett någon utökad dragvikt med ett E utan vinsten skulle ha varit att slippa bekymra sig om vad ett släp har för totalvikt - men jag har haft egna släp, så..

Men för många är det nog som för mig, och där är nog svaret att inte alla har E-kort?
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

kl

Jag svarar körkortet och bilen på alla tre. Det är körkortet och bilen som gör att jag kan göra allt annat.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

h

Jag skulle kunna säga att "jag begriper inte vad man ska med e-kort till" om jag ville spetsa till det. Nu begriper jag självklart det, och normalt så även om man inte behöver ha det för att få dra det man vill så är det ett mervärde i att ha lärt sig allt det som ingår. Med en pappa som har alla bokstäver i körkortet och är yrkeschaufför så är jag rätt drillad ändå.

Men dragmässigt har jag aldrig behövt ett E-kort till dags dato. Många av de bilar jag haft har det heller inte gett någon utökad dragvikt med ett E utan vinsten skulle ha varit att slippa bekymra sig om vad ett släp har för totalvikt - men jag har haft egna släp, så..

Men för många är det nog som för mig, och där är nog svaret att inte alla har E-kort?

B har sina stora begränsningar. Så enkelt är det.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Kl

BE kortet och Thermobaren

Jag fixade E kortet så fort jag fått det vanliga körkortet (alltså samma år jag fyllde 18) så jag har haft det i 20 år nu. Fattar inte hur hästfolk klarar sig utan E kort.

Därför att det ibland inte gör nån skillnad. Med min bil får jag dra 1250 kg med både B och BE. Totalvikten på släpet är det enda som ändras, men det är inget som gör nån verklig skillnad eftersom bilen har de begränsningar det har i dragkapacitet.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Mina bästa investeringar för hästlivet måste vara mina Therma-Cell värmesulor, Uhip-kjolen och framförallt min Amerigo dressyrsadel :)
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Som sagt har haft BE i 20 år snart och det är så skönt.

Annars så fort du måste ha en annan bil: kludd, så fort du måste ha en annan transport: kludd. Annan häst: kludd.

Sen för att inte tala om alla dom som tror dom inte behöver E och fattar inte att dom kör olagligt.

Nej jag väljer det jag behöver inte det jag måste.

I alla fall borde hästfolk ha utökad B. Det är en helt okej kompromiss som tar bort det värsta kluddet i alla fall. Fast samtidigt är det inte så mycket lättare att göra än ett E kort så när man ändå håller på så kan man ju nästan lika gärna se till att skaffa E.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Min bästa investering var när vi rev ner innertaket i stallet. Har nu öppet ända till taknocken. Underbart.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Som sagt har haft BE i 20 år snart och det är så skönt.

Annars så fort du måste ha en annan bil: kludd, så fort du måste ha en annan transport: kludd. Annan häst: kludd.

Sen för att inte tala om alla dom som tror dom inte behöver E och fattar inte att dom kör olagligt.

Nej jag väljer det jag behöver inte det jag måste.

I alla fall borde hästfolk ha utökad B. Det är en helt okej kompromiss som tar bort det värsta kluddet i alla fall. Fast samtidigt är det inte så mycket lättare att göra än ett E kort så när man ändå håller på så kan man ju nästan lika gärna se till att skaffa E.

Fast om jag tar mig själv. Jag har ett släp med totaltvikt 1250 kg. Det får vilken bil som helst dra i princip, på B-kort. Jag har hitills inte en enda gång haft problem med att jag behövt låna bil för att dra släp och lånebilen inte får dra. (Nu har jag nog aldrig behövt låna bil, men jag har haft hyrbil i flera svängar). Har bilen dragkrok och är en normal bil kan jag dra mitt släp liksom.

Omvänt har jag aldrig haft problem med att min bil inte får dra lånat/hyrt släp. 1400 kg dragvikt på bilen och jag kan hyra ett hästsläp i princip var som helst och få dra det.

Lastviktsmässigt heller inga problem, just nu väger den tyngsta 400 kg. Tidigare så tyngsta jag haft vägde 525 kg.

Alla behöver verkligen inte varken utökat B eller BE. Däremot borde alla kunna det som ingår i det ang köra, backa, lastsäkra osv. Men själva behörigheten är faktiskt inte en nödvändighet för alla, och för mig mfl ( t ex den som svarade innan) gör ett BE ingen skillnad alls i verkligheten rent bil/släp-mässigt. Det man vinner är kunna räkna på tjänstevikt och inte totalvikt, men när det aldrig är ett problem ens med totalvikt så
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Till mig: Hästen :love:

Till hästen: sadeln, globus clic
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Men du har fortfarande den begränsningen. Tänk om du plötsligt skaffar en stor häst? Kludd igen.

Jag tror bara att det är så enkelt att så länge man inte har ett E så är man så inne i eländet och så van vid det att man inte tänker på det.

Skaffar man ett E så kommer man inte fatta varför man höll på och kludda så länge och inte skaffade E för länge sedan.

Men det är klart har man hästen hemma och aldrig åker någonstans med den så är det väl okej.

Men å andra sidan så hade jag själv inga hästar när jag tog E utan jag gjorde det bara för att jag sett hur kluddigt det var och hur de som hade E inte behövde bekymra sig alls. Så då tog jag det bara för att det någon gång i framtiden kunde kanske vara bra att ha.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Men du har fortfarande den begränsningen. Tänk om du plötsligt skaffar en stor häst? Kludd igen.

Jag tror bara att det är så enkelt att så länge man inte har ett E så är man så inne i eländet och så van vid det att man inte tänker på det.

Skaffar man ett E så kommer man inte fatta varför man höll på och kludda så länge och inte skaffade E för länge sedan.

Men det är klart har man hästen hemma och aldrig åker någonstans med den så är det väl okej.

Men å andra sidan så hade jag själv inga hästar när jag tog E utan jag gjorde det bara för att jag sett hur kluddigt det var och hur de som hade E inte behövde bekymra sig alls. Så då tog jag det bara för att det någon gång i framtiden kunde kanske vara bra att ha.

Oddsen för att 158 cm långa jag ska skaffa ett kreatur större än fblvalacken på 162 cm i mkh är ungefär noll =) Risken jag står med en häst som väger mer än 600 kg är således noll. (Fblvalacken vägde btw 540 kg, inte 525, insåg jag gjorde en tankevurpa. Men det spelar ingen roll.

Grejen är ju att jag HAR inget kludd. Aldrig haft oavsett vad jag haft för häst. Helt enkelt för det dyker inte upp någon 170 cm drasut som väger 600 - 700 kg här.

Så, helt kluddfritt ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: palle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 347
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp