Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Fast har man ponny behöver man knappast ligga på gränsen. Eller hade jag haft en storhäst hade jag klarat mig fint med min dragkomb: Jag får lasta 800 kilo.

De har två inte så små isisar
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

*kl*

Till hästen:
Måttbeställd sadel från Jensens, skönt att slippa alla bekymmer.
ELT gjorden, sadeltvånget försvann

Till mig
Vinterridbyxorna från Pikeur
Muckbootsen
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

BE är helt fantastiskt! Trots att jag var tvungen att köra upp två gånger är jag galet glad att jag gjorde det!
Nu har jag ett släp med hög lastvikt, och även om min nuvarande bil inte får lasta hela den vikten får mina två islänningar plats utan problem. Skaffar jag en starkare bil får jag lasta mer. Och drömmen är att skaffa ett 3-hästarssläp. Det går enbart med BE!

Men har man koll på sin bil och sitt släp och dess vikter att de klarar sig på B-kort är det ju inga problem. Problemet blir först när bilen går sönder och man ska låna någon annans. Då har man klart färre alternativ än mer BE, eller utökad B.
För min del är det självklart som hästmänniska att ha BE för valfriheten. Andra gör andra val. Jag hoppas bara att man ändå har koll på vikterna och reglerna. Jag vet att du har det Gimlan, men många som lastar in två travare har det oftast inte....

Ett ytterligare plus, som redan nämnts, är att ingen vill låna mitt släp pga den höga totalvikten. Och jag vill inte heller låna ut det :p
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

KL
Får säga min hö-bonde på alla tre:D Han är noga och omtänksam, gör allt i sin makt att det ska bli så bra hö som möjligt, både när det kommer till näring (ja, jag vet att han inte kan styra över det;)) och hygien. Kommer i princip på timmen om jag hade behövt det (dock ringer jag i goood tid). Inte för dyr och behöver inte passas, han vet vart balen ska stå och vart pengar finns (detta för att även han ska kunna komma och gå som det passar). Han är helt enkelt ovärderlig för mig:p


ÅÅÅ :love:
va gulligt!! Folk uppskattar ofta inte sina bönder tillräckligt!
HAr egen hö-bonde i min pappa som är fantastisk, i hö-tider, att hjälpa till i stallet, att hjälpa mig renovera rockard osv...

så i samma anda vill jag säga min hovslagare! :love:
Helt underbart tålamod för en långsint häst som råkat ut för en elak hovslagare som ung.
Det är en investering i tid, för han har svårt att komma på avtalad tid. Men efter 20 år så litar vi helt på honom, han kan sko själv om det passar bättre, och han erbjuder sig tillomed att släppa ut hästarna i hagen efteråt.


I prylväg är det mina elmärmda yllesockar som är guld värda såhär års.
Till hästen blir det bröstselen jag köpte i våras, underbart att kunna komma ut med hästen fastän min dåliga rygg satte stopp för ridningen.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

KL.
Till mig själv: Nya hästen :love:
Till honom: Förhoppningsvis nya sadeln som jag hoppas är på väg!
Till Tinna: En riktigt bra veterinär .. Hoppas hon visar sig frisk i April!
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Till mig själv: en pannlampa med 3000 lumen, lyser som jag skulle rida utefter en väg med gatubelysning! :D Värd varenda krona!

Till hästen: Hönätet! ;)

Till stallet: Iofs så är det stallägaren som köpt en Termobar till hagen, men så nöjd med att hästarna får fri tillgång på vatten! :p
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Ja, det lär inte gå att övertyga mig om BE :p Verkar ju helt onödigt. Kan på allvar inte så poängen. Köp en bil som får dra 1400-1500, köp eller hyr ett släp och sen är det klart liksom.

Går min bil sönder så då får jag antingen låna nåns eller hyra en som får dra tillräckligt, eller hyra ett ekipage som funkar ihop. Jag kan inte se att det skulle vara krångligt, om just den situationen skulle uppstå. Eller så avbokar man träning/tävling/vaddetnuär får bilen lagar och åker nästa vecka.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Till ponnyn - antiglidpad eftersom hon har figur som en knubbsäl:)

Till mig - allt som värmer! 'Barbackapad' i fårskinn, dunridkappa, överdragsridbyxor från Hööks och en riktigt ful fleecemössa! Dessutom ska jag googla igenom alla tips på stövelvärmare etc som kommit fram i tråden :D
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Fast även med 1400 ligger du svårt till för två hästar. Släpet väger minst 700. Då är det 700 kvar för inredning och last. Jag chansar inte att hästarna inte väger över 350. Räknar jag utan att ha vägt hästarna (vilket jag ju aldrig gör) räknar jag på 400 kg för att ha marginal. Min ena ligger inte långt ifrån det.

Jag skulle vara jättebegränsad utan BE. Du är inte det. Då slipper du plugg och pengar till att ta det. Men du får aldrig köra mitt släp :p
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Jag får dra 1500 med min bil, så jag har 800 till godo - och snart (hoppas jag) har jag ju bara en häst så då kan saga försöka bli Sveriges fläskigaste isis och ändå gå in i transporten :D .
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Sne ska man räkna in utrustning, ev foder mm om man blir borta ett tag!
Jag har i dagsläget inte ens dragbil eller släp men när den dagen kommer så blir det MINST ett utökat B-kort..
Minns att vi har haft väldiga bekymmer när jag var yngre och åkte och tävlade. Med en häst på 149cm, packning för 4 dagar, foder för det samma samt oftast även kompis med tillhörande häst så blev det tight med vikterna för mamma!
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

*kl*

Senaste bästa grejen: en ridkjol från Uhip (var en present men ändå).

Annars: en transport med alla funktioner jag uppskattar, BE-kortet, HW-täcken och Pikeur-ridbyxor (vissa saker är värda att lägga några slantar extra på helt enkelt) samt en klok terrängsadel.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Chaps (långa) i älgskinn - traderafynd
Gramantygel i läder för långtygling - Buketips
Novabett på vintern (vid minusgrader)
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Till mig: Min overall!
Stallet: Okrossbara grepen
Hästarna; Rambotäckena

Vad är en okrossbar grep?

*kl
Till mig: Mina muckboots- insåg just att jag inte frusit om fötterna en enda gång i år.
Till hästarna: Alla kurser vi varit på som hjälpt oss vidare
Till stallet: Vår eluppvärmda vattenkopp- inget mer bärande av vatten!
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Bästa investeringen är själva hästen :D och betäckningen (så kom min andra häst fram efter 11mån.)

I utrustningsväg: min sadel, helt underbar att sitta i :D
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Stallet: Om det räknas; Stallpellets :love:. Så himla glad att jag bytte till det från kutterspån. Lättmockat, fräscht, och smidiga förpackningar.

Hästarna: Deras anatomiska träns! Bytte ut deras vardagsträns till anatomiska och båda två är jättenöjda.

Mig: Riktigt mjuka gummityglar :love:. Har ett par till varje träns nu och kan inte rida med vanliga längre.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Jag har haft nytta av mitt E sedan jag tog det 2006.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Min absolut bästa investering är den uppvärmda vattenbaljan. Har aldrig gjort ett bättre köp!

Ja, förutom själva hästarna då. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: palle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp