Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Fast jag fattar faktiskt inte storheten med E-kort. Jag vet allt det där om vikter och hit och dit. Får dra 1500, har 800 till övers och rider islänning. Har dessutom massa travgubbar omkring mig som kuskat land och rike runt, ingen av dem har E-kort och ingen av dem har upplevt det som ett problem. Sen har de säkert stoppat in för mycket i kärran, men har de klarat sig fint utan så lär jag också göra det.

Mina bästa:
*Transporten
*Earbags
*Klippmaskinen
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

kl
Har ett par el-uppvärmda handskar beställda. Inte Achenbach (skinnhandskarna gör inte i XXXS:p) men samma leverantör, så jag hoppas att de lever upp till mina förväntningar. Kompisen har ett par Achenbach, och hon är supernöjd med sina.
De hoppas jag mycket på, för mina fingrar är på väg att krackulera av kyla när jag kör.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Knapplån

Till mig: nu i vintertider måste jag nog säga mina MH polar breeches, mer eller mindre BOR i dem från nov-mars. :D dunvästen från KL är också en favorit, går att kombinera med allt och är riktigt varm att ha under en tjockare vinterjacka när temperaturerna går ner mot -25°.

Till hästen: sadeln, micklemtränset.. äsch finns så många saker, ELT-gjorden, bröstselen, sprengerbetten.. kan inte välja nån speciell favorit faktiskt, tycker jag har köpt så många funktionella saker senaste åren.

Till stallet: slowfeedingnäten.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Fast jag fattar faktiskt inte storheten med E-kort. Jag vet allt det där om vikter och hit och dit. Får dra 1500, har 800 till övers och rider islänning. Har dessutom massa travgubbar omkring mig som kuskat land och rike runt, ingen av dem har E-kort och ingen av dem har upplevt det som ett problem. Sen har de säkert stoppat in för mycket i kärran, men har de klarat sig fint utan så lär jag också göra det.

Mina bästa:
*Transporten
*Earbags
*Klippmaskinen

Precis, "De har säkert stoppat in lite för mycket i kärran" ;).

Skulle du plötsligt ha två lite större hästar så: kludd. Sen har många en tendens att underskatta vikten på sin häst/hästar och överskatta lastvikten på släpet.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

KL
Får säga min hö-bonde på alla tre:D Han är noga och omtänksam, gör allt i sin makt att det ska bli så bra hö som möjligt, både när det kommer till näring (ja, jag vet att han inte kan styra över det;)) och hygien. Kommer i princip på timmen om jag hade behövt det (dock ringer jag i goood tid). Inte för dyr och behöver inte passas, han vet vart balen ska stå och vart pengar finns (detta för att även han ska kunna komma och gå som det passar). Han är helt enkelt ovärderlig för mig:p
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Men jag kommer aldrig skaffa större hästar så det är inte ett problem. Mao inget kludd ;)
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Håller faktiskt med Tora.

Ska man köra två hästar lagligt är det minst krångel att ha BE. Det skulle då va två små hästar annars om de skulle rymmas inom B -ramen :-)
Det är himla skönt att ha BE, slippa tänka på lika mycket vikter hit och dit.
Dessutom blir släpet inte lika attraktivt för andra att låna så jag slipper vara surkärringen som inte vill låna ut släp :-P

Det var en bra investering :-)
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Speciellt inte om man tycker det är helt okej att stoppa in lite för mycket i kärran. Då behöver man ju inte kludda alls med E kort.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Håller faktiskt med Tora.

Ska man köra två hästar lagligt är det minst krångel att ha BE. Det skulle då va två små hästar annars om de skulle rymmas inom B -ramen :-)
Det är himla skönt att ha BE, slippa tänka på lika mycket vikter hit och dit.
Dessutom blir släpet inte lika attraktivt för andra att låna så jag slipper vara surkärringen som inte vill låna ut släp :-P

Det var en bra investering :-)

Ja tänk om man skall ha annat släp och/eller annan bil. Då måste man ju hålla koll så att man inte kör olagligt. Nej det är såååå mycket lättare att ha E kort.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Till mig: Min overall!
Stallet: Okrossbara grepen
Hästarna; Rambotäckena
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Tar sista knappen

Till hästarna "Matsalstaket" så nu kan de stå torrt och i lä och mumsa hö. Jag lät bygga ett tak längs hela baksidan på stallet. Mycket lättare för mig att fodra och mocka också för den delen

Till mig vattenkranen, lät dra en isolerad vattenledning och sätta dit en ny kran så nu behöver jag bara en 5 meter lång slang för att fylla termobaren. Förra vintern släpade jag över 35 meter slang och det är tungt, två gånger om dagen för att fylla på vatten. Nu är det mycket lättare :)
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Häst: Mitt "persiko-cremefärgade"/ljusbruna/guldfärgade Schockemöhle schabrak.
Hittade det i en realåda för nästan inga pengar alls på ett meeting. Det är hållbart, modellen passar på flera hästar, färgkombinationen är verkligen to die for och dessutom har jag insett att det är mitt tur schabrak :love:

Ryttare: 1. Min bruna/ljusrosa randiga Spooks väst.
Köpte även den på rea, för ett år sedan, och har använt den i princip alla dagar det varit tillräckligt kallt.
2. Mina ljus lila-rosa Hunter stövlar.
Precis som de två ovanstående sakerna köpte jag dessa på rea, och har använt de så mycket sen dess! Verkligen ett par jättesköna stövlar! :D
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Herregud, det FINNS alltså eluppvärmda handskar!? PMa mig gärna vart man köper dem :) Jag har bara sett såna här klumpiga handvärmare som måste kokas och hållas på...
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Ja tänk om man skall ha annat släp och/eller annan bil. Då måste man ju hålla koll så att man inte kör olagligt. Nej det är såååå mycket lättare att ha E kort.

Jag hade en diskussion igår kväll med en pappa till ett släpdragande barn efter att ha läst dina inlägg:D. Han tyckte inte E var nånting att sträva efter, men efter jag var färdig så hade jag nog övertalat honom. Istället för att väga ner släp och hela tiden ligga på gränsen så tyckte jag att en normalbegåvad kan ta E-kort i stället för att lägga ner onödiga pengar på annat.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Min overall från hööks! Älskar den! Blir inte alls lika bylsig och klumpig som andra overaller jag provat :)

Magicbrush funkar super till min connemaras päls när han rullat i lera :)

Och sen hoppas jag att mitt senaste köp ska bli en favoritpryl(har inte kommit än), boken "Roligt med bommar och koner". Har jättesvårt att vara motiverad på ridbanan och komma på vad jag ska göra, är även lite slarvig så har jag inte fasta punkter att rida efter så blir det ofta rörigt. Hoppas att denna boken med 160 bom- och konövningar ska kunna hjälpa oss. :D
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Håller faktiskt med Tora.

Ska man köra två hästar lagligt är det minst krångel att ha BE. Det skulle då va två små hästar annars om de skulle rymmas inom B -ramen :-)
Det är himla skönt att ha BE, slippa tänka på lika mycket vikter hit och dit.
Dessutom blir släpet inte lika attraktivt för andra att låna så jag slipper vara surkärringen som inte vill låna ut släp :-P

Det var en bra investering :-)

Det beror fortfarande vad man har bil. Jag kommer med min bil aldrig kunna dra två hästar eftersom jag har maxlsläpvagnsvikt på 1250 kg. Släpet får ha en totalvikt på 1960 kg för övrigt med B kort.

Hur många vanliga hästsläp har en totalvikt på över 1960 kg?
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Overallen från Jacson är jag glad för att jag köpte. Inte så mycket till investering förstås för den kostade mig under 400 kr, butik på Tradera), men den är underbar att ha på vintern. Mina Dojjankängor älskar jag också. De håller mig torr och varm om fötterna och det har inga andra skor klarat av.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Speciellt inte om man tycker det är helt okej att stoppa in lite för mycket i kärran. Då behöver man ju inte kludda alls med E kort.

Skrev jag att JAG tyckte det var ok? Nä. Jag skrev att DE säkert gjort det, men jag skrev aldrig vad jag tyckte om det. Jag håller mig till islänningar så nä, jag behöber inte kludda varken med eller utan E.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Jag hade en diskussion igår kväll med en pappa till ett släpdragande barn efter att ha läst dina inlägg:D. Han tyckte inte E var nånting att sträva efter, men efter jag var färdig så hade jag nog övertalat honom. Istället för att väga ner släp och hela tiden ligga på gränsen så tyckte jag att en normalbegåvad kan ta E-kort i stället för att lägga ner onödiga pengar på annat.

Fast har man ponny behöver man knappast ligga på gränsen. Eller hade jag haft en storhäst hade jag klarat mig fint med min dragkomb: Jag får lasta 800 kilo.
 
Sv: Er bästa investering, stor eller liten, till häst, stall eller dig själv!

Thermobaren! Är väldigt glad att den finns i mitt och hästarnas liv
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: palle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp