Era bästa tips när allting är skit

Min erfarenhet från vården i dessa situationer är tyvärr inte helt bra, och jag är orolig för att den typen av kontakt skulle innebära ännu mer stress just nu.
Jag har fantastiskt goda erfarenheter av vården och terapi.
Efter ett par vändor genom personliga kriser så gav vården mig en glädje och stabilitet som är långt mycket bättre än före kriserna.
Det är så värt det.
 
Och jag säger precis tvärtom. Många som mår riktigt dåligt städar frenetiskt hemma eftersom ordningen i hemmet är det enda de kan hålla kontroll över. Ordningen omkring dem får kompensera kaoset inuti.
Ja, jag har en person i min närhet där just detta är väldigt tydligt. Oreda, ibland så lite som byrålådor som står på glänt eller en onödig sak på fel ställe, ger upphov till stress. En brokig matta behövde bytas mot en i lugn beige färg när det var som jobbigast, för att få till ett lugn i omgivningen. En form av ångesthantering, vad jag förstår, och jag vet inte om det hjälper mot ursprungsproblemet att allt är rent, städat och luftigt ljust, men om det ger ro för stunden så är jag med på åtgärderna. Till en viss gräns, givetvis.

Jag tror absolut att där kan finnas ett samband mellan inre och yttre, och att inom rimliga gränser kan det hjälpa att hålla ordning och reda omkring sig, rent och någolunda städat. Samtidigt som det självklart inte botar orsaken bakom ångesten. Och inte får gå till överdrift.
 
@Diskurs Det verkar inte som svaret var till mig även om det var mitt inlägg du citerade. Jag svarar ändå.
Det du ger exempel på är långt ifrån min nivå av städning. Sånt som du nämner skulle inte alls existera hos mig. Jag har mycket högre krav. Orimliga för en del kanske, men inte för mig
Jag skulle aldrig greja det. Jag tycker det har gått för långt om det är grus eller kattsand på mattan. :o
 
@Diskurs Det verkar inte som svaret var till mig även om det var mitt inlägg du citerade. Jag svarar ändå.
Det du ger exempel på är långt ifrån min nivå av städning. Sånt som du nämner skulle inte alls existera hos mig. Jag har mycket högre krav. Orimliga för en del kanske, men inte för mig
Jag skulle aldrig greja det. Jag tycker det har gått för långt om det är grus eller kattsand på mattan. :o
Men den städnivå du uppger, har kanske mer med din personlighet än med mental hälsa att göra. Jag uppfattade @Görel s inlägg som en kontraåsikt om tesen att som deprimerad städar man inte, utan hennes erfarenhet är tvärtom att även djupt deprimerade städar som ett symptom relaterat till sin depression.
 
Men den städnivå du uppger, har kanske mer med din personlighet än med mental hälsa att göra. Jag uppfattade @Görel s inlägg som en kontraåsikt om tesen att som deprimerad städar man inte, utan hennes erfarenhet är tvärtom att även djupt deprimerade städar som ett symptom relaterat till sin depression.
Ja det stämmer nog precis som du skriver.
 
Men den städnivå du uppger, har kanske mer med din personlighet än med mental hälsa att göra. Jag uppfattade @Görel s inlägg som en kontraåsikt om tesen att som deprimerad städar man inte, utan hennes erfarenhet är tvärtom att även djupt deprimerade städar som ett symptom relaterat till sin depression.

Exakt så menade jag!
 
Det har varit en välbehövlig paus från forumet. Nu famlar jag lite i mörkret och behöver era kloka tankar.

Starten på det här året har blivit en fullkomlig kraschlandning. Det nya arbetet som startade vid årsskiftet blev ett fritt fall. Jag har dialog med min chef, och hela bolaget håller på att ta sig igenom en ganska tuff fas just nu. Det kommer att bli bättre, men just nu känner jag mig extremt pressad och orolig dagligen. Det är även tungt privat och jag tampas med många svåra känslor och problem på kvällstid. Summa summarum är att det känns nattsvart just nu. Jag har ont i magen eller huvudet varje dag. Jag bryter ihop och gråter några gånger i veckan. Jag står i duschen länge två gånger om dagen, först för att ens vakna på morgonen och sen för att det ger någon form av känsla av lugn och trygghet på kvällen. Kära fästman ger en enorm support, men känner sig nog lite uppgiven han med eftersom det bara fortsätter dag efter dag utan bättring. Det här förbaskade mörkret gör det inte enklare heller.

Bästa Buke, vad brukar ni göra för att plocka upp er själva perioder som dessa? Jag är egentligen inte särskilt orolig för min hälsa utan förstår varför det blivit såhär när många saker händer samtidigt. Det kommer säkerligen bli bättre om ett tag. Jag försöker planera in enkla och roliga saker, som att laga en god middag och köpa en flaska vin trots att det är vardagskväll. Vi sitter uppe och pratar och det känns bättre för en liten stund, men jag lägger mig ändå med samma känsla och vaknar med samma känsla av ängslighet och sorg. Blörk! What to do?

Jag vet inte om jag hade kunnat ta till mig tankesättet jag försöker beskriva nedan när jag var som sämst för ca 6-7 år sedan, så om du har någon nytta av det jag ska skriva vet jag inte.
Men jag provar, så kan du strunta i det om det känns på något sätt jobbigt eller på något annat sätt inte känns bra.
Det är så individuellt vad som fungerar, och framförallt vad som fungerar just i den situation/fas man är i just då.

Något som jag lärde mig nyligen är att negativa tankar kommer att avlösas av någon positiv tanke.
Jag övar mig på att fånga upp den. Och bara konstatera att den är där.
Inget undermedel, men ganska häftigt ändå.
Jag kan vara riktigt ledsen, sedan dyker plötsligt till exempel tanken på när jag red F en dag nyligen upp. En liten sak som bevisade hur långt vi kommit med förtroendet.
Mitt bland allt blä, dyker det upp. Varför just då? Ingen aning, men de negativa tankarna avbröts om så för en del av en sekund. Utan att jag gjorde något.

Nu låter det här jättelätt, så är det absolut inte. Det kan snurra runt hundra negativa tankar och ta plats, och att fånga den där lilla positiva som bara passerar är inte lätt.

Jag lyssnade på en ljudbok som tog upp detta, även om jag första halvtimmen tyckte författaren verkade ha en inställning jag ogillade så måste jag erkänna att jag fick med mig en del hjälp ur den boken..
 
Förutom lite lyx i vardagen så är det bästa för mitt välmående att jag och en kompis varje dag kör dagens tre bra.

Ibland är de tre bra att vi kom upp ur sängen, kollat till våra djur och ätit någonting själva. Men ibland är det att vi lyckats med stora bedrifter som att få undan sådana där surdegar som ligger som man bara inte orkar ta tag i men som egentligen skapar mindre stress eftersom man slipper tänka på det. Eller helt enkelt när vi skitit i allting och bara gjort någonting bra ihop - typ skitit i att städa och göra måsten och åkt på spa istället. :D

Någon dag ibland glömmer vi eller hinner inte, men vi kör dagens tre bra varje dag och det hjälper verkligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 887
Senast: Sezziyanen
·
B
Övr. Barn Hej! Skrivit tidigare om min dotter som mår dåligt. Då frågade jag hur ni tyckte jag skulle göra med idrotten, pga att hon skär sig. Det...
2
Svar
23
· Visningar
2 656
Senast: Litenvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp