Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är de som bryr sig om dig som tar striden för dig. Om hon nu dessutom lyckats gå ner 6 kg efter hans inspiration så är det bara att gratulera båda parterna.

Du är medveten om att det är vetenskapligt bevisat att fettskammande inte har några positiva hälsoeffekter alls, va? Jag vågar säga att den där gubben struntar högfärdigt i hur TS mår, han vill bara trampa på dem som han anser vara svagare, och när det inte mottas med en klackspark så drar han till med "men jag bryr mig bara om din hälsa". Precis som en miljon dryga kroppsskammande typer före honom.
 
En del här inne har ifrågasatt hurvida detta är sant och jag lovar att det är 100 % sant.
Gubben i sig är som många skrivit här inne kanske inte den smidigaste ibland, speciellt när det gäller det nära. Eller som vill han som vanligt trigga mig, att försöka bevisa för honom att jag kan klara det utan dietist. Han är speciell, han har sina åsikter och jag är tacksam för alla som rekommenderat mig att bara lugnt säga "okej, det är din åsikt" För ta strid men honom det funkar inte. Jag är kraftigt överviktig nu och jag har en överenskommelse med honom att jag måste gå ner lite till innan jag sätter mig till häst och sedan lite till innan jag kan börja hoppa med hästarna.

Just det där med att retas eller triggas med mig, gör mig både galen och förbannad. Men det startar en process som sedan kan sluta i något riktigt bra. Vet en gång för många år sedan när jag bara jobbade här ett halvår, ska vara längre den här gången. Då hade gubben fler hästar. Han red själv ca 8 om dagen och jag red till en början bara 2-4 st. Då retades han med sig så att det slutade med att jag sedan redan under längre tid antingen fler eller lika många som honom. :D Den gången när jag var på plats ett halvår slutade det med att jag gick ned 22 kg. Nu ska jag vara här längre, så jag hoppas att jag kommer gå ner mer än så, för det behövs efter allt som varit.
 
En del här inne har ifrågasatt hurvida detta är sant och jag lovar att det är 100 % sant.
Gubben i sig är som många skrivit här inne kanske inte den smidigaste ibland, speciellt när det gäller det nära. Eller som vill han som vanligt trigga mig, att försöka bevisa för honom att jag kan klara det utan dietist. Han är speciell, han har sina åsikter och jag är tacksam för alla som rekommenderat mig att bara lugnt säga "okej, det är din åsikt" För ta strid men honom det funkar inte. Jag är kraftigt överviktig nu och jag har en överenskommelse med honom att jag måste gå ner lite till innan jag sätter mig till häst och sedan lite till innan jag kan börja hoppa med hästarna.

Just det där med att retas eller triggas med mig, gör mig både galen och förbannad. Men det startar en process som sedan kan sluta i något riktigt bra. Vet en gång för många år sedan när jag bara jobbade här ett halvår, ska vara längre den här gången. Då hade gubben fler hästar. Han red själv ca 8 om dagen och jag red till en början bara 2-4 st. Då retades han med sig så att det slutade med att jag sedan redan under längre tid antingen fler eller lika många som honom. :D Den gången när jag var på plats ett halvår slutade det med att jag gick ned 22 kg. Nu ska jag vara här längre, så jag hoppas att jag kommer gå ner mer än så, för det behövs efter allt som varit.
Om du ska kroppsarbeta kommer du gå ner i vikt, det kommer inte vara hans förtjänst av att tala till dig som han gör utan det kommer vara helt och hållet din egen förtjänst av det fysiska arbetet.
 
Det fyskiska är bara en del av det som bidrar till viktnedgång, resten är hur jag äter.
När du kroppsarbetar kommer du få mer muskler som kommer kräva mer energi och du kommer även bli hungrigare men också tröttare. Jag vet inte hur dina matvanor är nu men om man håller igång hela dagarna på ett fysiskt tungt jobb har du dels inte tid att stoppa i dig mellan målen och du kommer dels att kunna äta mer utan att gå upp. Du kommer sova bättre, få en ökad förbränning och suget efter onyttigheter minska.

På det hela sammantaget så är det din förtjänst och inte någon gubbe som fettskammar dig.
 
Att bli fettskammad till viktnedgång samtidigt som man går igenom en depression är ett otroligt dåligt sätt att gå ner i vikt på.
Just nu är jag inte inne i en depression, utan har varit. Visst är jag bekymrad över hur jag ska lösa via saker praktiskt och kan vara normalt ledsen över något som retas, men absolut inte den depression som jag har haft tidigare och tröstätit.
Jag har ett syfte här och känner mig behövd osv.
Om man äter för stora portioner och använder för mycket sötsaker som energibostar så går man heller inte ner och det är där jag har minskat. Jag vet vad jag gör här!
Han har inte fettskammat mig, som du kallar utan bara lyfte sin åsikt. Just när han sa det så hade jag inte så mycket att säga. Skapade tråden för att få ett bra svar om han skulle ta upp det igen, men det har han inte gjort utan snarare bara varit oerhört snäll. Han kräver inte mer på jobbet än vad han klarar själv och det är en gubbe som klarar att jobba hårt från 6 på morgonen till 9 på kvällen, men paus för måltider och de är inte mer än 30 min. Han vilar också 20 min efter lunchen för att orka resten av dagen. Så hårt som han jobbar klarar inte många i hans ålder och när jag skrev 70 var jag snäll. Om tre år blir han 80 år.
 
Han har inte fettskammat mig, som du kallar utan bara lyfte sin åsikt.

Fast du, det där håller inte. Han har hävt ur sig diverse fördomar om överviktiga, direkt till dig som är överviktig. Det är ett skolboksexempel av fettskamning. Han må kalla det sin åsikt eller vad annat han vill - inskränkta människor gör gärna så - det ändrar inte faktumet att det han pysslar med är skammande.
 
Just nu är jag inte inne i en depression, utan har varit. Visst är jag bekymrad över hur jag ska lösa via saker praktiskt och kan vara normalt ledsen över något som retas, men absolut inte den depression som jag har haft tidigare och tröstätit.
Jag har ett syfte här och känner mig behövd osv.
Om man äter för stora portioner och använder för mycket sötsaker som energibostar så går man heller inte ner och det är där jag har minskat. Jag vet vad jag gör här!
Han har inte fettskammat mig, som du kallar utan bara lyfte sin åsikt. Just när han sa det så hade jag inte så mycket att säga. Skapade tråden för att få ett bra svar om han skulle ta upp det igen, men det har han inte gjort utan snarare bara varit oerhört snäll. Han kräver inte mer på jobbet än vad han klarar själv och det är en gubbe som klarar att jobba hårt från 6 på morgonen till 9 på kvällen, men paus för måltider och de är inte mer än 30 min. Han vilar också 20 min efter lunchen för att orka resten av dagen. Så hårt som han jobbar klarar inte många i hans ålder och när jag skrev 70 var jag snäll. Om tre år blir han 80 år.

Men om du nu ser honom som din idol och tycker att allt är bra, förstår jag inte varför du vänder dig till forumet med frågan? Eller har jag missförstått ? På vilket sätt är man snäll när man medvetet underdriver en människas ålder i en beskrivning ? Han har fel. Och det är ett gravt övertramp att uttrycka den åsikten som chef.
 
Han har inte fettskammat mig, som du kallar utan bara lyfte sin åsikt. Just när han sa det så hade jag inte så mycket att säga. Skapade tråden för att få ett bra svar om han skulle ta upp det igen, men det har han inte gjort utan snarare bara varit oerhört snäll. Han kräver inte mer på jobbet än vad han klarar själv och det är en gubbe som klarar att jobba hårt från 6 på morgonen till 9 på kvällen, men paus för måltider och de är inte mer än 30 min. Han vilar också 20 min efter lunchen för att orka resten av dagen. Så hårt som han jobbar klarar inte många i hans ålder och när jag skrev 70 var jag snäll. Om tre år blir han 80 år.
Jag blir lite förvånad över att du tycker det är så viktigt att berätta vilken kraftkarl han är? Du har nämnt det flera gånger.
Vad har det med saken att göra?

Hans kroppskonstitution har väl inget samband med din övervikt, din fysik och din psykiska styrka? Jag förstår inte.

Du skrev att han påstod att fetma hängde ihop med svagt psyke.
Jag ser inte sambandet med din beundran. Kan du förklara?
 
Fast du, det där håller inte. Han har hävt ur sig diverse fördomar om överviktiga, direkt till dig som är överviktig. Det är ett skolboksexempel av fettskamning. Han må kalla det sin åsikt eller vad annat han vill - inskränkta människor gör gärna så - det ändrar inte faktumet att det han pysslar med är skammande.
Okej, han har oerhört starka åsikter när det gäller de överviktiga och de som lider av fettma. Han anser att de slutar som en belastning för samhället, men han grundar detta på att han har sett till att han aldrig varit en belastning. Inte ens när han varit egentligen sjukskriven så har han tagit det lugnt.
Det är inte så att han har tagit upp det mera. Med tråden ville jag hitta ett bra svar ifall han kläcker ur sig det igen, men det har han inte gjort.
 
Okej, han har oerhört starka åsikter när det gäller de överviktiga och de som lider av fettma. Han anser att de slutar som en belastning för samhället, men han grundar detta på att han har sett till att han aldrig varit en belastning. Inte ens när han varit egentligen sjukskriven så har han tagit det lugnt.
Det är inte så att han har tagit upp det mera. Med tråden ville jag hitta ett bra svar ifall han kläcker ur sig det igen, men det har han inte gjort.
Herregud :banghead:

Fatshaming i ett nötskal.
Är han lika avogt inställd till rökare? Till de som dricker för mycket? De som tränar för hårt? Elitidrottsmän/kvinnor?

Jag är en "belastning för samhället". Jag har en autoimmun sjukdom, jag har haft en allvarlig cancer. Allt detta har lett til en kropp som inte klarar arbete. Inget av detta har jag själv bidragit till. Men jag belastar samhället. Min vård och mina läkemedel kostar skattebetalarna massor. Jag har bekanta som sitter i rullstol. De kostar också extra.

Vilken fruktansvärt obehaglig person.
Gillar han Hitler också?

- ja jag är upprörd.
 
Men om du nu ser honom som din idol och tycker att allt är bra, förstår jag inte varför du vänder dig till forumet med frågan? Eller har jag missförstått ? På vilket sätt är man snäll när man medvetet underdriver en människas ålder i en beskrivning ? Han har fel. Och det är ett gravt övertramp att uttrycka den åsikten som chef.
Har svarat flera gånger, att jag ville hitta ett bra svar ifall kommentaren kommer upp igen.
Nämna åldern var just öka förståelsen för en äldre mans övertramp.
Som 13-åring jobbade han två jobb, plus skola för att efter andra världskriget försörja sig, sin mamma och 7 andra syskon, trots att han inte var äldst. Sedan dess har han alltid jobbat hårt.
Han anser bara att folk som lider av fettma och övervikt, blir en belastning för samhället, vilket han är emot.
 
Har svarat flera gånger, att jag ville hitta ett bra svar ifall kommentaren kommer upp igen.
Nämna åldern var just öka förståelsen för en äldre mans övertramp.
Som 13-åring jobbade han två jobb, plus skola för att efter andra världskriget försörja sig, sin mamma och 7 andra syskon, trots att han inte var äldst. Sedan dess har han alltid jobbat hårt.
Han anser bara att folk som lider av fettma och övervikt, blir en belastning för samhället, vilket han är emot.

Varför är det viktigt att i i stort sett varje inlägg lyfta fram vilken fantastiskt hårt arbetande filur han är och alltid har varit? Han har inte mer rätt med sina störda idéer för det liksom.

(Plus, sjukt obehaglig attityd att vara emot att nån är en "belastning för samhället" btw. Way to shame funktionshindrade, svårt sjuka, arbetslösa och alla andra som i någon period av sitt liv varit, är eller kommer att bli en "belastning för samhället")
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:

Vilket Jäkla pucko! Är min första tanke!

Man kan gå upp i vikt av många många orsaker.

Alla med övervikt sitter inte och äter chips, dricker läsk och vad de nu tror att man gör.

Märkt när jag tappat vikt att att attityden förändras hos många till det bättre när man har tappat vikt,

Men jag är den samma, min kunskap är den samma.
De vet inte varför jag gått upp i vikt eller varför jag gått ner, det tas för självklart att jag gjort magsäcks operation.
Varför är det så självklart? Går att minska i vikt ändå.

De vet ingen ting men lik förbannat har de förutfattade meningar om jag har stolek 62 eller 44.
 
Har svarat flera gånger, att jag ville hitta ett bra svar ifall kommentaren kommer upp igen.
Nämna åldern var just öka förståelsen för en äldre mans övertramp.
Som 13-åring jobbade han två jobb, plus skola för att efter andra världskriget försörja sig, sin mamma och 7 andra syskon, trots att han inte var äldst. Sedan dess har han alltid jobbat hårt.
Han anser bara att folk som lider av fettma och övervikt, blir en belastning för samhället, vilket han är emot.

Varför rackar han ner på människor som inte haft lika goda förutsättningar som honom själv? Varför sprider han dynga om fetma?
 
Okej, han har oerhört starka åsikter när det gäller de överviktiga och de som lider av fettma. Han anser att de slutar som en belastning för samhället, men han grundar detta på att han har sett till att han aldrig varit en belastning. Inte ens när han varit egentligen sjukskriven så har han tagit det lugnt.
Det är inte så att han har tagit upp det mera. Med tråden ville jag hitta ett bra svar ifall han kläcker ur sig det igen, men det har han inte gjort.
Vad anser han att man bör göra med de fysiskt/psykiskt svaga som då bara är en belastning för samhället?

I övrigt hade jag verkligen inte kunnat se upp till någon med sådana åsikter. Han verkar vara en tvättäkta rövhatt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 773
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp