Då är det ännu intressantare, att man narcissistiskt tillskriver sig själv som psykiskt stark, men andra som svagare. En sådan inställning, brukar bero på (1) narcissism (2) osäkerhet om sin egen styrka.
För att inte tala om självgodhet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är det ännu intressantare, att man narcissistiskt tillskriver sig själv som psykiskt stark, men andra som svagare. En sådan inställning, brukar bero på (1) narcissism (2) osäkerhet om sin egen styrka.
Svarar bara ett av dina inlägg. Skulle kunna citerat ett gäng.För att jag är överviktig och har problem med depression osv.
Nu är han min chef också.
Jag vill kunna prata med honom, men också få honom att förstå då han står mig även nära osv att vissa saker stämmer inte.
En nära person till mig sa så här;
Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.
Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?
Välkommen till tråden!![]()
Jag undrar vad han bedömer som fysisk respektive psykisk styrka? Vad har han själv gått igenom för att kunna påstå att han är psykiskt stark? Handlar det om något så banalt som att han tränar varje dag? Att han har sprungit maraton? Gjort ironman? Dvs. sådant som går att avbryta när som helst utan några andra problem än nederlaget för en själv eller har han levt med svår sjukdom under lång tid där inget val finns? Där det enbart handlar om att försöka överleva nästa minut för det finns ingen annan väg (jo, man kan avsluta livet, det valet finns ju men det är ingen väg man kan ta om man vill fortsätta leva). Psykisk och fysisk ohälsa ger om inte annat styrka för det finns inga val, inga utvägar och inga lösningar som på ett mirakulöst sätt gör en frisk bara för att man själv vill det så han kan verkligen inte ha mer fel. Att fortsätta hoppas och tro på en framtid trots att man är svårt sjuk, det är styrka.
Det låter som en man som har noll och ingen insikt i andra människors liv. Som är helt utan empati och som utgår helt och hållet från sig själv och sina egna erfarenheter istället för att utgå från människan han har framför sig och hens utgångspunkt, hens erfarenheter och hens liv. Jag hade sagt till honom att om han vill hjälpa kan han inte stå över en annan människa och domdera, då måste han sätta sig ner, lyssna och tro på vad hen säger och utgå ifrån det. Enda gången man kan vara över en annan människa är när man hjälper någon som har ramlat upp.
Det finns dokumentation om motsatsen med.Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.
Det finns dokumentation om motsatsen med.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:892552/FULLTEXT01.pdf
" . Elitidrottare lider sannolikt av psykisk ohälsa i samma eller något högre grad än normalbefolkningen. De som drabbas lider ofta i det tysta och avstår dessutom från söka hjälp för sina problem. "
Så, du råkar ut för en bilolycka och blir allvarligt skadad, då drabbas du alltså samtidigt av psykisk ohälsa? Visserligen är det tufft psykiskt att bli funktionshindrad men det är inte vad som i dagligt tal brukar kallas för psykisk ohälsa.Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.
Så, du råkar ut för en bilolycka och blir allvarligt skadad, då drabbas du alltså samtidigt av psykisk ohälsa? Visserligen är det tufft psykiskt att bli funktionshindrad men det är inte vad som i dagligt tal brukar kallas för psykisk ohälsa.
Fast det gäller väl bara kvinnor?I stort håller jag med om det även om det finns undantag.
Ingen skulle kallat Churchill psykiskt svag, för att nämna en man i makten med övervikt, det finns tusentals.
Man behöver ha orsakssambanden klart för sig i det här sammanhanget. Att psykisk ohälsa kan resultera i fysisk ohälsa är inte samma sak som att fysisk ohälsa regelmässigt är resultat av psykisk ohälsa.
En dansk skalle ger som regel huvudvärk. Huvudvärk beror som regel inte på en dansk skalle.
Fast är det samma sak att lida av psykisk ohälsa och vara psykiskt svag?Finns tydligen samband mellan rökning och psykisk ohälsa också.
https://www.folkhalsoguiden.se/glob...lad/faktablad-2020.2-ungdomar-och-rokning.pdf
Ett statistiskt samband. Ingen vet ens om det finns ett orsakssamband.Finns tydligen samband mellan rökning och psykisk ohälsa också.
https://www.folkhalsoguiden.se/glob...lad/faktablad-2020.2-ungdomar-och-rokning.pdf
Ett statistiskt samband. Ingen vet ens om det finns ett orsakssamband.
Oavsett väsensskilt från ett samband av typen "om A så B" vilket var det uttalandet som tråden utgår i från sade.