Bukefalos 28 år!

Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att jag är överviktig och har problem med depression osv.
Nu är han min chef också.
Jag vill kunna prata med honom, men också få honom att förstå då han står mig även nära osv att vissa saker stämmer inte.
Svarar bara ett av dina inlägg. Skulle kunna citerat ett gäng.

Dettaär väl egentligen inte en tråd om huruvida öerviktiga är psykiskt svaga elelr einte. Det handlar om en person som du har i din närhet både på jobbet och privat och som säger saker till dig som är groteskt felaktiga och dessutom sårande.
Det handlar om maktförhållandet mellan er.

Du tror att du behöver förklara för honom att han har fel. Varför?
Han har unkna märkliga åsikteroch du delar inte de åsikterna. Fine. Låt det vara så.

Varför är det viktigt att han tycker som du? Att ni är helt överens?

Han trycker ner dig med detta. Det begriper du väl? Det är rent ut sagt elakt att säga åt någon som kämpar med vikten att hen är psykiskt svag.
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:

I stort håller jag med om det även om det finns undantag.
 
Jag undrar vad han bedömer som fysisk respektive psykisk styrka? Vad har han själv gått igenom för att kunna påstå att han är psykiskt stark? Handlar det om något så banalt som att han tränar varje dag? Att han har sprungit maraton? Gjort ironman? Dvs. sådant som går att avbryta när som helst utan några andra problem än nederlaget för en själv eller har han levt med svår sjukdom under lång tid där inget val finns? Där det enbart handlar om att försöka överleva nästa minut för det finns ingen annan väg (jo, man kan avsluta livet, det valet finns ju men det är ingen väg man kan ta om man vill fortsätta leva). Psykisk och fysisk ohälsa ger om inte annat styrka för det finns inga val, inga utvägar och inga lösningar som på ett mirakulöst sätt gör en frisk bara för att man själv vill det så han kan verkligen inte ha mer fel. Att fortsätta hoppas och tro på en framtid trots att man är svårt sjuk, det är styrka.

Det låter som en man som har noll och ingen insikt i andra människors liv. Som är helt utan empati och som utgår helt och hållet från sig själv och sina egna erfarenheter istället för att utgå från människan han har framför sig och hens utgångspunkt, hens erfarenheter och hens liv. Jag hade sagt till honom att om han vill hjälpa kan han inte stå över en annan människa och domdera, då måste han sätta sig ner, lyssna och tro på vad hen säger och utgå ifrån det. Enda gången man kan vara över en annan människa är när man hjälper någon som har ramlat upp.
 
Jag undrar vad han bedömer som fysisk respektive psykisk styrka? Vad har han själv gått igenom för att kunna påstå att han är psykiskt stark? Handlar det om något så banalt som att han tränar varje dag? Att han har sprungit maraton? Gjort ironman? Dvs. sådant som går att avbryta när som helst utan några andra problem än nederlaget för en själv eller har han levt med svår sjukdom under lång tid där inget val finns? Där det enbart handlar om att försöka överleva nästa minut för det finns ingen annan väg (jo, man kan avsluta livet, det valet finns ju men det är ingen väg man kan ta om man vill fortsätta leva). Psykisk och fysisk ohälsa ger om inte annat styrka för det finns inga val, inga utvägar och inga lösningar som på ett mirakulöst sätt gör en frisk bara för att man själv vill det så han kan verkligen inte ha mer fel. Att fortsätta hoppas och tro på en framtid trots att man är svårt sjuk, det är styrka.

Det låter som en man som har noll och ingen insikt i andra människors liv. Som är helt utan empati och som utgår helt och hållet från sig själv och sina egna erfarenheter istället för att utgå från människan han har framför sig och hens utgångspunkt, hens erfarenheter och hens liv. Jag hade sagt till honom att om han vill hjälpa kan han inte stå över en annan människa och domdera, då måste han sätta sig ner, lyssna och tro på vad hen säger och utgå ifrån det. Enda gången man kan vara över en annan människa är när man hjälper någon som har ramlat upp.

Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.
 
Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.
Det finns dokumentation om motsatsen med.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:892552/FULLTEXT01.pdf
" . Elitidrottare lider sannolikt av psykisk ohälsa i samma eller något högre grad än normalbefolkningen. De som drabbas lider ofta i det tysta och avstår dessutom från söka hjälp för sina problem. "
 
Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.
Så, du råkar ut för en bilolycka och blir allvarligt skadad, då drabbas du alltså samtidigt av psykisk ohälsa? Visserligen är det tufft psykiskt att bli funktionshindrad men det är inte vad som i dagligt tal brukar kallas för psykisk ohälsa.
 
Så, du råkar ut för en bilolycka och blir allvarligt skadad, då drabbas du alltså samtidigt av psykisk ohälsa? Visserligen är det tufft psykiskt att bli funktionshindrad men det är inte vad som i dagligt tal brukar kallas för psykisk ohälsa.

Så vitt jag förstår handlar det om hur du tar hand om dig själv och din kropp.

Om du råkar ut för en trafikolycka är således irrelevant. Det är inte den typen av fysisk ohälsa som avses.
 
Att vara "lyckad" och disciplinerad är inte ett mått på psykisk styrka. Den psykiska styrkan visar sig i motgång, inte i medgång (fråga vilken elitidrottare som helst, det är lätt när man vinner). Psykisk styrka är att resa sig gång på gång när livet ger en käftsmällar. Jag vet att jag är urstark psykiskt för annars hade jag varit död för länge sedan med tanke på smällarna jag fått.

Som väldigt ohälsosam anorektiker hade jag en järndisciplin. Det måste man ha, annars går det inte att svälta sig på det sättet.

Fysiskt är jag inte direkt imponerande, min kropp skulle absolut behöva mer styrketräning för att bära sig bättre. Det har som sagt inget att göra med min psykiska styrka.

Gubben är en dinosaurie som inte hängt med. Har han tur drabbas han inte av någon smäll livet har en tendens att ge, jag gissar på att han inte skulle klara det speciellt bra med tanke på hans framgångsfilosofi.
 
Man behöver ha orsakssambanden klart för sig i det här sammanhanget. Att psykisk ohälsa kan resultera i fysisk ohälsa är inte samma sak som att fysisk ohälsa regelmässigt är resultat av psykisk ohälsa.

En dansk skalle ger som regel huvudvärk. Huvudvärk beror som regel inte på en dansk skalle.
 
Man behöver ha orsakssambanden klart för sig i det här sammanhanget. Att psykisk ohälsa kan resultera i fysisk ohälsa är inte samma sak som att fysisk ohälsa regelmässigt är resultat av psykisk ohälsa.

En dansk skalle ger som regel huvudvärk. Huvudvärk beror som regel inte på en dansk skalle.

Bra där.
 
Ett statistiskt samband. Ingen vet ens om det finns ett orsakssamband.

Oavsett väsensskilt från ett samband av typen "om A så B" vilket var det uttalandet som tråden utgår i från sade.

Det finns nog ingen som tror på citatet i första inlägget. Det är däremot intressant att utröna i vilken utsträckning det stämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 076
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 843
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp