Bukefalos 28 år!

Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så vitt jag förstår handlar det om hur du tar hand om dig själv och din kropp.

Om du råkar ut för en trafikolycka är således irrelevant. Det är inte den typen av fysisk ohälsa som avses.
Är du den som sa det här idiotiska till Ts? Hur kan du annars veta vilken typ av fysisk ohälsa som avses? Det är ju inte så att majoriteten av alla fysiska eller psykiska sjukdomar drabbar en för att man inte tar hand om sig själv. Det är välfärdssjukdomar som i viss mån (hjärt/kärl sjukdomar och högt blodtryck men även diabetes typ 2 finns det också en ärftlig faktor för och man kan drabbas trots att man sköter om sig alldeles utmärkt) kan drabba den som inte tar hand om sig själv men det är också så att väldigt många inte tar hand om sig alls men de drabbas trots det inte av några sjukdomar. Vilka är de då att döma de som drabbas? Hur kan de döma när de inte vet vad som ligger bakom?

Att gå omkring och sprätta och klappa sig själv på bröstet och tycka att man är så mycket bättre än alla andra och döma andra som man inte vet något om alls är aldrig trevligt. Att sparka på den som redan ligger gör man inte om man är en bra människa och att den person som sa sådär till Ts ser sig som en bra människa är det ju ingen tvekan om. Hans världsbild är både skev och skadlig och alla som ser ner på sina medmänniskor på det sättet behöver verkligen ta bort sina skygglappar och se sig omkring.
 
Detta är vad jag anser om den gubben:
1575060967000.jpg
 
Det finns nog ingen som tror på citatet i första inlägget. Det är däremot intressant att utröna i vilken utsträckning det stämmer.
Är det osant så är det osant.
Saker är inte osanna till 74%.

Om du menar att det är intressant att diskutera i vilken utsträckning det finns samband mellan psykisk och fysisk hälsa, och hur de eventuellt kan se ut, så är det en helt annan frågeställning.
Speciellt om du dessutom har gjort en förskjutning från styrka/svaghet till hälsa/ohälsa, som även det ändrar innehållet påtagligt.
 
Det är väldokumenterat att fysisk ohälsa är ett tecken på psykisk ohälsa, så det finns definitivt i grunden något bakom det han säger, även om han drar det till sin spets.

ja och fysisk hälsa innebär nödvändigtvis inte ett lågt BMI eftersom det är den enda kopplingen som görs. Det är liksom där det tröttsamma ligger. Det är alltid de som är överviktiga som har nån form av problem i den där trånga världen.
 
Det är inte så enkelt. Finns gott om ordspråk som det ligger mycket sanning i. Vanligtvis härrör påståenden och fördomar från diverse sanningar.
Ordspråk? :confused: Hur blev de relevanta i sammanhanget? Gör de ens anspråk på att vara sanningshaltiga faktapåståenden om den faktiska världen?

Trådens ursprungspåstående är fortfarande av typen "om A så B" till sin logiska konstruktion, och kan därmed enbart vara 100% sant eller 100% falskt.
Vilket är det relevanta här.
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:
Detta är ett ämne som intresserar mig och jag läser gärna forskning inom området.
Så kort svar: nej det finns ingen sådan koppling.
 
Nej, det är såklart inte sant och det kan vara bland det dummaste jag någonsin hört från en vuxen människa.

Vad är ens mental styrka, tänker jag? Menar man "achievers" eller menar man personer som blivit utsatta för extrem mental påfrestning men ändå håller sig flytande. Mental styrka kan ju te sig på olika sätt, och är ofta helt osynlig för omgivningen. Det låter i alla fall som att din chef är fullkomligt tappad bakom flötet.
 
”Jag delar inte din åsikt”

Jag hade nog snarare kört på "Nej, du har fel". Eftersom jag inte ens tycker att det kan kallas en åsikt utan rentav är faktafel. Så jag hade nog sagt typ "Nej, det stämmer inte, men jag önskar inte diskutera detta vidare med dig. Det finns mycket information om både fat-shaming som strukturellt samhällsproblem och olika typer av hjärnforkning som du kan läsa om ifall du är intresserad".
 
Jag hade nog snarare kört på "Nej, du har fel". Eftersom jag inte ens tycker att det kan kallas en åsikt utan rentav är faktafel. Så jag hade nog sagt typ "Nej, det stämmer inte, men jag önskar inte diskutera detta vidare med dig. Det finns mycket information om både fat-shaming som strukturellt samhällsproblem och olika typer av hjärnforkning som du kan läsa om ifall du är intresserad".

Jag tänker att jag inte vill bli samma typ av person (som framställer åsikter som kalla fakta), och att det som faktiskt betyder något är att JAG (som samtalspartner i det här fallet) inte delar åsikten.

Försöker överlag att inte beslå människor med fel, om det inte är rent livsfarliga saker på G. Annars låter jag det gärna vara min åsikt, som jag eventuellt kan backa upp med fakta.
 
Jag tänker att jag inte vill bli samma typ av person (som framställer åsikter som kalla fakta), och att det som faktiskt betyder något är att JAG (som samtalspartner i det här fallet) inte delar åsikten.

Försöker överlag att inte beslå människor med fel, om det inte är rent livsfarliga saker på G. Annars låter jag det gärna vara min åsikt, som jag eventuellt kan backa upp med fakta.

Jag har inga problem med att påpeka att folk har fel när de sprider faktafel och fördomar som skadar andra. Fettförakt går i samma kategori som rasism och kvinnoförakt för mig. Om någon påstår att förintelsen inte ägt rum kommer jag inte att säga "Jag delar inte din åsikt". Jag kommer säga att du har fel, och det dessutom är skadligt att detta faktafel sprids. Det är liksom inte inom ramen för att "vi kanske tycker lite olika om detta". Jag är ofta ödmjuk i diskussioner annars, och är rätt tolerant för olika åsikter. Men elaka människor som sprider fettförakt behöver inte bemötas med silkesvantar, de behöver att någon säger åt dom att de har fel. Ja, det är min åsikt iaf :)
 
Han anser just att jag behöver en dietist för att få hjälp att komma i form. Har dock gått ner 6 kg utan dietist bara genom att hålla igång här, mindre portioner och minska ner på sött.
Utifrån detta började han prata om detta.
Eftersom han står mig nära, så menade han att han gör det av omtanke och oro för mig.
Nåja sedan jag kunnat säga till honom att jag faktiskt gått ner 6 kg sedan först snart en månad sedan när jag började, eller mer tre veckor, så har han tystnat lite. Han vet att jag kämpar med min vikt och han kommer inte retas mer.

Om du vill förbättra ditt mående, både psykiskt och fysiskt så är det fantastiskt för DIG. Men att låta honom lägga en gigantisk hög med skam på dig genom sättet han pratar om dig och ändå på ett sätt ge honom lite "cred" när du säger att han gör det av omtanke känns sorgligt. Jag förstår så väl hur det känns att vilja vara till lags när kommentarerna kommer från människor man står nära, och hur svårt det är att skjuta ifrån sig dom åsikterna och göra det för sin egen skull, men den tråkiga sanningen är att du aldrig kommer lyckas vara "psykiskt och fysiskt stark" i hans ögon. Däremot kan du absolut bli det i dina egna ögon om du kan släppa skuldkänslorna och fokusera på hur du kan må bättre.
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:

Jahapp, så man kan inte vara fysiskt stark om man är tjock? :laugh: då existerar jag inte. Jag är stark, perfekta blodvärden och rejält tjock.. Psykiskt stark bör jag också vara med tanke på att jag lever trots all skit jag varit med om..

Jag vet inte hur jag får bort rutmönstret som dök upp här i mitt svar.. Så ignorera det.
 
Om du vill förbättra ditt mående, både psykiskt och fysiskt så är det fantastiskt för DIG. Men att låta honom lägga en gigantisk hög med skam på dig genom sättet han pratar om dig och ändå på ett sätt ge honom lite "cred" när du säger att han gör det av omtanke känns sorgligt. Jag förstår så väl hur det känns att vilja vara till lags när kommentarerna kommer från människor man står nära, och hur svårt det är att skjuta ifrån sig dom åsikterna och göra det för sin egen skull, men den tråkiga sanningen är att du aldrig kommer lyckas vara "psykiskt och fysiskt stark" i hans ögon. Däremot kan du absolut bli det i dina egna ögon om du kan släppa skuldkänslorna och fokusera på hur du kan må bättre.

Det är de som bryr sig om dig som tar striden för dig. Om hon nu dessutom lyckats gå ner 6 kg efter hans inspiration så är det bara att gratulera båda parterna.

Bra jobbat, Golden! Bara att fortsätta på det spåret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 814
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp