Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av Roaccutan?

Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag har hittills bara erfarenhet av Tetralysal och epiduo (åt dock Diane tidigare också).
Har ätit en kur på 3 mån tidigare men det kom tillbaka så snart jag slutade med det. Nu går jag på en 6 månads-kur där jag under de 3 första månaderna skulle ta 2 tabletter/dag och därefter sänka till 1/dag. Men efter sänkningen (ca 1 mån sedan) har acnen kommit tillbaka. Så nu ska jag försöka få en ny tid för rådgivning. Gissningsvis skickas jag vidare till en hudläkare som får skriva ut Roaccutan till mig. Ser dock inte riiiiktigt fram emot detta pga bivekningarna..
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Hur fungerade epiduo för dig?

Jag ska ju börja med 3 månader men gissningsvis så trodde min hudläkare att jag ska ta en till 3 månaders direkt efter, därav ska
jag på återbesök innan min nuvarande kur är slut. Trist att skiten kommer tillbaka när du slutar med eller sänker medicinen.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Ungefär som basiron och övriga, det fungerar skapligt tills huden är van (min är inte vad vid Epiduo ännu). I början slarvade jag dock lite, har en väldig tendens till att klämma etc såvida det inte är mer "bölder", men nu när dosen är sänkt så är det just bölder som kommer så det har varit ganska intensivt det sista men nja, känns som att det bara blir värre och värre -men det beror ju på medicinen och inte salvan.

Fick i alla fall en ny läkartid nu på onsdag så får väl se vad läkaren säger. Är ju inte direkt ultimat med ny omgång av Tetralysan/Roaccutan under sommaren.. å andra sidan är jag inte en sådan som solar, men har känslig hud + soleksem... Men jag kommer nog knappast orka med att gå såhär till hösten, jag är snart 24, då ska man inte ha problem med acne. Har alltid haft mycket, men nu får det faktiskt vara nog tycker jag!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Okej! Så den förlorar lite i effekt senare?

Jag kände ungefär det samma. Jag solar aldrig osv. Men är superkänslig för solen normalt.
Men jag orkar verkligen inte med att ha finnar och äckel när jag är 23 år!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Det vet jag inte, men jag förmodar det eftersom Basiron etc gör det, och det går ju trots allt i samma stuk :)

Ah nä, det är riktigt jobbigt faktiskt. Vi får hoppas att det blir finemang snart för oss båda :)
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Du får gärna uppdatera om hur det går för dig om du har lust! Alltid intressant att läsa om andras upplevelser osv. :)
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Min lillasyster fick mycket acne och en del bölder. Hon provade alla receptfria medel, sedan tetralysal och sist roaccutan. I flera månader märkte hon ingen effekt av roaccutanen (snarare värre) men de sista två månaderna blev det bra. Dock med biverkningarna enormt torr hy, läpparna flagade, ont i lederna (jättejobbigt för henne eftersom hon tränar och tävlar fäktsport) och ibland så ont i hyn och kroppen att kläderna och lakan gjorde ont mot huden. Åh vad jag tyckte synd om henne :( :( Men efter den kuren blev det jättefint och nu ska hon få laserpeeling (tror jag det var?) för att bli av med lite ärr, även om hon inte alls har så mycket ärr att man ser det om man inte står bredvid och tittar. Hon är jättenöjd och tyckte definitivt att biverkningarna var värt det till slut, men hon tyckte det var jobbigt att det gick så väldigt många månader innan det blev en förbättring.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Nu har jag varit hos läkaren igen.
Och ja, inte så himla mycket klokare och nöjdare efter besöket kan jag erkänna.
Hon tycker att vi ska testa med att kombinera Tetralysalen (fullfölja pågående behandling) och Basiron istället för tidigare Epiduo. Men jag litar verkligen inte på Basiron då jag har gått på det tidigare och då blev resistent mot detta. Men ja, vi får väl se...
Hjälper inte detta och blir bra blir det remiss till hudläkaren som i så fall eventuellt Roaccutan om denna tycker att det är tillräckligt illa...
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Fy vad jobbigt!

Du kan inte gå till en privat hudläkare och höra vad denne tycker? Jag valde att göra så för att få rätt hjälp med det samma.


Här går det ganska bra tror jag, min hy är dock riktigt arg på Epiduon och det svider som eld emellanåt. Är helt klart rödare i
ansiktet än normalt, men jag tycker att jag redan att det är lite mindre acne och det kommer inte alls upp lika många som innan.
Inbillar mig att jag ser jämnare ut i ansiktet.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Epiduo innehåller ju samma verksamma ämne som Basiron, bara i kombination med Adapalen. Så, hur tänkte hon där? :crazy: Hjälpte inte Epiduo lär ju inte endast Basiron fungera bättre.

Har du testat Duac? :) Brukar vara mycket effektivt!

Själv försvann min akne helt med hjälp av kombinationen duac/differin. Kan varmt rekommenderas! Trodde aldrig att några krämer faktiskt skulle hjälpa mot dom hemska bölderna jag hade, men detta funkade faktiskt! Fortfarande evigt tacksam mot läkaren som skrev ut det till mig. Akne är verkligen hemskt! :(
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Ironwill; jag vet faktiskt inte riktigt hur man går till en privat hudläkare ens.. Hur gör man? :p

Evergreen; Haha ja du, hon sa att de inte innehöll samma verksamma ämnen, men jo det är ju uppenbarligen otroligt snarlika onekligen. Duac har jag dock inte testat. Enligt fass står det dock att Duac används mot mild-måttlig acne så jag tror inte att den riktigt kan hjälpa mig heller faktiskt.

Just nu känns allt bara så galet hopplöst.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Googlade runt lite efter hudläkare och hittade någon enstaka, dock är det inte riktigt ett alternativ då jag inte har råd att slänga fram 600-900 på ett bräde för att kanske få hjälp snabbare.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag åt roacuttan tidigare. Blev färdig med behandlingen i januari. Jag var jätteorolig för biverkningarna innan jag började äta dem. Blev varnad för att jag skulle bli deprimerad, få ont i leder, förstöra levern... Läkaren sa att jag inte behövde oroa mig. Det var alla andra som "läst i tidningar" som sa detta.

Under behandlingen fick jag dessa biverkningar:
* Var torr i huden (är torr annars också och måste smörja in mig efter dusch. Bytte bara till en fetare kräm och smörjde två gånger efter dusch.). Fick även alltid ha med mig något läppbalsam att ha på läpparna om det behövdes.
* Kände mig illamående om jag inte åt på mer än sex timmar (innan kunde jag gå en hel dag utan att äta.)


Annars kände jag inte av medicinen alls. Var lite tröttare kanske under de två första veckorna av behandlingen.

Under tiden jag åt roacuttan fick jag dessa positiva effekter:

* Kände mig gladare (vet inte om det var livet i allmänhet som blev bättre eller för att jag kände mig mer självsäker då jag slapp finnar.)
* Räckte med att tvätta håret en gång i veckan.
* Hade mindre ont (Finnar på ryggen kan göra riktigt ont när man har BH-band som skaver mot dem! Detta slapp jag efter några veckor med roacuttan.)
* En sådan hy som jag alltid har önskat mig.
* Åt hälsosammare eftersom jag var tvungen att äta oftare och inte kunde slarva med maten.

På de blodprov jag tog sa läkaren att jag hade ovanligt bra värden, så inte heller där påverkades jag.

Roacuttan är en stark medicin, men mycket av det som sägs verkar vara skrämselpropaganda av sådana som aldrig har varit med om hur ont finnar kan göra fysiskt och psykiskt... Jag är riktigt glad att jag struntade i skrämselpropagandan och använde roacuttan :) Nu finns det säkert de som får hemska biverkningar, men ALLA får det inte.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Kan ju meddela att jag mår skitdåligt av min medicin.
Jag är solkänslig - jag kan knappt gå utanför dörren när det är ljust ute, har ont i kroppen och mår illa mest hela tiden.

Jag tänkte skippa medicinen ett tag och se om jag mår bättre utan den igen. Förstår inte hur jag kan reagera så starkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Duac har jag dock inte testat. Enligt fass står det dock att Duac används mot mild-måttlig acne så jag tror inte att den riktigt kan hjälpa mig heller faktiskt.

Fast hur svår akne det anges att det används för säger inte så mycket. Jag har testat Dalacin, om den står det att den används för "måttlig till svår akne" och den har inte hjälpt mig. Duac däremot gör min hy riktigt fin. Har testat massor av krämer och det enda som hjälpt är Duac.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag skulle nog välja att kontakta läkaren igen i ditt fall, avsluta och påbörja inte behandlingen som du vill lite hipp som happ.
Det är trots allt en form av antibiotika och med det kan du få resistenta bakterier om du felbehandlar. Jag tror att många av biverkningarna avtar allteftersom och är som starkast under de första veckorna. Men det låter onekligen jobbigt med dina problem! Ser du någon förbättring annars?
Sen, hur exakt artar sig ljuskänsligheten? har nämligen varit nyfiken på det men inte fått tillfälle att fråga någon.

Niyama; Givetvis, men det ger ju trots allt en indikation till vad det är den används till och för. Jag är väl dessutom ganska negativt inställd nu när inget hjälper något större.

Min acne är ju kvar kan jag meddela. Har för tillfället 8 st böldliknande saker som för tillfället är varierande i storlek och ålder.
Är måttligt sugen på att höja dosen till 2 kapslar/dag igen, men i detta fallet ska jag nog följa mitt eget råd och hålla ut tills läkaren ringer den sista maj så jag kan få en remiss till hudläkaren någon gång... Basiron hjälper inte ett dyft så min resistens mot det finns troligtvis kvar sedan tonåren. Är inte särskilt sugen på att prova 10% som jag skulle göra nu om ett par dagar och punga ut ytterligare pengar på "onödiga" saker.

Vill nog inte veta hur mycket pengar jag har lagt på detta med Basiron, Epiduo, Tetralysal, Diane (i 5 år), B5-vitamin etc...
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag ska ringa och se om jag kan få prata med läkaren, är inte så sugen på att åka in och få betala igen för att få träffa henne.

Det är ingen skillnad i ansiktet, kanske lite mindre finnar i pannan... Huden är dock mycket, mycket tunnare och jag som redan innan är superljus har nu fått en lila ton i ansiktet.

Jag kan inte gå ut i dagsljus utan att få ont i ögonen, mina pupiller är sjukt små, huden brinner som eld trots hög solskyddsfaktor.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Usch det där låter verkligen som ett riktigt elände... Om jag hade mått så och inte fått tag i läkaren hade jag nog slutat ganska omgående, det är lite skillnad på vilka biverkningar man ändå kan leva med. och i så fall hade jag nog vägrat att starta med dom igen.

Vad har du för preventivmedel etc? Diane kanske är en idé för dig? Ger väl ungefär samma bieffekter som vanliga p-piller men min hud var i princip konstant fin under den perioden. Tar dock lång tid för det att verka och därefter ska det ta lång tid för det att gå ur.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag åt roacuttan tidigare. Blev färdig med behandlingen i januari. Jag var jätteorolig för biverkningarna innan jag började äta dem. Blev varnad för att jag skulle bli deprimerad, få ont i leder, förstöra levern... Läkaren sa att jag inte behövde oroa mig. Det var alla andra som "läst i tidningar" som sa detta.
.


Precis.
Jag har en bekant som varit hudläkare, nu pensionerad. Han har skrivit ut Roa till hundratals patienter och anser att det för acne är ett potent och överlägset preparat.
Han har förklarat att man länge vetat om att det finns problem förknippade med Roa och mot detta tar man regelbundna blodprover under behandlingen. I regel går behandlingen bra och majoriteten av patienter känner inte av mer än ledstelhet och extrem torrhet.
Han har poängterat att man i regel inte skriver ut till individer som inte är psykiskt stabila men det är inte alla patienter som är uppriktiga med den svagheten och det är givetvis olyckligt.
 

Liknande trådar

Fordon Måste så småningom byta bil. Vill ha en automatväxlad lite högre bil, årsmodell 2014 och nyare och körd under 10 000 mil. Har kollat...
Svar
3
· Visningar
187
IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 447
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
340
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp