Erfarenheter av Roaccutan?

Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Okej, du tänkte så :) Funderade på om Yasmin var extra förhöjd risk eller så (vilket det förvisso är, tror jag, eftersom det är tredje generationens ppiller med ganska hög dos östrogen också...) eller om du hade någon inside info ;)

Jag har tyvärr fått acne av senaste ppiller-sorten så hoppas att jag blir av med det också när jag börjar med Yasmin.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Varför vill du inte äta antibiotika? :)

Finns många anledningar. En av dom är att det känns helt tokigt att behandla hela kroppen för ett problem som finns på en väldigt begränsad yta av huden!
Jag vill inte heller vara med och "bidra" till resistenta bakterier i "onödan", om det går att undvika.
Jag är även rädd för biverkningarna. Vet att mångas mag-tarmsystem kraschar av antibiotika, och jag har redan periodvis problem med magen.
Sist men inte minst är det sällan jag hör om aknedrabbade personer som har blivit botade från sina problem med hjälp av antibiotika. De flesta verkar få tillbaka aknen efter avslutad behandling.



Jag åt Yasmin under en period, och var under något halvår helt fri från besvär. Sedan var det som att huden sakta vande sig även vid detta, och problemen kom tillbaka.

Mina problem debuterade när jag för första gången hade ett längre uppehåll från p-piller, efter att ha knaprat 5-6 olika sorter under ca 3 år, därför misstänker jag att det för mig är hormonrelaterat. Känns därför inte som någon idé att återigen testa hormonbehandling, när det förmodligen var detta som fuckade upp allt från början...
Just nu håller duac/differin min akne i schack och så länge det inte blir värre än vad det är nu, kan jag leva med problemen.

Har förövrigt en nära vän som även hon har fått akne i vuxen ålder.
Under hela tonåren hade hon jättefin hy!
Tycker det är så himla märkligt!
 
Hur går det för alla?

Diane har varit lösningen på alla mina hudproblem. :love: Blir torr dock och får smörja med nattkräm både morgon och kväll, men i övrigt jäklar vilken förändring. Inga finnar, huden ser och känns renare. Porerna har minskat något. Helt underbart är det!
 
Har inte ätit någon medicin eller har de problemen, där emot har jag haft problem med psoriasis som yngre och då blir man supertorr, så jag ville bara in och tipsa om en lotion på apoteket somheter "Propyless" som var en klassiker för oss som blev så torra. Kanske funkar på er andra med?
 
Jadu. Mina Tetralysal -som jag fortfarande äter 2 st/dag 'a 400 mg av hjälper mig dessvärre mindre och mindre.
Har därmed inte minskat dosen alls och har absolut ingen tanke på något uppehåll.
Funderar snarare på att be om en ytterligare remiss till hudläkare och hoppas att jag kommer till någon annan än den förra.
Tyvärr har min läkare på vårdcentralen slutat så jag hoppas att jag får en ny där som lyssnar och förstår vettigt nu som steg ett...
 
Hur går det för alla?

Diane har varit lösningen på alla mina hudproblem. :love: Blir torr dock och får smörja med nattkräm både morgon och kväll, men i övrigt jäklar vilken förändring. Inga finnar, huden ser och känns renare. Porerna har minskat något. Helt underbart är det!

Nu har jag också börjat med Diane. Har ätit i 10 dagar och just nu är hyn något bättre än tidigare. Brukar ha sjukt fet hy i pannan men nu är den normal istället. Hoppas hoppas det håller i sig.

Hur går det för dig?
 
Det går jättebra med min hy efter att jag börjat med diane. :)

Får väldigt sällan finnar eller ens pormaskar. Någon liten kvissla här och där, men har i princip varit fri från skiten. Ärren hinner läka fortare än det kommer nya. :)

Fick dock en ärrbildande på kinden förra veckan. Första på 4 månader. Helt ok!

Använder inte smink eller concealer pga hyn längre. Är dock lite torr helatiden.

Nu har jag också börjat med Diane. Har ätit i 10 dagar och just nu är hyn något bättre än tidigare. Brukar ha sjukt fet hy i pannan men nu är den normal istället. Hoppas hoppas det håller i sig.

Hur går det för dig?
 
Det går jättebra med min hy efter att jag börjat med diane. :)

Får väldigt sällan finnar eller ens pormaskar. Någon liten kvissla här och där, men har i princip varit fri från skiten. Ärren hinner läka fortare än det kommer nya. :)

Fick dock en ärrbildande på kinden förra veckan. Första på 4 månader. Helt ok!

Använder inte smink eller concealer pga hyn längre. Är dock lite torr helatiden.

Åh, hoppas det kommer fungera lika bra för mig :)
 
Är det någon här på buke som har ätit Roaccutan? Om det är någon som har det, har ni lust att dela med er av er erfarenhet?


Har inte läst tråden, svarar bara rakt av.

Jag känner många som ätit roa för bla vuxenakne.
Det gemensamma är att de testat antibiotikavarianterna först vilka alla hjälpt men där alltid aknen återkommit efter avslutad behandling.

Läkarna vill inte skriva ut till människor som har psykiska känningar ex depressioner/ångest då det innebär en förhöjd risk att det psykiska tillståndet förvärrats.
Är man annars vid god hälsa finns inget som hindrar att man ger det ett försök. Skulle man tillhöra den lilla grupp som mår ohanterligt psykiskt/fysiskt dåligt av Roa så är det bara att avbryta.
 
Har inte läst tråden, svarar bara rakt av.

Jag känner många som ätit roa för bla vuxenakne.
Det gemensamma är att de testat antibiotikavarianterna först vilka alla hjälpt men där alltid aknen återkommit efter avslutad behandling.

Läkarna vill inte skriva ut till människor som har psykiska känningar ex depressioner/ångest då det innebär en förhöjd risk att det psykiska tillståndet förvärrats.
Är man annars vid god hälsa finns inget som hindrar att man ger det ett försök. Skulle man tillhöra den lilla grupp som mår ohanterligt psykiskt/fysiskt dåligt av Roa så är det bara att avbryta.

Du har t.o.m svarat i tråden ;)
 
Läkarna vill inte skriva ut till människor som har psykiska känningar ex depressioner/ångest då det innebär en förhöjd risk att det psykiska tillståndet förvärrats..

Det stämmer inte riktigt enligt min läkare, gjordes en stor studie för inte så länge sedan där det visade sig att den förhöjda risken för depression och ångest snarare är relaterat till ålder. Den gruppen som inte behandlades med Roaccutan hade högre andel psykisk ohälsa än den gruppen som åt det. Jag frågade särskilt om det då jag har haft en depression tidigare.

Har iaf ätit Roaccutan/ isotretionin i ca 3 veckor, inte så mycket biverkningar än mer än torra läppar och ögon men det är ju väntat. Har testat allt mot min acne, dvs allt från yasmine till tetralysal i tre omgångar. Är "tonårsacne" som aldrig försvunnit så är uppe i 14 år med problem nu så känns så himla värt alla biverkningar om roa funkar! Lusläste Fass innan dock och har varit tveksam länge men litar på min läkare.
 
Åh, hoppas det kommer fungera lika bra för mig :)

Håller tummarna för dig!

4CEF84F7-256D-42B5-9A00-7C8689703EDD_zpsxhw26ek6.jpg


Såhär ser min hy ut nu. Osminkad.

Innan hade jag 15-10 blemmor av storleken på kinden på den här bilden i hela ansiktet. Fruktansvärt smärtsamt och jag fick gå till hudterapeut för att få hjälp varannan vecka.
1048203_10151530265538562_33841632_o.jpg
 
Joinar tråden :)

Jag har precis fått Roaccutan utskrivet, tog mina två första piller idag. Har fått mer eller mindre noll information från läkaren jag gick till... Det enda jag fick veta av läkaren är att man blir torr och att jag inte får bli gravid. Tydligen är det här att man blir torr inte en biverkning, utan en effekt. Så han nämnde inte en enda biverkning för mig, utöver att risken är stor att man får ett missbildat barn om man blir gravid. Han sa att jag ska använda både p-piller (som jag har använt länge) och kondom när jag har sex. Någon annan som har fått sådana anvisningar? :confused: Och ni som äter/har ätit Roaccutan, har ni tagit alla piller vid samma tillfälle på dagen, eller har ni spridit ut dem under dagen? Har ni fortsatt tvätta ansiktet morgon och kväll (förutsatt att ni brukade göra det) under kuren? Jag var hos läkaren i tisdags och fick det utskrivet, tog även blodprov samtidigt. Hämtade ut medicinen idag. Är det inte meningen att man ska ha kollat blodet först så att allt står rätt till, innan man får Roaccutan utskrivet? Har också fått för mig att läkaren måste veta om det finns ex diabetes, blodsjukdomar etc i familjen, men det ville han inte veta. Hela besöket kändes ganska oseriöst. Men fick Roaccutan i alla fall! Ser inte fram emot eventuella skitjobbiga biverkningar dock :banana:
 
Joinar tråden :)

Jag har precis fått Roaccutan utskrivet, tog mina två första piller idag. Har fått mer eller mindre noll information från läkaren jag gick till... Det enda jag fick veta av läkaren är att man blir torr och att jag inte får bli gravid. Tydligen är det här att man blir torr inte en biverkning, utan en effekt. Så han nämnde inte en enda biverkning för mig, utöver att risken är stor att man får ett missbildat barn om man blir gravid. Han sa att jag ska använda både p-piller (som jag har använt länge) och kondom när jag har sex. Någon annan som har fått sådana anvisningar? :confused: Och ni som äter/har ätit Roaccutan, har ni tagit alla piller vid samma tillfälle på dagen, eller har ni spridit ut dem under dagen? Har ni fortsatt tvätta ansiktet morgon och kväll (förutsatt att ni brukade göra det) under kuren? Jag var hos läkaren i tisdags och fick det utskrivet, tog även blodprov samtidigt. Hämtade ut medicinen idag. Är det inte meningen att man ska ha kollat blodet först så att allt står rätt till, innan man får Roaccutan utskrivet? Har också fått för mig att läkaren måste veta om det finns ex diabetes, blodsjukdomar etc i familjen, men det ville han inte veta. Hela besöket kändes ganska oseriöst. Men fick Roaccutan i alla fall! Ser inte fram emot eventuella skitjobbiga biverkningar dock :banana:
Var ungefär samma som för mig, jag hade läst på innan så informationen jag fick var på det jag frågade om. Det med graviditet är att ev barn BLIR missbildat om du äter roa. Så därför är rekommendationerna i fass att använda dubbla preventivmedel. För att få bäst effekt av ett läkemedel ska du ta dem vid samma tid och alla piller på en gång (om du inte fått andra instruktioner).

Jag har ätit roa sedan början av november och har knappt någon acne kvar. Några små finnar var tredje/ fjärde dag. Har inte några fler biverkningar än torr hud, torra läppar, ögon och lite näsblod någon morgon ibland. Rätt lindrigt. Tvättar ansiktet en gång på kvällen och smörjer in med väldigt fet kräm morgon och kväll. Du får hitta det som fungerar för dig, men använd snälla produkter. Jag tog proverna samma dag som jag började med dem och tror att det är standard. Enligt min läkare är tex leverpåverkan väldigt ovanligt och tyckte att det var okej med ca 2 glas vin i veckan. Men man bör vara försiktig med alkohol.

Bra artikel att läsa igenom: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/01/30-ar-med-isotretinoin/
 
Var ungefär samma som för mig, jag hade läst på innan så informationen jag fick var på det jag frågade om. Det med graviditet är att ev barn BLIR missbildat om du äter roa. Så därför är rekommendationerna i fass att använda dubbla preventivmedel. För att få bäst effekt av ett läkemedel ska du ta dem vid samma tid och alla piller på en gång (om du inte fått andra instruktioner).

Jag har ätit roa sedan början av november och har knappt någon acne kvar. Några små finnar var tredje/ fjärde dag. Har inte några fler biverkningar än torr hud, torra läppar, ögon och lite näsblod någon morgon ibland. Rätt lindrigt. Tvättar ansiktet en gång på kvällen och smörjer in med väldigt fet kräm morgon och kväll. Du får hitta det som fungerar för dig, men använd snälla produkter. Jag tog proverna samma dag som jag började med dem och tror att det är standard. Enligt min läkare är tex leverpåverkan väldigt ovanligt och tyckte att det var okej med ca 2 glas vin i veckan. Men man bör vara försiktig med alkohol.

Bra artikel att läsa igenom: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/01/30-ar-med-isotretinoin/

Tack för superbra länk!!! Jätteintressant (och lite otäckt att de börjat fundera på om akne är en del av något med systematiskt, det skulle förklara en del hos mig).

/Lavinia, som inte vågat testa roa pga rädsla för psykiska reaktioner
 
Var ungefär samma som för mig, jag hade läst på innan så informationen jag fick var på det jag frågade om. Det med graviditet är att ev barn BLIR missbildat om du äter roa. Så därför är rekommendationerna i fass att använda dubbla preventivmedel. För att få bäst effekt av ett läkemedel ska du ta dem vid samma tid och alla piller på en gång (om du inte fått andra instruktioner).

Jag har ätit roa sedan början av november och har knappt någon acne kvar. Några små finnar var tredje/ fjärde dag. Har inte några fler biverkningar än torr hud, torra läppar, ögon och lite näsblod någon morgon ibland. Rätt lindrigt. Tvättar ansiktet en gång på kvällen och smörjer in med väldigt fet kräm morgon och kväll. Du får hitta det som fungerar för dig, men använd snälla produkter. Jag tog proverna samma dag som jag började med dem och tror att det är standard. Enligt min läkare är tex leverpåverkan väldigt ovanligt och tyckte att det var okej med ca 2 glas vin i veckan. Men man bör vara försiktig med alkohol.

Bra artikel att läsa igenom: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/01/30-ar-med-isotretinoin/

Jag hade inte läst något om fosterskador innan jag gick på läkarbesöket, men hade däremot läst om massa "läskiga" biverkningar. Blev därför förvånad när graviditet var det enda läkaren drog upp. När sjuksköterskan sedan skulle ta blodprov på mig påstod hon att man inte alls behöver använda kondom också, om man nu använder p-piller, så blev lite förvirrad! Men givetvis är det bättre att vara på den säkra sidan.

Skönt att höra att det i alla fall verkar vara standard att man får Roaccutan utskriven direkt! Blev lite rädd att det var min läkare som var ute och cyklade.
 
Jag hade inte läst något om fosterskador innan jag gick på läkarbesöket, men hade däremot läst om massa "läskiga" biverkningar. Blev därför förvånad när graviditet var det enda läkaren drog upp. När sjuksköterskan sedan skulle ta blodprov på mig påstod hon att man inte alls behöver använda kondom också, om man nu använder p-piller, så blev lite förvirrad! Men givetvis är det bättre att vara på den säkra sidan.

Skönt att höra att det i alla fall verkar vara standard att man får Roaccutan utskriven direkt! Blev lite rädd att det var min läkare som var ute och cyklade.
Mot torrheten så finns det en ansiktskräm som är tillverkad just för att användas vid Roa. Står typ "fuktkompenserande vid torrhet pga medicinsk behandling", Effaclar H heter den, från LRP. Funkar väldigt bra för en del så kanske värt att prova :)
Tror inte läkare brukar berätta om läskiga biverkningar om man inte frågar om det inte är vanligare biverkningar. De är ju inte till för att skrämmas utan ska berätta faktiskt vad som brukar ske vid behandling. De som skriver på nätet brukar jag anta är extremfall och relativt väldigt få? För det är ju så många som äter det!
 
Mot torrheten så finns det en ansiktskräm som är tillverkad just för att användas vid Roa. Står typ "fuktkompenserande vid torrhet pga medicinsk behandling", Effaclar H heter den, från LRP. Funkar väldigt bra för en del så kanske värt att prova :)
Tror inte läkare brukar berätta om läskiga biverkningar om man inte frågar om det inte är vanligare biverkningar. De är ju inte till för att skrämmas utan ska berätta faktiskt vad som brukar ske vid behandling. De som skriver på nätet brukar jag anta är extremfall och relativt väldigt få? För det är ju så många som äter det!

Aha, den ska jag kolla upp. Tack för tipset!

Nä, du har nog rätt i det. Tror hursomhelst det är bäst att inte lägga så mycket tankeverksamhet på biverkningar. Gör man det kanske man börjar inbilla sig massa saker som man egentligen inte har :)
 
Jag åt roaccutan (eller isotretionin som den heter nu för tiden) förra året. Här är lite svar på frågorna :)


Precis som folk redan har skrivit måste man äta p-piller eller liknande då medicinen är fosterskadande. I bipacksedeln förespråkar de dubbla skydd.

Jag tog alla piller vid samma tillfälle (de ska tas i samband med mat och det måste va nått fett med) för jag tyckte det va lättast. Köpte faktiskt en dosett efter ett tag för jag blev lite rädd att glömma en dag :p Men jag har för mig att min bror tog det uppdelat på morgon och kväll, han åt högre dos än mig.

Jag tvättade ansiktet med ansiktstvätt i början, men tror jag slutade tvätta ansiktet helt sen för det blev för torrt (sköljde bara med vatten när jag duschade). Andra salvor och liknande mot acne, ex. basiron, ska man sluta ta när man börjar med roa.

Kanske lite märkligt att de inte kollade på blodprovet innan du fick medicinen utskriven, men är det en legitimerad läkare får du kanske ändå lita på att han vet vad han gör :) Visst ska du lämna blodprov kontinuerligt under kuren? Man gör det för att kolla så att levervärdena är okej.

Som du nämnde själv i nått inlägg, det är nog bra att du inte vet vilka biverkningar som finns så slipper du gå och tänka på det! Du kanske tom slipper biverkningar helt då :up:
 
Jag åt roaccutan (eller isotretionin som den heter nu för tiden) förra året. Här är lite svar på frågorna :)


Precis som folk redan har skrivit måste man äta p-piller eller liknande då medicinen är fosterskadande. I bipacksedeln förespråkar de dubbla skydd.

Jag tog alla piller vid samma tillfälle (de ska tas i samband med mat och det måste va nått fett med) för jag tyckte det va lättast. Köpte faktiskt en dosett efter ett tag för jag blev lite rädd att glömma en dag :p Men jag har för mig att min bror tog det uppdelat på morgon och kväll, han åt högre dos än mig.

Jag tvättade ansiktet med ansiktstvätt i början, men tror jag slutade tvätta ansiktet helt sen för det blev för torrt (sköljde bara med vatten när jag duschade). Andra salvor och liknande mot acne, ex. basiron, ska man sluta ta när man börjar med roa.

Kanske lite märkligt att de inte kollade på blodprovet innan du fick medicinen utskriven, men är det en legitimerad läkare får du kanske ändå lita på att han vet vad han gör :) Visst ska du lämna blodprov kontinuerligt under kuren? Man gör det för att kolla så att levervärdena är okej.

Som du nämnde själv i nått inlägg, det är nog bra att du inte vet vilka biverkningar som finns så slipper du gå och tänka på det! Du kanske tom slipper biverkningar helt då :up:

Tack för svaren! Hur länge behövde du äta Roaccutan? Mer än en kur?

Precis, jag ska lämna blodprov kontinuerligt. Men som du säger är det nog bara att lita på läkaren :)

KL

Jag var på apoteket och skulle köpa LRPs rengöring och hudkräm, kom hem med deras rengöringsgel och en hudkräm som hette Effaclar K, inte Effaclar H som jag har blivit tipsad om. Tanten jag pratade med på apoteket sa att den också skulle vara bra, och de hade inte Effaclar H. Men Effaclar K tycker jag inte återfuktar alls. Det känns snarare som att den bara lägger sig som en hinna över huden, men jag är fortfarande torr. Någon som har provat den, eller Effaclar H och kan jämföra? Effaclar H kanske är helt annorlunda, men är den som Effaclar K vill jag inte köpa den. Trodde förresten att torrheten skulle dröja, men efter bara tre dagar blir jag helt röd i ansiktet efter att ha smort in mig (med en ansiktskräm från Neutrogena som jag har använt länge) och hela ansiktet svider :nailbiting:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 758
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
274
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tänkte köpa menstrosor och testa om det är något för mig. Vilka rekommenderar ni? De är ju ganska dyra tycker jag, går liksom inte...
Svar
12
· Visningar
838
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp