Erfarenheter av Roaccutan?

Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Inte av roaccuttan ens! Utan av Tetralysal! Helt galet, läkaren sa att det inte skulle ge några biverkningar. :p


Libra, det är ett riktigt elände, speciellt eftersom att jag tänkt jobba lite med hästar i sommar.
Jag har tar inga p-piller etc. Gillar inte tanken på att stoppa i mig en massa hormoner sådär när jag i övrigt inte behöver det.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Dåså, då var det till slut dags för uppdatering.
Var hos hudläkaren i morse dit jag hade fått remiss och ja, kort sagt kände jag mig ganska överkörd.

Kom hem igen med ytterligare behandling med Tetralysal och nu även Duac -som någon nämnde tidigare.
Tetralysalen ska jag i princip egenvårdsbehandla -2 tabletter/dag i 3 mån och sedan 1 tablett/dag, där det sistnämnda inte fungerar för mig så i så fall får jag gå kvar på 2 tabletter/dag eller ev sänka till 2 tabletter varannan dag och 1 tablett andra dagen. Helt enkelt, höja och sänka som jag känner för beroende på resultat. Dessutom sa han att jag kan gå på detta i 3-4 år utan problem, dock tolkade jag det med ca 6 mån i taget -så man hela tiden försöker hitta rätt nivå och se om man fortfarande behöver behandlingen.

Idag har det gått 5 veckor för min del utan någon behandling och hela min hy är verkligen kass. Så det känns åtminstone bra att ha någon behandling alls att kunna ta till... Roaccuttan fick jag definitivt inte åtminstone, han tyckte att jag hade alldeles för lite för det (han verkar endast ge det i ytterst extrema fall), dessutom är jag kvinna i fertil ålder och då det kan leda till stora fosterskador ville han heller inte ge det (nej, jag har inte en tanke på barn, och skulle jag ha gått på roaccutan hade en abort varit självklar av den orsaken).

Ironwill -Hur har det gått för dig?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Det har gått ganska bra har sett ok ut till och från, slutade med tetralysalen när jag skrev förra inlägget. Men sen ett par dagar tillbaks så ser jag förjävlig ut i ansiktet.

Vet inte vad jag ska göra. Det är verkligen åt helvete med allt.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Vad tradigt.. Du har inte gått tillbaka till läkaren något?
Har haft samma känsla de senaste dagarna, det är verkligen inte roligt alls. Man vill bara gömma sig under täcket.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Precis.

Han har poängterat att man i regel inte skriver ut till individer som inte är psykiskt stabila men det är inte alla patienter som är uppriktiga med den svagheten och det är givetvis olyckligt.

Eller så anser hudläkaren att man är deppad pga aknen och därför är det helt ok att skriva ut det, trots att patienten påpekar flera gånger att den varit deprimerad läänge och det när ingen akne var närvarande...

Så nej, även om hudläkaren gärna vill ge mig roa låter jag gärna bli- har man nu tagit sig ur depressionen vill man inte riskera att hamna där igen..

/Lavinia
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Är det någon här på buke som har ätit Roaccutan? Om det är någon som har det, har ni lust att dela med er av er erfarenhet?
Just nu, sedan en kort tid tillbaka. Använder mycket Lypsyl och lotion (lotionen är mest förebyggande) och har lite ont i lederna av och till men inget som jag inte kan leva med.

Jag har testat allt annat och antingen har det inte funkat alls (av en eller annan anledning) eller så har det funkat i början och sedan slutat funka. Jag har egentligen inte jättemycket akne, men jag fick Roaccutan ändå efter att ha stått på mig lite hos den senaste hudläkaren jag träffade. Då hade jag ätit Tetralysal i flera år med ganska mediokert resultat (orimligt!).

Är ö.h.t. inte avskräckt av de eventuella biverkningarna. Risken för de värsta är ganska liten och jag känner, vid det här laget (har haft akne i 15 år!), att jag kan stå ut med ganska mycket bara jag slipper ha ont i ansiktet.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Tack för svaret! Hur går det nu?

Och samma fråga till alla andra som håller på! Hur går det?


Jag har sedan ett par månader gått på IPL laserbehandling (+ultraljud och radiovågor. :p), har inte tyckt att den hjälp så värst mycket så har därför inte sagt så mycket, men nu efter 5 behandlingar så tycker jag faktiskt att jag ser resultat. Vet inte om det kan vara intressant med före och efterbilder när jag gjort alla mina behandlingar?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

KL

Har ätit roaccutan i två kurer. Det var bland det bästa jag har gjort i hela mitt liv.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Vi vill (åtminstone jag) helt klart se före/efter-bilder! :)
Vad kostar sånt? Och vart gör man det?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Det är ganska dyrt. 6 behandlingar ca 8000 kr. Jag har gått till en privatklinik till en annan hudterapeut

Det här hände efter att hudläkare + hudterapeuten fick behandla med medicin och peeling = katastrof.
Ärr i hela ansiktet, lila hud... finnarna försvann ju men det blev hur mycket ärr som helst.

4a7f7502-ca11-40a9-aee6-cebb524c6527_zps58476f22.jpg


Efter 5 IPL, Radiovågor och ultraljud. Inget smink på bilden. Lite solskydd bara.
83196f1b-bcc5-48b3-a7d6-63b785577443_zps9b2fe6eb.jpg


Mitt största problem är några finnar som jag får på kinderna och så att jag inte lyckas få rent huden ordentligt. En hel del svarta pormaskar är kvar. Bleurgh! Sen så har jag ju ärr kvar och en hel del röda märken, men på bild syns det inte alls mycket. Mycket mer synligt i verkligheten. Lär bli fler behandlingar för att jämna ut hudtonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Drar upp en gammal tråd!

Jag började med Roaccutan (Isotretonin) i början av december. Hade egentligen ingen allvarlig acne men svårbehandlad. En del bölder, mycket klåda, början till rosasea och enorma porer. Började med 20 mg, sedan 40 mg. Märkte av torra slemhinnor, speciellt ögonen och näsan! Det värsta var absolut läpparna, tack gode Gud för Decubal som är min allra bästa vän!

Men så för två veckor sedan ökades dosen till 50 mg. Mina läppar blev vita/lila och huden ramlade av samtidigt som det kom mängder av små genomskinliga blåsor längst med läpplinjen och på läpparna. Läpparna blev dessutom ENORMA och ilsket röda. Efter att ha kört med kortisonsalva och Decubal har det lugnat sig. Läkaren ansåg inte att blåsorna var en direkt biverkning av medicinen utan istället på att mitt immunförsvar krånglade, teorin blev starkare när jag fick förkylningsblåsor på sidan av tungan.

Men nu... Mitt kön! Jag har så torra blygdläppar att jag skulle kunna använda dom som post-it-lappar! Är det någon mer som upplevt det? Det skaver och gör ont hela tiden, inga blåsor vad jag kan känna eller se men rött och väldigt irriterat...

Hoppas verkligen det är värt det i slutändan för ledvärk efter aktivitet är inte heller det roligaste...
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

*kl*

Min akne är tillbaka... :( Slutade med mina krämer en period i somras/höstas då jag inte hade fler att hämta ut, plus att jag ville se om huden kanske hade lugnat ned sig senaste året. Big mistake! Aknen kom tillbaka efter några veckor och blev sakta värre & värre. Var hos läkare i November och fick återigen duac/differin utskrivet, men nu ger salvorna inte alls samma resultat som sist. Antar att "aknebakterierna" har vant sig?! Duac innehåller ju antibiotika, så nog borde det kunna bli resistens mot den.

Blir så trött! Hade aldrig problem med hyn som tonåring, fick det första gången som 20, nu är jag 24. Går jag till läkare igen kommer han säkert propsa för antibiotika och det är jag inte alls sugen på att testa.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Varför vill du inte äta antibiotika? :)

Som jag har förstått det så hjälper antibiotika inte alla, det tar bort acnen under tiden, men när man slutar äta medicinen kommer det tillbaks. Dock brukar man vilja prova antibiotika innan man tar roaccutan (eller isotretinoin som den heter nu) då det ändå hjälper vissa, och är en mycket mildare medicin än roaccutan.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Mitt skit har kommit tillbaka lite, får återgå till de hudvårdsprodukter jag använde för att bli kvitt det, samt att min läkare
skrev dock ut Diane till mig för att prova, gillar inte hormoner, men många ska ha fått bra resultat med dom. Hitintills så är
det bara så att boobsen har vuxit en storlek...

Aliide, Fy vad jobbigt med problemen du har fått. Märker du någon skillnad på huden?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Nog att det gärna propsar på antibiotika, men rent läkemedelsmässigt finns det ju faktiskt inte så himla mycket att välja på.
Det finns;
-Krämer
-Tetracykliner (antibiotikan)
-Diane
-Isotretonin (Roaccutan)

Fungerar inte krämerna nog tar man vid nästa steg, det är ganska logiskt.
Jag vet själv, jag är inte förtjust i antibiotikan, och blev därmed väldigt missnöjd när hudläkaren sa åt mig att äta detta tills acnen är borta i princip
-2-4 år utan problem med andra ord. Jag försökte få igenom roaccutan istället, utan större gehör då detta var hudläkaren och det är svårt att få tider och kostar en del. Så nu har jag accepterat antibiotikan, jag har inga direkta biverkningar som jag kan komma på och jag har minimal acne.

Har ätit Diane tidigare vilket fungerade bra även för mig, sedan gjorde jag ett uppehåll och vid nästa start fick jag sådana hormonsvängningar att jag valde att sluta igen. Krämerna hjälper mig inte ett dyft.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Läpparna börjar återgå till det "normala", det vill säga fruktansvärt torra. Det har man vant sig med nu under två månader ;)

Jag märker stor skillnad på huden. Mycket torrare, det feta och glansiga är helt borta ifrån ansikte, rygg och bröst. Får fortfarande uppblossningar och finnar, i början mer än vad jag hade från början. Men jag har minst 2-3 månader kvar av behandlingen så jag hoppas bara jag överlever och orkar med biverkningarna.

Håret fick jag förut tvätta 1-2 gånger om dagen på grund av all talgproduktion (att "avvänja" tvätt fungerade ALDRIG) nu tvättar jag det kanske 1-2 gånger i veckan mer för att det ska lukta gott, för fett blir det aldrig.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag åt Diane i tre veckor men fick blödningar varje dag, så jag var tvungen att sluta. Hur som, aknen (bedömd som måttlig på vårdcentraln) försvann dock helt på den lilla tiden. Sen fick jag Yasmine utskrivet som p-piller och de höll huden stången. Epiduo och Differin, som jag också prövat, var inte alls lika potenta i mitt fall.

Alltså sen Tetralysal - den är behäftad med rätt många biverkningar! Min mage blev helt bananas. Tror inte att det var en riktig clostridieinfektion men symtomen var ganska lika. Diarréer, buksmärta som gjorde att jag inte kunde stå eller gå, någon gång kräktes jag osv.

Nu har jag slutat med Yasmine för jag blev lite rädd för propp i lungan när jag läste en kurs som berörde det :p, och då kom förstås aknen istället. Har köpt Basiron och tvättar med en rejält uttorkande tvål, reporia, och det verkar faktiskt funka!!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Nu har jag slutat med Yasmine för jag blev lite rädd för propp i lungan när jag läste en kurs som berörde det :p, och då kom förstås aknen istället. Har köpt Basiron och tvättar med en rejält uttorkande tvål, reporia, och det verkar faktiskt funka!!

Hallå, vadå, jag är också lite rädd för proppar och ska precis börja med Yasmine :o Sorry för trådkap men blev lite extra nojig, vad sa de på kursen?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag slutade träffa senaste killen jag dejtade typ i september förra året, och är helt talanglös vad gäller ons :p. Så enda anledningen till att jag har yasmine var för att hyn blev fin av det, och jag ville testa utan. Det är ju faktiskt så att man har en ökad risk för DVT/lungemboli när man går på p-piller, men den risken är inte jättestor. Graviditet är betydligt värre :)!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 757
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
274
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tänkte köpa menstrosor och testa om det är något för mig. Vilka rekommenderar ni? De är ju ganska dyra tycker jag, går liksom inte...
Svar
12
· Visningar
838
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp