Ersättning vid stallhjälp?

GulleTrollet

Trådstartare
Fick förfrågan från en tjej i stallet idag om jag kan tänkas hjälpa henne med hennes 2 hästar 3 dagar i veckan, varannan vecka, hon ligger borta pga jobb.
Mocka, väga mat, fixa vatten & visitera hästarna.
Självklart - snäll som jag är ställer jag upp!
Men nu vill hon ersätta mig med pengar. Jag har alltid varit sådan att det handlar om att hjälpa varandra - nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp.
Men hon var hård med att hon ville betala för det, då det blir 6-9 ggr i månaden. Så nu undrar hon vad jag vill ha för detta, och jag har ingen som helst aning.
Så vad tycker ni är rimligt?
Kommer göra detta i samband med att jag tar hand om min egna häst så blir inga extra resor.
 
100 kronor per häst per dag är ungefär vad jag har fått betala för motsvarande tjänster när jag har haft hästen inackorderad. Men om du egentligen inte vill ha betalt, så ta en hundring per dag som en symbolisk summa, d v s 50 kr/häst.
 
Svårt det där, men en stallpersonal tjänar runt 120-130 kr/tim före avdragen skatt. För mig som betalar 120 kr för ett intag av 1 häst till skoning så tycker jag att 100 kr/gång för 2 hästar skulle vara rätt så billigt faktiskt för alla de uppgifter som du beskriver. Höpåsar tar tid om många mål ska vägas upp. Dvs 300 kr/vecka i ditt fall.
 
Fick förfrågan från en tjej i stallet idag om jag kan tänkas hjälpa henne med hennes 2 hästar 3 dagar i veckan, varannan vecka, hon ligger borta pga jobb.
Mocka, väga mat, fixa vatten & visitera hästarna.
Självklart - snäll som jag är ställer jag upp!
Men nu vill hon ersätta mig med pengar. Jag har alltid varit sådan att det handlar om att hjälpa varandra - nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp.
Men hon var hård med att hon ville betala för det, då det blir 6-9 ggr i månaden. Så nu undrar hon vad jag vill ha för detta, och jag har ingen som helst aning.
Så vad tycker ni är rimligt?
Kommer göra detta i samband med att jag tar hand om min egna häst så blir inga extra resor.

En 500 kanske är symboliskt bara?
 
Fick förfrågan från en tjej i stallet idag om jag kan tänkas hjälpa henne med hennes 2 hästar 3 dagar i veckan, varannan vecka, hon ligger borta pga jobb.
Mocka, väga mat, fixa vatten & visitera hästarna.
Självklart - snäll som jag är ställer jag upp!
Men nu vill hon ersätta mig med pengar. Jag har alltid varit sådan att det handlar om att hjälpa varandra - nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp.
Men hon var hård med att hon ville betala för det, då det blir 6-9 ggr i månaden. Så nu undrar hon vad jag vill ha för detta, och jag har ingen som helst aning.
Så vad tycker ni är rimligt?
Kommer göra detta i samband med att jag tar hand om min egna häst så blir inga extra resor.

Vi har i vårt stall betalat 50 kr per häst och gång till den person som hjälpt till när man frågat någon av de andra som har häst i stallet. Hade man använt sig av personalen så hade man fått betala x3 och i slutändan hade personalen inte fått ut mycket mer än de där 50 kr efter alla sociala avgifter och skatt
 
Klart att du ska ta emot pengarna. Hur hinner du med två extra hästar? Jag klurar just nu på hur mycket någon skulle vilja ha betalt för att göra just det du beskriver en dag i veckan, två hästar. Jag har kollat med kommunens sommarjobb och snittlön för hästskötare och faktiskt även undersköterskor.

Jag funderar på 125kr/timmen och passet tar 2 timmar. Det är vitt så jag betalar 31,42% utöver det i sociala avgifter. Skattar gör personen bara om hen tjänar mer än 18591kr per år, under det behålls hela beloppet.

Vet ju i o f inte förrän jag har någon att förhandla med, men att jag har funderat på 250kr/dag (två timmar) beror på att summan dras ned av att jag tror att personen inte har utbildning men dras upp av att hen måste åka ut för bara två timmars jobb (jmf med att veta att du får ersättning fler timmar) och att hen inte befinner sig i stallet av annan anledning.

Hur lång tid gäller det? Känn efter om du kommer att orka med och vad du faktiskt skulle vilja ha i ersättning för jobbet. 6-9dgr/mån och två hästar... jag hade nog behövt en tusenlapp i månaden för att ta på mig det... kanske mer...
 
Fick förfrågan från en tjej i stallet idag om jag kan tänkas hjälpa henne med hennes 2 hästar 3 dagar i veckan, varannan vecka, hon ligger borta pga jobb.
Mocka, väga mat, fixa vatten & visitera hästarna.
Självklart - snäll som jag är ställer jag upp!
Men nu vill hon ersätta mig med pengar. Jag har alltid varit sådan att det handlar om att hjälpa varandra - nästa gång kanske det är jag som behöver hjälp.
Men hon var hård med att hon ville betala för det, då det blir 6-9 ggr i månaden. Så nu undrar hon vad jag vill ha för detta, och jag har ingen som helst aning.
Så vad tycker ni är rimligt?
Kommer göra detta i samband med att jag tar hand om min egna häst så blir inga extra resor.

Hade jag bett dig om detta hade jag åtminstone gett 100kr/ggn alltså 600-900kr beroende på.

Men känner jag mig själv rätt hade jag sagt 1000kr jämt eller 100kr PER häst/gång för att personen verkligen skulle vara noga! ;):o:p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 058
Senast: Cattis_E
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 889
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 035
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp