Ersättning vid utflyttning av hyresrätt

LittleJohn

Trådstartare
Hej buke!
Hoppas jag lagt tråen på rätt ställe nu

Är det någon som har koll på vad som gäller när man är oense med hyresvärden angående ersättning för skador i hyresrätt, när det inte finns någon besiktning från före man flyttade in? Åtminstone inte som vi fått se och godkänt. ( klantigt av oss att inte be om det, men var vår första hyres och hade inte en tanke på det..)
Som jag har förstått det är det inte upp till mig som f d hyresgäst att bevisa min oskuld utan för hyresvärden att bevisa att jag är den skyldige?

Vi lämnade vår förra lägenhet i månadsskiftet, och nu har hyresvärden hört av sig och vill ha ersättning för en rad saker som jag inte håller med denne om att vi orsakat.
Jag är inte den som vill komma undan, utan vi har varit öppna och ärliga med vad vi gjort för skada ( b la en större skada på ett golv som vår hund orsakat) och tycker självklart att man ska betala för det man har sönder. Men att värden nu skyller alla andra skador, som redan var i lägenheten vid inflyttningen, på vår hund tycker jag inte är ok och vill heller inte betala för. Känns mest som värden ser oss till en chans till renovering av lägenheten som var i ganska dåligt skick från början.

Men vill gärna ha lite på fötterna innan jag tar upp det med värden igen under veckan, så, vad gäller egentligen här när ord står mot ord i princip?
Ska även försöka få kontakt med hyresnämnden under morgondagen och se vad de har att säga.

// LittleJohn
 
Som jag har förstått det är det inte upp till mig som f d hyresgäst att bevisa min oskuld utan för hyresvärden att bevisa att jag är den skyldige?
// LittleJohn

Precis, ring hyresgästföreningen som kommer säga samma sak.

Men sen finns det ju , ursäkta , idioter som ställer om datum i kameran. Fick själv det tipset nyligen då vi kommer lämna en relativt nedgången lägenhet. Varför vi godkände skicket är en lång historia, men vi kommer vägra en renovering på vår bekostnad. Har hyresgästföreningen bakom mig.
 
Kontakta hyresgästföreningen för den hoppas jag att ni är med i?
Jag åkte på en fin räkning när jag flyttade ut ur en hyreslägenhet för många år sedan. Jag hade varit med vid besiktningen och besiktningsmannen hade inget att anmärka på då men efter ett tag kom det en saftig räkning iallafall. Det var verkligen rena hittepå saker som att en dörr skulle varit insparkad och tapeterna skulle vara nedrivna. Mycket märkligt att inte besiktningsmannen sa något om det vid besiktningen :banghead: Jag gick vidare till tingsrätten och fick rätt. Är man med i hyresgästföreningen så ingår det juridisk hjälp så jag behövde inte betala något alls. I mitt fall hade hyresbolaget satt i system att skicka liknande räkningar till sina avflyttade hyresgäster och många blev rädda och betalade helt enkelt direkt eftersom de var rädda att de annars skulle få svårt att få ny lägenhet vid nästa flytt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: lindaf
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 526
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 363
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp