Bukefalos 28 år!

ET, massör osv.

Beckie

Trådstartare
Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?
Hur vet man vilket utav det man ska välja?
När ska man anlita dem?
Bör man anlita någon regelbundet eller endast när man upptäcker problem?

Har aldrig kommit i kontakt med något utav det men känner att det kanske vore en bra idé :)
 
Sv: ET, massör osv.

Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?
när man har problem :) Eller bara för att förebygga smågrejjer som man kanske inte ens känner (innan de blir problem).

Hur vet man vilket utav det man ska välja?
Personligen skulle jag föredra en ET.
Bara massage är skönt för hästen men det går inte att fixa snedheter osv med enbart massage.
ET är som en naprapat, dvs mer "helhet".
Enbart kiropraktor kan göra mer skada än nytta. Tänk dig att hästen är sned sedan länge, musklerna har rättat sig efter snedheten, så rycker du rätt snedheten, vad händer då med musklerna?
En kombination av de olika "alternativen" kan vara bra!

När ska man anlita dem?
Bör man anlita någon regelbundet eller endast när man upptäcker problem?
Som jag skrev innan, när man har problem, eller bara som check för att upptäcka smågrejjer innan de blir problem.

Har aldrig kommit i kontakt med något utav det men känner att det kanske vore en bra idé :)
Hör runt med folk vilka personer de har testat och med vilka resultat osv, sen kan du plocka ut den du tycker verkar bäst till din häst :)

Jag har erfarenhet från alla "kategorierna" och har blivit grundlurad med en av dem, en annan såg jag direkt att den inte kunde något vettigt och det hände nada med min häst efter behandlingarna... (har i efterhand fått höra både det ena och andra om den personen, mytoman är ett av orden). Kiropraktorn var jag grymt impad av och kände en klar förbättring, dock har korset åkt tillbaka igen, så honom måste jag ta ut igen! Har även testat laser, men ärligt så kände jag ingen skillnad...
Min nya teori är att först ta ut kiropraktorn och sen direkt efter köra laserbehandling. Måste ge lasern en chans till!

Så... där har du min story, kan tillägga att min häst heter "problemkropp" i för, mellan och efternamn :crazy: men jag jobbar på å få henne hel och ren!
 
Sv: ET, massör osv.

Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?

Jaggör det när jag känner att det inte funkar i ridningen riktigt, kan ju bero på annat men bra att kolla upp så inget ligger snett eller liknande.
Ett tips jag fått lärt mig är att ställa sig bakom hästen och lyfta svansen och kolla om musklerna är jämna mellan bakbenen (vet inte vad just de musklerna kallas. Då kan man se om hästen arbetar ojämt i varven och ev är sne i bäcken eller så. Finns ju mycket annat som kan vara fel, men just den saken är lätt att kolla själv. (är inte kunnig speciellt själv...)
 
Sv: ET, massör osv.

Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?
När man känner något är fel eller om man bara vill kolla så att hästen inte har några små spänningar mm som man kanske inte känner

Hur vet man vilket utav det man ska välja?
Vet man vad som är fel på hästen (man har kanske haft "felet" förut) Så tar man ju det som gör mest nytta till det "felet". Men vet man inte vad som är fel hade jag kanske tagit ut en ET eller en kiropraktor eller nåt annat. Alltså är det jättesvårt att veta vilken man ska ha.

När ska man anlita dem?
Som sagt när nåt känns fel eller en ren "hälsokontroll" ;)

Bör man anlita någon regelbundet eller endast när man upptäcker problem?

Många kör det regelbundet, medans andra tar det när de tycker det är dags.

Har aldrig kommit i kontakt med något utav det men känner att det kanske vore en bra idé :)
Ja varför inte. Skulle de inte vara nåt så fick hästen lite lyx iaf :D Men hör med vänner och bekanta vilken de har haft och vilken de tyckte var bäst. Finns många lurendrejare!


Har själv världens bästa ET! (enligt mig då :p) Hon fixar allt! Min egna lilla gud :D
 
Senast ändrad:
Sv: ET, massör osv.

Jag tog ut en ET till min häst när han hade börjat bocka och hålla på. Dels hade han ont i munnen och dels hade han en låsning i korset så att hans rumpa såg ut som en symaskin när han travade.:crazy: Nu har hon behandlat en gång och han känns mkt bättre redan. Han bockar ingenting och han är glad och framåt, en helt annan häst allmänt. Som sagt, massörer är bra, om hästen har problem med musklerna. Annars tycker jag ET är överlägset, för dom har kunskap om både leder, ligament, muskler mm.:bump:
 
Sv: ET, massör osv.

Jag har haft kotknackare till en häst en gång. Var många år sen nu och den hästen jag hade då började helt plötsligt göra kosparkar i galoppen, hela tiden. Så jag tog kvickt ut en kiropraktor och japp, sned i ryggen. Troligtvis halkat i hagen. Han knackade till lite i ryggen och sen var det bra igen.

Massör ska jag ta ut snart, känns som att nuvarande pållan börjar bli lite stel. Och dessutom tycker hon att det är ljuvligt när jag masserar henne, så hon får väl ha en riktig massage som belöning för att hon varit så duktig på sistone. :)
 
Sv: ET, massör osv.

En equiterapeut kan du ta ut precis när som helst... det bästa är ju att ta ut en innan problem uppstår :angel:

Jag försöker ta ur en i förebyggande syfte 2 gånger per år och det gör jag för att jag vill min hästs bästa. På så sätt kan man få bukt med en liten sträckning eller vad det nu kan vara innan det märks och på så sätt slipper man vidare problem då ett muskelproblem gärna avlöser ett annat.
 
Sv: ET, massör osv.

Tack för alla svar :)! Låter som att en ET är bäst om man helt enkelt vill göra en rutinkontroll.
Min häst är nämligen ganska trasslig i munnen men veterinär har kollat tänderna och de ser jättefina ut så munnen är ok. Har ridit mycket bettlöst men vill ju såklart det ska funka med bett också. Tänkte att det kanske inte sitter i munnen trots allt utan någon annan stans. Han är en travare och man har ju hört att de lätt kan få problem när de ska gå som ridhästar.

Får höra mig runt efter en bra ET känner jag :)!
 
Sv: ET, massör osv.

hej.
Tycker det är jätte bra med alternativt vård vilket du än väljer, men jag vill bara tipsa om att kolla upp noga vem du tar ut, ja tog ut "fel" person till mitt stall och nu har jag en häst med muskel bristningar i korset som förmodligen kommer blir bra.....

vet hur man ska kunna avgöra vem som är bra eller inte, har ngn nått tips är de ju bra.
 
Sv: ET, massör osv.

Det är jätteviktigt att man letar ET på SvEF (Svenska equiterapeut förbundet). Det är iofs ingen garanti för att personen är superduktig, eftersom för att bli riktigt bra krävs också erfarenhet, men då vet du iallafall att personen är utbildad och vet vad den sysslar med. Jag hittade min genom förbundet och jag är supernöjd:bump:
 
Sv: ET, massör osv.

Min kille och jag har under en tid bråkat i vänstervarvet vid böjning och idag så visade min otroligt kloka häst mig att något inte är bra genom att vägra gallopera i det varvet och självmant!! byta varv och gå som en gud i galloppen...
jag tror inte att det är några alvarliga fel utan att han har någon slags sättning som gör att han inte vill belasta den ena sidan..
Nu till min fråga är ET eller naprapat bäst till detta??
 
Sv: ET, massör osv.

Hej, vad kostar en ET på ett ungefär? En veterinär som var här tyckte att jag skulle ta min häst till en klinik cirka 100 km härifrån och lägga något rätt i ryggen på henne.. det skulle gå på minst 10 000 kr och då var det inte säkert att det satt kvar.. Vi har inte råd med det, men nånting måste jag göra med min häst.. hon är sned i ryggen och halt på 2 ben.. Vad tycker du jag ska göra? (eller nån annan som läser detta?) Jag kan typ ingenting om sånt här med massör och Et och sånt.. :S snälla hjälp!
 
Sv: ET, massör osv.

Jag tog ut en ET till min häst när han hade börjat bocka och hålla på. Dels hade han ont i munnen och dels hade han en låsning i korset så att hans rumpa såg ut som en symaskin när han travade.:crazy: Nu har hon behandlat en gång och han känns mkt bättre redan. Han bockar ingenting och han är glad och framåt, en helt annan häst allmänt. Som sagt, massörer är bra, om hästen har problem med musklerna. Annars tycker jag ET är överlägset, för dom har kunskap om både leder, ligament, muskler mm.:bump:



Hej, vad kostar en ET på ett ungefär? En veterinär som var här tyckte att jag skulle ta min häst till en klinik cirka 100 km härifrån och lägga något rätt i ryggen på henne.. det skulle gå på minst 10 000 kr och då var det inte säkert att det satt kvar.. Vi har inte råd med det, men nånting måste jag göra med min häst.. hon är sned i ryggen och halt på 2 ben.. Vad tycker du jag ska göra? (eller nån annan som läser detta?) Jag kan typ ingenting om sånt här med massör och Et och sånt.. :S snälla hjälp!
 
Sv: ET, massör osv.

Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?
Det beror på vart felet ligger, är du osäker börja med en ET som sen kan lotsa dig vidare. Massör är dock aldrig fel att ta ut. Känns hästen konstig eller du bara vill checka av läget så kan du ta ut en ET eller massör Kiropraktor tar jag ut på vet eller ETs inrådan.

Hur vet man vilket utav det man ska välja?
Läs ovanstående.

När ska man anlita dem?
När du vill? ET kommer till oss för en årlig koll, ibland oftare (om vi har hästar med problem). Massören kommer oregelbundet men varannan månad ungefär. Jag håller själv igång massagen på mina hästar.

Bör man anlita någon regelbundet eller endast när man upptäcker problem?
ET och massör är bra om man kontaktar regelbundet då hittar man felen tidigt.
 
Sv: ET, massör osv.

Låter som en väldigt allvarlig skada.

Jag åker 120 km till min klinik...

Jag betalar 800 kr för min ET.
 
Sv: ET, massör osv.

Jag tar ut min ET varannan månad för att kolla igenom hästen då han brukar få spänningar/låsningar lite överallt. Om jag känner att ridningen inte funkar eller om han inte går riktigt bra tar jag ut henne tidigare. Hon samarbetar dessutom med min veterinär :)
 
Sv: ET, massör osv.

Nu vet inte jag vad för fel som kan vara aktuellt i ert fall, MEN om veterinär ordinerar klinik och ni väljer ett annat vårdalternativ och något går på tok. Säg att ni tvingas avliva hästen, så får ni med stor sannolikhet ingen ersättning från försäkringen. Det din veterinär kanske far efter är en undersökning på ev kissing spines, och här kan ingen ET/kiropraktor hjälpa dig utan en sådan behandling kan förvärra situationen och förorsaka hästen mer smärta i ryggen.
 
Sv: ET, massör osv.

Nu vet inte jag vad för fel som kan vara aktuellt i ert fall, MEN om veterinär ordinerar klinik och ni väljer ett annat vårdalternativ och något går på tok. Säg att ni tvingas avliva hästen, så får ni med stor sannolikhet ingen ersättning från försäkringen. Det din veterinär kanske far efter är en undersökning på ev kissing spines, och här kan ingen ET/kiropraktor hjälpa dig utan en sådan behandling kan förvärra situationen och förorsaka hästen mer smärta i ryggen.

Veterinären tyckte att det var den bästa lösningen, men hon sa också att om vi inte ville det så kunde vi träna upp muskler i ryggen på henne (skulle ta runt 1 månad). Så det gjordde jag, och efter 1 månad kom en annan veterinär och sa att jag bara skulle fortstta som jag gjorde och att det skulle ordna sig och så.. men sen efter några månader kändes det inte bra och jag lät henne vila i nån månad, sedan försökte jag igen och efter några veckor kändes det fortfarande inte bra.. Det verkade som om hon var halt i vänster framben.. så nu har hon vilat i cirka 2 -3 veckor och jag vet inte vad jag ska göra.. Veterinären tror att min häst kan ha fått en skada i ryggen pågång av svår förlossning för 2,5 år sen.. (hos förra ägaren) fast förra ägaren har inte sagt nånting om skadan och vi var ju så smarta att inte göra nån besiktning.. :S Men iaff.. tror ni att en ET eller massör eller nånting sånt kan göra något åt det? MVH
 
Sv: ET, massör osv.

Jag skulle låta en ET kolla på hästen (Är den röntgad i ryggen?) 10,000 låter extremt dyrt för en ET undersökning. Vi betalade knappt 2000 när vi var hos ET med hästen och han knäckte loss kotor i ryggen, nacken, behandlade med laser och massage.
 
Sv: ET, massör osv.

Min häst träffade en ET förra veckan eftersom han har haft en hel del problem med ryggen och vetrinären tyckte att vi skulle checka igen ryggen med en ET som han rekomenderade och det visade sig vara en hel del muskelspänningar så nu blir det tyvärr en hel del behandligar innan han blir återställd om han blir det :( equiterapeuten var väldigt lung och duktig och hon var noga med att ta lite varje gång så att det inte blir ännu värre så det känns tryggt och hon tar iaf 700 kr/gång Han ska bli behandlad imorgon igen så får jag se vad som händer (håller tummarna!)
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 905
Senast: emma-vsm
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 496
Senast: Luff
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 550
Senast: Milosari
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 326
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp