Bukefalos 28 år!

Etnocentrisk

Jag tycker inte rubriken matchar ämnet. Etnocentrisk innebär att bedöma andra kulturer med sin egen kultur som måttstock, där . Det kan inte förenklas till att innebära en smal kulturkonsumtion, då missar man kärnan i begreppet. Att se sin egen kultur som central för sig själv är ofrånkomligt men att värdera andra kulturer utifrån den egna referensramen är något annat. Det är inte etnocentrism som diskuteras här, annat än att finkultur och fulkultur kan bli intressanta dimensioner i och med det nomerande i fint och fult.
Jamen, så är det ju. Tack! Jag menar ju inte att jag bedömer andra kulturers konstuttryck som sämre eller mindre värd. Jag tänkte nog att jag iom att jag helst väljer det som liknar det jag är van vid uppför mig etnocentriskt som individ. Skönt att inte behöva vara så hård mot sig själv 😊

Edit: jag råkade dubbelcitera. Detta är ett svar till @Sedna
 
Hörrni!
Jag är så sur på mig själv. Skrev inlägget igår efter att ha tänkt göra det länge och jag skrev det på datorn eftersom jag av nån anledning har svårare att uttrycka mig när jag skriver på telefonen.
Sen laddade datorn ur och sladden är på jobbet!
Jag började svara på ett inlägg, men felciterade genast och då tappar jag fokus på det jag vill säga.
Men jag läser allt ni skriver med stort intresse och det kommer att uppta mina tankar idag. Tack!
 
För mig handlar det inte om att vara PK, utan om att må bättre själv och i viss mån även göra världen lite bättre för andra.

Tex lyssnade jag förut uteslutande på musik av män, med manliga sångare osv. Jag var helt övertygad om att jag inte gillade kvinnliga sångröster. Men så råkade jag på något sätt börja lyssna på någon enstaka låt med kvinnlig sångerska, och gillade just den låten. Sedan blev det mer och mer, och jag insåg hur mycket jag hade missat! Jag fick mer att välja på, och mådde pga det bättre. Det blev roligare. Jag fick också mer inspiration när det gällde egen kreativitet, samt fick fler sätt att uttrycka mig på.

Sedan att min konsumtion inte enbart gynnar vita män, utan åtminstone i någon grad en större blandning av folk, det känns bra. Men, det är inte mitt huvudsyfte. Där blir jag väl i så fall "pk" genom att undersöka alternativ och om jag hittar två likvärdiga saker där den ena är skapad av en vit man och den andra skapad av tex mörkhyad kvinna, då väljer jag sistnämnda för att i möjligaste mån underlätta för alla typer av människor som har bra saker att dela med sig av till omvärlden.
Jag har svårt att förstå hur du kan vara övertygad om att du inte gillade kvinnliga sångare? Jag känner tex inte alls igen mig i att jag mest lyssnar på musik från vita män, tycker man om musik och har det i sin vardag blir man ju utsatt för mer musik än från vita män tänker jag. Mycket musik görs av kvinnor. Det är inte så att det inte alls har med detta att göra utan bara är något du fått för dig?

kl

Jag lyssnar på det jag tycker om, vilket kan vara allt från Michael Jackson och Marie Fredriksson, till Ted Gärdestad, 2Cellos, Daniel Jang och en hel massa youtubekändisar på piano, saxofon och gitarr. Jag tittar på amerikanskt, danskt, sällan svenskt för de suger på serier och film, på koreanskt, japanskt osv. Skulle önska mer från Korea och Japan lättillgängligt. Jag undviker franskt eftersom jag ogillar hur franska låter. Tittar på dokumentärer som är svenska, sydamerikanska, amerikanska, australienska, asiatiska, ryska osv. Med böcker väljer jag mina favoritförfattare, vilket är från olika delar av världen, + det jag tycker verkar intressant däremellan, kvinnligt som manligt och från olika länder. Jag har ingen aning om deras hudfärg eller vad de tänder på i sängen, jag har intresse för deras böcker.
 
Jamen, så är det ju. Tack! Jag menar ju inte att jag bedömer andra kulturers konstuttryck som sämre eller mindre värd. Jag tänkte nog att jag iom att jag helst väljer det som liknar det jag är van vid uppför mig etnocentriskt som individ. Skönt att inte behöva vara så hård mot sig själv 😊

Edit: jag råkade dubbelcitera. Detta är ett svar till @Sedna
Att vara medveten om sin konsumtion av kultur och hur man påverkas är värdefullt och kanske mer värdefullt än att faktiskt konsumera väldigt brett.

Förstår man det egna kulturella jaget i förhållande till andra kulturer tror jag man blir mindre etnocentrisk. Gott så, egna preferenser än inte fel. :)
 
Men tänk så finns det jättemånga bra böcker/författare som du aldrig får läsa bara för att de inte är västerländska. Är inte det tråkigt?
Fast bara för att man inte gillar en icke västerländsk författare betyder väl inte det att man ogillar alla och direkt väljer bort alla icke västerländska författare? Förstår inte resonemanget?

Jag läste en bok från en syrisk författare, den var ok, inte riktigt bra skriven tyckte jag, men det hindrade ju inte mig att läsa en bok från en annan syrisk författare en tid senare, utan att ens döma den på förhand.
 
Men bara för att det finns människor som tycker om kultur som breddar och utvecklar så betyder inte det att någon "ska" välja det, och inte heller att något är fulare eller finare.

Sen kan jag tycka det är lite naivt att tro att det finns någon kultur som inte påverkar eller utvecklar. Allt du tar in förändrar dig.
Helt ärligt tror jag ingen i tråden tror att kultur inte påverkar oss, däremot tror jag att de/vi som väljer kultur med huvudsak syfte att roa oss, handlar just om att roa, inte utbilda, i första hand.
Jag kan ju tycka det är lite fräckt att kalla någon för naiv bara för att den agerar på ett annat sätt än en själv.
 
Jag måste erkänna att jag inte tänkt så mycket på det. Film, serier och youtube slukar jag från alla möjliga delar av världen men böcker blir absolut till största delen västerländska författare (uk och USA) och framför allt män. De böcker jag gillar skrivs sällan av kvinnor. Jag ska söka runt lite och se vad som finns tillgängligt på audible, för att varför inte?
 
Jag har inte ett stort intresse av kultur men i alla sammanhang försöker jag ställa mig mer kritisk och tveksam till vita män och försöker undvika heteronormativitet. Jag mår så mycket bättre när jag tittar på serier med ett tydligt queerfokus tex.

Du ska naturligtvis välja det du mår bra av.

Men jag tycker att det låter rätt illa att du aktivt väljer att ställa dig mer kritisk och tveksam till en grupp människor? Borde inte vi alla sträva efter att sluta bedöma människor efter faktorer som kön och hudfärg? Det är ju genom att göra just det som vi är där vi är idag med löneskillnader mellan könen och rasism.
 
Menar du att du googlar författare för att ta reda på ursprung, hudfärg och bakgrund för att välja mellan likvärdiga böcker?

För egen del. Ja? Eller, jag som vill ha lättsmälta deckare när jag väl läser drar min enkla gräns vid att jag läser svenska (pga språket alltså) kvinnor istället för män. Så mycket läser jag inte att det skulle ta slut på böcker att jag behöver läsa män.
 
Jag är inte den som tittar på en dokumentär om Korea men skulle den stå på är det möjligt att jag fastnar. Vill man hålla tittandet lättsamt finns det reseprogram som även tar upp lokala företeelser som sedan går att googla vidare på vid intresse. Så gör jag vid vanliga serier vilket jag antar är rätt normalt. Såg på Better Things= googlade om jizo statyer. Se Greys Anatomy som tar upp en del om rasism och bekymmer som vita personer inte har.
Jag försöker att vidga min syn så om möjligt väljer jag hbtq+, kvinnligt, gärna serier som tar rasism, inte neurotypiskt för att få mer kunskap pga mina intressen.

Finns så mycket därute att det är svårt att avgränsa och nå på ett enkelt sätt. Att googla kultur +land? Javisst men det kan vara svårt att locka in sig själv.
 
Tror på att vissa delar får man välja aktivt att se/läsa/höra mer av om man upptäcker att det finns ett hål i ens egen kunskap inom ämnet. Vissa inser att det finns ett hål men gör inget åt det av olika skäl. Vilket kan vara ok eller inte ok beroende på skäl :)
 
För egen del. Ja? Eller, jag som vill ha lättsmälta deckare när jag väl läser drar min enkla gräns vid att jag läser svenska (pga språket alltså) kvinnor istället för män. Så mycket läser jag inte att det skulle ta slut på böcker att jag behöver läsa män.
Det är intressant det där. Jag lyssnar på böcker då jag inte längre kan läsa. Så jag letar fram en bok som lyter bra på baksidan och så lyssnar jag på den.Sedan skriver jag ner titel, datum, författare och uppläsare i en bok jag har för jag samlar antal "lästa" böcker per år så för mig. Oftast inte förrän då, när boken är utläst alltså, vet jag om det är en man eller kvinna som skrivit boken. Det är liksom ointressant, det är bokens innehåll som för mig är det intressanta, och råkar det vara en man som skrivit en intressant bok den här gången så är det ju ok. Mina favoritförfattare är två kvinnor och två män.
 
Det är intressant det där. Jag lyssnar på böcker då jag inte längre kan läsa. Så jag letar fram en bok som lyter bra på baksidan och så lyssnar jag på den.Sedan skriver jag ner titel, datum, författare och uppläsare i en bok jag har för jag samlar antal "lästa" böcker per år så för mig. Oftast inte förrän då, när boken är utläst alltså, vet jag om det är en man eller kvinna som skrivit boken. Det är liksom ointressant, det är bokens innehåll som för mig är det intressanta, och råkar det vara en man som skrivit en intressant bok den här gången så är det ju ok. Mina favoritförfattare är två kvinnor och två män.
För mig spelar det roll vem som skrivit boken eftersom det ofta handlar om trovärdighet, perspektiv och skildringar i ämnet och storyn. Författarens förutsättningar påverkar innehållet, i vissa fall blir ett intressant ämne helt platt när förmågan att ta ett perspektiv saknas eller när trovärdigheten går mot nollpunkten, exempelvis är det benhårt svårt för en vit man att skildra rasismens stenhårda konsekvenser för rasifierade.

Med tanke på att just vita män de senaste 200 åren har tagit så sjukt oproportionerligt mycket plats tänker jag att lite medvetna val att inte bara gå vidare i den strömmen är av godo. Det är inte ett för brett eller intensivt ifrågasättande av dem med störst makt och inflytande som skapat denna skeva fördelning.
 
Du ska naturligtvis välja det du mår bra av.

Men jag tycker att det låter rätt illa att du aktivt väljer att ställa dig mer kritisk och tveksam till en grupp människor? Borde inte vi alla sträva efter att sluta bedöma människor efter faktorer som kön och hudfärg? Det är ju genom att göra just det som vi är där vi är idag med löneskillnader mellan könen och rasism.

Att ha ett mer kritiskt förhållningssätt till vita cis-män kan på intet vis jämföras med rasism. Att sluta titta efter kön och färg kan vi göra först när maktbalanserna jämnats ut. Dit är det långt kvar. Tills dess får patriarkatet stå ut med att vi förhåller oss mer kritiska uppåt i makthierarkin.
 
Har man en tjänst som föreslår nya låtar och nya böcker där man då tycker är att dessa förslag är bra är det ju jättelätt att fastna i en rutt. Manliga hårdrocksband, manliga deckare, alla vita etc :) Googlar jag på dessa alternativ kommer även mer förslag att dyka upp bland annonser på liknande.
 
Att ha ett mer kritiskt förhållningssätt till vita cis-män kan på intet vis jämföras med rasism. Att sluta titta efter kön och färg kan vi göra först när maktbalanserna jämnats ut. Dit är det långt kvar. Tills dess får patriarkatet stå ut med att vi förhåller oss mer kritiska uppåt i makthierarkin.

Jag håller helt enkelt inte med dig.
 
För mig spelar det roll vem som skrivit boken eftersom det ofta handlar om trovärdighet, perspektiv och skildringar i ämnet och storyn. Författarens förutsättningar påverkar innehållet, i vissa fall blir ett intressant ämne helt platt när förmågan att ta ett perspektiv saknas eller när trovärdigheten går mot nollpunkten, exempelvis är det benhårt svårt för en vit man att skildra rasismens stenhårda konsekvenser för rasifierade.

Med tanke på att just vita män de senaste 200 åren har tagit så sjukt oproportionerligt mycket plats tänker jag att lite medvetna val att inte bara gå vidare i den strömmen är av godo. Det är inte ett för brett eller intensivt ifrågasättande av dem med störst makt och inflytande som skapat denna skeva fördelning.
Det märks ju faktiskt rätt fort i en bok om de kan sitt ämne, faktiskt. En dålig bok blir inte bra bara för att den är skriven av en vit västerländsk man i mina ögon.

En manlig författare läser jag inte pga hans sätt att beskriva kvinnor, läste endast 50 sidor in i en bok han skrivit, i någon av hans första deckare för en herrans massa år sedan, 50 sidor och det räckte för att aldrig mer ge honom chansen. Jag antar att han är en vit svensk man, men jag vet inte hur han ser ut eller något, och försöken att beskriva kvinnor misslyckades så radikalt att han kaserades.
 
Har man en tjänst som föreslår nya låtar och nya böcker där man då tycker är att dessa förslag är bra är det ju jättelätt att fastna i en rutt. Manliga hårdrocksband, manliga deckare, alla vita etc :) Googlar jag på dessa alternativ kommer även mer förslag att dyka upp bland annonser på liknande.
Liknande inträffar om man nyss lyssnat på en bok av en koreansk författare tex.
 
Liknande inträffar om man nyss lyssnat på en bok av en koreansk författare tex.
Absolut. Exakt vad som hände när jag såg en koreansk serie och det var större delen av mina förslag ett bra tag.
Men vad när större delen av författarna inte är koreanska, syriska eller svarta? Man kan behöva göra vissa medvetna val för att få in andra saker i sitt liv :) Får man in tips på böcker från andra källor än sin egen algoritm och testar dessa är det ju ok. Annars är det så lätt att missa bra serier/böcker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp