Etnocentrisk

Har nog egentligen inte reflekterat över att jag ska välja si eller så. Eller varför. Tittar gärna på filmer från andra länder/språk om premissen låter intressant.

Hade jag haft mer tid så hade jag gärna kompletterat min Netflix med andra streamingsidor som tex Drakenfilm och triartplay som har många smalare filmer. Gillar inte alls Netflix algoritmen är så lätt att missa potentiella guldkorn där...

För tillfället jobbar jag med bla bio. Jag hade gärna bokat in smalare filmer från andra länder än Sverige och engelsktalande. Men tyvärr har vi inte alls det besöksunderlaget hos oss, vilket är synd. Utan får försöka välja filmer som kan fungera på en bredare front. Har blivit många "kill your darlings" genom åren där jag gärna valt en viss film men fått väga det mot om det kommer någon besökare... Ibland har jag lagt in tex en fransk film och det har då märks att det blir färre besökare på just den filmen. Oavsett vad filmen handlar om är det som att "utländskt" språk skrämmer bort utan att ens ge det en chans..

Hade det varit en biograf i storstad hade det varit perfekt att komplettera de stora filmstäderna med smalare filmer för att vidga utbudet från det mer kommersiella.
 
Vet inte om jag gör aktiva val för att bredda min kulturella bas, men jag gillar att blanda. Det jag blandar mest är standup, där jag hittat en del på netflix från alla möjliga länder, prioriterar kvinnliga komiker, då det perspektivet passar mig bäst humormässigt.

Samma med litteratur (läs science fiction) här vill jag också gärna läsa kvinnliga författare, och gärna från världens alla hörn. Tycker mycket om antologier som fokuserar på just detta.

Övrigt blir det säkert mycket amerikanskt, och europeiskt, plockat från netflix.
 
Jag har aldrig tänkt på det eller valt aktivt, men jag är lite överallt och ingenstans när det gäller konsumption av kultur. Här blandas det hejvilt.

Om jag spinner vidare på varför/hur tror jag att det kan bero på att jag växte upp med kompisar från alla möjliga kulturer, och var man någon gång hemma hos en kompis blev det den kulturen man blev introducerad i - som senare fortsatte in i resten av livet.
Jag har fortsatt under hela mitt liv genom spelandet haft kompisar runtom i världen och då fått små doser av andra kulturer, de har rekommenderat böcker, vi har lyssnat på musik ihop där de har spelat massor med intressant musik för mig, testat spel som inte gjorts av stora stenrika vita företag osv.

Samt att jag är en extremt nyfiken person. Jag kan höra en snutt musik från något land och bli helt insnöad. Sitter där och gräver och krafsar runt på forum som är på ett helt annat språt osv bara för att hitta mer av den musikstilen. Tack vare alla dessa nya översättningsprogram som oftast finns integrerade i browsers numera har det tack och lov blivit lättare :)
 
Jag har den senaste tiden funderat och önskat att det skulle finnas en samisk "version" av The Hu. För de som inte vet vad The Hu är för nåt band så är det ett mongoliskt rock/metalband som kombinerar traditionella mongoliska instrument, strupsång, språk och texter om bl.a. Djingis Khan med västerländsk rock och metal. De är grymt bra!! Kan verkligen rekommendera dem!

Jag skulle vilja höra ett samiskt rock/metalband med samiska influenser t.ex. jojk på liknande sätt som The Hu gör med det mongoliska. Det hade kunnat bli jättebra!!

Radio går ju inte att lyssna på...

Är du säker på att det inte finns? :confused:
Jag lyssnar en del på samisk musik, och det finns ju mycket inom andra genrer så det vore väl märkligt om det inte finns metal? Jojk-house och hiphop på samiska finns det åtminstone väldigt bra!
 
Är du säker på att det inte finns? :confused:
Jag lyssnar en del på samisk musik, och det finns ju mycket inom andra genrer så det vore väl märkligt om det inte finns metal? Jojk-house och hiphop på samiska finns det åtminstone väldigt bra!

Heavy Joik finns (från Norge om jag minns rätt). Bandet heter nåt på engelska som jag inte kommer ihåg just nu.

Edit:

Intrigue var namnet.

 
Är du säker på att det inte finns? :confused:
Jag lyssnar en del på samisk musik, och det finns ju mycket inom andra genrer så det vore väl märkligt om det inte finns metal? Jojk-house och hiphop på samiska finns det åtminstone väldigt bra!

Nä, det är jag inte. Det är inget jag stött på hittills iaf. Det mongoliska bandet hittade jag för att de skulle vara förband/special guest på en konsert jag skulle gått på förra våren.

House och hiphop är inte alls min musiksmak så det kommer jag inte lyssna på oavsett vilket språk som används.
 
Jag driver ett instagramkonto tillsammans med en kompis där vi har lite olika teman. Förra året körde vi ett land varje månad, vilket var otroligt bra för vidgande av vyer och jag kan rekommendera att man gör sig en utmaning. Flera av länderna blev mer eller mindre västerländska, men det kändes ändå som en kul spridning, då t.ex Kanada som ju absolut känns västerländskt men har så väldigt mycket mer än så i sin historia osv. Likaså Australien.

Vi körde Chile, Kanada, Grekland, Danmark, Egypten, Irland, Indien, Frankrike, Island, Australien, Sydkorea och Nigeria. Böcker, tv, film, poesi, mat, historia, hantverk osv. - det var väldigt kul och givande :)
 
Jag driver ett instagramkonto tillsammans med en kompis där vi har lite olika teman. Förra året körde vi ett land varje månad, vilket var otroligt bra för vidgande av vyer och jag kan rekommendera att man gör sig en utmaning. Flera av länderna blev mer eller mindre västerländska, men det kändes ändå som en kul spridning, då t.ex Kanada som ju absolut känns västerländskt men har så väldigt mycket mer än så i sin historia osv. Likaså Australien.

Vi körde Chile, Kanada, Grekland, Danmark, Egypten, Irland, Indien, Frankrike, Island, Australien, Sydkorea och Nigeria. Böcker, tv, film, poesi, mat, historia, hantverk osv. - det var väldigt kul och givande :)
Vet inte om det är lite OT, men jag och några kollegor har skrivit ut en lista på alla världens länder och så skriver vi upp maträtter (1 rätt per land per person, vi får inte tillaga samma) som vi lagat för att få lite inspiration och lära oss mer!
 
Vet inte om det är lite OT, men jag och några kollegor har skrivit ut en lista på alla världens länder och så skriver vi upp maträtter (1 rätt per land per person, vi får inte tillaga samma) som vi lagat för att få lite inspiration och lära oss mer!

Mat är kultur! Kul grej :)
 
Jag driver ett instagramkonto tillsammans med en kompis där vi har lite olika teman. Förra året körde vi ett land varje månad, vilket var otroligt bra för vidgande av vyer och jag kan rekommendera att man gör sig en utmaning. Flera av länderna blev mer eller mindre västerländska, men det kändes ändå som en kul spridning, då t.ex Kanada som ju absolut känns västerländskt men har så väldigt mycket mer än så i sin historia osv. Likaså Australien.

Vi körde Chile, Kanada, Grekland, Danmark, Egypten, Irland, Indien, Frankrike, Island, Australien, Sydkorea och Nigeria. Böcker, tv, film, poesi, mat, historia, hantverk osv. - det var väldigt kul och givande :)
Det lät kul! Får man följa dig?
 
Att ha vänner från andra kulturer tror jag hjälper väldigt mycket, särskilt när det gäller kulturer som har fått mindre genomslag internationellt. Bara genom att lyssna på svensk radio kan man ju ändå höra en del från andra håll i världen och då oftast på något av de stora språken, vet att jag känt igen Nancy Ajram på svensk radio någon gång till exempel. I samband med att Rachid Taha dog blev Ya Rayah mer spelad igen och en amerikan nämnde låten i samband med det, så hade jag inte redan känt till den hade jag fått vetskap om den då på lite omvägar. Just den finns det väl covers av på flera språk dessutom, något av en klassiker.

Så tack vare vissa låtars, artisters, eller författares, eller konstnärers, stora spridning är det med andra ord ganska lätt att få vetskap om dem utan någon större ansträngning, men betydligt svårare att spontant komma i kontakt med annat. Även för en låt som är väldigt stor nationellt i ett mindre och för de flesta mer okänt land så är ju sannolikheten att den spelas på svensk radio, eller att någon random bekant som inte kommer därifrån känner till den, absolut minimal. Hade jag inte haft vänner från vissa platser hade jag nog inte kunnat en enda låt därifrån, så man kan få mycket gratis av vänner och bekanta. Man har kanske lättare att ta till sig något när man har upplevelser eller minnen att koppla något till dessutom, som skillnaden i att sjunga en låt tillsammans med ett kompisgäng eller att snubbla över låten på youtube. Det kanske ger två olika upplevelser av i grunden samma sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp