Etnocentrisk

På vilket vis skulle t ex queer-människor gagnas av att inte förhålla sig mer kritiska till litteratur skriven av vita cis-män, tänker du?

Varför skulle de inte kunna förhålla sig till litteraturen i sig helt utan att blanda in vem författaren är? Är det inte bättre att döma böcker för det som står i dem utan förutfattade meningar baserade på författarens kön och hudfärg? Är boken bra, säger den bra saker så är det en bra bok. Säger den kassa saker så är det en kass bok. Punkt. Det behöver inte vara svårare än så.
 
Absolut. Exakt vad som hände när jag såg en koreansk serie och det var större delen av mina förslag ett bra tag.
Men vad när större delen av författarna inte är koreanska, syriska eller svarta? Man kan behöva göra vissa medvetna val för att få in andra saker i sitt liv :) Får man in tips på böcker från andra källor än sin egen algoritm och testar dessa är det ju ok. Annars är det så lätt att missa bra serier/böcker!
Jag upplever, kan ha fått fel uppfattning, från andra i tråden att bara för att man väljer tex böcker som underhållning i främsta syfte och läser på baksidan vad den handlar om och väljer där huruvida den går vidare att lyssnas på/läsas så är man enkelspårig och väljer bara en viss typ av böcker och är naiv som tror att kultur inte påverkar. Typ så.

Jag upplever mig inte alls så även om jag inte aktivt väljer olika typer av författare och länder och typer av människor, olika kön osv. Så även om jag inte gör aktiva val för att utbilda mig kulturiskt så blir det ändå helt olika val med stor variation ibland, likväl som jag kan spåra i samma spår ibland. Det känns trist att det tas för givet att man bara väljer vita män för att man inte aktivt väljer något annat.
 
Varför skulle de inte kunna förhålla sig till litteraturen i sig helt utan att blanda in vem författaren är? Är det inte bättre att döma böcker för det som står i dem utan förutfattade meningar baserade på författarens kön och hudfärg? Är boken bra, säger den bra saker så är det en bra bok. Säger den kassa saker så är det en kass bok. Punkt. Det behöver inte vara svårare än så.

Okej. Jag tänker snarare att en bör vara uppmärksam på normaliserande av strukturer och normer som skapar ojämlikhet. Då hör det till att förhålla sig kritiskt uppåt. Oavsett om det handlar om litteratur, konst, musik etc. För en queer-person kan jag tänka mig att det i flera fall kan vara skadligt att inte vara uppmärksam på vems och vilken kultur man konsumerar, och varför. Detsamma rör andra grupper i samhället. Som kvinna håller jag mig t ex uppmärksam på typiskt manliga perspektiv och hur kvinnor gestaltas eftersom det är normer som riskerar att påverka mig negativt.
 
Tycker att det är väldigt tråkigt att framförallt amerikansk kultur är så dominerande på tv. Folks språkkunskaper (och intresse?) för andra länder än engelsktalande tycker jag har sjunkit med tiden.

Personligen läser jag gärna franska och tyska författare, men även sydamerikanska och en del afrikanska författare har jag läst med stor glädje. Har inte läst så mycket asiatiskt faktiskt.

Pga den så stora dominansen från den anglosaxiska världen försöker jag aktivt att välja bort åtminstone sån litteratur. Läser hellre annat. Det finns mycket bra på engelska men även mycket bra från andra språkområden.
 
Att ha ett mer kritiskt förhållningssätt till vita cis-män kan på intet vis jämföras med rasism. Att sluta titta efter kön och färg kan vi göra först när maktbalanserna jämnats ut. Dit är det långt kvar. Tills dess får patriarkatet stå ut med att vi förhåller oss mer kritiska uppåt i makthierarkin.
Vilka är vi i det här sammanhanget? Är det inte lite underligt att lägga sig i vilken typ av kultur som andra individer ska ta del av och uppskatta? Att du på samhällsnivå kan ha åsikter om att den kultur som syns i det offentliga rummet och finansieras med skattepengar bör vara väl representerade även bland minoriteter köper jag. Men absolut inte att man som privatperson måste göra dit eller datt när det gäller vilken kultur man vill ta del av.

Sen ser jag absolut poängen i att ta del av något som är bra utfört men där man inte delar åsikter med skaparen men det är ju för att jag själv väljer att göra det som jag är beredd att ta till mig av budskapet. Att "tvinga" någon att ta del av en viss kultur är enormt kontraproduktivt, tex så blev jag som ung tvingad att läsa en viss författares böcker i skolan. Jag vill än idag inte ta i dom med tång just för att det inte var valbart och jag gillar ändå att läsa. Kan bara tänka mig hur det är för de där själva läsandet också är en hög tröskel att ta sig över.
 
Jag upplever, kan ha fått fel uppfattning, från andra i tråden att bara för att man väljer tex böcker som underhållning i främsta syfte och läser på baksidan vad den handlar om och väljer där huruvida den går vidare att lyssnas på/läsas så är man enkelspårig och väljer bara en viss typ av böcker och är naiv som tror att kultur inte påverkar. Typ så.

Jag upplever mig inte alls så även om jag inte aktivt väljer olika typer av författare och länder och typer av människor, olika kön osv. Så även om jag inte gör aktiva val för att utbilda mig kulturiskt så blir det ändå helt olika val med stor variation ibland, likväl som jag kan spåra i samma spår ibland. Det känns trist att det tas för givet att man bara väljer vita män för att man inte aktivt väljer något annat.
Jag ser inte alls vad du ser här. Vem väljer inte böcker genom en intressant baksida eller recension?

Allt måste inte vara medvetna val hela tiden men att reflektera över ens val är viktigt :)
 
Jag ser inte alls vad du ser här. Vem väljer inte böcker genom en intressant baksida eller recension?

Allt måste inte vara medvetna val hela tiden men att reflektera över ens val är viktigt :)

Det låter på en del i den här tråden som om de googlar, kollar upp och bedömer en författares kön, hudfärg och bakgrund innan de väljer att läsa en bok för att kunna välja genom vilka glasögon boken ska läsas.
 
Jag skulle säga att det verkligen inte finns några "måsten" när det gäller kultur. Dock tror jag det kan vara nyttigt att ha i bakhuvudet att de preferenser en har kan vara begränsande utan att en är direkt medveten om det (nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så för dig).
Bara för att man föredrar något så innebär det ju inte att man inte nyttjar och uppskattar annat också. Men att aktivt leta upp något skriven av en specifik människa gör jag sällan om det inte är en författare jag gillar. Jag skulle inte leta rätt på en kvinnlig japansk författare exempelvis bara för att jämna ut den kulturella statistiken liksom. Men blir jag rekommenderad samma författare så läser jag den utan att fundera på ursprung.
 
Nej, det måste man inte som individ, men det är intressanta frågor och lite trist att använda slagträt PK om ? Framförallt tänker jag på frågor kring hur tillgänglig olika typer av kultur görs i våra samhällen. Risken man tar som individ är att man blir extra inskränkt och oinformerad om världen och dess människor.

Annars är jag nog inne på @Nahar s linje, det som ger riktigt bra tillfällen att bli intresserad och utforska är när ens cirklar och sammanhang vidrör andra kulturer. När man får en ingång som kan användas. Man kan säkert ”jaga” dessa ingångar aktivt också, men det gör inte jag ofta. Ingångarna kommer också ofta av att man intresserar sig för andra människors kulturkonsumtion - som den här tråden!

I det tänker jag att större tillgänglighetsspektrum gör det lättare att ta dessa ingångar till något värdefullt.

Tyvärr, i dessa sluttande planet-tider, är det här kanske ännu viktigare än tidigare, att tillgängligheten för kulturella uttryck inte smalnas av till ett nålsöga.
Tycker det här var jättebra uttryckt, hade buke fungerat likadant som twitter så hade jag retweetat inlägget!

Tänker att det inte finns någon tvång gällande att vidga sina vyer om man bara vill åt rekreation i sin egen kulturkonsumtion, men om man är intresserad av kulturfrågor överlag så blir det viktigare att höja blicken. Speciellt i dessa tider, som du säger.
 
Vilka är vi i det här sammanhanget? Är det inte lite underligt att lägga sig i vilken typ av kultur som andra individer ska ta del av och uppskatta? Att du på samhällsnivå kan ha åsikter om att den kultur som syns i det offentliga rummet och finansieras med skattepengar bör vara väl representerade även bland minoriteter köper jag. Men absolut inte att man som privatperson måste göra dit eller datt när det gäller vilken kultur man vill ta del av.

Sen ser jag absolut poängen i att ta del av något som är bra utfört men där man inte delar åsikter med skaparen men det är ju för att jag själv väljer att göra det som jag är beredd att ta till mig av budskapet. Att "tvinga" någon att ta del av en viss kultur är enormt kontraproduktivt, tex så blev jag som ung tvingad att läsa en viss författares böcker i skolan. Jag vill än idag inte ta i dom med tång just för att det inte var valbart och jag gillar ändå att läsa. Kan bara tänka mig hur det är för de där själva läsandet också är en hög tröskel att ta sig över.

Det inlägg du citerat är skriven ur ett mer generellt maktperspektiv. Att ha ett mer kritiskt perspektiv med sig innebär inte att jag dikterar vad folk ska uppskatta för sorts kultur eller ej.
 
Bara för att man föredrar något så innebär det ju inte att man inte nyttjar och uppskattar annat också. Men att aktivt leta upp något skriven av en specifik människa gör jag sällan om det inte är en författare jag gillar. Jag skulle inte leta rätt på en kvinnlig japansk författare exempelvis bara för att jämna ut den kulturella statistiken liksom. Men blir jag rekommenderad samma författare så läser jag den utan att fundera på ursprung.

Som sagt, jag tycker inte det finns måsten när det gäller kultur och självklart ska en läsa/titta på det som får en att må bra. Men om det blir en fråga om att aktivt välja bort något för att det inte passar ens kulturella sammanhang och vanor tycker jag nog det är dags att iaf fundera över det.

Det är definitivt skillnad på att som du gör läsa något utanför din normala sfär om du rekommenderad den och att som sagt aktivt välja bort. Jag vet med mig själv att jag som yngre aktivt valde bort litteratur eftersom jag TRODDE saker om författare, sammanhang etc för att det var utanför den anglosaxiska sfären och jag anser att mitt yngre jag var rätt korkad i det avseendet :D
 
Jag läser ju mest fantasy/SF och där har SF-Bokhandeln en jättebra avdelning med tips om böcker med olika tema, tex queer. Jag har upptäckt många nya författare jag gillar genom dem. För någon som visserligen har ett intresse för böcker men inte har tid att leta runt och hitta något nytt är det verkligen suveränt.
 
Själv tycker jag att det är sorgligt att så många människor flyttat och flytt till Sverige utan att vi i majoritetssamhället knappt ens märker dem. Var är utbyttet med invandrarnas kulturer eller för den delen våra inhemska minoriteters?

När spelas finsk musik på radion eller samisk som inte exotiserats? När blev en sång på arabiska en hit? Hur många sydamerikanska restauranger finns i Sverige? Hur många här har ätit afghansk mat? En gång har jag hört thailändsk lookthung i Stockholm.

Oftast när vi intresserar oss för icke-europeisk kultur verkar den ha studsat på en "godkänd" kultur först - som med k-pop och 1990-talets bhagra-beat.
 
Vad gäller poddar, film, sociala medier, musik är det ganska blandat för mig, även om det nog hade kunnat vara ännu mer utökat, men det har slagit mig att just böcker har blivit väldig begränsade till Sverige och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför.
 
Själv tycker jag att det är sorgligt att så många människor flyttat och flytt till Sverige utan att vi i majoritetssamhället knappt ens märker dem. Var är utbyttet med invandrarnas kulturer eller för den delen våra inhemska minoriteters?

När spelas finsk musik på radion eller samisk som inte exotiserats? När blev en sång på arabiska en hit? Hur många sydamerikanska restauranger finns i Sverige? Hur många här har ätit afghansk mat? En gång har jag hört thailändsk lookthung i Stockholm.

Oftast när vi intresserar oss för icke-europeisk kultur verkar den ha studsat på en "godkänd" kultur först - som med k-pop och 1990-talets bhagra-beat.

Jag har den senaste tiden funderat och önskat att det skulle finnas en samisk "version" av The Hu. För de som inte vet vad The Hu är för nåt band så är det ett mongoliskt rock/metalband som kombinerar traditionella mongoliska instrument, strupsång, språk och texter om bl.a. Djingis Khan med västerländsk rock och metal. De är grymt bra!! Kan verkligen rekommendera dem!

Jag skulle vilja höra ett samiskt rock/metalband med samiska influenser t.ex. jojk på liknande sätt som The Hu gör med det mongoliska. Det hade kunnat bli jättebra!!

Radio går ju inte att lyssna på...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp