Etnocentrisk

Du ska naturligtvis välja det du mår bra av.

Men jag tycker att det låter rätt illa att du aktivt väljer att ställa dig mer kritisk och tveksam till en grupp människor? Borde inte vi alla sträva efter att sluta bedöma människor efter faktorer som kön och hudfärg? Det är ju genom att göra just det som vi är där vi är idag med löneskillnader mellan könen och rasism.

Fast vi GÖR det. Medvetet och omedvetet. Jag ger garanterat mer kred till vita män i mitt liv TROTS att jag i flera avseenden aktivt försöker att låta bli. Därför fortsätter jag att aktivt försöka jämna ut och reflektera över det och det speglar ganska tydligt i det jag nämnde här tex.
 
Att ha ett mer kritiskt förhållningssätt till vita cis-män kan på intet vis jämföras med rasism. Att sluta titta efter kön och färg kan vi göra först när maktbalanserna jämnats ut. Dit är det långt kvar. Tills dess får patriarkatet stå ut med att vi förhåller oss mer kritiska uppåt i makthierarkin.

Detta! Det är ju rent orättvist att göra något annat om man tycker alla är jämlika.
 
Om man tycker att alla är jämlika bör man bedöma alla efter samma måttstock oavsett kön.

Men varför förvanskar du poängen, medvetet? Tycker du att det är @the_connemara s fel att det råder ojämlikhet i vårt samhälle? Att hen på något vis är ansvarig för det? Delaktiga är vi alla, men för att få bukt led ojämlikhet måste vi ju börja med att lyfta fram den. Att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att den inte finns löser ju knappast några samhällsproblem, inte heller bidrar det till att förändra strukturer som skapar ojämlikhet.
 
Jo, men man behöver ju också kunna se strukturer. Eftersom att alla inte behandlas jämlikt, eller bedöms med samma måttstock så behöver man ju kunna bena ut varför.

Ja, det har jag inte sagt nåt om. Det jag har sagt är att lösningen på problemet att folk bedöms efter olika måttstock är inte att själv göra samma sak.
 
Men varför förvanskar du poängen, medvetet? Tycker du att det är @the_connemara s fel att det råder ojämlikhet i vårt samhälle? Att hen på något vis är ansvarig för det? Delaktiga är vi alla, men för att få bukt led ojämlikhet måste vi ju börja med att lyfta fram den. Att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att den inte finns löser ju knappast några samhällsproblem, inte heller bidrar det till att förändra strukturer som skapar ojämlikhet.

Jag anser bara inte att lösningen på problemet är att göra samma sak själv. Jag tror att lösningen är att bedöma alla efter samma måttstock utan att ta hänsyn till fördomar om det ena eller andra.
 
Som sagt, jag tycker inte det finns måsten när det gäller kultur och självklart ska en läsa/titta på det som får en att må bra. Men om det blir en fråga om att aktivt välja bort något för att det inte passar ens kulturella sammanhang och vanor tycker jag nog det är dags att iaf fundera över det.

Det är definitivt skillnad på att som du gör läsa något utanför din normala sfär om du rekommenderad den och att som sagt aktivt välja bort. Jag vet med mig själv att jag som yngre aktivt valde bort litteratur eftersom jag TRODDE saker om författare, sammanhang etc för att det var utanför den anglosaxiska sfären och jag anser att mitt yngre jag var rätt korkad i det avseendet :D
Jag väljer aktivt bort Dag Öhrlund tex, för de färfattarinlägg jag sett honom göra är vansinnigt gubbslemmiga. Men, jag väljer inte bort JK Rowling, jag var fast långt innan hennes förkastliga uttalanden och HP är så stor del av min identitet. Jag är medveten om att det är "fel", men jag kan inte låta bli liksom. 🤷‍♀️
 
Jag anser bara inte att lösningen på problemet är att göra samma sak själv. Jag tror att lösningen är att bedöma alla efter samma måttstock utan att ta hänsyn till fördomar om det ena eller andra.

"Samma sak själv"? Om jag pekar ut att kvinnor tjänar mindre än män, på vilket sätt gör jag då "samma sak själv" genom att belysa problematiken?

Din inställning är hedervärd, men samtidigt både naiv och privilegierad.
 
Jag väljer aktivt bort Dag Öhrlund tex, för de färfattarinlägg jag sett honom göra är vansinnigt gubbslemmiga. Men, jag väljer inte bort JK Rowling, jag var fast långt innan hennes förkastliga uttalanden och HP är så stor del av min identitet. Jag är medveten om att det är "fel", men jag kan inte låta bli liksom. 🤷‍♀️

Jag tycker inte alls att det är "fel", jag väljer heller inte bort henne även om jag tycker det hon sagt på sistone är långt ifrån mina värderingar. Så länge en inte ursäktar sunkiga åsikter från författare/konstnärer en gillar så ser jag inget problem med det. Mina husgudar Sabaton tog ju ett väldigt tveksamt beslut när de åkte till Krim och uppträdde på en konsert arrangerad av de Nattvargarna. Det betyder inte att jag tänker sluta lyssna på dem.

Sedan finns det konstnärer jag väljer bort för att de hamnar alldeles för långt ifrån vad jag tycker är ok. En viss äldre manlig regissör med en försmak på ytterst unga kvinnor tex...
 
Ja, det har jag inte sagt nåt om. Det jag har sagt är att lösningen på problemet att folk bedöms efter olika måttstock är inte att själv göra samma sak.
Fast nja, kan ta ett nutida exempel som för att belysa hur fel det kan bli. Sverige har nyligen fått kritik av FNs kommitté mot rasdiskriminering, kritiken rör bla. bristen på jämlikhetsdata som gör att det svårare att granska rasism. Sverige å andra sidan resonerar väl som så att förekomsten av sådan data skulle vara rasistiskt, för att vi inbillar oss att vi står över det. Men det gör vi de facto inte, rasism och diskriminering förekommer.. eftersom att fenomenet inte försvinner bara för att man gör det svårare att granska.
 
Jag har den senaste tiden funderat och önskat att det skulle finnas en samisk "version" av The Hu. För de som inte vet vad The Hu är för nåt band så är det ett mongoliskt rock/metalband som kombinerar traditionella mongoliska instrument, strupsång, språk och texter om bl.a. Djingis Khan med västerländsk rock och metal. De är grymt bra!! Kan verkligen rekommendera dem!

Jag skulle vilja höra ett samiskt rock/metalband med samiska influenser t.ex. jojk på liknande sätt som The Hu gör med det mongoliska. Det hade kunnat bli jättebra!!

Radio går ju inte att lyssna på...

The Hu är grymma.

Strupsång kom jag faktiskt i kontakt med i slutet av 90-talet tack vare min förkärlek för finsk folkmusik. Sångaren i bandet Yat-Kha medverkade på en låt av Värttinä. Jag blev såld redan då.
 
Jag ser absolut vinsten i att aktivt ta del av andra kulturella utryck än det egna men jag förstår samtidigt anledningarna till varför man inte gör det. För mig blir det svårbegripligt först när man väljer bort kultur just för att den inte tillhör den egna. Det handlar ju inte om att man måste ägna en massa tid åt att lyssna på huayno eller titta på Bharata natyam - man tar en smakbit och om man inte alls gillar det går man vidare. Blir man lite nyfiken kanske man testar igen någon gång.

Jag har själv upptäckt mycket musik som jag aldrig trodde jag skulle gilla, läst fantastiska böcker av spännande författare och berörts av konstverk på olika ställen. Men för tillfället kan jag av lite olika skäl inte läsa böcker alls. Lättsmälta ljudböcker och tv-serier/enstaka filmer är vad jag fixar. Så kan livet också vara och kulturen fyller sin funktion även då.
 
Ja jag funderar en del på min konsumtion av kultur då och då, och försöker ha ett någorlunda brett perspektiv. Både för eget nöje, för att jag tycker det är trevligt med lite ny kunskap och nya perspektiv, och av något slags samhällsintresse. Inte direkt för egen personlig utveckling utan mer för att förmedla budskapet till de företag och andra som sitter på makten att ge ut kulturen ifråga om att detta är historier som är värda att höras, berättas och så vidare. Konsumerar jag kultur av enbart vita män säger jag ju i praktiken till de som sitter på den makten att ge ut och visa det här för att det är deras historier jag är intresserad av, enbart. Det är förstås ett budskap jag inte känner för att ge, eftersom det missgynnar kulturens och konstens utveckling att stå på en så liten, liten, bas. Sen missgynnar det självklart samhället i stort också, på alla möjliga sätt.
 
Jag ser absolut vinsten i att aktivt ta del av andra kulturella utryck än det egna men jag förstår samtidigt anledningarna till varför man inte gör det. För mig blir det svårbegripligt först när man väljer bort kultur just för att den inte tillhör den egna. Det handlar ju inte om att man måste ägna en massa tid åt att lyssna på huayno eller titta på Bharata natyam - man tar en smakbit och om man inte alls gillar det går man vidare. Blir man lite nyfiken kanske man testar igen någon gång.

Jag har själv upptäckt mycket musik som jag aldrig trodde jag skulle gilla, läst fantastiska böcker av spännande författare och berörts av konstverk på olika ställen. Men för tillfället kan jag av lite olika skäl inte läsa böcker alls. Lättsmälta ljudböcker och tv-serier/enstaka filmer är vad jag fixar. Så kan livet också vara och kulturen fyller sin funktion även då.

För att inte tala om de tillfällen när en hjärndöd actionfilm eller en rom-com är precis vad doktorn ordinerat. Allt behöver sannerligen inte vara svårt för att fylla sitt syfte.
 
Senaste tiden har min komsution av kultur minskat drastisk, men det finns bara så många timmar år en dag.
 
Ja jag funderar en del på min konsumtion av kultur då och då, och försöker ha ett någorlunda brett perspektiv. Både för eget nöje, för att jag tycker det är trevligt med lite ny kunskap och nya perspektiv, och av något slags samhällsintresse. Inte direkt för egen personlig utveckling utan mer för att förmedla budskapet till de företag och andra som sitter på makten att ge ut kulturen ifråga om att detta är historier som är värda att höras, berättas och så vidare. Konsumerar jag kultur av enbart vita män säger jag ju i praktiken till de som sitter på den makten att ge ut och visa det här för att det är deras historier jag är intresserad av, enbart. Det är förstås ett budskap jag inte känner för att ge, eftersom det missgynnar kulturens och konstens utveckling att stå på en så liten, liten, bas. Sen missgynnar det självklart samhället i stort också, på alla möjliga sätt.

Du sa det riktigt bra 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Intressant ämne! För mig är ordet kultur så mycket mer än konst, litteratur och liknande, utan en förmåga och förståelse att gå utanför sin egen kulturella etnocentriska världsbild. Vi (och nu använder jag medvetet vi som en del av den västerländska etnocentriska kulturen) är ohjälpligt formade av den kultur - i ordets vidaste bemärkning - vi växer upp i. I diskussionen här så diskuteras det tex mycket manlig, kvinnlig, icke-binär konst och litteratur. Men vad den främst handlar om är det västerländska kulturella konceptet.

Idag dominerar västerländsk kultur globalt. Konst, litteratur, politisk ideologi, tankesätt, allt vad ordet kultur innebär. Inom sciffy finns det tex relativt få media som inte är baserade på västerländsk historia. Tex Tolkien, Star Trek, Star War, Marvel (även om just Marvel försökt att försökt skapa en större mångfald). Ser man på Nobel, Booker, Pulizter, Oscar (som kritiserats för att de är dominerade av vita män) osv, så får vi omedvetet informationen att västerländsk kultur och då främst manlig, är 'bäst'.

I väst har vi en representativ demokrati, mänskliga rättighet, jämställdhet som en grundtes. En kultur som utgår från individen och som delvis skapades under den sk Upplysningen. Och vi ställer oss därför i motsats (och överlägsna) till kulturer som förtrycker kvinnor, icke-binära och i stort är uppbyggda på religion, vilket vi som sekulära förkastar. Jag säger inte att det är fel. Men att enbart fördöma utan en förståelse är etnocentriskt. Ofta ställs frågan, hur kan Kina vara både marxistiskt och repressivt och samtidigt hyperkapitalistiskt. Jag skulle argumentera att den kinesiska kulturen som utvecklats under tusentals år, bygger på att individen underkastar sig kollektivet och att det förklarar en del av Kinas världsbild, styrelsesätt och kultur.

Frågan är, har vi i väst rätt att införa västerländsk sekulär demokrati och mänskliga rättigheter. Liksom vi redan har infört västerländsk konst, litteratur, musik och liknande.

Sorry för en hel essé.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp