Ett annorlunda test..

Sv: Ett annorlunda test..

Shit, jag trodde knappt att det fanns hundar som inte vågade upp på en avsats gjord av brädor.. :crazy:
Nästan varje hund reagerade. Är golvrädsla ett utbrett collie-problem?
 
Sv: Ett annorlunda test..

Känns på något sätt som den här tråden kommer uttvecklas till en pajkastning mot collies mentalitet ;).

Men ja, här ser man det ju ganska tydligt... Känns inte som grejorna i filmen är något som man tycker att normala hundar borde reagera nämnvärt emot.
 
Sv: Ett annorlunda test..

Det där var ett lite annorlunda mentaltest. Men det är kanske så man ska göra? För egentligen hur ofta i verkligheten kommer hunden att möta spöken t ex eller att overaller flyger upp ur marken?

Jag vet inte mycket om collie ska jag erkänna. Men de jag träffat har varit en riktiga krukor som faktiskt reagerat på just vardagssaker. En var t ex rädd för staketet... Dvs ett 50 cm högt trästaket.
 
Sv: Ett annorlunda test..

Oj. Undrar om det var vuxna hundar i testet? Inför plankorna tyckte jag nästan man såg hur förarna förmedlade "det här kommer inte gå". Ungefär som föraren hos den hund som reagerade mest på kundvagnen. Föraren såg minst lika rädd ut som hunden.

Kul ide ändå, jag ska se om jag kan ta med mig en filmkamera på lördag och filma Rådi i lite miljö.
 
Sv: Ett annorlunda test..

Det där var ett lite annorlunda mentaltest. Men det är kanske så man ska göra? För egentligen hur ofta i verkligheten kommer hunden att möta spöken t ex eller att overaller flyger upp ur marken?

Jag vet inte mycket om collie ska jag erkänna. Men de jag träffat har varit en riktiga krukor som faktiskt reagerat på just vardagssaker. En var t ex rädd för staketet... Dvs ett 50 cm högt trästaket.

Fast Mh handlar ju inte om det, hur ofta tappar du kastruller i golvet hemma tex? Det är mer att du vet vad du har i snöret. Det är inte ofta hundarna reagerar precis som föraren trott i banan.

TS; Det jag reagerade på var hunden som försökte ta sig ur kopplet när det kom en människa och ställde sig någon meter brevid :crazy:
 
Sv: Ett annorlunda test..

Jag tappar nog kastruller eller andra liknande föremål 2-3 ggr i veckan i alla fall :D
I början trodde nog min äldsta tik att jag var komplett dum i huvudet som konstant tappade saker, snubblade över saker som sedan välte i sin tur osv osv.. Hon är f.d kennelhund, och allt som ingår i ett vardagsliv var ju totalt nytt för henne i princip.

Ingen av mina hade reagerat över kundvagnar, främmande människor, att klättra på saker eller annat ur den filmen - men dom kan ibland hoppa till för sådana saker som en overall som flyger upp exempelvis.. Förmodligen för att det inte finns något liknande i vardagen ens. Som tur är så avreagerar alla väldigt fort, dom få gånger dom hittills har blivit berörda av något.

På något vis så känns det som att allt det där vardagliga, det ska ju hundarna lära sig redan som valpar när dom är del av ens liv. Har man inte vant sig vid minst 1 års ålder, så är mentaliteten kass ju. För det är händelser som förmodligen upprepats många gångar under hundens liv, medan dom flesta aldrig blivit utsatta för spöken i skogen eller dumpe - och då kan jag förstå en reaktion mer.

Ååh, svamligt! Jag har inte sovit på över ett dygn, så hjärnan är seg :crazy:
(Gick upp kl 09 i måndags morse, somnade 01 natten till onsdag- gick upp 8 timmar efter det, och det är nu snart 30 timmar sen.. Så jag ber om ursäkt på förhand om ingen fattar vad jag menar ;))
 
Sv: Ett annorlunda test..

Enligt vissa finns inte golvrädsla hos Collie. Men jag stötte på det första gången när jag skulle samla ihop till en rasparad. Men det var inomhus så matte sa att det inte gick. Efter det har jag hört det lite då som nu.

Måste tillägga att min Labrador skulle ätit upp den på sparkcykel, troligtvis den med svarta kappan också. Hon skulle inte låtit någon komma fram när hon stod fastbunden och jag gick därifrån. Övriga moment utan människors inblandning skulle hon inte ens reagerat över att det var något konstigt *slafs slafs* ;)

Jag tyckte att det var ett bra test. Där kan folk lättare se vad de vill ha för slags hund. Vad gör det om hunden inte avreagerar på dumpe? Det är svårt att sätta i sitt sammanhang. Men med ett sådant här test kan vem som helst börja fundera på om man vill ha en sådan hund...
 
Senast ändrad:
Sv: Ett annorlunda test..

Det var ju någon som skrev i en annan tråd att det gick att fixa till. För henne hade det tagit 11 år, sen var hunden inte rädd något mer. Öh.. Hur många hundar lever efter 11 år? Är det inte lite bortkastad tid att leva med en rädd hund i 11 år för att sedan kunna ha 1 eller 2 bra år? Snacka om att bli snuvad på konfekten liksom. Eller så är hunden bara helt avtrubbad och trött efter 11 år...
 
Sv: Ett annorlunda test..

Det var ju någon som skrev i en annan tråd att det gick att fixa till. För henne hade det tagit 11 år, sen var hunden inte rädd något mer. Öh.. Hur många hundar lever efter 11 år? Är det inte lite bortkastad tid att leva med en rädd hund i 11 år för att sedan kunna ha 1 eller 2 bra år? Snacka om att bli snuvad på konfekten liksom. Eller så är hunden bara helt avtrubbad och trött efter 11 år...

Ja, det tänkte jag också. Höll det på i 11 år var det nog så lagom fixat, utan möjligen blev hunden lomhörd och trött och fick synfel och reaktionerna uteblev.
 
Sv: Ett annorlunda test..

Absolut. Jag bygger gärna miljöbana, så får någon annan fiffig stå för barn på sparkcyklar osv.
 
Sv: Ett annorlunda test..

1 sparkcykel finns i alla fall här + att vi kan ju använda våra bidresser till nått i kombination med detta..

DSC_0002.jpg
 
Sv: Ett annorlunda test..

Ja, 11 år.. Jag hade aldrig kämpat så länge! Jag anser inte att en hund mår bra, om den har sådana enorma rädslor.. Hade jag resonerat som dom, hade jag haft kvar min skygga, bitska och ångestladdade GD fortfarande - och då hade hon verkligen lidit. Usch.

Om en mentalitet i grunden är okej/hyfsad på en hund, så brukar man ju kunna arbeta bort eventuella skapade rädslor rätt fort och lätt.
Om man tar min som exempel, som var skottberörd, rädd för många vardagsljud (Kastruller, pipande maskiner - allt sånt) och reagerade på det mesta när hon kom kändes det som - efter ca 1 månad med intensiv miljöträning, med lugna människor runt sig, så hade hon släppt kanske 90% redan. 5 mån efter ankomst hem till mig firade hon nyår utan problem, och OM hon reagerar över något plötsligt ljud som inte är vanligt, så har hon släppt det helt på max 2 sek. Jag tror inte att hon faktiskt blir rädd, då hade hon inte undersökt det och varit så cool så extremt fort. Det kanske är invanda beteenden som tar längre tid att få bort, tiden får utvisa.

Nu hävdar jag absolut inte att hon är den tuffaste och mest stabila Amstaff jag stött på, utan hon är normal helt enkelt. Kollar man på rasens spindeldiagram, är hon till och med bättre än medel på mycket.
Jag menar, dom flesta hundar med en okej skalle bordet klara av samma saker. Det ska inte ta några 11 år att få bort åtminstone det värsta, framför allt inte om man vet att det är specifika situationer/händelser som orsakat det - vilket ju många skyller på. Jag har en gammal bekant som födde upp Collie förut...
 
Sv: Ett annorlunda test..

Det där var ett lite annorlunda mentaltest. Men det är kanske så man ska göra? För egentligen hur ofta i verkligheten kommer hunden att möta spöken t ex eller att overaller flyger upp ur marken?

Jag vet inte mycket om collie ska jag erkänna. Men de jag träffat har varit en riktiga krukor som faktiskt reagerat på just vardagssaker. En var t ex rädd för staketet... Dvs ett 50 cm högt trästaket.

Där jag bodde förr möte jag spöken flera gånger i veckan, vi hade ett par familjer med burka. ;) Den där uppflygande overallen är den "tuffe" tonårskillen som precis när han ska av spårvagnen rusar upp och skrike "buuuuuuuuuu" för att skrämma hunden.
Kastruller och kompostgaller tappas ett par gånger i veckan här hemma och det lokala a-lags gänget vill gärna hälsa och leka med mina hundar.... Sex veckor runt nyår så kan man tro att man är i ett krigsområde...

Rottisen är immun eller positivt inställd mot det mesta har sett honom rädd vid ett eller två tillfällen på 8½ år men jag misstänker att tibben hemskt gärna hade visat sig från sin vrålapa sida om han fått möta burkakvinnorna på en smal gata:crazy: Han reagerar mycket på mycket så att säga och är inte överdrivet intresserad av främmande personer. Men så är han ingen brukshund heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett annorlunda test..

Nu fick jag uppslag till en aktivitetsbana på samträningarna!

Ja! En sån bana skulle jag behöva gå tre gånger per dag med min mes... typ det enda där som han inte skulle fjanta sig med vore gå på plankorna/pallarna. :crazy: (Iofs är det ju sånt man stöter på jämt eftersom det är just vardagssaker men det är lättare att träna i en mer kontrollerad situation.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 603
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp