Ett ekonomiskt smart köp av ny småbil

Casteloro

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att köpa en ny bil, men jag vet inte vilken modell som är vettig. Den bör vara billig att köra och äga, dvs. skatt, drift och underhåll. Jag vill alltså inte lämna in bilen och känna att det kostar lika mycket att reparera den som kostar max 200 000 kr som 600 000 kr.

Testade en Hyundai i20 som kändes skön att köra (allt är bättre än min nuvarande). Behöver lite tips och erfarenheter på andra bilar i prisklassen som nämns ovan. Jag är medveten att jag får tumma på komforten, men det är inte aktuellt att köpa bättre begagnad bil i dagsläget. Troligtvis inte en leasingbil som det känns heller, har lite för lite kött på benen men det verkar vara en dålig deal.

Är det någon som har tips och erfarenheter från nyare modeller av småbilar?
 
Grannen köpte en Kia Picanto och den är ju sjukt billig på alla sätt och vis. Dessutom har den 7 års nybilsgaranti. Jag tycker att den är helt okej att åka i, jag har suttit både fram och bak och den är rymligare än man tror. De storhandlar mm med den bilen utan problem, inkl köper foder till hästarna. Den är dessutom sportigare än man tror och det är rätt så bra klipp i den.
 
Vilken lyx.
Om jag skulle köpa en ny bil (kommer inte att hända) så skulle det bli en Volvo V40 om jag skulle vara förnuftig. Den ligger bra till på andrahandsmarknaden. Sådana där som jag, som är för snål för att köpa nytt, gillar dem.
Om jag bara skulle tänka på komfort och nöje så skulle jag köpa en Peugeot 208. Visserligen är den bränslesnål och så, men den är billig som begagnad och förlorar massor i värde. Som ny så krånglar den dock inte på samma vis som en äldre Peugeot.
En begagnad Hundai får man i princip gratis. Det har jag fått en gång. Den behövde komma bort från en parkering.
 
Grannen köpte en Kia Picanto och den är ju sjukt billig på alla sätt och vis. Dessutom har den 7 års nybilsgaranti. Jag tycker att den är helt okej att åka i, jag har suttit både fram och bak och den är rymligare än man tror. De storhandlar mm med den bilen utan problem, inkl köper foder till hästarna. Den är dessutom sportigare än man tror och det är rätt så bra klipp i den.

Kia's garantier gor att det verkligen ar en prisvard bil ... svart att sla det.
 
Jag är inne på min andra Kia, nu en Rio. Vilket motsvarar i20 tror jag. Man får mycket bil för pengarna när man köper Kia. Komforten är bra utöver vägljudet som är relativt högt. Jag ska försöka få ner det med enkel isolering och andra däck.

Jag kan inte annat än rekommendera Kia, det är en känt bra bil för sin prisklass.

Kia är samma koncern som Hyundai, så modellerna är rätt lika.
 
Vilken lyx.
Om jag skulle köpa en ny bil (kommer inte att hända) så skulle det bli en Volvo V40 om jag skulle vara förnuftig. Den ligger bra till på andrahandsmarknaden. Sådana där som jag, som är för snål för att köpa nytt, gillar dem.
Om jag bara skulle tänka på komfort och nöje så skulle jag köpa en Peugeot 208. Visserligen är den bränslesnål och så, men den är billig som begagnad och förlorar massor i värde. Som ny så krånglar den dock inte på samma vis som en äldre Peugeot.
En begagnad Hundai får man i princip gratis. Det har jag fått en gång. Den behövde komma bort från en parkering.
V40 tillverkas tyvärr inte längre. Men håller med om att det är en väldigt bra bil! Jag älskar min 😍
 
En helt ny bil bör man ju inte behöva reparera särskilt mycket. De har garanti och i övrigt förväntar jag mig att nya bilar är problemfria.
Om jag skulle köpa liten bil skulle jag titta på de små elbilarna. Finns ju flera som inte är så dyra (i jämförelse) och där får man verkligen ner kostnad för skatt, bränsle osv.
Renault Zoe tex tror jag är en populär liten elbil 😊
 
En helt ny bil bör man ju inte behöva reparera särskilt mycket. De har garanti och i övrigt förväntar jag mig att nya bilar är problemfria.
Om jag skulle köpa liten bil skulle jag titta på de små elbilarna. Finns ju flera som inte är så dyra (i jämförelse) och där får man verkligen ner kostnad för skatt, bränsle osv.
Renault Zoe tex tror jag är en populär liten elbil 😊

Om man bara har förutsättningar att kunna ladda på de ställen bilen står parkerad på och har en körsträcka som är lagom verkar det vettigt. Annars stiger kostnaderna och hindren lite väl mycket. Renault Zoe ser annars väldigt smidig ut i stan.

Jag har funderat på Kias program för småbilar också som andrabil, men är lite orolig för att inte få plats med huvudet som i vår första Seat Ibiza. Får prova helt enkelt.....
 
Om man bara har förutsättningar att kunna ladda på de ställen bilen står parkerad på och har en körsträcka som är lagom verkar det vettigt. Annars stiger kostnaderna och hindren lite väl mycket. Renault Zoe ser annars väldigt smidig ut i stan.

Jag har funderat på Kias program för småbilar också som andrabil, men är lite orolig för att inte få plats med huvudet som i vår första Seat Ibiza. Får prova helt enkelt.....
Ja såklart, laddning måste ju funka på ett dugligt sätt! Idag har väl dock ganska många sådana möjligheter och jag har också förstått att man kan söka någon form av bidrag för att installera hemma.
 
Om man bara har förutsättningar att kunna ladda på de ställen bilen står parkerad på och har en körsträcka som är lagom verkar det vettigt. Annars stiger kostnaderna och hindren lite väl mycket. Renault Zoe ser annars väldigt smidig ut i stan.

Jag har funderat på Kias program för småbilar också som andrabil, men är lite orolig för att inte få plats med huvudet som i vår första Seat Ibiza. Får prova helt enkelt.....
Ja, plats med huvudet är ju bra att ha.
Det är ändå så många andra som kör "huvudlöst".
 
Hur stor får småbilen vara? Jag har en Mazda cx3, riktigt rolig att köra, min är från 2015 och har bara tuffat på. Pendlar E4 med den den och jag känner mig stor på vägen men samtidigt är det en liten smidig bil.

har haft några Kia i familjen helt ok bilar men jag upplever att mazdan har lite mer förfinad körglädje.
 
Jag har haft en Hyundai i20, älskade den! Löjligt billig i drift och bensin, och ett bagage som är större än vad det ser ut att vara. Skön att köra även längre sträckor.
 
Jag slår ett slag för Fiat 500, privatleasade en för några år sedan, älskade den! Gullig, rolig att köra (även om den har liten motor så väger den såpass lite att den är rätt snabb iväg när en trycker på gasen) En kan packa mycket i den om en fäller baksätet, den är dessutom rätt krocksäker, talar av egen erfarenhet då jag krockade med en husvagn och kom undan med några ärr och en spricka i ett revben... 😁
 
Kikat lite på Kia Rio, pappa sa att det verkar vara hyfsat bra utrustning för pengarna, 7 års nybilsgaranti är ju grym, sparar mycket pengar på försäkring. Vet dock inte hur den ser ut bränslemässigt.
 
Jag slår ett slag för Fiat 500, privatleasade en för några år sedan, älskade den! Gullig, rolig att köra (även om den har liten motor så väger den såpass lite att den är rätt snabb iväg när en trycker på gasen) En kan packa mycket i den om en fäller baksätet, den är dessutom rätt krocksäker, talar av egen erfarenhet då jag krockade med en husvagn och kom undan med några ärr och en spricka i ett revben... 😁
Beror på hur känslig man är för rost (klartext: hur långe vill man behålla sin bil) Skulle jag köpa en dyrare småbil (>200 000) så skulle jag provköra en Abarth dvs en upp hottad 500
 
Kikat lite på Kia Rio, pappa sa att det verkar vara hyfsat bra utrustning för pengarna, 7 års nybilsgaranti är ju grym, sparar mycket pengar på försäkring. Vet dock inte hur den ser ut bränslemässigt.

Jag har en -16 (dvs inte nya karossen) och den ligger på 0,54 nu. Jag vet inte vad man ska kalla typen, jag åker 4 mil enkel resa till jobbet varav majoriteten av vägen har 70-80 km/h som hastighetsgräns. Kör dock genom några samhällen, så en blandning av blandad och långfärd?
 
Jag har en -16 (dvs inte nya karossen) och den ligger på 0,54 nu. Jag vet inte vad man ska kalla typen, jag åker 4 mil enkel resa till jobbet varav majoriteten av vägen har 70-80 km/h som hastighetsgräns. Kör dock genom några samhällen, så en blandning av blandad och långfärd?

Det är vad som gör mig tveksam till att köpa en liten surrande bensinmygga alls. Att man inte kan få ned bränsleförbrukningen mer är en gåta. Men inköpskostnaden är såklart signifikant lägre, likaså skatten efter årsskiftet.

Min hästsläpsdragande fyrhjulsdrivna mellanstora diesel-SUV drar 0,51 liter per mil på ganska exakt samma körcykel som du beskriver, och då tänker jag att det borde gå att konstruera en liten bil som tar sig fram mycket effektivare än så.

Samma med laddhybriderna som drar 1-2 deciliter per mil på vintern för att värma kupen, och behöver man dessutom ha hjälp av fossilmotorn så rakar det upp till 0,6-0,7 l/mil.
 
Om man bara har förutsättningar att kunna ladda på de ställen bilen står parkerad på och har en körsträcka som är lagom verkar det vettigt. Annars stiger kostnaderna och hindren lite väl mycket. Renault Zoe ser annars väldigt smidig ut i stan.

Jag har funderat på Kias program för småbilar också som andrabil, men är lite orolig för att inte få plats med huvudet som i vår första Seat Ibiza. Får prova helt enkelt.....

Vi köpte precis en Renault Zoe som pendlarbil och ångrar ingenting!
Trevlig att köra, tyst för att vara småbil.
Men visst vill man kunna ladda hemmavid för att det ska funka i längden tror jag. Om man äger sin fastighet så får man tillbaka halva kostnaden för laddbox plus installation. Bor man i BRF eller HR är det fastishetsägaren som får det, men kanske går att deala till något där? Tänker att det kommer mer o mer elbilar så det borde ju öka hur attraktiv man är.

Vi hade inte laddbox första månaden, laddade då med långsamladdaren som följde med. Det funkar ju om man inte kör så långa sträckor, men vi kör 12 mil om dagen och då kunde jag aldrig ladda fullt emellan med bara den. Fick ladda på annan station då typ var tredje dag.

Vi har en sen 2018 med 41 kwh batteri. De nya 52 kwh kommer ju längre och här lite mer upphottade i stort.

Vi har tre års nybilsgaranti kvar. Det är en tidigare privatleasad bil och kändes som ny men hade ändå gjort det största värdetappet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 916
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 768
Senast: 95johsv
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp