Ett hästköp som inte blev som tänkt.

Bukefalos 30 år!

Jag skulle väl säga att hon är kollad i och med att att hon var på klinik i juni 2024 där den lilla skadan på gaffelbandsfästet hittades. Sen att vi var tillbaka 2025 för att göra en vetcheck på henne där hon klämdes och kändes igenom och gjorde böjprov osv, där hon var UA. Sedan att magsår hittades i januari som nu är utläkt.
Min tankegång är mer om hon ska slippa vara ridhäst mer eftersom dessa beteenden uppkommer vid ridning och att hon kanske bara skulle kunna vara avelssto hos någon som vill prova att ta ett föl i och med hennes fina stam och tidigare positiva historik gällande avel, lätt att ta sig och lätta fölningar..
20 år är för mig nödvändigtvis inte en jättegammal ålder för att kunna vara en ridhäst som mest rids ut på och kunna åka på någon träning då och då. Men i och med hennes signaler känner jag väl att det kan vara dags att avsluta hennes ridhäst-kapitel och bara låta henne vara häst i form av ett avelssto till exempel.
Men är hon överhuvudtaget röntgad? Min personliga åsikt är att fungerar ett sto inte i ridningen utan att man vet exakt varför kanske inte man ska sätta henne i avel bara för hon råkar ha en livmoder. Det kan finnas problem i nacke/hals/rygg som kan nedärvas. Man får inte lov att avla medvetet på defekter som kan orsaka lidande. Jag håller med dig om att 20 år är inte gammalt men alla hästar är olika. Jag har haft hästar som varit superfräscha till de var 30 och hästar som varit ”gamla” när de varit 15-16 och sagt att nu vill jag vara pensionär. Men sånt är ju jättesvårt att veta när man köper en äldre häst, hur länge de vill vara ridhästar.

Men är hon överhuvudtaget röntgad? Min personliga åsikt är att fungerar ett sto inte i ridningen utan att man vet exakt varför kanske inte man ska sätta henne i avel bara för hon råkar ha en livmoder. Det kan finnas problem i nacke/hals/rygg som kan nedärvas. Man får inte lov att avla medvetet på defekter som kan orsaka lidande.
Detta! Och lynne hör ju till en kvalitet också. Avla gör man på friska, trevliga individer som tillför rasen något som gör den bättre. Jäkla ofog att sätta allt som gått sönder eller inte funkar som ridhäst i avel, inte konstigt att hållbarheten går mot noll då.

Detta! Och lynne hör ju till en kvalitet också. Avla gör man på friska, trevliga individer som tillför rasen något som gör den bättre. Jäkla ofog att sätta allt som gått sönder eller inte funkar som ridhäst i avel, inte konstigt att hållbarheten går mot noll då.
Fast om det är stoet jag tror det är så har hon lämnat avkomma med dubbeldiplom innan, inte alla som gör det.
Mormor lämnade svårklasshästar i både hoppning och dressyr.

Hon har fina avkommor sedan tidigare. Fick även höga poäng på just sin exteriör på sitt eget treårstest. Man blir inte selektionssto för inget tänker jag, så hållbarheten vet jag inte om man kan kritisera. Men det är klart man kan röntga hela hästen om man vill för att vara helt på den säkra sidan.

Magsåret är alltså konstaterat läkt via gastro?
Hur är hon i humöret när hon är dräktig och går med föl? Även om hon inte rids?
Du skulle kunna testa att ge ren munkpeppar. Kan vara mer effektivt än stroppy mare.
Mitt sto är besvärad av brunsterna och blir just väldigt störd av skänkeln, blir istadig osv. Hon funkar väldigt bra med munkpeppar.

Men annars håller jag med övriga - bättre pensionera henne när hon inte vill bli riden😊

Magsåret är alltså konstaterat läkt via gastro?
Hur är hon i humöret när hon är dräktig och går med föl? Även om hon inte rids?
Du skulle kunna testa att ge ren munkpeppar. Kan vara mer effektivt än stroppy mare.
Mitt sto är besvärad av brunsterna och blir just väldigt störd av skänkeln, blir istadig osv. Hon funkar väldigt bra med munkpeppar.

Men annars håller jag med övriga - bättre pensionera henne när hon inte vill bli riden😊
Ja det är konstaterat läkt via gastroskopi.
Hon är mycket mildare när hon både är dräktig och går med föl, verkar mer tillfreds. Därav att jag tänker att avelssto hade kunnat passa henne framåt.

Ja det finns ju så mycket olika tillskott man kan prova att ge och det är en djungel. Men härligt att munkpeppar har fungerat för ditt sto.

Ja det lutar mot det i vilket fall, att ge henne ett hem där det blir lugn och ro utan ridning 🤗

Fast även om det är ett fint sto är det ju inte sjysst att låta henne gå omkring med den extra påfrestningen en dräktighet innebär om hon har ont. Uteslut smärta först (och att hästen är kollad för något år sen är så länge sen att det inte längre är relevant)

Liknande trådar

• Gasig häst
  • Fång
  • Tips om brunst!
  • Snubblig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat