Ett projekt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ändan ur den berömda vagnen och sått lite frön. Det blev paprika, chili och tomat. I mitt växthus får det plats 9 plantor totalt under sommaren. Resten av plantorna tänkte jag sälja. Jag funderar på om jag ska så ytterligare lite tomatfrön. Sen borde jag inventera mina frön och kolla om det är något mer jag skulle kunna så nu. Hur det är med grobarheten på dessa vet jag inte, men jag får testa i alla fall.

Inte för att jag känner någon entusiasm inför detta men jag kan väl låtsas i alla fall. Jag brukade tycka sånt här var kul. Kanske kan jag hitta gnistan igen.

Idag var jag ute i solen och drack mitt efter-lunch-kaffe. Jag satt på södra sidan av huset. Det mesta av snön har smält bort. Södra sidan av huset är ett sånt där område som jag skulle vilja få i ordning rätt omgående. Det skulle kunna bli så fint där.

Jag har liksom superfina möjligheter att skapa en vacker trädgård. Det finns verkligen potential. Men samtidigt känns det så sorgligt att jag inte har den där entusiasmen som förr. Det är inte så att jag har tappat intresset, men gnistan är borta. Jag känner att jag borde hugga tag i min trädgård och börja skapa med liv och lust. I stället går jag bara omkring och känner att livet är en tung blöt filt. Och det är tungt att slösa bort livet med att ha en depression.
 

Jag hoppas att du får börja må bättre snart! Det är okej att skita i projekt som man egentligen vill styra upp. I flera år. Det gör jag också. Och ja, ibland blir man lite bitter över att man inte orkar. Men det finns en tid för allt!
 
Jag hoppas att du får börja må bättre snart! Det är okej att skita i projekt som man egentligen vill styra upp. I flera år. Det gör jag också. Och ja, ibland blir man lite bitter över att man inte orkar. Men det finns en tid för allt!
Ja, jag vill må bättre, helst redan igår, men får ju lov att se tiden an.

Jag kommer förmodligen fixa i trädgården i år, men det blir mest ur synvinkeln "det här borde vara kul" och så tänker jag på resultatet jag vill ha. Några frön hade jag inte tänkt så, men nu gjorde jag det i alla fall.
 
Ja, jag vill må bättre, helst redan igår, men får ju lov att se tiden an.

Jag kommer förmodligen fixa i trädgården i år, men det blir mest ur synvinkeln "det här borde vara kul" och så tänker jag på resultatet jag vill ha. Några frön hade jag inte tänkt så, men nu gjorde jag det i alla fall.

Jag tror det är bra att du gör det, sånt du brukar tycka är roligt. Helt plötsligt står man där och småtrivs, eller fnittrar åt att chilin tittar upp.
 
Jag tror det är bra att du gör det, sånt du brukar tycka är roligt. Helt plötsligt står man där och småtrivs, eller fnittrar åt att chilin tittar upp.
Det påstås ju att man vid en depression ska tvinga sig att göra sånt man brukade tycka var roligt.

När jag rider så kan jag tillfälligt glömma att jag är deprimerad och när jag inte rider så kan jag fundera på sånt jag behöver förbättra och sånt jag skulle vilja öva på. Så ridningen drar mig mot det normala och friska. Jag hoppas att även odlingen gör det.

Men drömmen vore ju att bli frisk och må bra igen.
 
Det påstås ju att man vid en depression ska tvinga sig att göra sånt man brukade tycka var roligt.

När jag rider så kan jag tillfälligt glömma att jag är deprimerad och när jag inte rider så kan jag fundera på sånt jag behöver förbättra och sånt jag skulle vilja öva på. Så ridningen drar mig mot det normala och friska. Jag hoppas att även odlingen gör det.

Men drömmen vore ju att bli frisk och må bra igen.

Det kommer! Och det är sant för de allra, allra flesta. Gör det du normalt mår bra av. Odla, rid, pyssla. Jag har nu grävt ner 20 rosor till, hur bra som helst.
 
Det kommer! Och det är sant för de allra, allra flesta. Gör det du normalt mår bra av. Odla, rid, pyssla. Jag har nu grävt ner 20 rosor till, hur bra som helst.
20 rosor! :eek: Hur orkar du? När jag flyttade hit så planterade jag 5 rosor och 3 buskar som jag hade med mig. Min rygg blev väldigt arg kan jag säga.
 
Härligt med sådd! Det borde jag också göra, men har också svårt att få tummen ur. Men jag vill ju ha skörden... Borde kanske inventera vad jag har för grejer hemma och köpa lite frön. Lite örter skulle vara trevligt, och ett par chiliplantor. Jag vill gärna ha chili som inte är så stark, utan att man känner smaken av själva frukten bättre. Fick tips om en sort som heter Habanada (som habanero men utan styrkan).
 
Härligt med sådd! Det borde jag också göra, men har också svårt att få tummen ur. Men jag vill ju ha skörden... Borde kanske inventera vad jag har för grejer hemma och köpa lite frön. Lite örter skulle vara trevligt, och ett par chiliplantor. Jag vill gärna ha chili som inte är så stark, utan att man känner smaken av själva frukten bättre. Fick tips om en sort som heter Habanada (som habanero men utan styrkan).
Kanske borde jag nörda ner mig lite i olika sorter och köpa lite fröer till sånt jag inte provat förr. Nu har jag bara köpt frön till paprika och resten är sånt jag haft sen förr.

Jag har ännu inte bestämt om jag ska dra igång grönsakslandet i år, men kanske borde jag sparka mig där bak och göra det i alla fall.

Och så den stora frågan: hur mycket kommer jag att orka sköta?
 
Ja, det är alltid den stora frågan och lagom är bäst. Jag har ju bara balkong, och även det kan bli för mycket. För min del får det nog räcka med örter, chili och kanske tomat om jag får färdiga plantor. Och så ett två balkonglådor med blommor. Om jag hade grönsaksland skulle jag nog vilja ha sockerärter och vaxbönor, det är ju så gott.
 
Ja, det är alltid den stora frågan och lagom är bäst. Jag har ju bara balkong, och även det kan bli för mycket. För min del får det nog räcka med örter, chili och kanske tomat om jag får färdiga plantor. Och så ett två balkonglådor med blommor. Om jag hade grönsaksland skulle jag nog vilja ha sockerärter och vaxbönor, det är ju så gott.
Mitt dilemma är att jag har svårt att veta vad som är lagom. Allt tar alltid mycket längre tid än jag tänkt mig. Kanske är det bäst att fokusera på att få klar andra saker först, innan jag börjar med grönsaker.
 
Mitt dilemma är att jag har svårt att veta vad som är lagom. Allt tar alltid mycket längre tid än jag tänkt mig. Kanske är det bäst att fokusera på att få klar andra saker först, innan jag börjar med grönsaker.

Jag har unnat mig färdiga småplantor från klostra. Pallar inte driva upp allt själv.
 
Så nu var jag behärskad och köpte bara chili, gräslök och timjan. Och som vanligt när jag odlar är det "management by fear" som gäller. Det vill säga, det som överlever överlever. Jag kanske köper en basilika och en rosmarin senare.
 
Jag börjar fundera på hur mycket som kommer överleva mina förodlingar. Om allt överlever kommer jag kunna försörja hela Skåne med kål i ett decennium.
:rofl:

Det är bra att du är ambitiös. Det där med att komma underfund med vad som är "lagom" är det tydligen rätt många som har svårigheter med, inklusive jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om två dagar är året slut. Jag har ingen aning om hur jag ska fira nyåret. Inte alls kanske. Jag kommer ju att sitta ensam hemma som...
2
Svar
25
· Visningar
3 069
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp