Ettårsvaccinering

I svenska FASS står det klart och tydligt 3 år. Och det är det svenska veterinärer ska gå efter.
Väldigt intressant. Jag orkade inte bråka mer med denna veterinär efter att ha varit i kontakt med stadens övervakande veterinär samt som sagt företaget och de stod på hennes sida.

Det står alltså att om skyddet hinner gå ut (alltså över tre år mellan vaccinationer) såräcker det fortfarande tre år om man vaccinerar om?
 
Väldigt intressant. Jag orkade inte bråka mer med denna veterinär efter att ha varit i kontakt med stadens övervakande veterinär samt som sagt företaget och de stod på hennes sida.

Det står alltså att om skyddet hinner gå ut (alltså över tre år mellan vaccinationer) såräcker det fortfarande tre år om man vaccinerar om?
Ja exakt, sprutan håller alltid i 3 år om det är Nobivac eller Versiguard. I Sverige i alla fall.
 
Ja exakt, sprutan håller alltid i 3 år om det är Nobivac eller Versiguard. I Sverige i alla fall.
Jag hittar inget sådant i Fass?

I pharmaca fennica https://pharmacafennica.fi/6f0ac5aa-6752-4f92-a711-96c22dfb64a8/pil/582986/fi står det (Google translate översatte)
"Immunitetens varaktighet har inte visats, men hos hundar som fått en boosterdos efter årets första vaccination finns fortfarande ett anamnesiskt svar."
Så precis vad tillverkaren av vaccinet säger. Det är alltså upp till var och en att välja om man skriver under tre års effekt även efter att grundskyddet gått ut.
Screenshot_20220612-082418_Chrome.jpg


Och obs, det gällde alltså ett EU-pass som synes
 
Jag hittar inget sådant i Fass?

I pharmaca fennica https://pharmacafennica.fi/6f0ac5aa-6752-4f92-a711-96c22dfb64a8/pil/582986/fi står det (Google translate översatte)
"Immunitetens varaktighet har inte visats, men hos hundar som fått en boosterdos efter årets första vaccination finns fortfarande ett anamnesiskt svar."
Så precis vad tillverkaren av vaccinet säger. Det är alltså upp till var och en att välja om man skriver under tre års effekt även efter att grundskyddet gått ut. Visa bifogad fil 92869

Och obs, det gällde alltså ett EU-pass som synes
Angående Nobivac på fass:
20220612_085631.jpg
 
Jag hittar inget sådant i Fass?

I pharmaca fennica https://pharmacafennica.fi/6f0ac5aa-6752-4f92-a711-96c22dfb64a8/pil/582986/fi står det (Google translate översatte)
"Immunitetens varaktighet har inte visats, men hos hundar som fått en boosterdos efter årets första vaccination finns fortfarande ett anamnesiskt svar."
Så precis vad tillverkaren av vaccinet säger. Det är alltså upp till var och en att välja om man skriver under tre års effekt även efter att grundskyddet gått ut. Visa bifogad fil 92869

Och obs, det gällde alltså ett EU-pass som synes
Men det står ju där precis det jag säger, vacc vid 12 veckor och sedan var tredje år. Det är allt som krävs. Även äldre hundar som missat något år eller två räcker det för resa om de har fått en ny vaccination och sedan väntar 21 dagar. Jag syftar alltså på EUs regler för resa, vilket väl är mest därför som personer i Sverige vaccinerar mot rabies. För att de vill resa, inte för att de är rädda för smitta eller att det krävs för tävling.
 
Men det står ju där precis det jag säger, vacc vid 12 veckor och sedan var tredje år. Det är allt som krävs. Även äldre hundar som missat något år eller två räcker det för resa om de har fått en ny vaccination och sedan väntar 21 dagar. Jag syftar alltså på EUs regler för resa, vilket väl är mest därför som personer i Sverige vaccinerar mot rabies. För att de vill resa, inte för att de är rädda för smitta eller att det krävs för tävling.
Ja och jag fick ett annat svar av både tillverkaren och veterinär och fick ett år i EU-passet pga de inte kan garantera att det räcker med booster efter att grundvaccinationen gått ut. (se tidigare bild)
 
Här är en till del av svaret från Nobivacs tillverkare
"Som du vet har varaktigheten av immuniteten (försvarssvar) som produceras av Nobivac Rabies visat sig i studier som godkänts av den finska läkemedelsverket vara 1 år efter primärvaccination (minst 12 veckors ålder) och 3 år efter revaccination. Den av myndigheterna godkända produktresumén känner inte till situationen och kommenterar inte hur länge immuniteten varar om vaccinationsintervallet är längre än rekommenderat, det vill säga omvaccinationen försenas. Eftersom revaccinationen i detta fall försenades med månader är det förståeligt att veterinären inte kan garantera att skyddet kommer att gälla i 3 år på basis av produktresumén. "
 
Ja och jag fick ett annat svar av både tillverkaren och veterinär och fick ett år i EU-passet pga de inte kan garantera att det räcker med booster efter att grundvaccinationen gått ut. (se tidigare bild)
Men det är ju ingen grundvaccinering i Sverige? Man ger en spruta. Den håller i tre år enligt FASS och även EU-regler.

Ni verkar ju ge en till spruta vid 1 års ålder, så att grundvaccinationen innebär två sprutor men ca 10 månader emellan. I Sverige ges 1 spruta och sen är det klart.
 
Men det är ju ingen grundvaccinering i Sverige? Man ger en spruta. Den håller i tre år enligt FASS och även EU-regler.

Ni verkar ju ge en till spruta vid 1 års ålder, så att grundvaccinationen innebär två sprutor men ca 10 månader emellan. I Sverige ges 1 spruta och sen är det klart.
Nej det vet jag. Jag verkar inte riktigt kunna uttrycka mig så du förstå vad jag menar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp