Eu+Smällare= Rädda djur..

Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

När jag skriver knapplån så menar jag verkligen knapplån. Det var en reflektion över hela tråden, läs den igen objektivt och försök hålla dig för skratt. :)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

*kl*
Orka inte läsa igenom för att hitta svaret / svaren.
De olika ljuden åska skott o smällare/rakerer.
Att hunden är skotsäker på ett av ljuden innebär inte per automatik att övriga ljud tolereras.

Vad gäller att hundar tenderar att bli mer skottberörd med åldern så har jag aldrig upplevt det.

Att ta ut sin hund på nyårsafton, skulle jag aldrig våga, för några år sean var det en medlem på voffvoff forumet som gjorde detta.
När en raket gick av över marken i stället för rakt upp så slet sig Shcäfern, sprang ikapp raketen som exploderade i hundens mun.

Hunden överlevde inte.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

LIA, är du medveten om att dina inlägg i den här tråden är mycket dömande? de har en underton som lägger skuld på Aliide för att hennes hund är rädd. det är rätt tråkigt att läsa.

jag kan för övrigt berätta om en god vän som tidigt märkte att hennes hund var lite skrajsen av sig. hon tränade med skiva enligt konstens alla regler. men första gången hunden hörde en smällare på riktigt var det kört. nyårsafton spenderades i badrummet. är detta också ett resultat av dålig träning eller är det kanske dålig avel?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

LIA, är du medveten om att dina inlägg i den här tråden är mycket dömande? de har en underton som lägger skuld på Aliide för att hennes hund är rädd. det är rätt tråkigt att läsa.

Precis det jag också känner när jag läser LIA:s inlägg, tråkigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

+

Mina hundar är skottfasta och de bryr sig inte nämnvärt i smällare/raketer heller. Däremot, så reagerar en av hundarna rätt ordentligt på ljudet som blir ibland när man åker över "gallerskarvar" som finns ibland mellan vägbana & bro.

Varför det blir reaktion på dessa ljud har jag ingen aning om, då inget mig veterligen någonsin skrämt hunden, men jag kan anta att just denna hund är känslig för den specifika tonen som blir i det ljudet.

Anser heller inte att hunden har några mentala brister pga sin reaktion på ett enda specifikt ljud :cool:
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Då får jag be er att läsa mitt första inlägg! Det är det jag försökt att tala om, sakfrågan skott/smällare-rädsla.
Sedan attackerar Aliide mig på ett oförskämt sätt som om jag skulle kritiserat just henne och hennes hund.
Så vad begär ni??? Att man bara ska ta emot?
Sorry, men det funkar inte för mig.

Vem är ansvarig för hur ens hund är? Om det inte i första hand är hundens ägare, vem är det då??? Mer än så tänker jag inte kommentera just det.

*Cillamuffins*
Du frågar om din väns erfarenhet. Ja, i mina ögon var det dålig "träning" (ett otillräckligt uttryck). Inte för jag vet vad mer dom gjorde, men att lita på skivan var fel. Jag har skrivit om just detta i tidigare trådar. Det är nämligen en betydande skillnad mellan ljud i orginal och samma ljud inspelat. Oavsett anläggning och volym man spelar upp det på.


För att tillfredsställa er tydliga inställning att man absolut inte får vara kritisk eller ha åsikter eller synpunkter utanför de "godkända", ej heller delge egna erfarenheter och absolut inte försvara sig mot personangrepp eller mer eller mindre omedvetna "felläsningar", så kan jag glädja er med att detta blir mitt sista inlägg på Bukefalos, åtminstone vad gäller hundforumet. Beträffande dom andra ska jag ta mig en funderare.

Så låt lugnet sänka sig igen över ett hundforum, fritt från oliktänkande.

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Vilket blaha det blev, helt allvarligt.

För att tillfredställa dig så ska man absolut inte ha åsikter om sättet du skriver på till andra användare?

Det är ganska fascinerande att ganska ofta i trådar där du skriver så är det "massan" som har lässvårigheter och roar sig med personangrepp på dig enligt dig själv, mendan du är ofelbar?

Det glädjer mig inte att du väljer att sluta skriva på hund faktiskt, jag hade nog önskat att du kanske kunde ta till dig lite av kritiken faktiskt, men du gör som du vill!
 
Senast ändrad:
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jaha så det är bara hundar som lider av smällarna?
Finns det inte hästar kor får och katter fåglar, vilda djur i skog och mark som lider kanske?

Trångsynt skulle jag vilja säga!
Jag hade en hund som var väldigt ljudkänslig sen liten och han var vettskrämd när det small, jag led med honom varje gång skiten drog igång i ca 2 veckor i sträck.
Han dog för två veckor sen och jag hatar ändå smällare och raketer för alla andra stackars varelser som inte mår bra i och med smällandet och tjutandet.
Jag kommer alltid att kämpa mot skiten, det finns ingen anledning att ha oljudet, låt sprakandet eller gnistrandet räcka, varför ska det dåna så rutorna skallrar för?

Blir så förbannad när jag läser om detta att det blir lättare att köpa och smälla när som helst.

Slutar skriva nu innan jag gör mig bannad här.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Vem är ansvarig för hur ens hund är? Om det inte i första hand är hundens ägare, vem är det då??? Mer än så tänker jag inte kommentera just det.

Hundens uppfödare sitter väl på ett ganska stort ansvar? Vem som har största ansvaret är inte liktydligt med hela ansvaret, inte i en sån här fråga.
De som smäller smällare utan hänsyn har också en del i ansvaret (för sin omgivning).

Hur får du "tränad efter konstens alla regler" till att hundägaren enbart "litat på skivan"? Det är egentligen bara du som vet hur man tränar efter konstens alla regler eller hur....? ;)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Vad är det för skiva alla pratar om, är den bra?
Min hund är fruktansvärt rädd för smällare, så rädd så vi ger henne en rejäl dos med lugnande. Och nej, hon har nog den sämsta mentaliteten vad det gäller rädslor en hund kan ha, vilket är mycket jobbigt och något vi är medvetna om. Det enda positiva är att hennes hörsel börjar bli sämre på gamla dar så nu hör hon inte enstaka smällare på långt håll:angel:

Men hur skulle ni jobba med henne för att få bort så mycket rädsla som möjligt? Jag tror inte att man kommer kunna få henne helt lugn nu då hon är väldigt gammal och har en värdelös mentalitet (Vi snackar om en hund som är orolig och ibland livrädd om det blåser kraftigt ut).

Jag vill ju hjälpa min hund på bästa sätt men det känns svårt då hon blir helt blockerad vid första smällarna hon hör! Så lek, godis eller gnagben går helt bort. Hon har firat nyår tillsammans med en annan hund utan att ens reflektera över att den hunden varit där förrän dagen efter då hon upptäckte doftera. På den nivån ligger det alltså... Detta nyåret fick hon rejält med lugnande men innan dess har vi bara gett rekommenderad mängd av något ganska milt preparat som inte funkar fullt ut och då ligger hon och hyperventilerar från första smällaren till i alla fall 4-5 på morgonen 1 januari.

Så hur skulle ni jobbat med henne då? Går det till exempel att verkligen fixa alla smällrädda hundar?

Precis detta skulle jag också vilja ha synpunkter, råd och tips på.
Vår hund kom till oss från uppfödaren för ett år sedan, då 5 år gammal. Vid drygt två års ålder genomförde han MH med 1:a på skott. Nån gång däremellan tills han kom till oss blev han rädd, uppfödaren kan dock inte härröra det till någon speciell händelse.. Nu är han dock jätterädd, och jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag hjälpa honom att bli mindre rädd..
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Bara en lite undran, jag har faktiskt för mig att det där med när smällare är tillåtna osv är inskrivet i lokal ordningsstadga för respektive kommun. Det innebär i så fall att även om man får köpa dem året runt så får man inte smälla, om någon gör det ändå så kan man ringa polisen så får de stoppa tilltaget.
Skotträdda hundar måste vara förfärligt att ha ( jag menar jobbigt för ägaren och hunden), jag är så tacksam att mina första två inte har några sådana tendenser. När det gäller den tredje så får vi väl se på nyårsafton... peppar peppar
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..


Jag håller med dig, självklart ska vi inte avla på skräp! Men ska vi ta o avliva alla hundar i dagens samhälle som är rädda för smällare lr ? Jag har en hund som är rädd för smällare, den andra bryr sig ingenting. Bort med alla smällare istället ! förstår inte vad dom gör för nytta :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 019
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp