Eurovision song contest 2022 FINAL!!

I så fall kan vi ju ge Ukraina en fördel i alla andra tävlingar också. Två extramål i fotboll, avdrag på tiden i löptävlingar osv.
Fast nu är det en inte helt objektiv röstningstävling, då blir inte resultatet alltid "rätt". Vad är ens rätt i en sådan tävling? Det är ju en smaksak, jag tycker att den var hyfsat bra för att vara i ESC.

De hade liksom inte vunnit utan att folket röstat på dem. Folkets åsikt har ju en väldigt stor roll i denna tävling, till skillnad från fotboll, löpning, hoppning osv.
 
Det kommer ju förfölja dem för alltid att de inte var den riktiga vinnaren. Tvåan är den riktiga vinnaren om man ser till musiken.

Det är ju en högst subjektiv åsikt. I mina ögon hade UK kanske tävlingens bästa artist, men en helt intetsägande låt som jag verkligen inte kommer komma ihåg ens imorgon.

Om det sen enbart ska handla om musiken behövs inga tävlingar, det är ändå vad som händer på listorna som är relevant om några veckor.

(Att argumentera om vem som egentligen var bäst när det är en omröstning öppen för alla, det påminner faktiskt påfallande mycket om hur det brukar låta när ridsporten får Jerringpriset.)
 
Det verkar som att det är Azerbaijan, Georgien, Armenien, Rumänien, Montenegro och Polen som EBU kollar på närmre för att se om något är mot reglerna när det gäller rösterna de gav.
 
För ovanlighetens skull hade jag velat se ESC eftersom jag gillade vårt eget bidrag, men jag orkade inte hålla mig vaken :o Har jobbat så galet mkt och har jour så var tvungen sejfa och gå och lägga mig i tid för att hinna sova innan förmodade utryckningar. Känns trist i år men så är livet.
 
Jag tycker det var fint att se länderna stå enade bakom Ukraina igår. ESC har alltid varit politiskt, dels på grund av uppkomsten till tävlingen men också med sympatiröster på grannländer så varför det skulle vara värre den här gången förstår jag inte.

Tycker låten är lite rolig också. Så himla dålig är den inte tycker jag. Bland en salig röra lugna låtar sticker den definitivt ut och var en av få låtar jag faktiskt kom ihåg.
 
Skitbra statement av Europa! Jag är rätt förvånad över att så många gnäller om att fel låt vann på sympatiröster.

Eurovision står för allt annat än det som Ryssland håller på med nu och även om tävlingen inte ska handla om politik så är det ändå skönt att se att Europa så tydligt gör en markering. Det är fan så mycket viktigare i år än att "rätt" låt vinner!
Jag håller med till 110%!
Jag höll tummarna för Ukraina och hoppades på att folket i europa skulle göra ett statement men de fick så mycket mer poäng än vad jag hade vågat hoppas på 🤩👏
 
Jag håller med till 110%!
Jag höll tummarna för Ukraina och hoppades på att folket i europa skulle göra ett statement men de fick så mycket mer poäng än vad jag hade vågat hoppas på 🤩👏
Men verkligen! Jag tycker att det är sjukt småaktigt och rentav osmakligt att gnälla om sympatiröster när hela Europa så tydligt använder alla kanaler som det bara går för att stötta Ukraina.

Att inte kunna se att det faktiskt finns ett viktigare syfte med Eurovision i år är i mina ögon rätt ofattbart. Vi är så vansinnigt privilegierade i det här landet att jag ser rött när folk inte ens kan unna ett land som behöver all hjälp från övriga Europa en seger i en i sammanhanget futtig musiktävling.
 
Fast att Juryn vs folket röstar olika är ju ingen nyhet... Vi har ju samma dilemma i Sverige... Hade FOLKET fått sin vilja fram hade ju Bagge vunnit i Sverige... Så nu är det som det är... Folk kommer alltid rösta som de vill och avsett anledning är det deras röst !

Jag är JÄTTEFÖRVÅNAD över UK och Spanien, de hade lätt kunnat byta plats med nån i botten (australien eller nåt)
Men men...
 
I så fall kan vi ju ge Ukraina en fördel i alla andra tävlingar också. Två extramål i fotboll, avdrag på tiden i löptävlingar osv.
Men va, det är väl knappast jämförbart? Att tävla i musik, speciellt populärmusik, är väldigt mycket mer subjektivt än fotboll och löpning. Sedan är det väl inte som att Eurovision varit förskonat från kompisröstande länder emellan förut etc., och att man inte alltid lyckats vara helt opolitiska. Sedan kanske vissa tyckte att Ukrainas bidrag var ungefär lika bra som något annat, men valde att ge sin röst på dem när det kom till kritan. Det behöver ju inte vara en ren sympatiröst, snarare kanske lite både och? Själv tycker jag att det mesta var trist detta år, hade hellre sett Ukrainas bidrag från fjolåret som vinnare nu istället ;)
 
Men va, det är väl knappast jämförbart? Att tävla i musik, speciellt populärmusik, är väldigt mycket mer subjektivt än fotboll och löpning. Sedan är det väl inte som att Eurovision varit förskonat från kompisröstande länder emellan förut etc., och att man inte alltid lyckats vara helt opolitiska. Sedan kanske vissa tyckte att Ukrainas bidrag var ungefär lika bra som något annat, men valde att ge sin röst på dem när det kom till kritan. Det behöver ju inte vara en ren sympatiröst, snarare kanske lite både och? Själv tycker jag att det mesta var trist detta år, hade hellre sett Ukrainas bidrag från fjolåret som vinnare nu istället ;)

Ja, deras låt förra året var betydligt bättre och jag hade förstått om den vann även om den inte var min favorit.
 
Jag kan förstå mig på string, men på scen? Känns lite som "Rösta på oss, vi visar upp en halvnäck kvinna då!" :grin:
Precis! Jag begriper inte att inte fler reagerade på det eviga kravet att kvinnor i musikbranchen måste klä av sig för att nå framgångar. Allt jag såg var stjärtar i string, poserande inför männen. Så, så typiskt och så eländigt. Och framträdandet med de halvnakna kvinnorna hyllades som det bästa i hela programmet. Jag är bara så less.
 
Precis! Jag begriper inte att inte fler reagerade på det eviga kravet att kvinnor i musikbranchen måste klä av sig för att nå framgångar. Allt jag såg var stjärtar i string, poserande inför männen. Så, så typiskt och så eländigt. Och framträdandet med de halvnakna kvinnorna hyllades som det bästa i hela programmet. Jag är bara så less.
Det brukar ju vara en massa halvnakna män med också i just Eurovision?
 
Precis! Jag begriper inte att inte fler reagerade på det eviga kravet att kvinnor i musikbranchen måste klä av sig för att nå framgångar. Allt jag såg var stjärtar i string, poserande inför männen. Så, så typiskt och så eländigt. Och framträdandet med de halvnakna kvinnorna hyllades som det bästa i hela programmet. Jag är bara så less.
Och jag såg ett grymt snyggt nummer med en fantastisk artist, iklädd jättecoola scenkläder som passade henne och hennes dansare perfekt. I mina ögon dansade hon skiten ur alla andra framträdanden.
 
Det brukar ju vara en massa halvnakna män med också i just Eurovision?
Ja, fast det är ändå marginellt och i den stora bilden (musikbranchen) inte i samma universum som kraven och förväntningarna på kvinnor. Männen visar dessutom oftst sina kroppar i ett mer dominant och "starkt" sätt medan kvinnorna ska se villiga och tillgängliga ut. Tillgängliga visuellt, för att ge rum för fantasier.

Varför är det jättecoolt när kvinnliga sångartister behöver visa stjärtarna i string för att vinna poäng?
 
Utan att svara någon särskild – det är ju inte alls säkert att Spaniens sångerska hade någon neslig plan/agenda alls med att ha mer tighta kläder på sig. Ju mer man ser av henne, desto tydligare tycker jag man ser hennes dans och vilket otroligt jobb hon gör, med sin kropp, för att skapa en show. För det gjorde hon verkligen! Även om jag inte var ett fan av låten. Jag tycker verkligen inte att det ligger något antifeministiskt statement bakom klädvalet.

Jag såg en kvinna fylld av kraft. Otroligt hur olika man kan se det.
 

Liknande trådar

Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 342
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 445
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 540
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 990
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp