Eurovision song contest 2022 FINAL!!

Jag har undvikit alla nyheter och allt för att kunna kolla på finalen med sonen idag på dagen. Gissa hur nesligt när vi kollat hela och insåg att SVT lagt upp allt utom när de fem sista länderna fick publikröster :grin:

Men jag gillade iaf Spanien och Frankrike!

Var inget vidare förtjust i Sveriges bidrag. Jag tycker den låter generisk popsång. För min del hade vi gärna kunnat balla ur fullständigt något år, jag brukar gilla sådana låtar :angel:
 
Screenshot_20220515-071709~2.png

Här tittarnas röstning.
 
Musikvideo för vinnarlåten som man valde att släppa idag, istället för innan Eurovision - förmodligen pga folks gnäll om "att det ska vara opolitiskt":

Men åh! 😭😭😭
Jag kom in för sent för att lyssna på deras låt (men hejade på dem ändå) och nu är jag bara ännu mera säker på att rätt låt vann! Den var ju dessutom inte alls så illa, påminner lite om The Kiffness (på youtube) stil, jag gillar! 🥰
 
Musikvideo för vinnarlåten som man valde att släppa idag, istället för innan Eurovision - förmodligen pga folks gnäll om "att det ska vara opolitiskt":

För övrigt, hade de släppt videon innan så hade de fått flera röster, det är jag ganska säker på. Rätt imponerande att få så många röster trots det!
De kanske ville visa att de kunde vinna utan att någon gnäller om "snyfthistorier" (nu gnäller ju folk ändå men känns som att folk hade gnällt ännu mera annars), modigt av dem!
 
Jag tycker att Ukrainas låt var BRA! Visst, utan situationen som är hade de inte fått lika mycket röster, de hade kanske hamnat mer i paritet med Moldavien och Serbien. Men tycker absolut att de är värdiga vinnare! Serbien och Ukraina är de enda låtarna (förutom Sveriges) som jag kommer ihåg hur de går. (Har då bara sett finalen och inte semifinaler eller lyssnat på låtarna i förväg)

Hittade denna versionen också på YT som Litauens representant (+ andra) har gjort.

 
Hon behöver inte göra det? Hon gör det nog för att hon helt enkelt ville det. Bara för att något osar sex så betyder det inte att det är anti-feministiskt.
Mitt sista inlägg i frågan: Att kvinnliga artister blir alltmer avklädda och starkt sexualiserade i sina framträdanden, i många fall så att musiken kommer i andra hand, är ingen slump. Inget "val" av kvinnorna, förutom att det är ett medvetet val som ger poäng och bekräftelse. Män i det stora hela har inte tillnärmelsevis samma krav på nakenhet. Att ens ifrågasätta detta faktum känns sorgligt tycker jag, när det är så, så uppenbart.

Att säga att en kvinna gör en så typisk sak "för att hon vill", känns skrämmande. Vad mer gör kvinnor för att de "vill"? När det i själva verket är ett val som bygger på förävntningarna av kvinnor att erbjuda sina kroppar sexuellt - om så "bara" visuellt.

Jag var på en dansshow nyligen, där små flickor (typ 8-9 år) "twerkade" hela uppträdandet igenom. Det ska börjas i tid, eller...?
 
Mitt sista inlägg i frågan: Att kvinnliga artister blir alltmer avklädda och starkt sexualiserade i sina framträdanden, i många fall så att musiken kommer i andra hand, är ingen slump. Inget "val" av kvinnorna, förutom att det är ett medvetet val som ger poäng och bekräftelse. Män i det stora hela har inte tillnärmelsevis samma krav på nakenhet. Att ens ifrågasätta detta faktum känns sorgligt tycker jag, när det är så, så uppenbart.

Att säga att en kvinna gör en så typisk sak "för att hon vill", känns skrämmande. Vad mer gör kvinnor för att de "vill"? När det i själva verket är ett val som bygger på förävntningarna av kvinnor att erbjuda sina kroppar sexuellt - om så "bara" visuellt.

Jag var på en dansshow nyligen, där små flickor (typ 8-9 år) "twerkade" hela uppträdandet igenom. Det ska börjas i tid, eller...?
Så vad är lösningen då menar du? Att kvinnor överhuvudtaget inte får visa upp sig mer avklädda i offentliga sammanhang? Att skambelägga kvinnliga artister (eller kvinnor överhuvudtaget) för deras klädesval känns ju verkligen fräscht.
 
Så vad är lösningen då menar du? Att kvinnor överhuvudtaget inte får visa upp sig mer avklädda i offentliga sammanhang? Att skambelägga kvinnliga artister (eller kvinnor överhuvudtaget) för deras klädesval känns ju verkligen fräscht.

Ja och det är ju inte något nytt, bara vilka kroppsdelar man "framhäver" och visar. Förr hade man ibland så stor urringning att brösten "ramlade ut" och bröstvårtor kunde ses. Självklart klagade män på det med.

Att Mika var nära på halvnaken (Kvinnan från Spanien hade genomskinliga strumpbyxor och Mika någon genomskinlig tröja.) är tydligen inte heller något problem, det är så tydligt att det bara är kvinnor som inte får vara "nakna".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 325
Senast: Lingon
·
Fritid I morgon kör vi igen! Semifinal 2 är det dags för, med vår egen Cornelia! Kommer Sverige ta sig till final? Vad troe ni om de övriga...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
5 430
Senast: Lingon
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 526
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 978
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp