Eurovision Song Contest 2024

Jag tycker att det känns fel. Inte bara för att jag i just det här fallet håller med om buarropen som kom från publiken, utan för att det blir någon falsk tillrättalagd bild av evenemanget som sänds. Skulle det buas massor när publiken tex. får se en prideflagga så vore det liksom bra att veta det, för att kunna ta "tempen" på hur illa det är, och bemöta det med texter och eventuella motdemonstrationer.
Jag håller med. Men sådana som vi förstår inte det där. Det finns jättedyra EBU-människor som begriper sånt. :meh:
 
Med den logiken som körs så borde det väl klassas som proisraeliskt budskap i och med de blåa och vita kläderna? Och jag hade inte brytt mig om de inte försökte blocka andra åsiktsyttringar, och tycker såklart inte på riktigt inte att klädfärger borde klassas som att vara för ett land (men om man har andra färger så skulle det inte tillåtas).

Okej vi har fattat att du är Anti Israel och tycker att det är ok med små yttringar EMOT Israel och att du hänger upp dej REJÄLT på saker som är lika små yttringar FÖR Israel.

Kan du nu snälla släppa politiken i denna tråd ? Vi diskuterar helt enkelt inte politik här, det finns massor med såna trådar där du kan lufta dina politiska åsikter bäst du vill...
 
Okej vi har fattat att du är Anti Israel och tycker att det är ok med små yttringar EMOT Israel och att du hänger upp dej REJÄLT på saker som är lika små yttringar FÖR Israel.

Kan du nu snälla släppa politiken i denna tråd ? Vi diskuterar helt enkelt inte politik här, det finns massor med såna trådar där du kan lufta dina politiska åsikter bäst du vill...

Varför kan man inte det? Oavsett vad EBU tycker är det politiskt.
 
Varför kan man inte det? Oavsett vad EBU tycker är det politiskt.

Därför att vi diskuterar EUROVISION SONG CONTEST här.

Det finns redan hur många som helst politiska trådar om den pågående konflikten och JAG personligen är sjukt trött på att höra om den. Då det som sagt finns trådar att diskutera konflikten i, tycker jag man kan hålla sej till de trådarna.

Men om jag är ensam om att tycka så och det är ok att vi gör politik av denna tråd med så får jag väl stå ut med det. Men tycker det är tråkigt att folk inte kan skilja på musik och politik.
 
Okej vi har fattat att du är Anti Israel och tycker att det är ok med små yttringar EMOT Israel och att du hänger upp dej REJÄLT på saker som är lika små yttringar FÖR Israel.

Kan du nu snälla släppa politiken i denna tråd ? Vi diskuterar helt enkelt inte politik här, det finns massor med såna trådar där du kan lufta dina politiska åsikter bäst du vill...
Alltså, notera att jag skrev att jag inte hade det tolkats som en yttring för Israel i normalfall, mer utifrån logiken EBU applicerat på andra yttranden. Och jag tycker att det är svårt att komma ifrån de politiska, på pressträffar blir det tydligt att vissa frågor inte får ställas, och artisters ställningstaganden tystas ned - utöver bu-ropen i arenan som också tystas i sändningen.
 
Därför att vi diskuterar EUROVISION SONG CONTEST här.

Det finns redan hur många som helst politiska trådar om den pågående konflikten och JAG personligen är sjukt trött på att höra om den. Då det som sagt finns trådar att diskutera konflikten i, tycker jag man kan hålla sej till de trådarna.

Men om jag är ensam om att tycka så och det är ok att vi gör politik av denna tråd med så får jag väl stå ut med det. Men tycker det är tråkigt att folk inte kan skilja på musik och politik.
Musik ÄR politik. I allra högsta grad. EBU ÄR politik. Annars hade Ryssland fått vara med i tävlingen också.
 
Jag tycker att det känns fel. Inte bara för att jag i just det här fallet håller med om buarropen som kom från publiken, utan för att det blir någon falsk tillrättalagd bild av evenemanget som sänds. Skulle det buas massor när publiken tex. får se en prideflagga så vore det liksom bra att veta det, för att kunna ta "tempen" på hur illa det är, och bemöta det med texter och eventuella motdemonstrationer.
Ja det blir en form av censur, jag var osäker på om man skulle lägga upp mellanakten från andra semifinalen i de officiella kanalerna (de har inte lagt upp Eric Saades framträdande) i och med att Kärijää ropade "No war". Men de la upp det.

Lite på samma tema:
EBU riskerar att stå med en politisk vinnare i finalen, och med det menar jag en som vinner främst via röster som ges av politiska skäl. Jag kände redan till att det fanns de som tänkte rösta av politiska anledningar, men om man ska tolka de italienska läckta rösterna som riktiga och ej manipulerade (det har ännu inte kommenterats officiellt vad jag vet) så kan det bli med en ännu större marginal än för Ukraina 2022 som ju också var en slags politisk vinnare men betydligt mindre kontroversiell.

Jag tror inte EBU fullt ut har tänkt över riskerna för det egna varumärket i att stå med en potentiell blivande värdnation som samtidigt utreds för flera mycket allvarliga förbrytelser i internationella domstolen i Haag. Det rör ju i grunden mänskliga rättigheter, vilket innebär att EBU riskerar att få samma storm av kritik som när man inom sporten förlägger mästerskap i stater som brister i att respektera mänskliga rättigheter (sportswashing kallas det ibland då, vet inte om det finns något liknande begrepp för nöjesindustrin). Och när jag skriver att Israel utreds för brott så syftar jag inte enbart på åtalet rörande ett eventuellt folkmord, utan också på till exempel det bredare fallet som inleddes tidigare och som skulle kunna få en kommentar från domstolen redan innan året är slut.

Själv är jag faktiskt lite tudelad till huruvida Israel som vinnare skulle kunna vara bra eller dåligt på sikt. Å ena sidan har EBU i och med sitt beslut att låta Israel delta redan intagit en etiskt mycket tvivelaktig hållning. Det är inte ens en åsikt utan snarare fakta. Att ge en internationell nöjesplattform att marknadsföra sig på åt en krigsförande nation som samtidigt utreds för eventuellt folkmord och andra allvarliga förbrytelser som kränker mänskliga rättigheter är inget man ska ta såhär lätt på.
Å andra sidan, om det finns en tid där ljuset bör falla på Israel, Gaza och Eurovisions sätt att blunda för precis allt som sker så är det kanske nu? För om Israel vinner tvingas EBU att i ännu högre grad konfronteras med konsekvenserna av sin egen policy, något de sannolikt hoppas undvika. Om Israel inte vinner kan EBU fortsätta på detta undfallande vis även nästa år, ytterligare normalisera det, sjunka lite djupare i sin censur men i den bekväma skuggan av en okontroversiell vinnare i stil med Kroatien. Om Israel vinner däremot så ställs allt på sin spets, på gott och ont.
 
Hållt igång i köket och lyssnat på ESC-låtarna under tiden och det norska rockbandet Gåte hade jag missat men det verkar ju vara ett rätt bra band nu när jag lyssnat på lite andra av deras låtar 🎶
 
Okej vi har fattat att du är Anti Israel och tycker att det är ok med små yttringar EMOT Israel och att du hänger upp dej REJÄLT på saker som är lika små yttringar FÖR Israel.

Kan du nu snälla släppa politiken i denna tråd ? Vi diskuterar helt enkelt inte politik här, det finns massor med såna trådar där du kan lufta dina politiska åsikter bäst du vill...
Eurovison ÄR politik. Eurovision är ett projekt i efterkrigstid för att etablera en europeisk identitet, det är politik. Eurovision är fortfarande politik och har på senare år blivit mer politik än någonsin.
Svälj inte snacket om att eurovision ska vara opolitiskt, det är bara propaganda, alltså politik.

Gillar man inte den politiska dimensionen av eurovision får man nöja sig med melodifestivalen, som förvisso kan ringas in som identitetspolitik det med men inte som storpolitik.
 
Okej då är det tydligen bara jag.

Och jag tycker att Israel har rätt att göra vad de vill i sin krigsföring.

Och jag ser inte likheter mellan Israel - Gaza och Ryssland - Ukraina. De är helt skilda konflikter så för mej är EBU ställningstagande helt ok för mej. Nej inget medverkande för Ryssland och Ja för Israels medverkan.
 
Snälla, kan inte den här tråden få handla om bara musiken och tävlingen utan att prata politik? Snälla! Skapa en egen tråd som handlar om ESC och politik om ni vill men jag hade blivit glad om vi hade haft en tråd om ESC utan att prata politik. Tack
 
Snälla, kan inte den här tråden få handla om bara musiken och tävlingen utan att prata politik? Snälla! Skapa en egen tråd som handlar om ESC och politik om ni vill men jag hade blivit glad om vi hade haft en tråd om ESC utan att prata politik. Tack

Jag med. Men av de svar jag fick verkade jag ensam om det. Men förhoppningen från min sida är en tråd UTAN politik !
 
Jag ser helst att man kan kommentera precis allt rörande eurovision i en och samma tråd, alltså att de som vill ha en tråd som strikt följer EBU:s regler skapar en sådan där inga politiska kommentarer eller nyheter om evenemanget är tillåtna.

De låtar jag minns bäst från i år, förutom Sveriges, är utan inbördes ordning:
Finland - galet som vanligt.
Ukraina - bäst användande av scenen och tekniken, utan det hade låten kanske inte satt sig som den gjorde.
Kroatien - jag förstår varför de är favorittippade.
Grekland - påminde starkt om Rosalía.
Irland - det är eget.

Övriga låtar känns ganska slätstrukna. Jag gick i och för sig ut och handlade mitt under tävlingen igår så jag missade också en del nummer, bland annat Nederländerna.
 
Jag tycker också det blir lite konstigt att ha en ESC-tråd och låtsas som ingenting vad gäller politiken runtomkring. Oavsett om man vill stoppa huvudet i sanden så har det redan och kommer även i finalen att påverka både resultatet och produktionen. Jag tycker inte Israel borde fått vara med även om jag inte heller tycker att det är riktigt samma situation som med Ryssland/Ukraina.

Tycker det är strongt av artister som Saade och Bambie Thug att visa sitt stöd på scen. Även mindre kända Malmöartisten Raindear som uppträdde på ett officiellt Eurovision-kringarrangemang med Palestinasjal på mickstativet. Såg henne på festival i somras och ska nog ta och lyssna några extra gånger på hennes låtar idag.

Har även haft på Svts "Förfest" program som de haft en timme innan huvudsändningen. Där är ju Farah Abadi programledare, tycker hon gör det bra även om det inte kan vara helt lätt för henne heller. Har inte sett om hon gjort några subtila supportyttringar men gissar att hon nog har ett ganska hårt kontrakt i det avseendet...
 
Apropå Israel och burop så uppfattade jag det mest som väldigt tyst under Israels framträdande i går. Det buades inte så att det var märkbart där jag satt utan det var mer en icke-reaktion och artiga applåder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 397
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 537
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 917
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp