Ev koppling hjärtsjukdom och spannmålsfritt? FDA undersöker.

nilie

Trådstartare
Det gäller cardiomyopathy (DCM). Det är inte klarlagt att det är så, men undersökning pågår. När man tillsatt taurin i hundarnas kost har hjärtat återhämtat sig. Någon som läst in sig på ämnet? Detta diskuteras just nu i engelsspråkiga hundgrupper.

Kopierar in lite om det från FDA:s sida. Googla fram resten om någon är intresserad. ( Om jag länkar så kan inlägget försvinna.)
Vår ena hund dog i denna sjukdom och han åt spannmålsfritt med lamm.

"FDA is investigating a potential dietary link between canine dilated cardiomyopathy (DCM) and dogs eating certain pet foods containing legumes like peas or lentils, other legume seeds, or potatoes as main ingredients. We began investigating after FDA‘s Center for Veterinary Medicine (CVM) received a number of reports of DCM in dogs eating these diets. DCM itself is not considered rare in dogs, but these reports are unusual because many of the reported cases occurred in breeds of dogs not typically genetically prone to the disease and were reported to have been fed the same type of diet (labeled as “grain-free”)."
 
Det gäller cardiomyopathy (DCM). Det är inte klarlagt att det är så, men undersökning pågår. När man tillsatt taurin i hundarnas kost har hjärtat återhämtat sig. Någon som läst in sig på ämnet? Detta diskuteras just nu i engelsspråkiga hundgrupper.

Kopierar in lite om det från FDA:s sida. Googla fram resten om någon är intresserad. ( Om jag länkar så kan inlägget försvinna.)
Vår ena hund dog i denna sjukdom och han åt spannmålsfritt med lamm.

"FDA is investigating a potential dietary link between canine dilated cardiomyopathy (DCM) and dogs eating certain pet foods containing legumes like peas or lentils, other legume seeds, or potatoes as main ingredients. We began investigating after FDA‘s Center for Veterinary Medicine (CVM) received a number of reports of DCM in dogs eating these diets. DCM itself is not considered rare in dogs, but these reports are unusual because many of the reported cases occurred in breeds of dogs not typically genetically prone to the disease and were reported to have been fed the same type of diet (labeled as “grain-free”)."
Fast det är ju inte spannmålsfritt som är problemet, folk läser texterna fel. Det är att det är för mkt baljväxter(?).

Jag tror fö att det är en stor genetisk komponent i det hela.
I min ras verkar kosten ha noll betydelse även om det kanske snabbar på processen om de får för lite taurin.
 
Det gäller cardiomyopathy (DCM). Det är inte klarlagt att det är så, men undersökning pågår. När man tillsatt taurin i hundarnas kost har hjärtat återhämtat sig. Någon som läst in sig på ämnet? Detta diskuteras just nu i engelsspråkiga hundgrupper.

Kopierar in lite om det från FDA:s sida. Googla fram resten om någon är intresserad. ( Om jag länkar så kan inlägget försvinna.)
Vår ena hund dog i denna sjukdom och han åt spannmålsfritt med lamm.

"FDA is investigating a potential dietary link between canine dilated cardiomyopathy (DCM) and dogs eating certain pet foods containing legumes like peas or lentils, other legume seeds, or potatoes as main ingredients. We began investigating after FDA‘s Center for Veterinary Medicine (CVM) received a number of reports of DCM in dogs eating these diets. DCM itself is not considered rare in dogs, but these reports are unusual because many of the reported cases occurred in breeds of dogs not typically genetically prone to the disease and were reported to have been fed the same type of diet (labeled as “grain-free”)."
Man får länka.
 
Förutom hundar med "vanlig", ärftlig DCM verkar man ha urskiljt två grupper där man tror det finns en koppling till fodret - dels hundar med taurinbrist men också en grupp där man inte kunnat avgöra orsaken. Det ska bli intressant att se resultatet av forskningen.

http://vetnutrition.tufts.edu/2018/...e-or-grain-free-diets-and-exotic-ingredients/

Om hunden diagnoseras med DCM så rekommenderas att ändra dieten. Om hunden äter spannmålsfritt så ge foder med spannmål.

"If your dog is diagnosed with DCM and eating one of these diets, I’d recommend the following steps:
  • Ask your veterinarian to test whole blood and plasma taurine levels...."
  • "Change your dog’s diet to one made by a well-known reputable company and containing standard ingredients (e.g., chicken, beef, rice, corn, wheat). Changing to a raw or homecooked diet will not protect your dog from this issue (and may increase the risk for other nutritional deficiencies). If your dog requires a homecooked diet or has other medical conditions that require special considerations, be sure to talk to a veterinarian or a veterinary nutritionist (acvn.org) before making a dietary change. You can contact the Cummings Nutrition Service to schedule an appointment (vetnutrition@tufts.edu)
  • Start taurine supplementation. Your veterinarian or veterinary cardiologist can recommend an appropriate dose for your dog. Be sure to use a brand of taurine with good quality control.... "
 
Just nu diskuteras ämnet i facebookgruppen Animal Parents Against Pet Treats Made in China!
(ett flertal vetenskapliga artikellänkar finns postade i gruppen)
 
Om hunden diagnoseras med DCM så rekommenderas att ändra dieten. Om hunden äter spannmålsfritt så ge foder med spannmål.

"If your dog is diagnosed with DCM and eating one of these diets, I’d recommend the following steps:
  • Ask your veterinarian to test whole blood and plasma taurine levels...."
  • "Change your dog’s diet to one made by a well-known reputable company and containing standard ingredients (e.g., chicken, beef, rice, corn, wheat). Changing to a raw or homecooked diet will not protect your dog from this issue (and may increase the risk for other nutritional deficiencies). If your dog requires a homecooked diet or has other medical conditions that require special considerations, be sure to talk to a veterinarian or a veterinary nutritionist (acvn.org) before making a dietary change. You can contact the Cummings Nutrition Service to schedule an appointment (vetnutrition@tufts.edu)
  • Start taurine supplementation. Your veterinarian or veterinary cardiologist can recommend an appropriate dose for your dog. Be sure to use a brand of taurine with good quality control.... "

Anledningen till att man öht undersöker detta är att DCM-fall börjat dyka upp i raser där det tidigare varit mycket ovanligt. Att byta foder för en dobermann som drabbas av den, inom rasen tyvärr vanliga, ärftliga varianten av DCM gör varken till eller från.
 
Anledningen till att man öht undersöker detta är att DCM-fall börjat dyka upp i raser där det tidigare varit mycket ovanligt. Att byta foder för en dobermann som drabbas av den, inom rasen tyvärr vanliga, ärftliga varianten av DCM gör varken till eller från.
Precis. I Amerikanska grupper ger man mycket taurintillskott till dobermanns med dcm. Det verkar i mina ögon göra noll skillnad.
 
Va?
Jag pratar om de hundägare som nu fått panik och tror att spannmålsfritt är problemet, vilket det inte är. Problemet är ev att man bytt ut spannmålet mot något annat som inte heller fungerar optimalt.
Då missförstod jag det. Läste det som att du misstrodde TS källa. Sedan kan det väl vara så att man måste vara uppmärksam på vad det spannmålsfria innehåller istället? Det är väl det som artikeln (och studien) syftar till?
 
Jag förstår inte vad spannmålsfritt och taurin har för sammanhang,taurin finns ju i de animaliska livsmedlen och inte i spannmål?
 
Jag förstår inte vad spannmålsfritt och taurin har för sammanhang,taurin finns ju i de animaliska livsmedlen och inte i spannmål?
Tror poängen är att det blir för liten mängd animaliska produkter öht, och därmed också för mycket baljväxter. Eller nåt. Allt verkar väldigt otydligt.

Men kan ju inte låta bli att slänga ett oroligt öga på mina egna hundars Acana-mat. Känns lite som att man aldrig kan göra rätt med val av hundmat. :(
 
Tror poängen är att det blir för liten mängd animaliska produkter öht, och därmed också för mycket baljväxter. Eller nåt. Allt verkar väldigt otydligt.

Men kan ju inte låta bli att slänga ett oroligt öga på mina egna hundars Acana-mat. Känns lite som att man aldrig kan göra rätt med val av hundmat. :(
Nä poängen är att baljväxter ev hämmar upptaget av taurin snarare.
 
Då missförstod jag det. Läste det som att du misstrodde TS källa. Sedan kan det väl vara så att man måste vara uppmärksam på vad det spannmålsfria innehåller istället? Det är väl det som artikeln (och studien) syftar till?
Nej jag misstror inte källan, jag stör mig på att folk missuppfattar den och pekar finger på fel sak.

Och ja det är det. Men som sagt, folk verkar tro det är bristen på spannmål som är problemet.
 
Nä poängen är att baljväxter ev hämmar upptaget av taurin snarare.
Läste dock lite om den typ av foder som hundarna fått, iaf det lilla jag kunde får fram (foder med känguru + kikärtor är ju inte det mest vanliga ändå) och mängden kött är ju väldigt liten i de sorter jag kunde hitta. Men ja om det dessutom hämmas av baljväxterna så blir det ju dubbelt illa.
 
Aha, intressant! Vet du om samma gäller hos katt?
Ingen aning. Vet inte ens om det gör det, men det var så jag förstod det efter att ha läst en sammanfattning av studien.
Men det är möjligt att @Elementary tolkning är mer rätt.
Jag läste diskussionerna i amerikanska dobermannforum i förbifarten men eftersom det inte påverkar sjukdomen i min ras la jag inte mer energi på det :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 452
Senast: Ananas
·
Ridning FEI "gör det igen"! FEI Press News 23/02/2006 Statement of the FEI Dressage Committee Following the “Rollkur” Workshop...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Angua
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
39 970
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp