Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Jag tycker den svarta är bara svankig, inte överbyggd.
Det är nog för att du inte riktigt ser manken pg av den överkammade manen, rumpan var en bra bit högre än manken. Jag kollade med mätkäpp. Har tyvärr ingen bättre bild på henne uppställd tror jag.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

KL. Nu är inte min islandshäst men väl kallblod. Under utbildning och helt fri i hela kroppen. Jättefin rygg och lite spänningar i nacke, som kommer av att hon stressar. Hon ÄR tydligt överbyggd och har svårare att jobba under sig. Men då hon inte varit hos mig så länge så hoppas jag att vi kan komma till ro med detta. När hon jobbar i bra form syns inte överbyggdheten! Det svåra är att hitta sadel!

Lägger in lite olika billder!

3 dagar innan fölning:
31039711.jpg


Olika bilder:

31682296.jpg


31757739.jpg


31936149.jpg


32055138.jpg
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Under ridning:

32111889.jpg


32228075.jpg


32287065.jpg


32287073.jpg


Men att hitta sadel som ligger bra är inte lätt! Jag är inne på hennes 3:dje sen i höstas;)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Jag har oxå ett sto som är kraftigt överbygd, hon töltar då på som bara den och bär sig helt otroligt bra om ryttaren kan rida någorlunda. Hon är bedömd och har inte under 8,0 på nån gångart men hon är fin förövrigt exteriört.
Hon är 20år i år och still going strong:)

Sen så kanske det är som Valvis säger, att det är ett undantag.... Jag har absolut ingen aning men besikta hästen, får ni den till ett rimligt pris och den är frisk samt att ni gillar den så köp:)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Det behöver du inte tycka, men det är han, det skiljer rätt så många cm mellan höjden på manke och kors.


Om du tittar noga så ser du att fotot inte är helt rakt, bakbenen är lägre ner i bild än frambenen, och därför ser bakdelen lägre ut om man mäter vågrätt över bilden. Men jämför man höjden lodrätt ser man att det är skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

dum fråga här emella.är överbyggd=högre bakdel än i manken??
frågar då jag läste på softsaddles hemsida,om att det inte alltid är sammasak..att vara bakhög och att vara överbyggd:confused:
min häst är lite högre bak än fram,ser värre ut på foton än vad hon egentligen är.men hon har bra/ren tölt.
spänningar i nacken har hon oxo,som maromers häst..kan det ha med saken att göra??:crazy:
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

dum fråga här emella.är överbyggd=högre bakdel än i manken??
frågar då jag läste på softsaddles hemsida,om att det inte alltid är sammasak..att vara bakhög och att vara överbyggd:confused:
min häst är lite högre bak än fram,ser värre ut på foton än vad hon egentligen är.men hon har bra/ren tölt.
spänningar i nacken har hon oxo,som maromers häst..kan det ha med saken att göra??:crazy:

Spänningarna i nacken (eller hals är nog rätt ord) på min häst kommer av att hon inte har ryttare som får henne att jobba korrekt. Dvs hon går och spänner sig och i fel form. Ska visa på bild var hon är spänd. Hon får massage regelbundet och det blir stadigt bättre. Jag kan inte rida då jag ska ha barn vilken dag som helst. Är medryttare som rider henne och de kommer som sagt inte åt henne.

Överbyggd är när baken är högre än manke.

31526418_144030068.jpg
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Jag har aldrig hört någon annan förklaring, har haft åtskilliga veterinärer, hovslagare, sadelprovare och annat hästfolk som kallat min överbyggd och syftat till att bakdelen är högre.


Finns det någon annan betydelse av termen lyssnar jag vetgirigt! :D
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Har också erfarenhet av överbyggdhet, och får nog säga att gångarterna ligger mer i generna än i extriören. Detta sto var naturtöltare och ren så länge hon inte var fet då blev hon rätt passaktig.

Hon hade dock inte så flashiga lyft. Vid nåt tillfälle så hade jag bara skor på henne fram och blev överraskad vilken skillnad det blev, jag trodde att det var för att hon inte ömmade längre och slängde på skor bak också, men det hade motsatt effekt.

Så när hovslagaren kom gången därefter så övertalade jag vederbörande att verka mer bak och mindre fram. Blev ju ingen jätteskillnad i höjd, kanske rätade upp hästen 0,5 cm. Men absolut skillnad i ridningen! Var tydligt att det blev lättare för henne att röra sig och sätta under sig.

Om det är bra eller dåligt i längden att räta upp hästen på detta artificiella sätt vet jag inte, vad tror ni? Har henne inte kvar men har bra kontakt med ägaren som är jättenöjd med henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 121
Senast: Juli0a
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 433
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp