Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Gry

Trådstartare
Hej!

Min väninna är sugen på att köpa en islandshäst som är perfekt i alla hänseenden utan det faktum att hon är riktigt, riktigt överbyggd och därmed inte kan tölta. Eller, det sägs att hon kan det, men hon kan inte det...

Hästen är riktigt billig, förstås. Och en riktig pärla. Att hon inte kan tölta är eg. inte ett problem, bara synd.

Men det vi undrar är om överbyggdheten påverkar viktbärandet? Hästen har normalkort rygg, och är rustik och kraftig. Hyfsad exteriör i övrigt. 14 år. Hon ska ridas av en vuxen ibland, ca 75 kg. Ibland av en som är lättare.

Påverkar överbyggdheten hästen i övrigt? Hästen ska bara skogsmullas och ridas på bana- inte tävlas. Men väninnan vill inte köpa en häst vars extreriör gör det jobbigt för hästen att röra sig till det jobbet.

Har frågat runt lite men ingen kan svara- nu står mitt hopp till er :D
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Hästen har svårare för att lägga vikt på bakkdelen och lätta fram dvs det som man vill eftersträva i ridningen. Skulle besiktigat hästen på klinik och om den är ohalt kan den säkert hålla/fungera för den ridning som du beskriver.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Svarar ungefär som fjodur.

60%, minst, av hästen vikt ligger på frambenen.
Utan ryttare så funkar det men vid ridning brukar man ju eftersträva att flytta vilkten bakåt.

Om hästen är såpass överbyggd så kan det bli mer slitage på framdelen än normalt under ryttare.

Om hästen är frisk och ohalt, vid besiktning, så borde den klara den typen av ridning.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Kl.
Att hästen kan tölta eller inte har nog mer med utbildning att göra. Exteriören kanske gör det svårare för hästen att lägga vikten bak men att det ska vara omöjligt för den att tölta pga överbyggnaden är mindre troligt. Är det en trevlig häst i övrigt och den går igenom vet besiktning så borde det inte vara några som helst problem. Har en ridskolehäst i stallet med den sämsta ext jag nånsin sett, hon är frisk och kry och tältar som en Gud ;)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Kl.
Att hästen kan tölta eller inte har nog mer med utbildning att göra. Exteriören kanske gör det svårare för hästen att lägga vikten bak men att det ska vara omöjligt för den att tölta pga överbyggnaden är mindre troligt. Är det en trevlig häst i övrigt och den går igenom vet besiktning så borde det inte vara några som helst problem. Har en ridskolehäst i stallet med den sämsta ext jag nånsin sett, hon är frisk och kry och tältar som en Gud ;)

Oj nu har du lite fel, det fins undantag som kan tölta bra öven om de är överbyggda (1-2 cm) om de har en stark rygg och bra hals men det är mer undantag en regel.

I tyskland på Wiesenhof har man gjord en mycket stor forskning om hästen exteriör och samband med tölt/pass. Man har riktat avlat fram hästar med dålig exteriör och hästar som var överbyggd (nu prat vi inte 1-2 cm) hade myckte svat för tölt eller var oftast riktiga 3 gångare. Det har inte med utbildningen att göra det är exteriört omöjlig för dessa hästar att tölta.


Gry
få ni hästen för bra pris ok, men det är lätt att det blir skador få frambenen specielt när hästen bytter ryttare och därmed ridningen. Jag då dock inte som Michis att hästen kommer att tölta med träning.
Röntga gärna kotor och hovben fram när ni besiktiga och gör en fraktionera böjprov (man böjer varje led för sig). Och var någran med att visa hästen i longeringen vid besiktning.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Vår ena valack är ca 30 år,han har den sämsta extriör man kan tänka sej ! Ser typ ur som en extremt överbyggd fyrhjuling .. Han reds till han var 27 och har aldrig varit halt,är extremt villig och har 5 rena gångarter ,med förvånansvärt lätt för tölten .Men att rida i form eller hitta sadel det har verkligen inte varit lätt...Men visst är allt mkt lättare med en välbyggd häst.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

HUR överbyggda var då dessa hästar och hur var stammen i övrigt? Hur var deras föräldrars tält o.s.v. Okej, en häst med 10cm skillnad, där kan jag förstå att det blir svårt men finns det ens fungerande ridhästar med den markanta skillnaden?

Jag svarade bara utifrån mina egna erfarenheter och dom är att överbyggda hästar inte är omöjliga att tölta.
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Kl.
Att hästen kan tölta eller inte har nog mer med utbildning att göra. Exteriören kanske gör det svårare för hästen att lägga vikten bak men att det ska vara omöjligt för den att tölta pga överbyggnaden är mindre troligt. Är det en trevlig häst i övrigt och den går igenom vet besiktning så borde det inte vara några som helst problem. Har en ridskolehäst i stallet med den sämsta ext jag nånsin sett, hon är frisk och kry och tältar som en Gud ;)

Kunde inte låta bli, men jag har aldrig set en tältande islänning, är de dessa familje tält som används då eller den där iglotypen.;)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

haha, satt och skrev från telefonen och var lite snabb på knapparna ;)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

KL

Hej och Tack så mkt för alla bra råd! :laugh:

Jag tolkar era svar som så att det finns en ökad risk för att framdelen av hästen är mer "sliten" så att det är en varm och innerlig rekommendation från er att hästen ska genomgå en utökad vetrinärbesiktning med fokus på frambenen och dess alla leder.

Om hästen går igenom kommer hästen sannolikt klara av skogsmulleridning och lättare banridning.

Ni har inte sagt ngt om bärigheten men jag tolkar det som att ryggen inte blir direkt påverkad av överbyggdheten förutsatt att en lämplig sadel finns?

Och det finns överbyggda individer som kan tölta trots att exteriören är emot dem men att det också finns hästar som inte "kan" tölta pga samma anledning.

Eftersom priset är det rätta och hästen i övrigt är hur go och perfekt som helst kommer det nog bli vetrinärbesiktning för ev. köp för min väninna.

Tusen tack för all hjälp- buke är bäst ibland :idea::love:
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Svarar ungefär som fjodur.

60%, minst, av hästen vikt ligger på frambenen.
Utan ryttare så funkar det men vid ridning brukar man ju eftersträva att flytta vilkten bakåt.

Om hästen är såpass överbyggd så kan det bli mer slitage på framdelen än normalt under ryttare.

Om hästen är frisk och ohalt, vid besiktning, så borde den klara den typen av ridning.

Flytta vikten går inte så bra

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-rorelsemonstret-paverkas-av-haste.htm
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar


Hmm....nu är jag kanske inte så jättehaj på att läsa såna forskningsartiklar, blir för mycket info.
Men jag uppfattar den artikeln som att det till viss del går att flytta vikten men det är inte mycket och det är snarare när hästen går i hög form än en låg form och inte med lodrätt huvud ??

Så en överbyggd häst, som ju naturligt har en låg form från bräjan, borde rimligen ha mer vikt fram än en normalbyggd häst.
Därmed oxå ha svårare för att ridas i en högre form och därmed ännu svårare att förflytta vikten bakåt.
Men det beror nog oxå på HUR äverbyggd den är.


För min persionliga del jobbar jag inte nödvändigtvis hästen i någon direkt form för att flytta "vikten" bakåt utan det handlar mer om energi och framåttänkande än form kan jag tycka....

Kanske det är mer märkbart på islandshästar eftersom de ju ofta/alltid behöver kraft bakifrån för att få till en god tölt.
Jag vet inte andra hästar fungerar men när jag får till det riktigt bra på min så känner jag ju verkligen hur han lättar fram, nästan lyfter lite liksom och skjuter på från rumpan och bakbenen.....då måtte man väl ändå ha flyttat vikten bakåt ??
Då går han defenitivt inte en låg form kan jag ju tillägga :)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Vill i detta sammanhang berätta att jag har en varmblodstravare som är ca 5 cm överbyggd och som töltar taktrent. Hon har ingen vidare frambensaktion, men rent går hon (även enligt islandshästinstruktör som jag tränat henne för). Så en måttlig överbyggdhet behöver nog inte i sig påverka töltförmågan.
Däremot har ju olika individer olika lätt för gångarterna.
Osäkert hur mycket som beror på rent exteriöra faktorer??
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Vill i detta sammanhang berätta att jag har en varmblodstravare som är ca 5 cm överbyggd och som töltar taktrent. Hon har ingen vidare frambensaktion, men rent går hon (även enligt islandshästinstruktör som jag tränat henne för). Så en måttlig överbyggdhet behöver nog inte i sig påverka töltförmågan.
Däremot har ju olika individer olika lätt för gångarterna.
Osäkert hur mycket som beror på rent exteriöra faktorer??

Nej, det är ju också helt sant! Det behöver ju faktiskt inte ha med överbyggdheten att göra, egentligen. Tränaren som ridit hästen menar att så fort som hästen är i närheten av att gå över i tölt så blandar hästen ihop takten och vet knappt hur hon ska sätta benen. Det kan ju förstås vara så att den helt enkelt inte vet hur man töltar för att den inte har "lärt" sig/ blivit töltsatt på ett bra sätt.

Detta är ju ytterligare än dimension till det hela.
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Min ena grabb är överbyggd med en i övrigt kass exteriör, han kan inte tölta och när vi började få honom att samla mer och hitta lite tölt så fick han spatt. Så jag skulle säga att det inte bara är risk för framben... om hästen lär sig bära sig på senare år är det nog risk för bakbenen oxå.

Men min 10tusenkronors galna ohanterbara häst som inte kan tölta och har spatt är iaf bäst i världen o jag ångrar inte att jag köpte honom! Han e en super skogsmulle och kompis.

Om din kompis tycker om hästen och kan leva med de förutsättningar hästen har så klipp till!
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Kl

Jag har en rejält överbyggd herre, han töltar rent och blir bättre och bättre. Men... jag märker att det finns något som spökar med hans ena bakben. Han belastar det inte lika mycket och kan vara lite stel. Nu är han lite till åren, och veterinären tyckte att sålänge han inte markerar och är pigg och glad så är det inget att bry sig om, för i stort sett alla i hans ålder är lite stela.
Mycket troligt att det finns något fel, men han har aldrig visat några tecken på att det stör honom.

Däremot är jag fullt medveten om att han troligtvis inte håller för hårdare träning, och förr eller senare kan det säkert förvärras så att det påverkar honom även i vanlig hobbyträning/ridning. Men den risken finns ju med alla hästar, oavsett ålder.

Min häst är helt fantastisk, och jag ångrar inte ett dugg att jag köpte honom. Det är på honom jag lärt mig i stort sett allt jag kan om islandsridning och vi har jäkligt kul ihop.:love:
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Min islandshäst är ganska mkt överbyggd, men hon har riktigt fin exteriör i övrigt!
Hon har en helt fantastisk tölt! :D
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Jag tror att det är väldigt individuellt det där med överbyggdhet och töltande, har för mig att Alexandra Montans Bragi Vom Allenbach är ganska överbyggd och han går väldigt samlat och bra i tölten. Men jag kan ha fel, kanske någon annan vet om han är överbyggd eller inte.

Den här hästen är också ganska rejält överbyggd, och har inte direkt fantastisk exteriör men har lätt för tölt. På bilden är hon under inridning och fet så hon ser lite "värre" ut än vanligt. Men töltar gör hon utan problem.
bruppst.jpg


Min ena häst (ok, båda just nu, unghästen har vuxit lite före med rumpan!) är överbyggd, men har mycket bra tölt (blir lite passtaktig just nu, men hon har inte så mycket muskler och kondis ännu) jag upplever inte att hon har svårt att samla sig.
spatolt3_april11.jpg


"Gauti" här på forumet har också en häst som är ganska ordentligt överbyggd, men töltar.

Kanske att det blir problem om hästen är mycket högre bak än fram. Jag skulle gärna vilja kika närmare på den tyska studien, har du koll på vad den hette? (Valvis)
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

KL

Kan ju lägga in en bild på min också. Så ser ni hur pass överbyggd han är:

31979234.jpg
 
Sv: Exteriörfråga om överbyggdhet- gärna snabbt svar

Jag tycker den svarta är bara svankig, inte överbyggd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 105
Senast: Juli0a
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 433
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp