pollex

Trådstartare
Efter en diskussion här hemma undrar jag:

Först, definition - vad ligger (vanligen) i begreppet extremism? ”Räcker” det med extrema åsikter eller handlar det också om metoder (då tänker jag framför allt på att vara beredd att ta till våld, men det kanske finns annat också)?

Och vidare - finns det extremister i riksdagen idag? Vilka och vad gör dem extrema? (Jag har en egen uppfattning såklart men är nyfiken på hur andra tänker :))
 
Ja, det räcker att ha extrema åsikter.

Extremism (latin: extremus) innebär att en åsikt eller tanke dras till sin yttersta spets utan utrymme för kompromisser eller pragmatism.

Det finns få extremister i riksdagen idag. Det finns några på vänsterkanten, en del ultrakonservativa, en del nyliberala och en kader med nyss-nazister som är lite svåra att få grepp om.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 920
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 398
Senast: Vovve
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp