Få bort gallor?

B

**BORTTAGEN**

Hästen har en del små gallor på benen. (han är fem år) Hur får man bort dom utan att använda stallbandage? Har inga lindor så det vore enklare med nått annat. t.ex. nån salva eller liknande. tacksam för svar
 
Kan vara fodergallor, pga t ex foderbyten, överskott av protein eller liknande.

Kan vara gallor pga överträning (vanligt på unghästar, alltid en varningssignal) och då är det vila som gäller. Hästen bygger kondis och muskler fortare än den stärker senor, leder och skelett, om man rider på i gott mod för att hästen verkar orka, kan man ändå råka ut för bakslag om kroppen inte tål slitaget / belastningen. Det kan vara att hästen ridits på hårt underlag, mjukt underlag, hoppat, ridits lite långa / hårda pass överhuvudtaget. Vila och långsam återuppbyggning alltså.

Kan vara cirkulationsproblem - då behöver han snarast mer möjlighet till rörelse, om han t ex står mycket i box / spilta är det mer hagvistelse som är första hjälpen. Det kan också hjälpa att skritta av längre stunder, det är ett bra sätt för kroppen att bli av med slaggprodukter efter ett träningspass. Ställer man in hästen för natten blir det lätt gallor om man slarvat med avskrittningen.

Ytterligare ett tips är att spola benen i kallt vatten efter ett ridpass, det kyler så att småsvullnader efter passet lägger sig. Kyllera kan vara ännu effektivare. Torkar över natten och kan borstas av senare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
792
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp