Få i kräsen häst tillskott

Bukefalos 30 år!

Skrottiskrott

Trådstartare
Hur?? Min häst är väldigt kräsen. Han är lättfödd och behöver inget kraftfoder men behöver tillskott, till exempel selen, utifrån grovfoderanalysen.

Nu får han mineraler i pulverform från Forageplus samt selen i pulverform från Selevitan. Jag brukar blanda dessa pulver i lite mash eller betfor men det är tur och träff om han äter det eller inte. Vissa dagar går det ner, vissa dagar lämnar han nästan allt. Får jag någon gång för mig att köpa något nytt (jag köpte till exempel nyponpulver en gång) så vägrar han att röra maten alls, även om jag försöker introducera det i extremt liten dos. Han är oerhört kräsen! Ratar till och med en hel del hästgodis. Grovfoder och gräs äter han utan tvekan och han är i (för) gott hull så det är ingen fara så, men jag stör mig på att jag inte får i honom dessa mineraler som enligt analysen behövs utöver grovfodret. Det känns ju inte bra att han får i sig för lite selen till exempel.

Jag har haft hästen i 11 år så det är inget nytt. Men jag har provat så mycket genom åren och faktiskt aldrig kommit fram till något som fungerar bra. Jag vill inte veta hur mycket dyra tillskott som bara har gått till spillo! 🫣

Jag har provat mineraler i olika former och från olika märken. Tyvärr är det ju inte många färdiga blandningar som stämmer med vad som egentligen behövs. Men det spelar ingen roll, för han ratar allt jag har provat i alla fall. Så jag har försökt blanda ut det i riktigt god mash osv men oftast tycker han om det i några dagar, sedan vill han inte äta det mer.

Han hade säkert ätit om mineralerna blandades ut i en större mängd kraftfoder, men jag kan inte hålla på och ge ett kallblod i överhull en massa kraftfoder varje dag! Så hur gör man då? Blanda i en spruta och ge i mungipan varje dag känns riktigt tråkigt, men det kanske är enda sättet?

Mineraler skär sig ofta med söta saker och blir extremt äckliga. Har du smakat på blandningen? Testa att blanda det i 1 dl lucern och 1 dl soja istället. Eller 1 dl betfiber (inte mash) och 1 dl lucern och strö 1 dl soja över när det har svällt klart. Det brukar fungera bra och ger så lite energi och protein att det är försumbart.

Foder som behöver blötläggas ger ju ofta mycket volym, tror det hjälper min häst en del. Blandar en mash och gräspellets som behöver 3 liter vatten för att bli en lös gröt. Vid utfodring blandar jag i torra gräspellets. Sedan har han ett torrt foder han verkligen gillar och det fyller jag på krubban med när han nästan ätit upp. Att tillföra något han verkligen vill ha där på slutet har blivit en trevlig ritual jag kan rekommendera. Har funkat att få I honom allt ända sedan i somras nu, tror aldrig något funkat så länge innan 😅 Tidigare var nästan halva problemet att jag fick sådan ångest av att han var tveksam med maten så han åt säkert inte därför heller. Nu är det bara en trevlig stund för oss båda!

Mineraler skär sig ofta med söta saker och blir extremt äckliga. Har du smakat på blandningen? Testa att blanda det i 1 dl lucern och 1 dl soja istället. Eller 1 dl betfiber (inte mash) och 1 dl lucern och strö 1 dl soja över när det har svällt klart. Det brukar fungera bra och ger så lite energi och protein att det är försumbart.

Det har jag aldrig tänkt på! Trodde att sött skulle göra det lättare att få i honom, men det förklarar varför det aldrig hjälpt att riva i äpple till exempel.

Soja har jag aldrig provat, det får bli nästa försök!

Hur?? Min häst är väldigt kräsen. Han är lättfödd och behöver inget kraftfoder men behöver tillskott, till exempel selen, utifrån grovfoderanalysen.

Nu får han mineraler i pulverform från Forageplus samt selen i pulverform från Selevitan. Jag brukar blanda dessa pulver i lite mash eller betfor men det är tur och träff om han äter det eller inte. Vissa dagar går det ner, vissa dagar lämnar han nästan allt. Får jag någon gång för mig att köpa något nytt (jag köpte till exempel nyponpulver en gång) så vägrar han att röra maten alls, även om jag försöker introducera det i extremt liten dos. Han är oerhört kräsen! Ratar till och med en hel del hästgodis. Grovfoder och gräs äter han utan tvekan och han är i (för) gott hull så det är ingen fara så, men jag stör mig på att jag inte får i honom dessa mineraler som enligt analysen behövs utöver grovfodret. Det känns ju inte bra att han får i sig för lite selen till exempel.

Jag har haft hästen i 11 år så det är inget nytt. Men jag har provat så mycket genom åren och faktiskt aldrig kommit fram till något som fungerar bra. Jag vill inte veta hur mycket dyra tillskott som bara har gått till spillo! 🫣

Jag har provat mineraler i olika former och från olika märken. Tyvärr är det ju inte många färdiga blandningar som stämmer med vad som egentligen behövs. Men det spelar ingen roll, för han ratar allt jag har provat i alla fall. Så jag har försökt blanda ut det i riktigt god mash osv men oftast tycker han om det i några dagar, sedan vill han inte äta det mer.

Han hade säkert ätit om mineralerna blandades ut i en större mängd kraftfoder, men jag kan inte hålla på och ge ett kallblod i överhull en massa kraftfoder varje dag! Så hur gör man då? Blanda i en spruta och ge i mungipan varje dag känns riktigt tråkigt, men det kanske är enda sättet?
Prova ge Glutamin, hade samma problem som dig förut men sedan jag började ge Glutamin så behöver jag bara ge gräspellets samt betfor och allt slinker ner utan problem. Det tar några veckor att få full effekt så ge inte upp. Jag gav det från början för musklerna men hade denna mycket trevliga bieffekt.👍

Jag har exakt samma problem! Lättfött kallblod som inte behöver kraftfoder men behöver selen. En kräsen sådan också tyvärr. Äter inte hästgodis. Får ont i magen av soja/blir grinig, får diarré av vanliga mineralblandningar från Krafft och Granngården och jag tror även han inte riktigt tål lusern.

Jag har aldrig lyckats få en häst att äta en större mängd pulvermineraler tyvärr, oavsett vad jag blandat det med. Pulvermineraler som FF och typ Key Minerals innehåller dessutom höga doser koppar och zink som smakar urk. Dessutom vet vi faktiskt inte vad hästar egentligen behöver för mängder, eller för den delen hur de tar upp det, samt att jag aldrig varit med om eller hört någon häst någonsin diagnostiserats med faktiskt koppar, zink, eller tex koboltbrist även om det såklart säkert förekommer i ffa vanvårdsfall. Däremot ses selenbrist då och då, senast för bara några veckor sen från en här på forumet.

Jag blandar för övrigt selen i Granngårdens betfibermash. Bara rivna morötter funkar också.

Jag har haft flera kräsna med kraftfoder. Gäller leta och leta tills man hittar tricket.

Den ena fick Pavo vital mineraler trots att de inte stämde perfekt. Men då fick han i sig selen iaf. Han åt Pavo rent ut handen som godis (det är pellet). Har aldrig mött en kräsen som inte äter Pavo vital mineral faktiskt, peppar peppar.

Men det finns ju annat man vill eller behöver ha i dem. Och där så har det verkligen varit olika svar för vissa. Dock så flera har INTE tyckt om uppblött mat punkt. En åt pulver torrt med pellets, men vägrade exakt samma blandning uppblött. En annan ville ha sin gröt VARM. Alltså inte ljummen utan rejält varm. Då var det supergott. Exakt samma gröt kall eller ljummen var diss direkt.

En annan vägrade gröt på alla viss. Tills jag i den färdiga gröten blandade ner lucernhack så det blev torrt igen. Då slickade han krubban.

så experimentera inte bara med foder/mineral utan också med konsistens och temperatur mm

När det gäller tillskott så blandar jag i det precis innan fodring i uppblött mat. Får det ligga med det blöta längre tid så upplever jag att hästarna inte gillar det, lite som den beska smaken när man får en värktablett i munnen lite för länge.

jag tycker liten mängd blöt lusernpellets är bra, verkar dölja smaker. Även blöt linfrökaka funkar också bra.
Hade satsat på sånt som är mer grötigt istället för mash som ofta är vattnigt😊

Min kräsna ponny äter Forage plus tillsammans med soja, det funkar superbra. Behöver inte bli en stor mängd och fördel soja är att den sväller på några minuter.

Annars hörde jag i stallet igår att Kraffts gastromash tydligen också dolde smaker bra. Så ett extra tips där.

Sen är det som ovan skrivit, bara att experimentera. Min ponny vill tex inte ha soppa, utan en ganska fast gröt.

Det har jag aldrig tänkt på! Trodde att sött skulle göra det lättare att få i honom, men det förklarar varför det aldrig hjälpt att riva i äpple till exempel.

Soja har jag aldrig provat, det får bli nästa försök!
Det trodde jag med länge :o så smakade jag och fy så äckligt! Ju sötare desto värre! Soja har ofta varit räddningen här. Ibland blötlagd ihop med betfiber och lucern och ibland som strössel.

Jag har exakt samma problem! Lättfött kallblod som inte behöver kraftfoder men behöver selen. En kräsen sådan också tyvärr. Äter inte hästgodis. Får ont i magen av soja/blir grinig, får diarré av vanliga mineralblandningar från Krafft och Granngården och jag tror även han inte riktigt tål lusern.

Jag har aldrig lyckats få en häst att äta en större mängd pulvermineraler tyvärr, oavsett vad jag blandat det med. Pulvermineraler som FF och typ Key Minerals innehåller dessutom höga doser koppar och zink som smakar urk. Dessutom vet vi faktiskt inte vad hästar egentligen behöver för mängder, eller för den delen hur de tar upp det, samt att jag aldrig varit med om eller hört någon häst någonsin diagnostiserats med faktiskt koppar, zink, eller tex koboltbrist även om det såklart säkert förekommer i ffa vanvårdsfall. Däremot ses selenbrist då och då, senast för bara några veckor sen från en här på forumet.

Jag blandar för övrigt selen i Granngårdens betfibermash. Bara rivna morötter funkar också.
Jag har haft en häst med grav kopparbrist så visst finns de. Tyvärr fick jag bara 1,5 år med henne innan hon fick somna in. Det är inte ovanligt att hästar inte får tillräcklig mängd mineraler och därför får brister men det tar år innan bristen ger så stora symptom att veterinär ens kontaktas för de är ofta diffusa. Att det beror på mineralbrist upptäcks sällan enbart för att det faktiskt inte kollas. Men visst är det vanvård att inte ge hästen det hen behöver, dock skulle majoriteten hästägare inte anse att de har vanvårdat sin häst för att de pga okunskap inte har uppfyllt hästens behov.

Ett annat tips är att titta på wiromins pelleterade mineraler. Deras aktiv mineral har fungerat till mitt grovfoder enbart med tillägg av drygt 1 krm zink. De är så smakliga att alla mina har ätit den som den är utan problem. Wiromin är bra att ha med att göra och kan fixa provförpackningar så man slipper köpa en hel säck innan man vet att det fungerar.

Jag har haft en häst med grav kopparbrist så visst finns de. Tyvärr fick jag bara 1,5 år med henne innan hon fick somna in. Det är inte ovanligt att hästar inte får tillräcklig mängd mineraler och därför får brister men det tar år innan bristen ger så stora symptom att veterinär ens kontaktas för de är ofta diffusa. Att det beror på mineralbrist upptäcks sällan enbart för att det faktiskt inte kollas. Men visst är det vanvård att inte ge hästen det hen behöver, dock skulle majoriteten hästägare inte anse att de har vanvårdat sin häst för att de pga okunskap inte har uppfyllt hästens behov.
Så är det absolut, men jag tror vi ibland slår knut på oss själva att fodra hästarna optimalt när det 1. Ej alltid är möjligt att få till de "perfekta" kvoterna 2. Hästar är biologiska varelser där upptaget av mineraler varierar och där dessutom mineraler interagerar med varandra. 3. De rekommenderade mängderna är extrapolerade från andra djurstudier så vi vet inte ens med säkerhet vad som egentligen är optimala mängder av tex koppar.
4. Det är inte alltid hästarna ens vill äta våra perfekta blandningar likförbannat 😛

Hästar och hästnutrition kan liksom inte bara reduceras till värden i ett excelark.
En veterinär formulerade det för övrigt klockrent -

Successful biological systems do not require precision

Vore för övrigt ntressant att höra mer om din häst! Hur visade sig kopparbristen? Jag har läst mig till att det ofta ses som blekt päls?

Apropå brist på koppar/zink mm. Jag köpte en häst från en handlare. Den kom från en annan handlare i ett annat land och innan dess vete gudarna. I alla fall det var en fux. Men den såg mer beige än röd ut och inte enbart för den var klippt. Hade trist päls och hud. Jag tänkte inte specifikt brist på ditt eller datt men hade precis lärt mig om mikromineraler och nördat ner mig. Så när snackar vi beställning av rena mineraler från Polen och mikrogram-vägande på knarkvåg. Exakta behoven på decimalen. Och ett jäkla sjå få i djuret det 😅

I alla fall. Huden blev först värre. Allsköns bulor och grejer, men sen så pälsen blev flera nyanser mörkare, glansig, huden blev mindre torr och helt bra osv. Insåg i efterhand att hon hade klassiska tecken på brist/obalans av mikromineraler.

Hon är dock den enda jag sett någon direkt skillnad på. Och idag är jag väldigt mycket mer avslappnad. Dock ser jag alltid till att behoven är täckte med råge och kvoterna är okej. Men det behöver inte vara exakt eller på decimalen.
Jag har faktiskt till och med stått ett drygt halvår utan analyserat grovfoder utan att hamna på hispan. Fast det var svårt, erkännes…

Jag skulle däremot om jag stötte på en till häst med trist päls och hud mm inte tveka att nörda ner mig igen för att säkerställa. Men för genomsnittsindividen är good enough oftast just good enough.

Having said that så gnisslar jag tänder varje gång jag ser ”solblekta” svarta hästar och fuxar… och får bita mig i tungan för att inte säga något

Apropå brist på koppar/zink mm. Jag köpte en häst från en handlare. Den kom från en annan handlare i ett annat land och innan dess vete gudarna. I alla fall det var en fux. Men den såg mer beige än röd ut och inte enbart för den var klippt. Hade trist päls och hud. Jag tänkte inte specifikt brist på ditt eller datt men hade precis lärt mig om mikromineraler och nördat ner mig. Så när snackar vi beställning av rena mineraler från Polen och mikrogram-vägande på knarkvåg. Exakta behoven på decimalen. Och ett jäkla sjå få i djuret det 😅

I alla fall. Huden blev först värre. Allsköns bulor och grejer, men sen så pälsen blev flera nyanser mörkare, glansig, huden blev mindre torr och helt bra osv. Insåg i efterhand att hon hade klassiska tecken på brist/obalans av mikromineraler.

Hon är dock den enda jag sett någon direkt skillnad på. Och idag är jag väldigt mycket mer avslappnad. Dock ser jag alltid till att behoven är täckte med råge och kvoterna är okej. Men det behöver inte vara exakt eller på decimalen.
Jag har faktiskt till och med stått ett drygt halvår utan analyserat grovfoder utan att hamna på hispan. Fast det var svårt, erkännes…

Jag skulle däremot om jag stötte på en till häst med trist päls och hud mm inte tveka att nörda ner mig igen för att säkerställa. Men för genomsnittsindividen är good enough oftast just good enough.

Having said that så gnisslar jag tänder varje gång jag ser ”solblekta” svarta hästar och fuxar… och får bita mig i tungan för att inte säga något

Hur lång tid tog det innan du såg skillnad? Funderar då Storm alltid ätit rätt kvoter, men Pål har rätt trist päls. Så ovant när skimmeln glänser mer än den blacka…

I diskussionen om bristsymptom så hoppas jag att det i framtiden kan komma lite mer info om hälsan i rörelseapparaten kopplat till utfodring. Tänker kanske främst leder, senor o ligament kopplat till mineralbrister/kvoter. Det är ju ett stort problem för hästar och såklart sjukt komplext men hoppas kan man ju 😁

Så är det absolut, men jag tror vi ibland slår knut på oss själva att fodra hästarna optimalt när det 1. Ej alltid är möjligt att få till de "perfekta" kvoterna 2. Hästar är biologiska varelser där upptaget av mineraler varierar och där dessutom mineraler interagerar med varandra. 3. De rekommenderade mängderna är extrapolerade från andra djurstudier så vi vet inte ens med säkerhet vad som egentligen är optimala mängder av tex koppar.
4. Det är inte alltid hästarna ens vill äta våra perfekta blandningar likförbannat 😛

Hästar och hästnutrition kan liksom inte bara reduceras till värden i ett excelark.
En veterinär formulerade det för övrigt klockrent -

Successful biological systems do not require precision

Vore för övrigt ntressant att höra mer om din häst! Hur visade sig kopparbristen? Jag har läst mig till att det ofta ses som blekt päls?
Det man kan och bör göra är att se till att ge så mycket mineraler som behövs med råge och att ge rätt kvoter. Jag ger minst 50% över förmodat behov förutom av järn som jag enbart ger förmodat behov av. Att undvika grovfoder gjort på få grässlag och att låta hästarna beta på naturbete ökar också chanserna till att hästen får det hen behöver. Jag tar gärna blodprov då och då även om det inte ger hela sanningen kan man få en hint om eventuella brister och då framförallt när de tagits några gånger.

Precis som @Alexandra_W har jag fått hem hästar med ful och/eller blek päls och beroende på hur illa det har varit har det tagit alltifrån nästa pälsbyte till år innan de har antagit sin rätta färg.

Jag kan egentligen inte säga det då hon hade så otroligt många och komplexa symptom. Det här är över 20 år sedan men idag hade hon troligtvis fått diagnosen pssm förutom head shaking syndrom och en drös andra diagnoser. En normal vecka kunde börja med kolik på måndagen, korsförlamning på onsdagen för att sedan plötsligt inte kunna resa sig på lördagen. Hon head shakade så hon gick omkull, drog mulen i backen så den alltid var sårig och kastade bakåt så hade någon suttit på hade hen blivit nockad milt sagt. Hon kunde fortsätta tills hon gick omkull eller bara sluta mitt i, skaka på sig och gå vidare men hon gick oftast omkull flera gånger varje dag sista tiden. Detta gjorde att att hon såklart hade väldigt ont i sina muskler och troligen även nervsmärtor. Hon utreddes på längden och tvären och massor av behandlingar, förutom konventionella fick hon också akupunktur och olika typer av massage och ibland såg det ut som om vi hade hittat rätt men så blev hon sämre igen och sämre och sämre. Understödjande behandling fick hon också då koppar när den bristen uppdagades. I drygt ett år försökte jag rädda henne till den dag hennes blick var tom. Då hade hon precis haft de bästa fyra dagarna på månader, ingen kolik, ingen korsförlamning och inte gått omkull någon gång. Sedan bara rasade allt och då fick hon somna in.

Liknande trådar

• Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Foder till ponny med EMS?
  • Kraftfoder rådgivning
  • Tillskott vid foderbyte?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!