Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är emot tänket "tyck synd om mig, jag är ensamstående". Så mitt tips är att i första hand se vad du kan.
1. Har du någon utbildning?
2. Vad kan du?
3. Möjlighet att pendla?
4. Vad vill du göra för att nå ditt mål?
Jag var ensamstående i drygt 8 år, blev sambo igen förra våren. Gick isär när äldsta sonen var 6 månader. När föräldraledigheten tog slut hade jag ingenting, saknade utbildning, körkort och jobb. Vi levde på ekonomiskt bistånd, och jag fick gå en jobbskrivarkurs i grannkommunen. Blev att åka buss i 2 veckor. Började sedan praktik i en butik. Nämnde faktiskt aldrig min son, inte för att jag skämdes utan för att jag vägrade bli ett "offer". Fick sommarjobb i kassan, där anhöriga var barnvakt och i vissa fall fick jag byta bort obekväma tider när det inte gick att lösa. Fortsattse som timvikarie på mestadels dagtid och de tillfällen som sonen var hos sin pappa. Hörde ryktas om att nattdagis skulle öppna, och jag ringde som en tok. Som en stalker attackerade jag skolchefen, och det slutade med att sonen skolades in på nattdagis istället. Efter 2 år som timvikarie i kassan tröttnde jag och insåg att min enda chans var att skaffa mig en utbildning. Studerade till undersköterska, tog samtidigt körkort. Sedan kom drygt ytterligare 2 år som timvikarie innan jag fick min fasta tjänst inom vården. Extremt oregelbundna och obekväma tider.
Jag har löst det mesta, trots nattdagis, att försöka ta obekväma tider som midsommarafton, julafton, nyårsafton osv när sonen är hos sin pappa.
Min chef undrade på sista lönesamtal om hur jag kunde jobba alla tider jag fått genom åren när jag trots allt varit ensamstående. Vet många arbetskollegor som protesterat mot sina tider med motiveringen att de har barn. Ja, tyvärr löser ingen livet åt än och jag totalvägrar få fördelar för att jag har barn. Under min föräldraledighet nu så läser jag mitt slutbetyg eftersom jag är trött på att oftast arbeta kväll, helg och natt.
Fast det är väll tiderna som är problemet här?
Hon har ju sitt barn på heltid dvs ingen pappa som tar det på midsommar, julafton och nyårsafton. Det kanske heller inte finns anhöriga som hjälper till, hur löser man det då?
Man behöver ju inte vara ett offer bara för att man tycker att något är svårt och ber om råd, det är en inställning som JAG vänder mig emot.
Sökte på komvux i Örebro först ( eftersom det är mycket närmare än att åka till Lindesberg) men kommunen sade nej eftersom jag bor i Linde kommun och utbildningen finns här. Då anser dem att jag ska läsa i Linde och vägrar betala utbildningen i en annan kommun. Sökte sedan till komvux här istället, blev 13 reserv men fick ingen plats. Sökte då till barnskötarutbildningen på distans, men kommunen ansåg att den utbildningen var inte prioriterad och vägrade betala den. Även den var ju i en annan kommun, fast på distans då.@Mirre Upplever du det som oförskämt så får jag be om ursäkt.
Har du fullgjort gymnasiet så är kanske YH-program något att titta på även ev högskola. Man behöver inte gå specifika program utan kan även "bygga" ihop sina kurser genom att läsa enstaka kurser.
Vad får du för anledning av skolan till att du inte får läsa på komvux eller distans? De får inte neka, och du är första fallet jag ens hört talats om som inte kommer in på komvux. Var envis.
Kan du få praktik genom arbetsförmedlingen, och på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden?
@Mirre Upplever du det som oförskämt så får jag be om ursäkt.
Har du fullgjort gymnasiet så är kanske YH-program något att titta på även ev högskola. Man behöver inte gå specifika program utan kan även "bygga" ihop sina kurser genom att läsa enstaka kurser.
Vad får du för anledning av skolan till att du inte får läsa på komvux eller distans? De får inte neka, och du är första fallet jag ens hört talats om som inte kommer in på komvux. Var envis.
Kan du få praktik genom arbetsförmedlingen, och på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden?
Måste ju vara fler än jag som är ensamstående.
Vad jobbar ni med? Hur löser ni det med tiderna?
Jobbar ni kväll, helg och natt?
Hur löser ni det?
Är själv med två barn, ett på heltid och ett varannan vecka och nattdagis finns inte här.
Hur fasen ska jag kunna få ett jobb då?![]()
Sökte på komvux i Örebro först ( eftersom det är mycket närmare än att åka till Lindesberg) men kommunen sade nej eftersom jag bor i Linde kommun och utbildningen finns här. Då anser dem att jag ska läsa i Linde och vägrar betala utbildningen i en annan kommun. Sökte sedan till komvux här istället, blev 13 reserv men fick ingen plats. Sökte då till barnskötarutbildningen på distans, men kommunen ansåg att den utbildningen var inte prioriterad och vägrade betala den. Även den var ju i en annan kommun, fast på distans då.
Försökte gå kurs i lokalvård via AF, men blev nej där med. Man skulle vara inskriven i något jobbgarantiprogram och det kunde jag tydligen inte bli. Vet inte varför.
För att du ska få gå en kommunalutbildning (komvux) i en annan kommun måste din hemkommun eller arbetsförmedlningen betala den kommunen som anordnar utbildningen.Jag förstår inte riktigt. Saknar du behörighet för högskolan, eller varför är du beroende av att kommun eller AF betalar utbildningen för att kunna utbilda dig?
Problemet är väll att det för barnet blir väldigt långa dagar på förskolan när man är ensamstående och står för både hämtande och lämnande det kan ju om man inte har möjlighet att jobba in hela eller delar av lunchen bli 10h på fsk eller längre om man räknar in att man ska ta sig till och från jobbet till förskolan också. De småbarnsföräldrar jag känner som har barn på förskola delar oftast upp hämtning och lämning så att barnet inte ska behöva gå så långa dagar och de som har barnen halva tiden jobbar in tid de veckor de inte har barn. Sedan kanske man inte är så attraktiv på arbetsmarknaden när man ensam ska ta alla föräldramöten, förskolan är stängd tillfällen och sjuktillfällen helt själv, det blir rätt mycket frånvaro.Man jobbar kontorstider? Det finns massor med människor som gör det.
Problemet är väll att det för barnet blir väldigt långa dagar på förskolan när man är ensamstående och står för både hämtande och lämnande det kan ju om man inte har möjlighet att jobba in hela eller delar av lunchen bli 10h på fsk eller längre om man räknar in att man ska ta sig till och från jobbet till förskolan också. De småbarnsföräldrar jag känner som har barn på förskola delar oftast upp hämtning och lämning så att barnet inte ska behöva gå så långa dagar och de som har barnen halva tiden jobbar in tid de veckor de inte har barn. Sedan kanske man inte är så attraktiv på arbetsmarknaden när man ensam ska ta alla föräldramöten, förskolan är stängd tillfällen och sjuktillfällen helt själv, det blir rätt mycket frånvaro.
Jag tycker att de småbarnsföräldrar vi har i verksamheten där det ändå är två som delar på frånvaron är borta väldigt mycket. Så jag förstår att det kan vara ett problem.
Jag känner faktiskt bara en enda helt ensamstående förälder och hon är väldigt ny på det (mannen flyttade långt bort när de separerade), de andra är vanliga sådana som delar på vårdnaden och då är det ju en annan sak. Däremot har jag förstått att det är väldigt svårt för dem som är helt ensamstående det kom bland annat en ny larmrapport om det i veckan. Jag kan tänka mig att den svåra ekonomiska situationen beror delvis på att det är svårt att få jobb och få bra jobb när man är ensamstående förälder.Nej, självklart är det svårt att satsa på jobbet när man är ensamstående, men jag har nog aldrig fattat det som att det är omöjligt att öht ha ett jobb om man är ensamstående. Jag tycker det verkar vara väldigt många ensamstående som jobbar?
Rimligtvis blir det lite längre dagar på dagis om man är själv med barnen, det får man kanske räkna med.