anciplanki
Trådstartare
Tänkte att nu kommer det bli en åsiktMen varför matar du i knät? låt henne ha mat och vatten på en egen plats.
Var en gång för att pröva. Och hon kom mer än gärna självmant..och åt bättre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte att nu kommer det bli en åsiktMen varför matar du i knät? låt henne ha mat och vatten på en egen plats.
Fått tips om godis för intresse för närkontakt..även fast hon inte är rädd alls. Så man tänker kanske olika
Du får förstås jättemånga tips och många går säkert emot varandra, men godis är absolut mest för att locka och intressera och bygga förtroende - en positiv interaktion, men det verkar ni ju redan ha sådär generellt. Du får klappa och lyfta och leka.Fått tips om godis för intresse för närkontakt..även fast hon inte är rädd alls. Så man tänker kanske olika
Fast det är klart hon kommer "självmant" om det är där maten är. Jag tycker att det är en jättedålig idé.Tänkte att nu kommer det bli en åsiktHon har självklart sin egen plats.
Var en gång för att pröva. Och hon kom mer än gärna självmant..och åt bättre.
Hon kommer alltid och är nyfiken när jag gör något..och hon vill leka.Fast det där är inte på hennes villkor alls, det blir lite baktänkt. Hon vill ha maten och du håller i den, vad har hon för val än att komma då? Jag tänker att låt henne vara, klappa och umgås bara när hon tar initiativet själv. Att locka med godis får inget djur gosigt.
Locka med godis och mat osv kanske man kan göra om katten är rädd och ängslig för människor och inte vågar sig fram. Denna katten verkar ju inte särskilt rädd eller ängslig och håller sig undan pga det.
Sen låt henne bli nyfiken kanske, precis som när man ska försöka fånga in en häst som inte vill komma in så är det få saker som fungerar så bra som att sätta sig med ryggen till och pyssla med något och låtsas att dom inte får se vad man håller på med, då slår nyfikenheten ofta till snabbt och dom brukar komma fram. Kan tänka mig att det kan fungera på katter också, då kommer hon fram och hon tar initiativet. Då kan du passa på att vara rolig och leka osv.
Kontentan är väl att det nog är där hennes personlighet ligger och i själ och hjärta känns det
Roligt att det blev som du önskade..eftersom dina tidigare inte var knäkatter så var det ju ändå så att det var det du ville ha. Och lite tråkigt hade det nog ändå varit om hon inte blivit så tillgiven, det tror jag.
Jag hade inte förmånen att känna någon som hade katter där jag visste att dom var tillgivna..vilket ju ändå inte är en garanti.
Men ja, sökte på Blocket annons, långhåriga..vilket hon ju inte blev helt heller..däremot blev ju systern jag tänkt välja det däremot
Men ja, kvar är hon ju oavsett. Men väldigt besviken, jo det är jag.
Kan tyvärr inte tycka att är hon bara frisk så får hon umgås som hon vill. Önskar jag kunde känna så..men. Det är mycket med att ha ett djur. Och det är det inte värt. Hjälper inte att försöka övertala sig om att det känns ok.
Hade en katt innan som när han blev vuxen inte kom alls..så jag har precis haft det. Och givetvis är att dom får vara friska oerhört viktigt, han hade ju cystor och kostade massor under sina 4 år med röntgen och ultraljud.
Har lagt dom pengar jag fick in nu och kunde på att köpa henne, innan jag förstod att jag skulle få betala skatt på 9000..så ja. Och kostnaderna kommer ju inte ta slut direkt.
Jag har gjort precis det du säger att du gjorde. Sökt kontakt med henne på hennes villkor. Varit hemma nästan hela tiden och ägnat mig åt henne.
Hittat på olika interaktiva lekar med henne, min bror hjälpte bygga ett våningshus av kartonger vi lekt tillsammans med. Godis, ja absolut..också lekt med godis. Och har man godis med sig går det minsann bra att komma upp i soffan, eller sängen och lägga sig på magen på mig för att få det.
Då är det inga problem med närkontakt
I sängen endast erbjudit kudde och filt hon gillar och gjort gått om plats för henne, inget tvång. Men icke.
Just nu ligger jag i soffan och hon på toaletten![]()
Tack så jättemycket för ditt fina svar och tipset! Hon har ju mycket lekbehov och stimulans så känns ju som man vill tillgodose det. Bor ju i en 1:a också.Tänkte på den här tråden när jag vaknade imorse. Megara låg någonstans (antagligen klätterträdet) när jag somnade och låg nu ovanpå täcket tätt tryckt mot min mage. Så fort jag vaknade och började röra på mig så hoppade hon ner, sedan hoppade hon omedelbart upp igen och satte sig på mig och krävde mat - genom att slicka och gnaga och kurra. Jag gick lydigt upp och hon fick mat, sedan gick hon iväg och rullade ihop sig under duntäcket. Hon är närhetstörstande men är det på sina villkor. Och det är hon som bestämmer när och hur och var goset ska äga rum. @anciplanki ignorera din katt totalt. Behandla henne som luft och gör vad du vill. Så hon kan få chansen att komma till dig, inte att du är på henne.
Sedan, hon är en kattunge och de är olika vuxna katter. Jag är burmafrälst men vill ha en katt eftersom det är så mitt liv ser ut just nu. Gud förbjude! en burma i slyngelåldern särskilt som i min ras är det nästan krav på minst två.
För att tillägga, Megara är hcm och alla andra genetiska tester skannad eftersom hon är fd avelskatt och jag vet att hon har bra hälsa plus typiskt brun burma hona humör. Jag tog över henne vaccinerad och kastrerad och betalade 1500. Så man behöver inte betala en smärre förmögenhet även om man vill ha en raskatt. Vilket som jag förstod det, din inte är?
Tack så jättemycket för ditt fina svar och tipset! Hon har ju mycket lekbehov och stimulans så känns ju som man vill tillgodose det. Bor ju i en 1:a också.
Som någon skrev att ”göra sig lite rolig”
Ja, man ska väl kanske vara väldigt kunnig i och veta vad som är typiskt för rasen.
Hon kostade 8700 på Blocket, så ja med en oväntad skattesmäll på 9000 efter att först ha fått semesterersättning tillbaka p.g.a min långtidssjukskrivning, så svider lite som sjukskriven och nu arbetslös. Jag kostade på mig kan man säga, just p.g.a ersättningen jag först fick in.
Pappan är Chinchilla Perser med stamtavla, och mamma Ragdoll mix. Så hon är delvis raskatt.
Fanns 2 kullar..och två mammor där. Så många ungar. Ja, jag önskade långhårig som pappa men inte helt platt nos som jag tidigare haft för andningens skull.
Och då personligheten som var oerhört svårt att avgöra såklart, med åldern på då knappt 9 veckor.
Så hade först tingat systern, men ändrade efter ytterligare besök och samtal med ägaren. Var ju förstås dumt gjort med facit. Systern som jag träffade senare hos veterinären som jag tidigare skrivit hade då blivit exakt det jag tänkt. Dom var oerhört lika som mindre. Men det säger inget om personligheten såklart..och så blev det. Hade försökt tänka igenom ordentligt ändå. Men övertänka skulle man ju inte ha gjort.
Och hon är supergullig oavsett.
Men rent krasst, ja det blev dyrt och mitt val inte kattens, självklart. Men nu är då resurserna toppade.
Hade tänkt något specifikt som man gör om man har en preferens och är ute efter raser man tycker mest om. Precis som om du väljer en hund efter en speciell ras.
Annars ja..kan man välja bondkatt eller söka på Djurens Vänner osv.
Såg annat inlägg där kvinna lade ut ett foto på sin gulliga kattunge från sin kull. Långhårig blandras typ. Genast kom kommentaren ”hon skulle skämmas att avla på ”huskatt” när så många hemlösa finns” Visst det är hemskt, men så tycker jag ändå inte man kan tänka. Blocket är fullt..
Tack igen!Och lycka till med kissen..
Jag gissar på att en del av detta är riktat mot mig och vill bara säga att jag absolut menade det jag skrev i all välmening.Ja, det känns absolut som att det är mer än olustigt och ångrar djupt att jag ställde en fråga och har nett flertal gånger om att inlägget ska tas bort. Men än så länge är bara fotot. Visste inte att man inte bestämmer över sitt inlägg och kan radera om man vill, då jag inte varit på Bukefalos på många år och då gällande häst.
Jag började gå i affekt och försvarsställning då jag fick dömande kommentarer för att skapa dåligt samvete hos mig, om att så får man inte tycka och känna..och ”jag har världens gosigaste katt men skulle oavsett ALDRIG känna så ungefär.
Och be mig köpa gosedjur, men snälla herregud. Är inte ett barn. Och kommenterar om att jag beter mig som ett behövs absolut inte.
Och då lät väl det jag skrev fel och hårt.
Har sagt tydligt att jag inte säljer utan högst allvarliga skäl.
Hon är väldigt gullig och go..och ja saker kan utvecklas.
Lekt massor på golvet, då kom hon upp och under mina ben.
När jag sedan lade mig på sängen för att börja skriva kom hon upp snabbt nyfiket, men gick direkt för att det väl är något hon inte tycker om då, vet inte.
Däremot när jag satte mig i soffan för att skriva klart kom hon mer, för att gosa lite i alla fall, sedan handfatet. Så är väl så det är just nu.
Och ingen vet något om MIN djurhållning heller.
Hade katt i 18 år som jag avgudade. Kan lätt bli en känsla av önskan då..och det får man verkligen ha.
Fick beröm i stallet att ingen tog hand om sin häst som mig. Lade timtal varje dag.
Foto texterna jag lade upp letade jag fram EFTER kommentarerna om maten igår.
Men gick ju att vrida och vända på dom också såklart.
Folk verkar vara utbildade kattpsykologer dom flesta här.
Jag struntar högaktningsfullt i andras TYCKANDE, och kritik av min upplevelse, inte det jag bad om.
Det är så typiskt..såg nyss inlägg från kvinna som var glad att hon kört ut sina katter i en ny kombibarnvagn. Vilket min bror haft som förslag till mig.
Genast fick hon vissa otrevliga kommentarer som att ”det går för långt” ”kan inte katter gå själv längre”. Sånt är bara så tråkigt och otrevligt och idiotiskt..som folk brukar vara mest.
Ska man inte ha ryggsäck heller då?
Tack till dom som försökt säga något trevligt och konstruktivt i alla fall.
Resten…att ni ens orkar läsa och kommentera när ni bara har syrliga kommentarer att komma med.
Ja, det känns absolut som att det är mer än olustigt och ångrar djupt att jag ställde en fråga och har nett flertal gånger om att inlägget ska tas bort. Men än så länge är bara fotot. Visste inte att man inte bestämmer över sitt inlägg och kan radera om man vill, då jag inte varit på Bukefalos på många år och då gällande häst.
Jag började gå i affekt och försvarsställning då jag fick dömande kommentarer för att skapa dåligt samvete hos mig, om att så får man inte tycka och känna..och ”jag har världens gosigaste katt men skulle oavsett ALDRIG känna så ungefär.
Och be mig köpa gosedjur, men snälla herregud. Är inte ett barn. Och kommenterar om att jag beter mig som ett behövs absolut inte.
Och då lät väl det jag skrev fel och hårt.
Har sagt tydligt att jag inte säljer utan högst allvarliga skäl.
Hon är väldigt gullig och go..och ja saker kan utvecklas.
Lekt massor på golvet, då kom hon upp och under mina ben.
När jag sedan lade mig på sängen för att börja skriva kom hon upp snabbt nyfiket, men gick direkt för att det väl är något hon inte tycker om då, vet inte.
Däremot när jag satte mig i soffan för att skriva klart kom hon mer, för att gosa lite i alla fall, sedan handfatet. Så är väl så det är just nu.
Och ingen vet något om MIN djurhållning heller.
Hade katt i 18 år som jag avgudade. Kan lätt bli en känsla av önskan då..och det får man verkligen ha.
Fick beröm i stallet att ingen tog hand om sin häst som mig. Lade timtal varje dag.
Foto texterna jag lade upp letade jag fram EFTER kommentarerna om maten igår.
Men gick ju att vrida och vända på dom också såklart.
Folk verkar vara utbildade kattpsykologer dom flesta här.
Jag struntar högaktningsfullt i andras TYCKANDE, och kritik av min upplevelse, inte det jag bad om.
Det är så typiskt..såg nyss inlägg från kvinna som var glad att hon kört ut sina katter i en ny kombibarnvagn. Vilket min bror haft som förslag till mig.
Genast fick hon vissa otrevliga kommentarer som att ”det går för långt” ”kan inte katter gå själv längre”. Sånt är bara så tråkigt och otrevligt och idiotiskt..som folk brukar vara mest.
Ska man inte ha ryggsäck heller då?
Tack till dom som försökt säga något trevligt och konstruktivt i alla fall.
Resten…att ni ens orkar läsa och kommentera när ni bara har syrliga kommentarer att komma med.