Alla katter som inte är registrerade med en stamtavla är huskatter. I de flesta fall innebär det att du faktiskt inte har koll på vad som ligger bakom. Om du hade varit väldigt kunnig på raserna i just din katt hade du möjligen kunnat välja linjer för att få en katt med lite högre sannolikhet att vara närhetslängtande, men som många här har skrivit så är det helt fel raser för det.
Jag vet inte varifrån du fått informationen att de skulle vara närhetstörstande men jag känner många uppfödare av alla tre raser och ingen skulle beskriva dem som katter som vill ha mycket kroppskontakt. Tvärtom, de är allihop vad man brukar beskriva som "bredvid-katter". Trevliga och lätthanterade, men inte katter som vill ligga i famnen.
Av sverak beskrivs de som lugna, tystlåtna och vänliga, vilket jag tycker stämmer bra. Tillgiven är en helt annan sak än att vara en plåsterkatt.
Min bredvid-katt är så tillgiven som en katt bara kan vara, hon älskar att vara med, pratar med oss hela dagarna, vill leka med oss många gånger om dagen och kvittrar glatt när man pratar med henne. Den plåsterkatt jag har nu är ärligt talat inte alls på samma sociala nivå eller ger samma utbyte på det sättet, men han gillar att ha kroppskontakt, helst hela tiden. Man får vara försiktig med att lägga in egna tolkningar i begrepp när man inte har fakta på hand.
Raser som brukar gilla att mer eller mindre sitta fast på sina människor är de högaktiva korthårsraserna; cornish och devon rex, ofta burmor, korater, många siameser och orientaler (fast där variera det mellan linjer). Det är också de raser som kräver absolut mest ifråga om anpassning av hemmet, aktivering och varierad stimulans, och ungarna säljs generellt inte som ensamkatter av den anledningen. Som jag tolkar dig är det absolut inget jag skulle rekommendera, många av dem är väldigt viljestarka och har en helt egen agenda och om man tycker att det är kul så är det fantastiskt men det är också många av mina vänner som säger att de verkligen gillar att hälsa på mina vuxna katter men aldrig i livet skulle välja att leva med en på heltid.

De är överallt åtminstone de första 5-8 åren av sitt liv, och kan verkligen konsten att demolera tillvaron om det skulle vara så.
Vill man ha en lugn och närhetsälskande katt så gör man bäst i att välja en vuxen. Jag vet inte varifrån du fått det att katter skulle bli stressade och konstiga av det, för det är helt emot både min erfarenhet (som både skaffat många vuxna katter eftersom jag varit uppfödare, och hjälp till med omplacering för att jag råkar vara den mest kattkunniga i en rätt stor bekantskapskrets) och katthemmets som jag har mycket kontakt med. Får man hjälp med att hitta rätt individ av någon som faktiskt vet hur man gör den matchningen eller om det finns en katt man redan känner från bekantskapskretsen så blir det i princip alltid bra. Framförallt när det inte finns försvårande faktorer som små barn eller andra djur.
Den plåsterkatt jag har nu var 3 år när han kom hit. Min första hankatt var 8 år, och levde sina sista 10 år i livet på min axel typ. Han var med på allt.

Däremellan har jag haft två hanar till som köptes som vuxna, och de har också varit typen som gärna tillbringar dagen på rygg i någons famn.