Bukefalos 28 år!

Få upp hullet vid flanken..

Sv: Få upp hullet vid flanken..

Min gubbe (26 år :love: ) har oxå börjat tunnat ur vid flankerna (virveln).:( Antagligen pga dåligt näringsvärde i höet.:(
Får nu lusern (Edel Lusern). Han får per dag: 12 kg hö (äter inte allt), 1 liter Fibergi Låg, 1 liter Betfor torr mängd, 1 liter vetekli, 4 dl Lusern, 2 dl foderjäst, 50 g Miner Blå, ½ dl linfrö + hans "pulver" (biotin, kiselgur, bioglucomin, bakteriebalans, b-vitamin).
Ingen idé att ta analys på höet, det är bara min häst som äter av det i stallet (förutom kalvarna...). De andra äter hösilage, som är analyserat, med bra värden. Min gubbe får ej äta hösilage pga känslig mage. Men man kan ju tigga hösilage!:angel: Han tom vägrar äta höet och kraftfodret OM han inte får en näve hösilage (eller snarare ensilage, väldigt blött, 45-50% i TS).:(
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Har du analys på grovfodret?
Vad för sorts proteinfoder la du till när din häst fick knölar?
Det räcker inte alltid med vattenkopp, prova att hänga in även en hink vatten hos din häst, många hästar dricker bättre ur hink än vattenkopp.

QUOTE]

Upprepar mina frågor, då jag inte fått svar ;)
Kan du ta reda på vilka värden analysen har? Så kan jag hjälpa dig räkna lite om du vill?
När du beskriver hur din häst reagerar i kroppen nu när du höjt maten, låter det som om det är för lite protein i hans dagliga intag. Alltså, analyser kan ha fel, om personen som skickat in analysen inte riktigt fått med ett rättvisande prov av fodret. Vissa slarvar tyvärr, tar bara en tuss från någon bal.

Jag hade provat att tillsätta ett energifodermedel som inte är samma som han fick knölar av. Tex soja tål inte alla hästar. Var också noga med att tillsätta det sakta, vänja in maten successivt.
Kraffts proteinfoder ska ha milda, skonsamma proteinkällor såsom tex potatisprotein.

Vore roligt med svar :bow:
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Hej!

Du glömde att vissa hästar kan ha ett större proteinbehov än "normalhästen".. Min är sån och går inte upp på "väl balaserad" foderstat, måste upp på proteinet för att sätta muskler alls.

/ Lavinia, som insett faktum efter att satt häst på soja och fått en jättefint musklad häst utan mage- äntligen!
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Hej!

Du glömde att vissa hästar kan ha ett större proteinbehov än "normalhästen".. Min är sån och går inte upp på "väl balaserad" foderstat, måste upp på proteinet för att sätta muskler alls.

/ Lavinia, som insett faktum efter att satt häst på soja och fått en jättefint musklad häst utan mage- äntligen!

Jamen visst är det så också! Eftersom hästen varit lite svårfödd sedan TS köpte honom är han säkert en sån "icke-tabellhäst" som behöver mer och högre kvot än "vanliga" hästar...


/Veronican som har sin häst på kvot nånstans över 10 nu, har slutat räkna ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Jo men sjlvklart ska du få svar!:rofl:

Han dricker inte ur hink när jag ställt in en:crazy: Föredrar vatten koppen..

Men fodret han fick som han fick knölar var kraffts protein foder.
Har analys på silaget,men ej hemma. Kan mejla stallägarn om analys å sen lägga in den här!!:) Skulle va suuper snällt om jag fick hjälp med hans foderstat!:idea:
Kanske soja skulle fungera på han med!?
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Hmm...Ett bra grovfoder borde fylla den större delen av din hästs proteinbehov. Var försiktig med att lägga på för mycket olika proteinbaserade fodermedel. Ta reda på att du får ett bra balanserad silage där det är en kvot på ca 8-9,5smb råprotein.

Försök gärna att få honom att dricka mer, det är ofta en anledning till att de ser lite uppdragna ut. Hur hög TS har ditt foder tillexempel? Tänk på att ett blött hösilage ( mindre 50% ts) bara innehåller hälften av sin vikt i torr grönmassa dvs resten är vatten. Troligen behöver han mer än 10 kg då för att kunna tillgodose sin uppehålls behov.
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

:idea: Ja skriv gärna din analys här, när du fått den!
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Stallägarn skulle lägga analysen i mitt skåp imorn, så får skriva här då!:)

Carrin- Jo, jag ska börja blöta upp både foder och hö nu så han får i sig mer vätska! Eftersom han inte dricker från hink i boxen:crazy:
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Nu äntligen kommer hösilage analysen:D Vet inte riktigt vad som är viktigast så skriver in hela alltet=P

Innehåll Resultat Enhet
Torrsubstans 69 %
Smältbart Råprotein 43 g/kg foder
Energi 6.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.1 g/kg foder
FosforP 1.6 g/kg foder
Magnesium Mg 0.7 g/kg foder
Kalium K 13.6 g/kg foder
-----------------------------------------------------
TORRSUBSTANS
Råprotein 99 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 62 g/kg
Energi 9.9 MJ/kg
Kalcium 3.3 g/kg
FosforP 2.4 g/kg
Magnecium 1.1 g/kg
Kalium 20.8 g/kg

Hoppas nån kan hjälpa:banana:
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Va!? varför inte:confused:
Det är ju oftafolk uppe med trådar där dom vill ha hjälp med foderstat till sin enskilda häst:crazy:
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

dumt av mig, tänkte inte på det.
Men du kan väl PMa mig de där sifforna? (de översta, per kg foder) så kan jag kika lite på det imorgon, för nu är jag dödstrött och ska upp å jobba tidigt imorgon...
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Kraffts protein är väääldigt kraftigt och det ska du inte behöva till ditt hö (som är bra).

Minns inte vad du gav för kraftfoder idag men egentligen räcker det med att antingen höja det eller byta ut mot en något kraftigare variant. Typ krafft grov.

Soja skulle jag inte rekommendera, ger troligen också utslag.
Tänk på att vänja in hästen långsamt så han hinner vänja sig vid fodret.
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Hej
Jag har också problem med en islänning som är insjunken där bak,du skriver om linfrö blanda med majsolja men var för linfrö? majsolja från vanlig mataffär eller? hur länge?
hon har haft fång i somras i flera omgångar det är kanske därför har hon obalans i magen?
Tacksamt för svar
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Veronican- Ok, PM,ar det till dig;)
 
Sv: Få upp hullet vid flanken..

Hej!
Jag har haft samma problem, men tycker att det började hjälpa bättre då jag förutom mer protein, såg till att ge E- och Bvitamin, och då var det lika bra att samtidigt ge selén, det funkar.
Om det bara är frågan om vissa muskler, så skulle jag i alla fall massera igenom just de muskelgrupperna, för att vara säker på att de inte "klibbat" ihop, och är disfunktionella av ngn anledning.
Var hos en kompis som fick sina hästar genommasserade, och flera av dem hade sådana muskler som verkligen var i behov av behandling.
Du kan själv känna om de muskler du refererar till känns mjuka och genomsläppliga, eller om de är kalla/ ihopklibbade. Dra med allafingertopparna på ena handen tvärs fiberriktningen så borde det kännas. Det går ju att jämföra emd muskler som man vet är som de ska...
Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: arabia
·
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 239
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp