färg i stallet

har grått&svart i stallet vilket jag tycker är mycket
dystert och tråkigt.Men jag hoppas på att dom andra
i stallet går med på att jag tar och målar om det :D
Grått är fint men jag skulle vilja ha det i ljusgrått.
 
Tro mig jag har försökt få pengar att växa i träd... :angel: och att odla dem i det gamla potatislandet också förstås :idea: - men det fungerar inte... :(

Ska försöka ta mig i kragen och skaffa en kamera snart! :)

Mvh Huntress
 
Vi har ganska ljust grått nertill, vitt upptill och ganska mörk blå (kanske dalablått) på stolparna. Gallren mellan boxarna är galvade och mot gången har vi inga galler alls. Vi har dessutom högt till tak och många fönster, så det är väldigt ljust.
 
Jag har målat GULT.....inne istallet
etoile040620.jpg


I uteboxarna har jag mörkbrunt nertill och grönt upptill( har ingen bild på det..(vill inte ha gult just pga insekterna)
 
Jag har faluröd ca 110cm på neredelen och vitt resten upp, skall måla taket vitt (är brun/svart nu) när jag hinner och så har jag svarta galler till det.

Tycker att det är ganska så snyggt, passar med byggnaden i övrigt som är faluröd lada med vitt runt fönster och svarta dörrar.

Loggan
 
och gult drar tillsig flugor och insekter.

Men flugskiten syns inte inte så mycket på gult, :) vi har gula väggar i grisstallarna där det är mkt flugor. I häststallarna har vi vita väggar, vilket jag tycker är mycket snyggare!
 
Just kombinationen blått och vitt har jag också hört att det skall mota flygfän... Har hört att detta skulle vara anledningen till att det är blå fönsterkarmar på alla vita hus i Grekland... Fan trot men jag skall i alla fall pröva.. målar om nu i sommar och valet har hamnat på just denna kombination.
 
I mitt nuvarande stall har vi svart 1,20 upp, sedan vitt. Galler och dyligt är grått. Om vi gör nytt stall är jag sugen på att ha grått (ganska mörk) 1,20 upp, sedan en gul bård på ca 20cm och resten vitt.
 
Det finns en läskig blå färg som inte flugorna gillar. Vi hade alltid den nyansen i mjölkrummen på den tiden pappa hade mjölkkor, dock är det inte ngn färg jag rekommenderar i ett häststall. Det kommer att kännas kallt där, men jag vet en lantbukare som hade den blåa färgen i köket för att slippa flugorna... :D
 
Jag målade med en blågrå(ljus)färg i "utkörningen" i år...jag selar bara där och duschar hästarna alltså inte INNE i själva stallet...Nu när jag hade hovis här så var det faktiskt knappt några flugor alls.......om det beror på det eller nåt annat vet jag inte...
 
Lånar knapp. Jag målar alla väggarna vita som är av sten eller trä. I ena stalelt har ägarens att upp plywoodskivor på halva väggen, ljusa sådana och de får vara omålade. Skiter rinner av dem så enkelt och de ser alltdid rena ut. Boxdörrarna har fått alfablå lack och gallrerna är silverfärgade. Jag väljer hellre att tvätta en gång extra om året och har det vitt överallt då jag har lågt i tak. Allt ser så mkt större och ljusare ut nu mot var det gjórde förrut. :)
 
i boxarna e typ halva väggen svart (nertill) å upptill vit. boxdörrarna är typ träfärg.. :) fast målat dårå! sen är övriga väggar vita!!
 
jag tänkte då att i mitt framtida ridskolestall ska det finnas fler olika mindre avdelningar med små boxar, stora boxar och spiltor blandade i olika "rum" varje rum ska ha sin färg men gå i samma "tema"..

dvs vitt tak och vitt ända ner till box/spiltväggens höjd. inne i spiltor och boxar ska färgen vara mörk och utanför ljus.. det är ganska lätt att bryta själv då..
färgexempel: vinröd, marinblå, skogsgrön, svart/grått, mörkgrått, mööörkt senapsgul..
{52c9490c-8c04-4627-ab8c-f934827e19b4}.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 620
Senast: Ajda
·
Fritid Jag har nio meter vitt bomullsrep som jag skulle vilja färga, eftersom det ska användas i stall och mest troligt kommer se fult ut...
Svar
6
· Visningar
1 172
Senast: Elo
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 353
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp