Färg till häst

O

oio

Vet inte varför jag funderat på detta...men, i brist på bättre funderingar...hur kom ni fram till vilken färg hästen ska ha på viss utrustning?

Blå, röd, grön, gul...svart, brun...osv osv är sånt som är vanligt- och ser bra ut många gånger.

Sen jag började läsa i olika forumdelar på Buke...så är, vad jag förut uppfattade som "hatfärg": rosa...rättså populärt. För ca 100 år sen när jag red...(under delar av 80 till 90 talet...), var det inte många som ville ha med den färgen att göra.

Varför gillar man den så mycket numera?
 
Sv: Färg till häst

Jag har aldrig och kommer aldrig att gilla rosa till min häst kommer inte på fråga, även om modet säger rosa kommer jag sätta på en rosa sak på min häst.. :)
 
Sv: Färg till häst

När jag för första gången såg min pålle så var det bara rosa som gällde.
Innan avskydde jag den färgen men inte nu. Det är "hennes" färg.
Visst är det många som retar sej på just den färgen, men det struntar jag i. Rosa är det och rosa förblir det.
Svårt bara att hitta pad till bomlös sadel i rosa. Nån som vet? ;)
 
Sv: Färg till häst

Jag väljer färger som hästen passar i och som jag gillar snarare än följer modet!

Jag tror att rosa blivit på modet det senaste men själv skulle jag aldrig ha något i den färgen på min häst av den enkla anledningen att jag inte gillar rosa och det (i mina ögon) inte är så snyggt på en fux.:p
Hästens färg gör även att jag inte använder rött trots att jag har kvar några röda saker efter förra hästen.

// Train
 
Sv: Färg till häst

Jag har turen att ha en svart häst så många färger passar. Kanske inte kalla färger som blått och vitt eftersom han glänser i brunt. Jag kunde med andra ord välja färg efter min egen smak... Min häst har en hel kombination som sin egen: Brunt, plommonlila, vinrött, ljusrosa och mässing. Kan slänga in lite svart och gräddvitt också. :)
 
Sv: Färg till häst

Jag har en fux och det kändes klurigt med färg som inte skär sig mot det röda så det fick bli blått, en favotitfärg sen barnsben.
 
Sv: Färg till häst

Jag har aldrig och kommer aldrig att gilla rosa till min häst kommer inte på fråga, även om modet säger rosa kommer jag sätta på en rosa sak på min häst.. :)

haha hade skrivit fel det ska ju stå:
även om modet säger rosa kommer jag ALDRIG sätta på en rosa sak på min häst..

Tyckr dock att det är svårt med färger, har blått till min polle nu men kommer ju få en till snart och kan ju inte ha blått till båda måste komma på en ny färg men vill ha en färg där man kan hitta färgen. kan vara lite svårt att t.ex. hitta turkosa saker till häst.
 
Sv: Färg till häst

Jag skulle inte ha rosa till min häst, men det är en "han" och han är fux, inte så snyggt med rosa eller rött mot en "orange" häst...:)

Tycker själv inte om blått, har därför mest grönt och brunt/beige. Utetäckena är visserligen flest blå, men de väljer jag inte för färgens skull...
Gult är nog oxå en färg jag inte väljer, men den är så otacksam svårt att hålla gul.
 
Sv: Färg till häst

Jag har en a-ponny som jag kommer att sätta igång och träna en del med och börja åka till träning. Hon är också frusen av sig jämfört med min shettis så hon behöver täcke i den skånska vintern också... och jag hatar rosa!!!

När man kollar efter transportskydd (som jag nog ändå inte behöver, men ändå) så finns det bara i rosa, lila (som jag också hatar) och pojkblått. Det är inte lätt att göra en häst av en a-ponny. Det är mycket pastell och bling-bling.. =(

Jag har alltid gillat grönt och har all körutrustning i svart och grönt. Tycker det funkar till båda mina ponnyer. Den ena är fuxtigrerad och den andra är svart.

inlagtvecka32022.jpg


Kan ni andra inte också lägga in en bild så man får se "era" färger?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färg till häst

Jag har precis som du insett att rosa har blivit "mode":P Allt från schabrak och träns till sadlar och transporter. Själv har jag aldrig varit särskillt förtjust i rosa och tyckte därför att det va ganska roande att se att min isabellfärgade D-ponny valack ( som är rätt hingstig av sig i vissa lägen ) passade super bra i ljus rosa :P Då jag tyckte det kändes lite ovärdigt att ha ljusrosa på honom får han nöjja sig med ett fleacetäcke i denna färg och förövrigt har han mest mörkblått,mörkgrönt och mörkrött :)
 
Sv: Färg till häst

Jag köper det jag hittar som jag tycker verkar bra och praktiskt. Jag har ett arabsto, skimmel, som är väldigt feminin och hon passar jättebra i båda rosa och lila. Hon har nu en typ "mintgrön" grimma för att den var fleece så den skaver inte, men egentligen är jag inget fan av grönt, speciellt itne till henne då jag tycker det är lite av en "killfärg", även om många ston passar i färgen också. Hon har dessutom ett mörkgrönt/grått regntäcke med hals, eftersom jag gillade modellen, och ville ha ett täcke med hals :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 248
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 713
Senast: Bri
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 262
Senast: nickan1
·
Gnägg Finns det någon som har koll på vilken färg ridborgarmärket har haft olika år? Klarar vi av att gemensamt göra en komplett förteckning...
Svar
14
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp