Färgsättning badrum i sol!

Urigurien

Trådstartare
Vi ska bygga om vårt badrum, som ligger i österläge med full morgonsol. Stort fönster mot ljuset alltså.

Idag sitter det en gammal ful tapet där som förstås ska bort. Den är vit & gul och fångar upp morgonsolen så fint, känns som om man står i solen på morgonen, det blir en bra start på dagen. Jag vill ha kvar den känslan!

När jag nu tittar på klinkers och väggfärger så kan jag inte hitta någonting som känns riktigt bra. Vilka färger skulle ni välja för att maximera känslan av morgonsol? Gult kakel kan man väl inte ha?

Är det nån som gjort en egen lösning på samma problem (möjlighet), eller har bra färgkänsla och kan komma med förslag? :bow: :bow:
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Gult kakel kan man väl inte ha?

Såklart att man kan!
Kan du inte lägga upp lite bilder och en ritning på hur badrummet ser ut i dagsläget? ;) Och förklara gärna mer hur badrummet ska förändras, för antar att det inte bara är väggarna som ska fixas?
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Vi gjorde nytt badrum i vårt förra hus, i söderläge med 3 STORA fönster.... Vi satte vitt kakel på väggarna (20x20cm, med lite vågeffekt) och en blå-grå bård (jag ville egenligen ha en mer creme-färgad/gul bård)
Hittar inte bilderna i datorn just nu, måste fråga min man i vilken mapp han gömt dem...
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

jag skulle nog sätta upp kakel så man inte riskerar att färgen bleks... och då välja en färg med lite silver eller guld i kanske så att det kan fångas upp av solens strålar.. så man får en lite glittrande effekt eller hur man nu ska förklara... =) och att man väljer ett matt kakel då... å sen ställa in mycket krukväxter :)
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Såklart att man kan!
Kan du inte lägga upp lite bilder och en ritning på hur badrummet ser ut i dagsläget? ;) Och förklara gärna mer hur badrummet ska förändras, för antar att det inte bara är väggarna som ska fixas?

Jag har inga foton nu, men det är ett lite "u-format" rum, där ena "benet" på U:et vätter mot fönstret, om man säger så. Där ska stå ett badkar i hörnet mot botten på U:et, och tvättmaskin osv i änden på benet (hur mycket fattade man av denna förklaring...???)

Det andra benet på U:et är långt från fönstret, och där blir toaletten liksom bakom hörnet... Botten på U:et blir en vägg med tvättställ och skåp.

Solklart? :-) Vi ska göra om allt, så det är fritt fram att spåna om färger och material. Gärna konkreta produkttips!! :bump:
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Glöm inte bort att mycket av känslan i ett rum sitter i textilier. Du kanske kan ha solgula handdukar? Går det att hänga tavor eller ställa på en tavellist? Duschdraperi, ska du ha det? Finns ju in massor med färger och mönster! Marimekko har ju underbara tyger, burkar mm. med sina typiska blommor på, även gula!
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Vi har en bård med blått och silver, och kontrastplattor likadana. Bård Maxi 4051 i Dekoras katalog. Men den är nog väl blek för att ta upp solen hos er, men I Dekoras badrumskatalog finnsa faktiskt ett par gula plattor också. www.dekora.se Massor av inspiration, om inte annat.
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Och förresten, bor du i närheten av Gislaved, så åk dit. Där finns massor! Vi valde till hela huset, klinkergolv, badrum, duschrum, kök när vi byggde för drygt 5 år sedan.
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Det fanns ett sånt att välja på när dom gjorde om badrummen här hos oss.. Men det var silvergrått... fanns matchande klinkers till. Men jag har ingen aning om vart man hittar det!

Men gå till nån kakelbutik som har kanske lite dyrare kakel å hämta inspiration, finns säkert billigare varianter på andra ställen då. Om man nu inte vill betala en förmögenhet...
 
Sv: Färgsättning badrum i sol!

Glömde ju bort tråden...
Här kommer bilder på hur vårt förra badrum blev...
Totalt ca 1,5 x 3 meter, låg i söderläge med 3 stora fönster.

13.jpg


26.jpg


Badrumsfönstren utifrån ("utbyggnaden" under balkongen är badrummet, och nej, trappan användes inte, vi satt igen dörren ;)):

7.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 260
Senast: Chili
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Tjôta
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
977
Senast: jerseyko
·
Hemmet Tanken är att vi i framtiden ska renovera vårat badrum helt,dvs ut med det gamla så det blir soprent,sen kakel/klinkers,nytt porslin...
Svar
5
· Visningar
14 700
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp