Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Jag har i år en fölunge som gått från riktigt röd "fux" till isabell. Alla fuxar och isabeller som jag har fött upp tidigare har antingen mörknat från färgnyansen de hade då de föddes, eller behållit samma färgnyans. Jag har aldrig tidigare haft en fölunge som ljusnat från rött till gult.

Genotypen har förstås varit densamma hela tiden, men jag undrar om det är någon mer som haft en fölunge som fötts riktigt röd och sedan visat sig vara isabell. Jag vill gärna se bilder på dessa, och jag vill bara se bilder på hästar som enligt DNA-analys eller pga att den lämnat isabeller/gulbruna/gulsvarta har visat sig vara isabeller. Alltså inte bilder på fuxar med ljus man/flax, som "ser ut" som isabeller, utan bilder på hästar som fötts med "fuxfärg" och sedan bevisligen visat sig vara isabeller, Cr.

Min fölunge är ett New Foreststo, f.3 maj 2013 e.Dimmans Eros RNF 182 (gulbrun) u.Dimmans Denitha (fux). Hon har enligt DNA-analys genotypen Cr/N.

divina1.jpg

divina2.jpg

divina6.jpg

divina4.jpg

divina3.jpg


För den som har facebook finns ett album där jag jämfört alla mina tidigare fuxar och isabeller här.
 
Sv: Färgtråd II

Helt rätt!

Det "luriga" är ju att fuxen kan ha två bruna anlag, men de syns ju inte på fux utan bara å avkomma (eller så kan stammen ge en gissning).
 
Sv: Färgtråd II

Gulanlaget bleker det röda till gult och det är ju svårt på en häst med svart grundfärg. Men dolt är det inte på samma sätt som ett fuxanlag hos svarta eller bruna.
 
Sv: Färgtråd II

Jag har i år en fölunge som gått från riktigt röd "fux" till isabell. Alla fuxar och isabeller som jag har fött upp tidigare har antingen mörknat från färgnyansen de hade då de föddes, eller behållit samma färgnyans. Jag har aldrig tidigare haft en fölunge som ljusnat från rött till gult.
Jag har sett fölet, förvisso bara en snabbkik i boxen, men jag kan bekräfta att det var ett "fuxföl" jag såg i boxen. Jag hade aldrig tänkt tanken på att den skulle vara något annat än fux, så när jag fick se bilder på fölets nya ljusa färg blev jag ganska förvånad....
 
Sv: Färgtråd II

Ridponnyhingsten Kingsettle Tankah hade en helbror som hette Mohur, han föddes fux och kunde ej registreras i British Palomino Soc. och såldes till en uppfödare av ridponnies. När han var 6 år gammal visades han för besiktning för palominoföreningen (alla palominos måste besiktigas av en person från föreningen för att kunna registreras) och hade då skiftat till en mörk palominofärg och registrerades och fick hingstlicens.
(Kingsettle stuteriet blodtypade alla sina uppfödningar så det var inget tvivel om att det inte var samma häst)
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

KL
Hejsan har bryderier om en av fölisarna hos mig vilken färg han kan tänkas få?
Var bombis på att han var palomino när han föddes då såg han ut så här:
lillebrorgalopp2v.jpg

men på sistone så har han börjat mörkna så här:
Turmericmo3080rkrumpa.jpg

Det är inte smuts....;)
Pappa är av färgen Dun, är sandgul med svart man och svans, och har ål, bild:
AllDunWorking071jpg-for-web-large-1295106302.jpg


mamma är fux...Ingen ål syns på lillkillen....Av rasen American Quarter
HJÄLP -känns mest som han är en omvänd skimmel, börjar vit och svartnar sedan.....:D
 
Sv: Färgtråd II

Om det nu stämmer att hingsten är dun (black), så måste han vara buckskin dun (gulbrunblack), dvs ha både blackanlag och gulanlag.

Fölis ser ut som en isabell (palomino) men kan lika gärna vara isabellblack, det kan nog vara svårt att avgöra ännu. Men om fölis, när han blir äldre, har lite mörkare ben än kroppen och ev. lite mindre "gul" isabellfärg, så är det mycket möjligt att han har ett blackanlag. Ålen skulle jag gissa är ganska svår att se på isabellblackar.

Att fölet har mörknat i färgen är inget konstigt, antingen blir han en mörk isabell, eller så ljusnar han igen sen. Många föl mörknar från sin födelsefärg :)
 
Sv: Färgtråd II

Jag tror att fölungen är isabell. Det är inte ovanligt att de mörknar jättemycket efter att de fällt fölpälsen.
 
Sv: Färgtråd II

Jo att de mörknar räknar jag med men det var allt detta svarta som gör mig brydd. Liksom inget gult över det. Lutar mer åt gulblack då han svartnar på benen också.
 
Sv: Färgtråd II

Hm ja gulblack lutar det åt. han är klart mörkare på benen, ser inte särskilt gult ut alls där han fällt.... Buckskin dun- ska de inte ha mörk man och svans då? Helt kritvit i både man och svans är han! Inte ett enda mörkt strå där inte...
 
Sv: Färgtråd II

isabeller kan mörkna sådär, googla "sooty palomino".

gulblack finns det för det första inget som heter, utan möjligen ljusbrunblack. Men när mamma är fux och pappa är gulbrun så kan det inte bli någon black överhuvudtaget.
 
Sv: Färgtråd II

Jag tror inte att pappan är black. Den är gulbrun. Den har ingen "mask" inga zebraränder. Har den en riktig ål ?
Och om pappan inte är black så är inte ungen det heller iom att mamman är fux.

Fölungen är med stor säkerhet inte gulbrun eller gulbrunblack, den har ju inte mörk man/svans eller mörka öron. Så jag är rätt så säker på att den är isabell.
 
Sv: Färgtråd II

Jag tror inte att pappan är black. Den är gulbrun. Den har ingen "mask" inga zebraränder. Har den en riktig ål ?
Och om pappan inte är black så är inte ungen det heller iom att mamman är fux.

Fölungen är med stor säkerhet inte gulbrun eller gulbrunblack, den har ju inte mörk man/svans eller mörka öron. Så jag är rätt så säker på att den är isabell.

Ålen syns mycket tydligt på pappan!
alldunWa30A0l.jpg
 
Sv: Färgtråd II

isabeller kan mörkna sådär, googla "sooty palomino".

gulblack finns det för det första inget som heter, utan möjligen ljusbrunblack. Men när mamma är fux och pappa är gulbrun så kan det inte bli någon black överhuvudtaget.

jo Dirty Palomino brukar de kallas i quartervärlden:) Ja spännande är det iaf när det blir annorlunda mot vad man tror.... han får nog fälla klart hela fölpälsen innan jag vågar mig på att tro på något i detta fallet:D Spännande också att se vad passutfärdaren kommer att tro....
 
Sv: Färgtråd II

Gulbruna har ofta fuskål. Han har ju inga andra blacktecken. Jag tror faktiskt inte att han är black.
 
Sv: Färgtråd II

Min brunblack var ljus när hon föddes
Så här
men hon har ju fortfarande mörkare man och svans än din.
Ålen syntes rätt tydligt Här

Som ettåring har hon denna färgen. Hon har dessutom rejäla zebraränder på benen och ett tydligt skulderkors, mörka tecken kring ögonen samt vita örontoppar:love:(är inte ett specifikt blacktecken men väldigt rart)
dsc_0082.jpg


Ål och skulderkors (grepp)
dsc_0002.jpg


Pappan till din kan väl vara vitblack? Dvs black + gul på brunt. Men din verkar snarare vara palomino eller isabellblack eftersom den är så ljus i svansen. Jag vet inte hur tydligt ålen syns på en isabellblack? Men annars ser den ganska "palomino" ut. Men det är svårt på småttingarna.
 
Sv: Färgtråd II

Var tvungen att fråga min vän som föder upp gulingar, och sa att det inte var ovanligt faktiskt :) Hon sa att man brukar kunna se det i mankammen efter en vecka att det kommer vitt där istället för rött, på dem som är födda "fuxar" men eg är gulingar.
Men jag tycker det är skit häftigt ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 387
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 132
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp