Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Jag tror faktiskt att det är möjligt att pappan har blackanlag, även om han också kan vara vanlig gulbrun.

Jag googlade fram stammen, och pappans pappa Hollywood Dun It är gulbrunblack. Ser ut precis som pappan på bild, som en vanlig gulbrun men med en mycket tydlig "äkta black-ål". Hollywood Dun It har vad jag förstod det som lämnat black avkomma med icke-blackt sto.

OM pappan nu skulle vara gulbrunblack, så är det ju faktiskt möjligt att fölet är isabellblack, även om jag också tycker den ser ut som en vanlig isabell.

quarter4ever- det var pappan jag menade skulle vara buckskin dun isf :)
 
Sv: Färgtråd II

Tillägg:

Gulanlaget döljer/bleker nog delvis de typiska black-attributen, så som mask och zebraränder.

De isabellblacka och vitblacka (dvs gulbrunblacka) fjordhästar jag har sett har inte haft varken tydlig mask eller zebraränder.
 
Sv: Färgtråd II

Jag tror faktiskt att det är möjligt att pappan har blackanlag, även om han också kan vara vanlig gulbrun.

Jag googlade fram stammen, och pappans pappa Hollywood Dun It är gulbrunblack. Ser ut precis som pappan på bild, som en vanlig gulbrun men med en mycket tydlig "äkta black-ål". Hollywood Dun It har vad jag förstod det som lämnat black avkomma med icke-blackt sto.

OM pappan nu skulle vara gulbrunblack, så är det ju faktiskt möjligt att fölet är isabellblack, även om jag också tycker den ser ut som en vanlig isabell.

quarter4ever- det var pappan jag menade skulle vara buckskin dun isf :)
Aha då är jag med på banan igen:)
Ska kolla detta med isabellblack , har inte stött på det förut. Framtiden lär utvisa vad det blir för färg på honom.:p
 
Sv: Färgtråd II

*kl*

vi har i stallet jag jobbar i en pålle som är fux
stam: http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=695490 (för att komma till id-beskrivning kolla fliken "härstamning"

Den här hästen har helt klart (enligt mig) ett tecken på ett bakben. det går upp till knäet ungefär och är som en strumpa, men helt stickelhåringt, dvs aldrig heltäckande vitt. Som ni ser har id-kontrollanten inte ens tagit med detta. Hästen har bläs som är helvit, men undantag för fuxfläckar i den.

Så,o ni vise. räknas inte ett mkt tydligt stickelhårigt ben som "tecken" i ett hästpass?
Han har inte fått stötmärken från skada eller dyl.
 
Sv: Färgtråd II

Visste du att ägaren och hennes syster hade en ponny som Lena F ritade av när hon skulle teckna Mulles mamma 1a gången ;) :love:
 
Sv: Färgtråd II

det hade jag ingen aning om faktiskt... hästen i frågas mamma stod hos oss och var löphäst ett tag. fiiiina
 
Sv: Färgtråd II

kl

Snubblade över [när jag googlade på Akhal Tekéer] en sida som beskrev deras färger där de refererar färgen "Champagne" till "Cream Grulla". Och det verkar fishy men hästgenetik är inte mitt huvudområde just nu så jag bollar över frågan hit (om inte annat så tillsvidare) - är det samma färg? Jag har aldrig tänkt på champagne hästarna [man har sett på bild] som blacka. Och kan verkligen cream och grulla finnas på samma häst utan att det blir nån av de andra blacka färgerna?
 
Sv: Färgtråd II

Hittade också sidan nu :) Jag tror att de refererar till en färg som de inom rasen kallar champagne, inte det anlag vi normalt sett kallar samma sak.
Jag förstod det som att de syftar på en smokey cream med blackanlag, dvs en musblack med dubbla gulanlag. Det var dock en rörig sida :D

Ang. musblack med gulanlag, "cream grulla":
Gulanlag och musblack blir gulmusblack, men efter som gulanlaget har så lite påverkan på svart pälsfärg kan det vara mycket svårt att se om en musblack har gulanlag. Det är därför man bör vara försiktig innan man betäcker en musblack fjording med en vit- eller isabellblack. Om musblacken skulle ha gulanlag, finns risken att fölet kan bli "dubbelgul", vilket inte är önskvärt inom rasen.
 
Sv: Färgtråd II

Hej,

Hade ute en som färgbestämde mitt föl i och med passansökan. Hon blev då mörkbrun. Vad är det för skillnad mellan mörkbrun och svartbrun? Fölet föddes brunt men är nu svart med vissa bruna fläckar(där hon ej tappat fölpäls). Alltså mer svart än brun om ni förstår vad jag menar. Nån duktig som vet?
 
Sv: Färgtråd II

Ditt föl är nog mörkbrunt, eftersom den är född brun. De kan vara väldigt mörka utan att för den skull vara svartbruna.
En svartbrun är svart på hela kroppen, utom runt nosen, ögonen och i ljumske o armhåla.

Här är en som föddes brun
hiahia1a.jpg


Några månader senare tyckte jag hon såg rätt svartbrun ut
hiahia260805.jpg


Som vuxen är hon klart mörkbrun
PICT1973.jpg


Här är en som såg rätt mörkbrun ut när den föddes
cacao1.jpg


Som vuxen är han tveklöst svartbrun (fast det syns lite dåligt på denna bilden)
cac2.jpg


Jag har fler bilder nånstans men hittar dem inte just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Visste du att ägaren och hennes syster hade en ponny som Lena F ritade av när hon skulle teckna Mulles mamma 1a gången ;) :love:

Jag antar att du menar på G.M? Hon äger en stor del av hästarna jag jobbar med nu, eftersom hennes man var tränare och nu har deras gemensamma dotter tagit över träningen :)


Ingen som tror något om teckningen förresten?
 
Sv: Färgtråd II

G.M och hennes man J.M hade tidigare en ridskola där jag red på under många år. Och dom köpte en supersöt ponny till sina döttrar när dom vuxit ur sina svarta b-ponnyer.
Detta sto blev sen förlagan till Mulles mamma.
 
Sv: Färgtråd II

Sjukt kul att höra, jag jobbar ju med dottern C nu, men även lite med dottern L ( som ju iofs också från början är ett C) men jag får få G att berätta om ponnyn som var förlaga till Mulles mamma, (smörblomma hette hon i serien va?):o
 
Sv: Färgtråd II

Ponnyn hette Champagne Sharon.

Hon fick 1979 ett föl efter arabhingsten Nimran som fick namnet Cher Ami.

Honom träffade jag sen på när jag jobbade på en ridskola på västkusten.

Snacka om att världen är liten ;)

Dom 2 svarta ponnyerna hette Oliver och Santana ;)

Vid några tillfällen fick jag rida dom på morgnarna när C och L var sjuka istället för den lektionshäst jag normalt red och som jag tävlade dressyr med. ....

Fick också rida G's egna häst när hon var långvarigt förhindrad att rida, kommer inte ihåg just nu vad den hette. ....
 
Sv: Färgtråd II

Nu är det för mycket OT, fortsätt diskutera färger här och ta ert egen via pm.

Görel moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Tack för ett jättebra och tydligt inlägg!! Nu förstår jag bättre! Bra med bilder då förstod jag lättare :)
 
Sv: Färgtråd II

Såg just en annons på en islänning med färgen silvergulbrunskäck med dubbla gulanlag? Kallas den så på "islandshästspråk"? En gulbrun har ju bara ett gulanlag, inte 2.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 392
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 136
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp