Bukefalos 28 år!

Färgtråd III

Apropå skimmel, om man har ett brunt sto som fått skimmel-föl, är det lika stor chans att få ytterligare ett skimmelföl fast med olika skimmelpappor? Eller är det bara en slump?
Tex min hästs mamma har 4 avkommor. Alla skimmelpappor, hon fick 2 skimlar och 2 bruna. 1 brun och 1 skimmel är helsyskon. Alla är ston. Slump?
Genen för skimmel, gult och skäck är synlig, d v s har hästen inte färgen har den inte anlaget. Därför påverkar det bruna stoet inte alls möjligheten för att avkomman får anlaget.
 
Känner inte riktigt att det är värt en egen tråd men bara måste visa denna som jag såg i ett klipp på Facebook 😍
E4AB14D0-5AEB-4E50-AF78-BF968E70F339.jpeg
 
Tydligen kommer färgen från sabiano (SB1) I dubbel upplaga
Enligt Wikipedia? Jag är relativt säker på att man har testat de indiska, och vissa besläktade raser, fria från SB1 men jag är inte 100% säker så jag kan ha fel 🙂 De har däremot väldigt gott om, vad som verkar vara, dominant white men jag vet att alla gener inte är hittade
Ah där ser man. Brukar alltid vara akhal teke i de där klippen annars och den på bilden var lik. På andra bilder ser Nukra mer kompakt ut.
Jo precis. Det är därför jag ville visa denna just för att det inte är en cremello akhal teke 🙂 Den kan ju vara ung och inte ha breddat sig ännu, eller så är den kanske korsad med akhal teke för att få in glansen. Eller så är det något helt annat. Man kan ju långt ifrån alltid lita på vad Facebook säger 😅 Att den inte är ren akhal teke är jag dock säker på med tanke på färgen och kroppen. Synd att det inte fanns någon bra vinkel i videon så man kunde se mer
 
Enligt Wikipedia? Jag är relativt säker på att man har testat de indiska, och vissa besläktade raser, fria från SB1 men jag är inte 100% säker så jag kan ha fel 🙂 De har däremot väldigt gott om, vad som verkar vara, dominant white men jag vet att alla gener inte är hittade

Jo precis. Det är därför jag ville visa denna just för att det inte är en cremello akhal teke 🙂 Den kan ju vara ung och inte ha breddat sig ännu, eller så är den kanske korsad med akhal teke för att få in glansen. Eller så är det något helt annat. Man kan ju långt ifrån alltid lita på vad Facebook säger 😅 Att den inte är ren akhal teke är jag dock säker på med tanke på färgen och kroppen. Synd att det inte fanns någon bra vinkel i videon så man kunde se mer
Jag tror inte heller det är en teké, men den ser lite.. fejkad ut?
Om man kollar skuggan och färgerna runtomkring känns det inte helt naturligt.

Och alla "grövre" glänsande hästar gör mig alltid suspekt 😅
 
Jag tror inte heller det är en teké, men den ser lite.. fejkad ut?
Om man kollar skuggan och färgerna runtomkring känns det inte helt naturligt.

Och alla "grövre" glänsande hästar gör mig alltid suspekt 😅
Det är screenshots från en video så det kan vara därför det ser fejkat ut, men klippet var så kort så det är inte omöjligt att de har redigerat kontraster och sådant utan att jag märkte det.

Jag har sett korsningar med akhal teke som har glansen från teken men massan från den andra rasen. Så det verkar som att glansen kan vara dominant och det räcker med att en förälder har den, men det är gissningar från min sida då jag inte orkar googla nu
 
Det är screenshots från en video så det kan vara därför det ser fejkat ut, men klippet var så kort så det är inte omöjligt att de har redigerat kontraster och sådant utan att jag märkte det.

Jag har sett korsningar med akhal teke som har glansen från teken men massan från den andra rasen. Så det verkar som att glansen kan vara dominant och det räcker med att en förälder har den, men det är gissningar från min sida då jag inte orkar googla nu
Nej och jag ska inte störa på det heller, jag är inget proffs på sånt :)

Glansen är så vitt jag vet inte helt utredd genetiskt, men den är inte lika framträdande hos alla akhal tekéer.
 
Nej och jag ska inte störa på det heller, jag är inget proffs på sånt :)

Glansen är så vitt jag vet inte helt utredd genetiskt, men den är inte lika framträdande hos alla akhal tekéer.
Nej, jag har sett att det finns utan den extrema glansen, vilket också tyder på att det kan vara dominant, eller iallafall inte enkelt recessivt. Sedan är det väl akhal teke som har fått nakna föl? Undrar om det har med glansen att göra eller om det är ett helt eget anlag 🤔 Det får nog bli en runda på Google när min hjärna behagar samarbeta!
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 293
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 591
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp