Färgtråd III

Som ID-kontrollant är man bunden till en lite striktare benämning av färgerna. Brun t.ex kan varaljusbrun, mörkbrun eller bara brun. Viltbrun är mer en beskrivning av hur färgen ser ut på hästen, men ingen benämning man använder vid ID-beskrivning.
Svartbrun är som "black and tan" på hundar. Jag är osäker på om man har klarlagt genetiken, om det är en egen variant eller bara en mörkt mörkbrun.

Det är svårt att se färgen på den översta bilden, men den skulle jag ändå säga att den är mörkbrun. Även om svarta kan vara solblekta på sommaren så tycker jag att den är alldeles för rödbrun för att vara svart i botten.
Hon är svart på kroppen på vinterbilden, även om det är lite dåligt ljus just där. Men det är den bilden jag hittar som visar "vinterfärgen" bäst. Hon är säkert "vanligt mörkbrun", men jag ville mest visa hur stor skillnad det är mellan årstiderna. 😊
Att jag förstår att det är svårt att beskriva färg på vissa hästar ibland, eftersom vissa skiftar så mycket.
 
Visa bifogad fil 111965
Vinter, vår och sommar. Här byter vi färg efter årstiderna.

Ja, mörkbruna ser ofta nästan svartbruna ut på vintern, och svarta och svartbruna kan bli ganska solblekta på sommaren och eftersom man inte kan "bevisa" det genetiskt är det ju svårt att dra klara gränser. Svårt att se med snö i bakgrunden och utrustning på men jag skulle nog ändå på vinterbilden säga att man ser att det är mörkbrun och inte "äkta" svartbrun. Såhär såg den mörkbruna i mitt inlägg ovan ut på vintern/våren:

22170_213170094289_548966_n.jpg

190183_10150113249179290_8127977_n.jpg
 
Ja, mörkbruna ser ofta nästan svartbruna ut på vintern, och svarta och svartbruna kan bli ganska solblekta på sommaren och eftersom man inte kan "bevisa" det genetiskt är det ju svårt att dra klara gränser. Svårt att se med snö i bakgrunden och utrustning på men jag skulle nog ändå på vinterbilden säga att man ser att det är mörkbrun och inte "äkta" svartbrun. Såhär såg den mörkbruna i mitt inlägg ovan ut på vintern/våren:

22170_213170094289_548966_n.jpg

190183_10150113249179290_8127977_n.jpg
Jag har sett test för detta och även att man dragit tillbaka test. Så jag har då inte blivit mycket klokare sedan jag började läsa på med 😂
 
Som ID-kontrollant är man bunden till en lite striktare benämning av färgerna. Brun t.ex kan varaljusbrun, mörkbrun eller bara brun. Viltbrun är mer en beskrivning av hur färgen ser ut på hästen, men ingen benämning man använder vid ID-beskrivning.
Svartbrun är som "black and tan" på hundar. Jag är osäker på om man har klarlagt genetiken, om det är en egen variant eller bara en mörkt mörkbrun.

Det är svårt att se färgen på den översta bilden, men den skulle jag ändå säga att den är mörkbrun. Även om svarta kan vara solblekta på sommaren så tycker jag att den är alldeles för rödbrun för att vara svart i botten.
Är inte alla bruna/mörkbruna/svartbruna/gulbruna/ljusbruna hästar svarta men med agouti som begränsar det svarta?
Så trodde jag att det var.
 
Alla hästar har agouti, recessivt eller dominant, AA, Aa eller aa. Det finns tre baser: svart, brun och röd/fux. Det finns två pigment: rött och svart. Att kalla bruna hästar för svart med agouti är en version som är så förenklad/neddummad att det blir fel, och gör att det sen blir svårt att lära sig rätt :) Agouti och extension måste ses ihop då alla hästar har båda, svart Ee aa eller EE aa, brun Ee Aa, EE AA, röd ee aa, ee Aa eller ee AA

Jag är total nörd vad gäller färggenetik hos häst. Ber om ursäkt om nåt jag skriver låter hårt, det blir lätt så med torftig fakta och man inte är expert på det sociala ^^
 
Senast ändrad:
Är inte alla bruna/mörkbruna/svartbruna/gulbruna/ljusbruna hästar svarta men med agouti som begränsar det svarta?
Så trodde jag att det var.
Gulbrun är en brun med ett gult anlag som tillägg.
Och ja, mörkbrun, ljusbrun och brun är tre olika nyanser av brun = svart+agouti
Om svartbrun har det dividerats om ifall det är en extremt liten begränsning av det svartas utbredning eller om det är något annat anlag som orsakar det. Det har t.ex talats om pangaré, som ger mjölmule hos t.ex nordisar - men det har man släppt nu. Jag vet inte ifall man slutligen har kommit fram till något svar.
 
Alla hästar har agouti, recessivt eller dominant, AA, Aa eller aa. Det finns tre baser: svart, brun och röd/fux. Det finns två pigment: rött och svart. Att kalla bruna hästar för svart med agouti är en version som är så förenklad/neddummad att det blir fel, och gör att det sen blir svårt att lära sig rätt :) Agouti och extension måste ses ihop då alla hästar har båda, svart Ee aa eller EE aa, brun Ee Aa, EE AA, röd ee aa, ee Aa eller ee AA

Jag är total nörd vad gäller färggenetik hos häst. Ber om ursäkt om nåt jag skriver låter hårt, det blir lätt så med torftig fakta och man inte är expert på det sociala ^^
och med det i bakhuvudet så behöver man inte krångla till det mer än nödvändigt för gemene man som saknar färgnörd-anlaget... ;)
om jag säger att brun är svart+agouti så betyder det att hästen har EE eller Ee plus AA eller Aa
och svaret sammantaget är att agouti i form av stort A begränsar den svarta färgens utbredning på den häst som har minst ett E
 
Gulbrun är en brun med ett gult anlag som tillägg.
Och ja, mörkbrun, ljusbrun och brun är tre olika nyanser av brun = svart+agouti
Om svartbrun har det dividerats om ifall det är en extremt liten begränsning av det svartas utbredning eller om det är något annat anlag som orsakar det. Det har t.ex talats om pangaré, som ger mjölmule hos t.ex nordisar - men det har man släppt nu. Jag vet inte ifall man slutligen har kommit fram till något svar.
Menade att gulbrun är svart med agouti och gulanlag. Utelämnade gult eftersom jag redan visste det. Men visste ju inte att du inte visste att jag visste. Sorry. :)
Tack för förklaringen!
 
Alla hästar har agouti, recessivt eller dominant, AA, Aa eller aa. Det finns tre baser: svart, brun och röd/fux. Det finns två pigment: rött och svart. Att kalla bruna hästar för svart med agouti är en version som är så förenklad/neddummad att det blir fel, och gör att det sen blir svårt att lära sig rätt :) Agouti och extension måste ses ihop då alla hästar har båda, svart Ee aa eller EE aa, brun Ee Aa, EE AA, röd ee aa, ee Aa eller ee AA

Jag är total nörd vad gäller färggenetik hos häst. Ber om ursäkt om nåt jag skriver låter hårt, det blir lätt så med torftig fakta och man inte är expert på det sociala ^^
Om du nu är så nörd på det här tycker jag det är lite underligt att du inte kommenterat seal brown 🤔
 
Alla hästar har agouti, recessivt eller dominant, AA, Aa eller aa. Det finns tre baser: svart, brun och röd/fux. Det finns två pigment: rött och svart. Att kalla bruna hästar för svart med agouti är en version som är så förenklad/neddummad att det blir fel, och gör att det sen blir svårt att lära sig rätt :) Agouti och extension måste ses ihop då alla hästar har båda, svart Ee aa eller EE aa, brun Ee Aa, EE AA, röd ee aa, ee Aa eller ee AA

Jag är total nörd vad gäller färggenetik hos häst. Ber om ursäkt om nåt jag skriver låter hårt, det blir lätt så med torftig fakta och man inte är expert på det sociala ^^
Har försökt lära mig de där bokstäverna och vad de står för men det enda jag kan komma ihåg är att C(cr) är gult. Eller var det CC(cr)? Vet att cr ska skrivas upphöjt men kan inte göra det.
Litet a betyder alltså agouti som inte syns på hästen? Om ett eller två A är stort så syns agouti på hästen? :)
 
@ameo Enklare att säga att det finns tre baser som allt bygger på, så är det tex enklare att bygga vidare, som med gula hästar, brun + gul= gulbrun, svart + gul= gulsvart, röd + gul = isabell. Sen har vi dubbelgula, två gula anlag: brun + 2 gula = perlino, svart + 2 gula = smoky cream, röd + 2 gula = cremello. Den som vill kan se gå vidare till att kolla på extension och agouti :)

@eventingmania jag kan inte ta allt på en gång xD Seal brown hästar testar oftast som EE A_, Homozygot dominant extension, EE, kan ej lämna röd baserade avkommor som är ee. Sen var det nåt test som sas att det visade att hästen var brown/seal bay, men forskaren hade då använt möss till studien så det används ej till hästar längre. Det hade nåt litet "t" uppe i ena hörnet på bokstäverna, upphöjt till t som i matte.

@Rosett gult skrivs Cr/cr, tror jag det var, betyder att hästen har en gulgen, Cr/Cr betyder att hästen är dubbelgul ^^ Man kan väl säga att enda gången agouti statusen inte syns alls är när hästen är röd, då har agouti inget svart pigment att påverka. Hmmm, kanske tänka att aa släpper ut det svarta, medans A håller det undan, stor bokstav stark :D E är förmågan att producera både svart och rött pigment.

Kan göra det lite enklare med baserna: brun E_ A_, svart E_ aa, röd ee __
 
@ameo Enklare att säga att det finns tre baser som allt bygger på, så är det tex enklare att bygga vidare, som med gula hästar, brun + gul= gulbrun, svart + gul= gulsvart, röd + gul = isabell. Sen har vi dubbelgula, två gula anlag: brun + 2 gula = perlino, svart + 2 gula = smoky cream, röd + 2 gula = cremello. Den som vill kan se gå vidare till att kolla på extension och agouti :)
Att säga att det finns tre baser är inte heller hela sanningen. Som fenotyp har vi tre grundfärger, som man utgår ifrån som ID-kontrollant, men om man vill förstå hur färgerna nedärvs behöver man förstå bakgrunden till brun också. Annars blir det fullkomligt obegripligt att, som jag i verkliga livet har erfarenhet av, mörkbrun+fux => svart avkomma och den svarta avkomman+mörkbrun blev fux. Helt begripligt om man vet hur färgerna nedärvs, men obegripligt om man inte vet bakgrunden till den bruna färgen.
 
@ameo Så du menar att det behövs ett enkelt sätt att förklara recessiva gener/brunt? Att bunta ihop brunt med svart blir ju inte rätt heller. Kan man inte visa med en Punnet ruta?
 

Bifogade filer

  • punnet.png
    punnet.png
    3,3 KB · Visningar: 11
@ameo Håller helt med, men tycker att säga att brun kommer ifrån svart är fel, då är det förenklat för mycket. Kan man inte säga att brunt är dominant och att svart och rött kan ligga dolt då de är recessiva?

Brun black är ju original färgen som sen har muterat till svart och rött utan black, eller nd1 och nd1, non dun. Zebror är brun blacka, de testar EE AA DD, deras ränder är en extrem variant av black, det vita är extra blekt och det svarta/bruna är extra mörkt :D
 
@ameo Håller helt med, men tycker att säga att brun kommer ifrån svart är fel, då är det förenklat för mycket. Kan man inte säga att brunt är dominant och att svart och rött kan ligga dolt då de är recessiva?
Jag förstår inte varför du krånglar till det.
Allt utgår från svart eller rött, alla andra anlag är som att lägga mönster över grunden. Agouti påverkar bara svart färg och gör den svarta hästen brun. Varför är det mer fel än att svart + skäckanlag blir svartskäck?
 
@ameo Jag krånglar inte till det, rätt ska vara rätt. Svart och rött pigment, som tillsammans med agouti och extension ger de tre baserna, sen kan man börja lägga på annat. Annars blir det fel när man fortsätter lära sig. Det blir ju mycket krångligare att varje gång man pratar om brun börja blanda in svart och agouti. En brun häst är brun, inte svart.
Svartskäck ja, men även brunskäck och rödskäck.
 
OM man lär sig grunden att en brun häst är svart+agouti så är det lika natuligt som att en isabell är en fux med gulanlag. Man behöver alltså inte prata om svart+agouti varje gång man nämner brun häst. Men agouti är fortfarande ett mönster på den svarta hästen, på samma sätt som gulanlaget är ett mönster på fuxen så den blir isabell. Och man kan ha flera olika mönster i kombination. Brunblackskimmelskäck är ingen omöjlighet, det är en häst med svart grundfärg med flera olika mönster i kombination som gör att den ser ut som den gör.

(och härmed lämnar jag just den här diskussionen för våra åsikter kommer aldrig mötas)
 
@ameo Jag förhåller mig till de tre basfärgerna, som utgörs av två pigment, rött och svart. Det finns ju tex tre former av dubbelgula. Din brunblackskimmelskäck är en brun bas.

(jag respekterar det, är bara intresserad av färggenetik och nyfiken hur du tänker kring det)
 
@ameo Jag krånglar inte till det, rätt ska vara rätt. Svart och rött pigment, som tillsammans med agouti och extension ger de tre baserna, sen kan man börja lägga på annat. Annars blir det fel när man fortsätter lära sig. Det blir ju mycket krångligare att varje gång man pratar om brun börja blanda in svart och agouti. En brun häst är brun, inte svart.
Svartskäck ja, men även brunskäck och rödskäck.
Själv började jag tycka det blev lättare när jag började tänka att det finns 2 varianter och då svart och avsaknad av svart för att sedan byggas på från det.
För mig är en brun häst en svart häst i grunden då genen som ger brun inte syns på ee men syns på Ee och EE
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 239
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 548
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 222
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 012
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp